ترشی و شوری

علت نرم و آبکی شدن خیارشور + پاسخ به 5 سوال مهم کاربران

خیارشور از جمله ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین مخلفاتی بوده که در کنار غذاهای مختلف از آن استفاده می‌شود. امروزه خیارشور جایگاه خود در میان سفره‌های غذا پیدا کرده و در کنار اکثر غذاها و ساندویچ‌ها خیارشور به‌عنوان یکی از طعم دهنده‌های اصلی و پرطرفدار شناخته می‌شود. تهیه خیارشور خانگی از گذشته تا به امروز در میان خانواده‌های ایرانی امری مرسوم بوده و از لحاظ اقتصادی نیز برای شما بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. همچنین خیارشور خانگی از لحاظ بهداشتی کاملا سالم و تمیز است و بدون هیچ‌گونه مواد نگه‌دارنده‌ای با بهترین مواد اولیه تهیه می‌شود؛ اما برخی اوقات در تهیه خیارشور خانگی با چالش‌هایی مانند نرم و پلاسیده شدن آن روبه‌رو می‌شوید و ممکن است برایتان سوال باشد که علت نرم شدن خیارشور چیست؟ در واقع پاسخ این سوال را می‌توان مشابه پاسخ سوال علت نرم شدن شور چیست؟ دانست. به همین منظور ما در این مقاله از مجله مامی کوکینگ قصد داریم به بررسی کامل علت نرم و آبکی شدن خیارشور بپردازیم. اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که علت نرم و آبکی شدن خیارشور چیست؟ تا انتها این مقاله با ما همراه باشید.

مواد اولیه خیارشور

برای تهیه یک خیارشور عالی و ترد باید از مواد اولیه با کیفیتی استفاده کنید. مواد اولیه خیارشور شامل خیار، شوید، ترخون، سیر، آب، نمک، سرکه سفید و فلفل است. توصیه می‌کنیم ترجیحا از خیار گلخانه‌ای استفاده نکنید و خیارهای قلمی بوته‌ای برای تهیه خیارشور گزینه بسیار مناسب‌تری هستند. همچنین حتما سبزیجات تازه تهیه کنید؛ چراکه این سبزیجات عطر و طعم بی‌نظیری به خیارشورهای شما می‌دهند.

پس‌ از شستن تمام مواد اولیه اجازه دهید که آب اضافی آن‌ها خارج شود. سپس آن‌ها را روی یک پارچه نخی پهن کنید تا کاملا خشک شوند و رطوبت آن‌ها گرفته شود. مهم‌ترین علت نرم و آبکی شدن خیارشور این بوده که روی مواد اولیه مقداری آب و رطوبت باقی‌مانده و درنهایت ممکن است به کپک زدن خیارشورها نیز منجر شود.

آب جوشانده و تصفیه شده

آبی که در تهیه خیار شور استفاده می‌کنید، تاثیر زیادی بر کیفیت نهایی آن خواهد داشت. درحقیقت علت نرم و آبکی شدن خیارشور استفاده از آب نامناسب است. توصیه می‌کنیم از آب شیر برای خیارشور استفاده نکنید؛ چراکه دارای مقادیر بالایی کلر بوده و باعث بروز علائم خراب شدن خیارشور می‌شود.

آب شیر معمولی همچنین باعث افزایش فعالیت میکروبی درون خیارشور شده که درنهایت به لیز و نرم شدن خیارشور منجر می‌شود. بنابراین آبی که برای خیارشور می‌خواهید استفاده کنید را ابتدا بجوشانید و برای چند ساعت کنار بگذارید تا ولرم شود.

چیکار کنیم رب گوجه کپک نزنه؟ بهترین روش نگهداری رب گوجه‌ فرنگی بدون کپک زدن

علت نرم و آبکی شدن خیارشور

میزان نمک مورد استفاده

متناسب نبودن میزان نمک مورد استفاده در خیارشور اصلی‌ترین علت نرم و آبکی شدن خیارشور است. اگر میزان نمک استفاده‌شده برای خیارشور بیش‌ از اندازه باشد، سبب شل و نرم شدن خیارشور شما می‌شود. همچنین اگر مقدار نمک خیارشور خیلی کم باشد، طعم و مزه نهایی آن مناسب نخواهد بود. نمک از رشد باکتری‌ها و فعالیت میکروبی درون ظرف خیارشور جلوگیری می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که همواره نسبت نمک و آب را به‌درستی رعایت کنید.

به‌طور استاندارد نسبت آب به نمک به ازای هر 12 لیوان آب، 7 قاشق غذاخوری نمک است. همچنین بهترین نوع نمک برای تهیه خیارشور، نمک دریایی است که می‌توانید آن را به‌جای نمک معمولی یا همان نمک یددار استفاده کنید. البته فراموش نکنید که نمک را باید کاملا در آب حل کرده و سپس خیارها را اضافه کنید.

همچنین توصیه می‌کنیم هیچ‌وقت آب اضافی به خیارشور اضافه نکنید و از آب شور به‌اندازه کافی استفاده کنید. در نهایت مطمئن باشید که تمام خیارها تحت پوشش آب هستند؛ چراکه خیارهای بیرون از آب شور فعالیت باکتری را افزایش داده و باعث کپک زدن و خرابی خیارشور خواهند شد.

تلخی ترشی فلفل رو چطور بگیرم؟ گرفتن تلخی ترشی فلفل (3 روش فوری) + طرزتهیه ترشی

تنظیم دما آب

دما آبی که برای تهیه خیار شور استفاده می‌کنید، بسیار مهم است. گرما آب مورداستفاده برای تهیه خیارشور باید به‌اندازه‌ای باشد که شما با انگشت خود حرارت آب را تا حدی احساس کنید. همچنین توجه داشته باشید که اگر آب بیش‌ از اندازه داغ باشد، باعث له شدن خیارها و اگر سرد باشد، باعث خراب شدن و نرم شدن خیارشورها می‌شود. بنابراین اگر همواره برایتان سوال است که چه کار کنیم خیار شور له نشود؟ توصیه ما به شما استفاده از آب با دما ولرم است.

علت نرم و آبکی شدن خیارشور

استفاده از ظرف مناسب برای نگهداری

استفاده از ظروف مناسب برای خیارشور یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی است که در تهیه خیارشور مرغوب باید به آن توجه کنید. ظروفی را انتخاب کنید که مطمئن هستید درب آن‌ها کاملا کیپ می‌شوند و هیچ هوایی به آن نفوذ نمی‌کند. نفوذ هوا به درون ظرف اصلی‌ترین علت نرم و آبکی شدن خیارشور است. همچنین علت گازدار شدن خیارشور پس‌ از قرار دادن در ظرف این است که خیارشور به‌مرور زمان از خودش گاز متصاعد می‌کند. شما می‌توانید برای جلوگیری از این مشکل از چند عدد نخود کمک بگیرید.

تمیز بودن ظرف مورد نظر

مهم‌ترین علت نرم و آبکی شدن خیارشور استفاده از ظروف چرب یا کثیف در نگهداری خیارشورها است. به‌طورکلی رعایت نکردن بهداشت در تهیه خیارشور باعث کپک زدن و خرابی آن‌ها می‌شود. توجه داشته باشید که حتما ظروف مورداستفاده برای خیارشور کاملا تمیز و بدون آلودگی باشند. همچنین نظافت دستان و خیس نبودن آن‌ها در مرغوبیت نهایی خیارشور نیز تاثیر قابل‌توجهی خواهد داشت.

علت نرم و آبکی شدن خیارشور

دما محیط

دمای محیط در سالم ماندن خیارشورها نقش مهمی دارد. بنابراین یکی از فاکتورهای مهمی که در بررسی علت نرم و آبکی شدن خیارشور باید به آن توجه لازم را نمود، دما محیط است. توصیه می‌کنیم در روزهای اول تهیه خیارشور آن را در دمای محیط و به‌دور از نور مستقیم خورشید و رطوبت نگهداری کنید. زمانی‌که خیارشورهای شما رسیدند و جا افتادند، بهتر است ظروف آن را در محیطی خنک‌تر از محیط دما خانه نگهداری کنید.

حال ممکن است این سوال پیش آید که از کجا بفهمیم خیارشور رسیده؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم آماده شدن خیارشور زمان دقیقی نداشته و متناسب با دمای هوا منطقه موردنظر و محیطی که دبه‌های خیارشور را نگه می‌دارید، ممکن است بین 7 الی 10 روز طول بکشد؛ اما به‌طورکلی پس‌ از رسیدن و جا افتادن خیارشورها و باز کردن درب ظرف، آن‌ها را درون یخچال نگهداری کنید.

اگه علاقه زیادی به ترشی داری، این رسپی‌ها رو از دست نده؟ طرز تهیه ۷ مدل ترشی خانگی به روش بازاری

علت نرم و آبکی شدن خیارشور

جمع بندی

اگر تا به امروز پس‌ از هر بار تهیه خیارشور این سوال برایتان پیش می‌آمد که با خیارشور نرم شده چیکار کنم؟ از این‌ پس با استفاده از نکات گفته‌شده می‌توانید از نرم و آبکی شدن خیارشورهای خود جلوگیری کنید. در این مطلب به بررسی کامل علت نرم و آبکی شدن خیارشور پرداختیم. توجه داشته باشید که هریک از موارد گفته‌شده تاثیر قابل‌توجهی در کیفیت نهایی خیارشور خواهند داشت. بنابراین با توجه کامل به علل نرم و آبکی شدن خیار شور می‌توانید از وقوع چنین مشکلی جلوگیری کنید و خیارشورهای ترد و خوشمزه‌ای را تهیه نمایید.

سوالات متداول

  • چرا خیارشور کپک می‌زند؟

اگر آب مورداستفاده برای تهیه خیارشور حاوی کلر باشد، باعث کپک‌زدگی خیارشور می‌شود. محیط نگهداری نامناسب و ظرف غیربهداشتی نیز می‌تواند از دیگر علل نرم شدن و کپک زدن خیارشور باشند.

  • چرا خیارشور نرم می‌شود؟

عدم تناسب بین نمک و آب، دما نامناسب و مواد اولیه نامرغوب از جمله مهم‌ترین علل نرم شدن خیارشور هستند.

  • چرا خیارشور له می‌شود؟

استفاده از سرکه زیاد خیارها را لیز و شل می‌کند و درنتیجه باعث له شدن خیارشورها می‌شود.

  • چیکار کنیم خیارشور ترد شود؟

برای ترد شدن خیار شور سعی کنید از خیارهای ریز و قلمی استفاده کنید. همچنین خیارهای بوته‌ای در مقایسه با خیارهای گلخانه‌ای برای انجام این کار بسیار مناسب‌تر هستند.

  • برای خوش‌طعم شدن خیارشور چه کنیم؟

استفاده از سبزی‌های متفاوت در تهیه خیارشور مانند شوید، ترخون، مرزه و گشنیز باعث خوش‌طعم‌تر شدن خیارشور می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا