ترشی و شوری

ادویه و سبزی مناسب برای هر نوع ترشی + 7 راز خوشمزه شدن

بخش عمده‌ای از طعم ترشی را سبزی‌هایی که در آن استفاده می‌شوند، تشکیل می‌دهد که بسته به سلیقه هر فرد سبزی‌های مورد استفاده قابل تغییر هستند؛ اما توجه داشته باشید که سبزی مناسب برای هر نوع ترشی کاملا متفاوت بوده و می‌تواند مزه ترشی شما را به‌طور کامل تحت تاثیر قرار دهد. درحقیقت اصلی‌ترین طعم‌دهنده انواع ترشی، سبزی و ادویه شناخته می‌شود و هر ترشی سبزی مخصوص به خود را دارد. در ترشی سبزی‌های متنوعی همچون شوید، نعنا، جعفری، مرزه، ترخون، گشنیز و ریحان استفاده می‌شود که هرکدام از این سبزی‌ها طعم و عطر مخصوص به خود را به ترشی می‌دهند. ترکیب برخی از این سبزی‌ها با یکدیگر ترشی را به طعم ایده‌آلی می‌رسانند. به‌همین منظور در این مقاله از مجله مامی کوکینگ قصد داریم به معرفی سبزی مناسب برای خوش‌طعم شدن هر نوع ترشی بپردازیم. اگر شما نیز برایتان سوال است که سبزی ترشی شامل چه سبزی هایی است؟ تا انتها این مطلب ما را همراهی کنید.

سبزی ترشی بادمجان

اصلی‌ترین سبزی ترشی بادمجان مازندرانی شامل نعنا، مرزه، جعفری، ترخون، ریحان، پونه و سبزی شمالی (چوچاق) است. ترکیب این سبزی‌ها با بادمجان معمولی یا شکم‌پر ترشی فوق‌العاده خوش‌طعم و بی‌نظیری را برای شما به‌همراه خواهند داشت. همچنین توجه داشته باشید که بدون وجود این سبزی‌ها، ترشی بادمجان طعم و عطر خوشایندی نخواهد داشت. به‌بیان‌دیگر بیشتر خاصیت ترشی به سبزی‌هایی است که در آن استفاده می‌شود. بنابراین توجه به سبزی مناسب برای هر نوع ترشی امری مهم و حائز اهمیت است.

ادویه و سبزی مناسب برای هر نوع ترشی

سبزی ترشی مخلوط

ترشی مخلوط یکی دیگر از انواع ترشی‌های خوشمزه ایرانی بوده که می‌توانید با مواد ساده و در دسترسی تهیه کنید؛ اما ممکن است برای شما نیز سوال باشد که سبزی ترشی مخلوط چیست؟ درحقیقت سبزی ترشی مخلوط خانگی باید شامل مرزه، نعنا و ترخون باشد. وجود ترخون در ترشی مخلوط باعث ایجاد طعم تند و تیز در آن می‌شود. همچنین مرزه و نعنا نیز در ترکیب با دیگر مواد طعم متفاوت و جذابی پیدا می‌کنند. شما می‌توانید این سبزی‌ها را پس‌ از شستن با شاخه در ترشی قرار دهید یا اینکه آن‌ها را به‌صورت خشک و پودر شده در ترشی مخلوط استفاده نمایید.

سبزی ترشی هفته بیجار

ترشی هفته بیجار یکی از ترشی‌های محبوب و خوشمزه شمالی بوده که مخصوص شهر گیلان است. این ترشی در کرمانشاه و همدان نیز به روش مشابهی تهیه می‌شود. اگر برای شما نیز سوال است که سبزی ترشی هفت بیجار شامل چیست؟ در پاسخ باید بگوییم در تهیه این ترشی از ترکیب پونه، ریحان و نعناع به‌صورت تازه یا خشک استفاده می‌گردد. با توجه به اینکه طعم ترشی هفته بیجار تند و تیز نبوده و آزاردهنده نیست، شما می‌توانید در حین سرماخوردگی نیز این ترشی را در کنار غذایتان میل کنید.

برای گرفتن تلخی ترشی فلفل چیکار کنیم؟ گرفتن تلخی ترشی فلفل (3 روش فوری) + طرزتهیه ترشی

ادویه و سبزی مناسب برای هر نوع ترشی

سبزی ترشی لیته

ترشی لیته در شهرهای مختلف به روش‌های مشابهی تهیه می‌شود و ماده اصلی آن بادمجان است. در این نوع ترشی از نعنا، گشنیز، جعفری، ترخون، ریحان و مرزه استفاده می‌شود. همچنین توصیه می‌کنیم این سبزیجات را به‌صورت تازه و خردشده به ترشی لیته اضافه کنید تا عطر و طعم قوی‌تری به ترشی شما بدهد. درواقع استفاده از سبزی‌های معطر در تهیه این نوع چاشنی باعث بهتر شدن طعم ترشی و افزایش مدت زمان نگهداری آن می‌شود. حال که دانستید، سبزی ترشی لیته چیست؟ بهتر می‌توانید این ترشی را با طعم و مزه هرچه بهتر و لذیذتری تهیه کنید.

سبزی ترشی نازخاتون

ماده اصلی ترشی نازخاتون نیز بادمجان بوده و در ترکیبات مورد استفاده این ترشی می‌توانید از ریحان، پیازچه، جعفری، گشنیز، نعناع و ترخون استفاده کنید. البته میزان استفاده از هریک از این سبزی‌ها کاملا سلیقه‌ای است. بنابراین امکان افزایش یا کاهش سبزیجات مورد استفاده در تهیه ترشی نازخاتون به‌راحتی وجود خواهد داشت.

سبزی ترشی گل کلم

ترشی گل کلم نیز یکی از ترشی‌های معروف بین ایرانی‌ها بوده که برای تهیه آن باید از مرزه، گشنیز، جعفری و ترخون استفاده کنید. همچنین استفاده از شوید و ساقه و برگ‌های کرفس نیز علاوه‌بر طعم، عطر خوشی به ترشی گل کلم‌ها می‌بخشد. حال که دانستید سبزی ترشی گل کلم شامل چیست؟ به راحتی می‌توانید یک ترشی خوشمزه و خوش عطر برای خود و خانواده‌تان تدارک ببینید.

اگه عاشق ترشیجات هستی، این رسپی‌ها رو از دست نده: طرز تهیه ۷ مدل ترشی خانگی به روش بازاری

ادویه و سبزی مناسب برای هر نوع ترشی

سبزی ترشی پیاز

ترشی پیاز معمولا با پیازهای ریز و قرمز تهیه می‌شود؛ اما شما می‌توانید با پیاز سفید یا پیازهای درشت خلالی شده نیز این ترشی خوشمزه را آماده سازید. با توجه به اینکه سبزی مناسب برای هر نوع ترشی متفاوت است، سبزی‌های مورداستفاده برای ترشی پیاز شامل نعنا، مرزه و شوید می‌شود.

سبزی ترشی خیار

خیار به تنهایی ماده اصلی ترشی خیار بوده و معمولا به صورت حلقه‌ای در ترشی استفاده می‌شود. حال که دریافتید سبزی مناسب برای هر ترشی با دیگری کاملا متفاوت است، توصیه می‌کنیم تنها از گلپر و ترخون به منظور تهیه ترشی خیار بهره بگیرید. شما می‌توانید ترخون را به صورت شاخه‌ای و گلپر را به صورت خشک شده و پودری به ترشی اضافه کنید.

سبزی ترشی فلفل

ترشی فلفل یکی از ساده‌ترین و محبوب‌ترین ترشی‌هایی است که می‌توانید به راحتی در خانه تهیه کنید. تنها کافی است برای تهیه این ترشی از مقداری سیر و برگ بو استفاده نمایید. همچنین توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید طعم اصیل و واقعی این ترشی را بچشید، به جای استفاده از انواع مختلف سبزی، تنها از برگ بو و مقداری سیر بهره بگیرید.

ادویه و سبزی مناسب برای هر نوع ترشی

سبزی ترشی انبه

یکی از ترشی‌های اصیل و خوشمزه جنوبی که امروز اقوام مختلفی آن را تهیه می‌کنند، ترشی انبه است. ادویه‌های این ترشی متناسب با نوعی از ترشی انبه که قصد تهیه آن را دارید، متفاوت خواهد بود. بنابراین شما باید از سبزی مناسب برای هر نوع ترشی اطلاعات لازم را کسب نموده و سپس اقدام به تهیه آن کنید. تخم گشنیز، گلپر و سیاه دانه از جمله سبزی‌های مناسب برای تهیه ترشی انبه هستند.

سبزی ترشی گوجه

ترشی گوجه یا ترشی آب گوجه یکی از ترشی‌های محبوب مشهد بوده که مواد تشکیل‌دهنده آن مشابه ترشی مخلوط است. با این تفاوت که در ترشی گوجه از آب گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود و رنگ قرمزی دارد. همان‌طورکه گفته شد سبزی مناسب برای هر نوع ترشی کاملا متفاوت بوده؛ بنابراین برای ترشی گوجه نیز سبزی متفاوتی به‌کار گرفته می‌شود. شما می‌توانید برای تهیه ترشی گوجه از گلپر، تخم گشنیز و کرفس کمک بگیرید.

چرا خیارشور ترد نمیشه؟ علت نرم و آبکی شدن خیارشور + پاسخ به 5 سوال مهم کاربران

ادویه و سبزی مناسب برای هر نوع ترشی

7 راز خوشمزه شدن ترشی

امروزه ترشی از تنوع بسیار بالایی در جهان برخوردار است. تنوع بالا این محصول باعث شده که پاسخ‌گو هر ذائقه‌ای باشد و هر فرد بتواند به ترشی مطابق با سلیقه خود دست یابد؛ اما توجه داشته باشید که خوشمزه شدن ترشی مانند دیگر کارها فوت‌وفن مخصوص به خود را دارد. درواقع توجه به نکات بسیار مهمی که از شروع تهیه مواد تا زمان استفاده از محصول وجود دارد‌، موجب خوشمزه‌تر شدن ترشی و ایجاد طعمی بی‌نظیر در آن خواهد شد. در ادامه به معرفی 7 راز خوشمزه شدن ترشی خواهیم پرداخت.

  • ترشی را براساس ذائقه خود تهیه نمایید. به بیان دیگر برای تهیه این چاشنی خلاقیت به خرج دهید و چیزهای جدید را تجربه کنید.
  • استفاده از برخی مواد اولیه در رنگ کیفیت و طعم نهایی ترشی موثر است. همچنین به‌کارگیری ادویه‌جات و سبزیجات معطر می‌تواند در طعم ترشی شما تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد؛ اما به یاد داشته باشید که سبزی مناسب برای هر نوع ترشی کاملا متفاوت بوده و شما باید سبزی متناسب با نوع ترشی را انتخاب و استفاده کنید.
  • هنگام تهیه هر نوع ترشی از تمیز بودن مواد و ظرف اطمینان حاصل کنید؛ چراکه اگر ظرف عاری از آلودگی نباشد، باعث تغییر در طعم و رنگ ترشی و کاهش کیفیت این چاشنی خواهد شد. همچنین درنهایت ترشی شما کپک زده و غیرقابل مصرف خواهد بود.
  • برای تهیه ترشی ترجیحا از سرکه‌ای استفاده کنید که قبلا در آن ترشی انداخته‌اید. درحقیقت این سرکه، نمک، فلفل و سیر را در خود داشته و به‌اصطلاح داخل جان آن رفته است. همین امر باعث خوش‌طعم‌تر شدن ترشی شما خواهد شد.
  • ادویه‌هایی نظیر نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه، میخک، فلفل سبز، شوید خشک، گلپر، هل، زنجبیل، سیاه دانه، زیره، نعناع خشک، پودر خردل، زردچوبه، برگ مو و برگ آلبالو به ترشی طعم و عطر دلپذیری می‌دهند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتما از ادویه و سبزی ترشی در تهیه این چاشنی بهره بگیرید.
  • استفاده از ظروف پلاستیکی برای ترشی اصلا مناسب و استاندارد نیست. بنابراین توصیه می‌کنیم برای حفظ طعم ترشی خود، ظروف شیشه‌ای را انتخاب کنید.
  • ترشی را پس‌ از تهیه حتما در یخچال نگهداری کنید. در حقیقت نگهداری صحیح از ترشی شامل قرار دادن آن در مکانی خشک و خنک و به‌دور از نور مستقیم خورشید محسوب می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که ترشی را درجایی قرار دهید که چیزی مانند چربی وارد چاشنی نشود؛ چراکه باعث از بین رفتن کل محصول خواهد شد.

ادویه و سبزی مناسب برای هر نوع ترشی

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی سبزی مناسب برای هر نوع ترشی پرداختیم. با توجه به اینکه سبزیجات و ادویه‌جات تاثیر قابل‌توجهی بر طعم و مزه و ترشی‌ها دارند، استفاده درست و به‌جا از آن‌ها می‌تواند باعث خوشمزه‌تر شدن چاشنی شما شود. درنتیجه توصیه می‌کنیم پیش‌ از تهیه ترشی ابتدا از سبزی مناسب برای هر نوع ترشی اطلاع کسب نموده و سپس اقدام به تهیه ترشی مورد علاقه خود کنید. در کنار استفاده از سبزیجات مناسب، بهره‌گیری از ادویه‌جات مختلف در تهیه ترشی نیز می‌تواند تاثیر شگفت انگیزی بر طعم ترشی شما داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا