خورشغذای اصلی

طرز تهیه خورش خیار چنبر خوشمزه و سنتی

خورش‌ها به عنوان یکی از غذا‌های اصیل، خوشمزه و مناسب مهمانی‌ها به شمار ‌می‌روند. در ایران این غذا تنوع بالایی دارد که همین موضوع باعث افزایش طرفداران آن شده است. به‌طور معمول می‌توان با استفاده از انواع سبزیجات و مواد و گوشت یا مرغ خورش‌های متنوعی را تهیه کرد. یکی از خورش‌های سنتی و خوشمزه خورش خیار چنبر بوده که نام آن را کمتر کسی شنیده است. طرز تهیه خورش خیار چنبر بسیار ساده و آسان بوده اما در مقابل این راحتی طعم خاص و لذیذی دارد. در ادامه این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ طرز تهیه خورش خیار چنبر را به شما آموزش می‌دهیم. تنها با یکبار تجربه همراه همیشگی خورش خیار چنبر خواهید شد.

طرز تهیه خورش خیار چنبر

فواید استفاده از خیار چنبر

خیاری که در این خورش استفاده می‌شود سرشار از خاصیت است که شاید خیلی‌ها از آن اطلاع ندارند. این میوه به خوبی می‌تواند خیلی از بیماری‌ها از جمله سردرد را کنترل کرد. با گذاشتن خیار رو‌ی پیشانی و بوی آن به خوبی می‌توانید سردرد خود را از بین ببرید. مزاج خیار سرد است و برای از بین بردن بوی دهان مفید خواهد بود. در ضمن اگر آب خیار را بگیرید تب بر خوبی برای افرادی که تب دارند، محسوب می‌شود. همچنین خیار باعث پاکسازی کبد خواهد شد.

مواد لازم تهیه خورش خیار چنبر:

  • گوشت چرخ شده ۲۰۰ گرم
  • خیار چنبر ۲ عدد
  • پیاز ۲ عدد و ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

مراحل تهیه خورش خیار چنبر

طرز تهیه خورش خیار چنبر خوشمزه بسیار ساده است و اگر مراحل را به ترتیب پیش ببرید خورشی خوشمزه را نوش‌جان خواهید کرد.

مرحله اول

در گام اول ابتدا یک عدد پیاز را با دندانه مدنظر خود به خوبی رنده نمایید. پس از رنده پیاز آب اضافی‌اش را خارج کنید. اکنون گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز رنده شده داخل یک کاسه مناسب بریزید. حال می‌بایست به اندازه مورد نظرتان نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کنید. مواد را به خوبی ورز دهید تا به شما ترکیبی یک‌دست دهد. اکنون مواد گوشته را به اندازه یک گردو بردارید و در دست به صورت قلقلی فرم دهید.

مرحله دوم

اکنون یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار دهید و مقداری روغن مایع و زردچوبه درون آن بریزید. پس از آنکه روغن به خوبی داغ شد گوشت‌های قلقلی را درون تابه بچینید تا به خوبی سرخ شوند. توجه داشته باشید که باید هسته‌های خیار چنبر را جدا کنید و سپس خرد نمایید. حالا به صورت نگینی پیاز‌ دیگر را خورد کنید. مقداری روغن مایع را داخل قابلمه ریخته و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید.

مرحله سوم

در صورتی که می‌خواهید داخل خورش خیار خود گردو بریزید ابتدا پوستش را گرفته و آن را آسیاب کنید. پس از آسیاب گردو‌ها نوبت به سبزی‌ها می‌رسد. باید قبل از آن سبزی را به خوبی پاک کرده و خیس کنید تا آلودگی‌های آن خارج شود. بعد از شست‌وشو اجازه بدهید تا خشک شوند. حالا یک تابه بردارید مقداری روغن درون آن بریزید و سبزی‌های خرد شده را با شعله ملایم سرخ کنید. زمانی که سبزی‌ها به خوبی سرخ شد از تابه بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

مرحله چهارم

حالا وقت اضافه کردن پیاز‌های نگینی به قابلمه است. پیاز‌ها به خوبی باید تفت داده شوند تا به رنگ طلایی و کاراملی برسد. بعد از تفت، رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید و همچنان به تفت دادن ادامه دهید تا بوی خامی رب گوجه فرنگی کاملاً از بین برود و سرخ شود. خیار چنبر خرد شده را به قابلمه بیافزایید و به مدت ۴ دقیقه تفت دهید. اکنون گوشت‌های قلقلی سرخ شده را درون قابلمه بچینید. سبزی‌ها را در این مرحله به خورش اضافه کنید. قبل از بستن درب قابلمه ۲ لیوان آب داخل خورش بریزید. در نهایت باید اجازه داد تا خورش به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت بجوشد تا به خوبی جا بیافتد و بپزد.

مرحله نهایی

نمک و فلفل سیاه خورش را در ۵ دقیقه آخر پخت اضافه کنید. بعد از گذشت زمان مورد نظر قابلمه را از روی حرارت کنار بگذارید. می‌ توانید برای ترش شدن خورشت خود درست ۱۵ الی ۲۰ دقیقه آخر پخت خورش، مقداری آبغوره‌ را به آن اضافه کنید. خورش خیار چنبر شما آماده‌ خوردن است. آن را درون ظرف مورد نظرتان بریزید. ترکیب پلو زعفرانی، ترشی و دوغ با سرو این خورش بسیار بهشتی خواهد بود. این تجربه را از دست ندهید. برای پخت این خورش می‌توانید از سبزیجات معطر و گردو آسیاب شده نیز استفاده کنید.

نکات کلیدی برای پخت یک خورش خوش و آب و رنگ

  • به خورش اجازه دهید تا به خوبی جا بیافتد. برای جا افتادن بهتر خورش باید آن را برای مدت طولانی روی حرارت ملایم بگذارید تا سر حوصله پخته شود.
  • برای تهیه خورش خیار حتماً از مواد اولیه تازه باید مصرف نمایید.
  • در صورتی که آب خورش شما زیاد شده است باید در آن را باز بگذارید تا مقداری از آب خورش تبخیر شود. ولی توجه داشته باشید که همه آب خورش بخار نشود.
  • طبق سلیقه خودتان و اعضای خانواده‌تان می‌توانید چاشنی‌ها را کم و زیاد نمایید. در صورتی که غذای ترش دوست دارید آب غوره آن را بیافزایید و در صورتی که به غذای تند علاقه دارید فلفل بیشتری در خورش بریزید.
  • بهتر است نمک و ترشی را در آخر کار و ۲۰ دقیقه مانده با پایان مدت زمان پختن خورش به آن بیافزایید.
  • در زمان پختن خورش دائما آن را هم نزنید، زیرا منجر به له شدن و بد شکل شدن مواد خورش خواهد شد.
  • درب قابلمه را مدائم و تند تند باز نکنید زیرا باعث بهم خوردن تعادل گرمایی خورش خواهد شد.
  • پیاز داغ طلایی و خوش عطر؛ راز اصلی تهیه یک خورش محشر است.

سخن پایانی

یکی از انواع غذا‌های متفاوت و خوشمزه ایرانی خورش خیار چنبر است. طرز تهیه خورش خیار چنبر بسیار راحت بوده و با مواد ساده‌ای درست می‌شود. این خورش بیشتر در خطه شمال درست می‌شود ولی امتحان کردنش خالی از لطف نخواهد بود. این خورش بیشتر بدون گوشت درست می‌شود اما شما می‌توانید آن را با مرغ یا گوشت نیز تهیه کنید. برای خوشبو کردن خورش خیار چنبر از سبزیجات معطری همچون گشنیز، جعفری و نعنا استفاده می‌شود. چوچاق و کوتکو سبزی محلی برای پخت این غذا است.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا