لبنیات

طرز تهیه کشک خانگی فوری به روش سنتی

کشک خانگی یکی از فرآورده‌های فرعی شیر بوده که بسیار سالم و مقوی است. با یادگیری طرز تهیه کشک مایع به‌راحتی می‌توانید این ماده غذایی را در زمان کوتاهی آماده کنید. کشک خانگی حاوی مقادیر زیادی پروتئین، چربی، ویتامین و کلسیم است و از آن به عنوان یک سس خوشمزه برای طرز تهیه کشک بادمجان و دیگر از غذاها استفاده می‌شود. درست کردن کشک خانگی به زمان زیادی احتیاج نخواهد داشت.

بنابراین اگر به‌دنبال یک خوراکی سالم و خوشمزه هستید که مواد افزودنی نداشته باشد و سلامت شما و فرزندانتان را تضمین کند، کشک خانگی بهترین انتخاب برایتان خواهد بود. اگر قصد یادگیری طرز تهیه کشک خانگی را دارید در ادامه این مطلب با مجله مامی کوکینگ همراه باشید.

طرز تهیه کشک خانگی فوری به روش سنتی

مواد لازم برای تهیه کشک خانگی فوری

  • ماست 1 کیلوگرم
  • آب 3 لیوان
  • نمک به میزان لازم

ناهار چی بپزیم؟ طرز تهیه پاستا بدون مرغ و گوشت و کم هزینه

طرز تهیه کشک خانگی فوری به روش سنتی

طرز تهیه کشک خانگی فوری

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه سس کشک باید یک قاشق فلزی را درون ماست قرار دهید و چند ساعت صبر کنید تا ماست ترش شود. در این حین چندبار ماست را هم بزنید تا بعد از گذشت زمان موردنظر ماست ترش و یکدستی داشته باشید. البته توجه داشته باشید اگر ماست شما از قبل ترش است، نیازی به انجام این مرحله نخواهد بود.
  2. در مرحله بعد ماست ترش شده را درون قابلمه بریزید و با استفاده از همزن دستی به‌خوبی هم بزنید تا یکدست شود. 3 لیوان آب به ماست درون قابلمه بیفزایید و سپس حرارت زیر آن را روشن کنید تا ماست به جوش بیاید. زمانی‌که ماست شروع به جوشیدن کرد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا کمی خنک شود.
  3. در مرحله بعد از طرز تهیه کشک خانگی یک صافی فلزی بردارید و آن را درون یک کاسه بزرگ قرار دهید. همچنین پارچه نخی تمیز را درون صافی بیندازید و ماست جوشیده شده را درون آن بریزید. حدود 5 ساعت صبر کنید تا آب ماست به‌طور کامل کشیده و سفت شود. توجه داشته باشید که در این مرحله نباید پارچه نخی را فشار دهید.
  4. بعد از گذشت مدت زمان گفته شده، کشک های نرم شده را خارج کنید و مقداری نمک به آن اضافه نمایید. پس‌ از ترکیب کردن آن‌ها، اگر کشک کاملا خشک‌شده بود، مقداری از آب ظرف درون کاسه را به آن اضافه کنید تا نرم شود.
  5. در مرحله بعد کشک را به میزان دلخواه با دست یا قالب مخصوص شکل دهید و درون یک سبد توری بچینید. البته ظرفی که قصد دارید کشک‌ها را درون آن بچینید، باید به‌گونه‌ای باشد که هوا از زیر کشک‌ها عبور کند. هرچند وقت یک‌بار نیز کشک‌ها را به‌خوبی زیرورو کنید تا کاملا یکدست خشک شوند.
  6. زمانی‌که که کشک‌ها خشک شدند، آن‌ها را درون کیسه فریزر یا ظرف در بسته قرار دهید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

ممکن است برای شما نیز سوال باشد که کشک خشک را چگونه استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم هنگام استفاده، قطعات کشک را درون آب جوش به مدت چند دقیقه قرار دهید تا به‌طور کامل باز شوند. سپس درون میکسر بریزید و از آن همراه با غذاهای مختلف یا به‌عنوان تنقلات استفاده کنید.

این کیک خوشمزه رو حتما امتحان کن: طرز تهیه کیک هویج کافی شاپی با گردو و خامه

طرز تهیه کشک خانگی فوری به روش سنتی

نکات مهم در طرز تهیه کشک خانگی فوری

  • بسیاری از افراد برای تهیه کشک خانگی از سرکه استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که طرز تهیه کشک خانگی با سرکه مشابه دستورالعمل گفته شده است.
  • در برخی دستورالعمل‌ها برای طرز تهیه کشک از آب پنیر استفاده می‌شود. برای اجرای آن ابتدا باید آب پنیر را داخل یک ظرف مناسب بریزید و مقداری نمک به آن اضافه کنید. سپس آن را بجوشانید و باقی مراحل را طبق آن‌چه گفته شد انجام دهید.
  • توصیه می‌کنیم به‌منظور کیفیت بیشتر کشک خانگی، حتما از ماست محلی استفاده کنید؛ چراکه ماست‌های پاستوریزه چربی بسیار کمی دارند.
  • اگر می‌خواهید کشک سالم‌تری داشته باشید، نمک کمتری بزنید. معمولا در طرز تهیه کشک صنعتی از مقدار بالایی نمک استفاده می‌شود.
  • اگر چربی ماست کم است و گلوله‌های کشک از یکدیگر باز می‌شوند، توصیه می‌کنیم از طرز تهیه کشک با آرد استفاده کنید و مقداری آرد را به مواد اولیه اضافه نمایید.
  • اگر به کشک طعم‌دار علاقه‌مند هستید، می‌توانید بعد از گرفته شدن کامل آب کشک، آن را به ظرفی منتقل کرده و به ‌اندازه یک قاشق مرباخوری از پودر آویشن، پودر موسیر یا سبزیجات خشک و معطر مورد علاقه خود را به آن اضافه نمایید.
  • اگر قصد استفاده از ماست معمولی را برای کشک خانگی دارید، ابتدا باید آن را در محیط آشپزخانه قرار دهید تا به‌اندازه کافی ترش شود. برای تسریع بخشیدن در سرعت ترش شدن ماست توصیه می‌کنیم یک قاشق فلزی درون ظرف ماست قرار دهید.
  • برای خارج شدن زودتر آب ماست، به‌هیچ‌عنوان کیسه حاوی آن را فشار ندهید و صبر کنید تا آب ماست به‌تدریج خارج شود.
  • برای نگهداری از کشک خانگی در بیرون از یخچال می‌توانید از نمک فراوان استفاده کنید؛ اما توصیه می‌کنیم در مراحل ابتدایی آن را اضافه نکنید، چراکه فراورده نهایی بسیار شور خواهد شد.

چرا رب گوجه فرنگی خانگی تلخ میشه؟! طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی + 7 نکته طلایی

طرز تهیه کشک خانگی فوری به روش سنتی

جمع بندی

کشک یکی از چاشنی‌های اصیل ایرانی محسوب می‌شود که در انواع غذاهای سنتی یا به‌عنوان تنقلات از آن بهره گرفته می‌شود. در این مطلب از مجله مامی کوکینگ با طرز تهیه کشک خانگی آشنا شدید. اگر می‌خواهید کشک تازه و باکیفیتی داشته باشید لازم است نکات گفته‌شده را با دقت مطالعه و اجرا نمایید. باتوجه به خواص فراوان این ماده غذایی توصیه می‌کنیم با تهیه کشک خانگی از مزه لذیذ و خوشمزه آن بهره بگیرید.

سوالات متداول

  • چرا باید کشک را بجوشانیم؟

با توجه به اینکه کشک فراورده‌ای مستعد آلودگی میکروبی است، توصیه می‌کنیم حتما آن را بجوشانید تا در صورت آلوده بودن بیماری‌های خطرناک و کشنده کشک از بین بروند.

  • چرا کشک بیرجندی بنفش است؟

علت اصلی رنگ متفاوت کشک بیرجندی نحوه فرآوری ماده اولیه آن محسوب می‌شود. این کشک در قابلمه‌های مسی و چدنی تهیه شده، درنتیجه رنگ آن تیره‌تر می‌شود.

  • چرا کشک ترک میخورد؟

عدم تناسب در مواد اولیه برای تهیه کشک خانگی منجر به ترک خوردن آن می‌شود.

  • چرا کشک قهوه ای میشود؟

هرچه میزان چربی، غلظت و حرارت دیدن کشک بیشتر شود یا در آفتاب مستقیم خشک‌شده باشد، کشک به رنگ تیره درمی‌آید.

  • چرا کشک دون دون میشه؟

معمولا بعد از خارج کردن کشک از فریزر و قرار دادن آن در آب جوش ممکن است که این ماده غذایی دون دون شود.

  • چرا کشک زرد میشود؟

معمولا کشک‌های خالص و سالم رنگ کاراملی مایل به زرد دارند. هرچه کشک میزان غلظت و گرمادیدگی بالاتری داشته باشد، رنگ آن تیره‌تر خواهد بود.

  • چرا کشک تلخ میشود؟

نگهداری کشک در بیرون از یخچال باعث رشد میکروب‌هایی در آن می‌شود که تغییر مزه و طعم کشک را به‌همراه دارد.

  • چرا کشک سیاه میشود؟

اگر مقدار چربی و غلظت کشک بالا باشد، کشک رنگ تیره‌تری به خود خواهد گرفت.

  • چیکار کنیم کشک سفید شود؟

با توجه به اینکه یکی از دلایل اصلی تیره شدن رنگ کشک، میزان غلظت و گرمازدگی بالا است. اگر می‌خواهید رنگ کشک سفید شود، باید گرما دیدگی و غلظت آن را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا