نان

طرز تهیه نان بربری خانگی بدون فر و روش اجاق گازی

نان بربری ازجمله نان‌های بسیار پرمصرف و محبوب ایرانی بوده که برای صبحانه و عصرانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تهیه این نان در منزل بسیار هیجان‌انگیز است و در زمان پخت، عطر و بوی هوس‌برانگیز آن تمام خانه را فرامی‌گیرد. شما با کمترین امکانات نیز می‌توانید نان‌ بربری‌های خوشمزه‌ای را تهیه و در کنار خانواده نوش جان کنید. باتوجه به اینکه در طرز تهیه نان بربری با شیر از آرد سبوس‌دار استفاده می‌شود، این نان بیشتر برای سرو در وعده‌های اصلی مناسب است. اگر شما نیز قصد تهیه نان بربری را برای صبحانه یا عصرانه دارید، در این مقاله از مجله مامی کوکینگ همراه ما باشید تا به آموزش طرز تهیه نان بربری خانگی بدون فر و نکات پخت آن بپردازیم.

طرز تهیه نان بربری خانگی بدون فر و روش اجاق گازی

مواد لازم برای تهیه نان بربری خانگی بدون فر (4 قرص نان)

  • خمیرمایه خشک فعال 2 و یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • آرد همه کاره 2 قاشق چای‌خوری
  • شکر 1 قاشق چای خوری
  • نمک 2 و نیم قاشق چای‌خوری
  • آرد نان 4 پیمانه
  • جوش شیرین 1 قاشق چای‌خوری
  • روغن گیاهی 1 قاشق چای‌خوری
  • کنجد سفید و سیاه 2 قاشق چای‌خوری
  • اسپری روغن گیاهی به میزان لازم

اگه طرفدار نان خانگی هستی، این رسپی رو حتما امتحان کن: طرز تهیه نان پستو ریحان خوشمزه و خانگی

طرز تهیه نان بربری خانگی بدون فر و روش اجاق گازی

طرز تهیه نان بربری خانگی بدون فر

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه نان بربری بدون فر، ابتدا خمیر مایه، شکر و یک و سه چهارم پیمانه آب گرم را با یکدیگر مخلوط کنید. 5 الی 10 دقیقه منتظر بمانید تا ترکیب تهیه‌ شده حالت پف‌دار پیدا کند.
  2. نمک و آرد آن را به مخلوط اضافه کرده و با درجه کم همزن برقی هم بزنید تا ترکیبی کاملا یکدست به وجود آید. پس‌ از یکدست شدن ترکیبی که تهیه کرده‌اید، درجه همزن را روی متوسط تنظیم کنید تا خمیر کاملا منسجم شود.
  3. خمیر را بعد از یکدست کردن، روی سطحی پوشیده از آرد منتقل کنید و آن را به مدت حدود 4 الی 5 دقیقه ورز دهید. درصورت نیاز آرد بیشتری را به خمیر اضافه کنید تا حالت ارتجاعی بیابد و چسبندگی آن به سطح یا دست از بین برود.
  4. یک کاسه بزرگ را با روغن گیاهی چرب کرده و خمیر را درون آن بیندازید. سپس روی کاسه را با پلاستیک بپوشانید و به مدت 60 الی 75 دقیقه درون جایی گرم قرار دهید تا حجم آن افزایش یابد و کاملا پف‌دار شود.
  5. پس‌ از گذشت این مدت خمیر را به 2 بخش تقسیم کرده و روی آن‌ها آرد بپاشید تا چسبندگی پیدا نکنند. یکی از مهم‌ترین نکات در طرز تهیه نان بربری خانگی بدون فر این است که صبر کنید خمیر حدود 30 الی 45 دقیقه باقی بماند تا پف کند.
  6. در مدت زمانی‌که خمیر مشغول پف کردن است، جوش شیرین، آرد همه کاره و 1 قاشق چای خوری روغن را به همراه دو سوم پیمانه آب درون یک قابلمه کوچک بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. ترکیب تهیه شده را به مدت 3 دقیقه آرام هم بزنید تا غلظت یابد. پس‌ از گذشت این مدت اجازه دهید تا محتویات درون قابلمه خنک شوند.
  7. در این مرحله از طرز تهیه نان بربری خانگی بدون فر، یکی از شانه‌ها را روی سطح موردنظر خود پهن کنید و روی آن آرد بپاشید. کنجد و نمک را نیز به‌صورت جداگانه درون کاسه‌ای ترکیب نمایید.
  8. دست‌هایتان را درون کاسه آب فرو ببرید و با انگشت‌هایتان بر روی سطح خمیر، برش‌های عمودی دقیقا مشابه طرز تهیه نان بربری در نانوایی ایجاد کنید.
  9. سپس برای طرز تهیه مایع روی نان بربری، ابتدا با استفاده از روغن گیاهی و برس مخصوص، روی نان را چرب کرده و مخلوط کنجد و نمک را روی خمیر بپاشید.
  10. در مرحله بعد از طرز تهیه نان بربری دونفره یک قابلمه چدنی بزرگ را روی گاز قرار دهید؛ اما توجه داشته باشید که قابلمه باید نچسب باشد. پیش‌ از انتقال خمیر به قابلمه حدود 5 دقیقه زیر آن را روشن کنید تا کاملا داغ شود.
  11. قابلمه را مقداری چرب کرده و سپس با استفاده از وردنه، خمیر را کف قابلمه پهن کنید. حرارت زیر قابلمه را کاهش دهید تا خمیر به به‌آرامی شروع به پخته شدن کند. توجه داشته باشید زمانی‌که خمیر از سمت پشت به‌خوبی پخته شود، روی آن حباب‌هایی ظاهر خواهد شد.
  12. سپس خمیر را برگردانید و صبر کنید تا سطح رویی آن کاملا بپزد. یکی از مهم‌ترین مراحل در طرز تهیه نان بربری روغنی این است که پس‌ از پخت نان بربری‌ها، طرفین نان را کمی کره بزنید و درنهایت سرو کنید.

این نان محلی برای صبحانه محشره: طرز تهیه نان کلانه کردستان

طرز تهیه نان بربری خانگی بدون فر و روش اجاق گازی

نکات پخت نان بربری خانگی

  • نان بربری خانگی با آرد گندم کیفیت بهتری داشته و طعم و مزه آن لذیذتر خواهد شد. بنابراین در طرز تهیه نان بربری خانگی بدون فر از آرد قنادی استفاده نکنید.
  • هنگام پخت نان بربری باید خمیر آن را به‌خوبی استراحت دهید تا پف کرده و دولایه شود.
  • در طرز تهیه نان بربری بازاری باید قابلمه را کاملا داغ کنید و سپس خمیر را درون آن پهن کنید.
  • در پخت نان بربری خانگی در صورت دلخواه می‌توانید از مقدار کمی بهبود دهنده نیز استفاده کنید تا ماندگاری نان بربری ها افزایش یابند.
  • برای‌ اینکه نان پف کند و کف قابلمه نسوزد، هنگام قرار دادن خمیرها درون قابلمه، از یک دم کنی استفاده کنید.
  • نان بربری خانگی را باید به‌صورت داغ و تازه سرو کنید تا خوشمزگی و عطر آن کاملا احساس شود. بنابراین بلافاصله پس‌ از پخت آن را به همراه مربا، کره، پنیر و… میل کنید تا یک وعده داغ، خوش‌رنگ و خوش‌طعم داشته باشید.

عصرونه چی بخوریم؟ طرز تهیه نان پرتزل آلمانی | رسپی نان پریتزل

طرز تهیه نان بربری خانگی بدون فر و روش اجاق گازی

جمع بندی

همان‌طورکه در این مطلب دیدید، طرز تهیه نان بربری خانگی بدون فر اصلا کار دشواری نبوده و به‌راحتی می‌توانید این نان خوشمزه و پرطرفدار را بپزید. نان بربری در شهرهای مختلف ایران محبوبیت ویژه‌ای داشته و در هر منطقه به سبک خاصی تهیه می‌شود. توجه داشته باشید که خمیر این نان باید به‌اندازه کافی استراحت کند تا یک نان باکیفیت داشته باشید. درنتیجه در پخت نان بربری اصلا عجله نکنید و با صبر و حوصله آن را آماده نمایید. شما می‌توانید با یادگیری طرز تهیه نان بربری خانگی بدون فر و پخت آن، یک صبحانه یا عصرانه خوشمزه و بی‌نظیر را به‌همراه خانواده و دوستان خود داشته باشید. نان بربری در کنار انواع مرباهای خانگی یک صبحانه جذاب و اشتهابرانگیز برایتان به همراه خواهد داشت. بنابراین از پخت این نان محبوب و دلپذیر غافل نشوید.

سوالات متداول

  • چرا نان بربری خانگی سفت میشود؟

عدم استراحت اولیه خمیر نان بربری و وجود بیش از اندازه گلوتن در آن، باعث سفت شدن نان بربری خانگی می‌شود.

  • چرا نان بربری خانگی خشک میشود؟

زمانی‌که نان بربری خانگی بیش‌ از حد نرمال در معرض حرارت گاز قرار گیرد، به شدت خشک می‌شود. همچنین سفت بودن خمیر این نان نیز یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل خشک شدن نان بربری خانگی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا