ماستلبنیات

علت ترش و شل شدن ماست + علت دون دون شدن

یکی از مفید‌ترین نوع لبنیات، ماست است که تهیه آن بسیار راحت بوده و تنها چیزی که لازم دارید شیر تازه پر چرب است. ممکن است در هنگام ماست، با شل شدن آن مواجه شوید که مشکلی رایجی است. معمولاً علت ترش و شل شدن ماست به موارد مختلفی بستگی دارد. ما در ادامه به این عوامل اشاره می‌کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

علت ترش و شل شدن ماست + علت دون دون شدن

علت ترش و شل شدن ماست

اولین علت ترش و شل شدن ماست، دمای نامناسب آن است. چنانچه شیر بیش از حد داغ یا سرد باشد، ماست شل می‌شود. حرارت لازم برای شیر این است که انگشت شما نسوزد. این امکان وجود دارد که مایه ماست شما از مقدار لازم کم باشد و همین موضوع باعث شل شدن ماست می‌شود. به این نکته توجه کنید که برای اینکه ماست شما شل نشود، باید از مقدار مناسبی مایه ماست استفاده نمایید. استفاده از مایه پر چرب بهترین گزینه برای سفت شدن ماست است.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که زمانی که ماست را تازه آماده کرده اید، نباید آن را تکان دهید یا داخل آن قاشق بزنید. با اینکار جلوی بسته شدن ماستتان را می‌گیرید که همین موضوع باعث شل شدن ماست می‌شود. نکته بعدی این است که در زمان درست کردن ماست خانگی، بیش از حد به آن گرما ندهید و آن را نپوشانید. در خیلی از مواقع علت شل شدن ماست، گرمای زیاد آن است. توصیه می‌شود تنها یک پارچه تمیز روی درب ظرف ماست قرار دهید تا بیش از حد گرم نشود.

ترش شدن ماست یکی دیگر از مشکلات رایج است. علت ترش شدن ماست خانگی می‌تواند موارد زیر باشد:

  • زیاد بودن دمای شیر
  • استفاده از شیر کهنه
  • تازه نبودن مایه ماست
  • زیاد بودن مایه ماست
  • بیرون ماندن ماست از یخچال به مدت طولانی
  • دیر قرار دادن ماست در یخچال

برای دورهمی چی درست کنم؟ غذا برای دورهمی دوستانه + غذای ساده برای مهمانی خودمانی

علت ترش و شل شدن ماست + علت دون دون شدن

علت دون دون شدن ماست خانگی

اگر مایه را به خوبی هم نزنید یا دمای شیر بیش از حد بالا باشد، ماست شما حالت بریده بریده‌ای به خود می‌گیرد. بهتر است در هنگام تهیه ماست خانگی، دمای شیر مناسب باشد تا از داغ شدن بیش از حد آن جلوگیری شود.

برای ترش شدن ماست چه کنیم؟

یکی از دلایل رایج ترش شدن ماست، استفاده از مایه‌ای است که خودش ترش باشد. اگر از مایه‌ای استفاده کنید که خود ترش است، نباید انتظار ماست شیرین داشته باشید. این نکته درباره ماست‌های کارخانه‌ای نیز صدق می‌کند. تفاوت در نوع باکتری‌های لاکتیکی موجود در مایه ماست، علت اصلی ترش یا شیرین شدن ماست است.

نکته دیگری که وجود دارد این است که اگر مایه ماست مورد استفاده شما کهنه باشد، طعم ماست خانگی شما را خراب می‌کند و علاوه بر ترش شدن، می‌تواند باعث شل شدن ماست شما نیز بشود. همچنین زیاد بودن مقدار مایه ماست نیز از دلایل اصلی ترش شدن ماست است. معمولاً برای هر یک لیتر شیر، یک قاشق غذاخوری ماست برای مایه زدن کافی می‌باشد. به این نکته توجه کنید که برای تهیه ماست، شیر باید در دمای مناسب باشد. بهترین دما برای مایه زنی، دمای ۴۵ درجه است. نگهداری ماست در دمای بالا می‌تواند باعث ترش شدن ماست شما شود.

با این روش می‌تونی خیلی سریع بوی سیر رو از بین ببری: از بین بردن بوی سیر در غذا و دهان با 4 روش فوری

علت ترش و شل شدن ماست + علت دون دون شدن

نکات لازم برای تهیه ماست خانگی

سعی کنید از شیر‌های پاستوریزه نشده پرچربی که در فروشگاه‌های لبنیاتی عرضه می‌شوند استفاده کنید. استفاده از شیرهای پاستوریزه ممکن است باعث شود ماست سفتی تهیه نشود. دلیل این موضوع وجود مواد افزودنی در این دسته از ماست‌ها است. مایه ماست بهتر است از ماست خانگی و سنتی باشد. به این نکته توجه کنید که استفاده زیاد از مایه ماست، باعث می‌شود ماست شما ترش و رقیق باشد. در نتیجه مایه ماست را به اندازه بریزید.

علت ترش و شل شدن ماست + علت دون دون شدن

جمع‌بندی

بسیاری از افراد ماست‌های خانگی را به کارخانه‌ای ترجیح می‌دهند اما ممکن است در هنگام تهیه آن با مشکلاتی مواجه شوند. ما در این مقاله مشکلاتی که علت ترش و شل شدن ماست هستند را بیان کردیم. امیدواریم مقاله فوق برای شما مفید بوده باشد. برای دسترسی به دیگر مطالب سری به بخش مقالات سایت بزنید. از اینکه تا پایان با ما همراه بودید متشکریم.

سوالات متداول

  • ماستم نبسته چیکار کنم؟

معمولاً نامناسب بودن دمای شیر، علت نبستن ماست است. زمانی که احساس کردید ماست شما شل و آبکی است، با استفاده از یک دستمال آب اضافی آن را بگیرید. سپس آن را با ظرف داخل قابلمه آب جوش قرار دهید و اجازه دهید تا چند دقیقه بجوشد.

  • ماست شل را چگونه سفت کنیم؟

ترفند اول این است که بعد از اینکه مایه ماست را به شیر اضافه کردید، اصلاً آن را تکان ندهید. استفاده از مایه ماست سفت و چرب بهترین گزینه است.

ترفند دوم این است که شیر را در دمای ملایم حرارت دهید تا مقدار ۱۰ تا ۲۰ درصد از حجم آن تبخیر شود و مواد جامد شیر افزایش یابد و سپس ماست خود را تهیه کنید. استفاده از ظرف شیشه‌ای برای درست کردن ماست دیگر نکته‌ای است که باید در نظر بگیرید. همچنین اضافه کردن مقداری شکر یا نمک به مایه ماست موجب سفت شدن ماست می‌شود.

  • با شیری که ماست نشده چیکار کنیم؟

گاهی اوقات دلیل این موضوع، تکان دادن بیش از حد شیر است. شما باید شیر را بعد از جوشاندن تنها کمی تکان دهید و سپس با شعله کم حرارت دهید تا ذرات آن تکه تکه و جدا نشود. همچنین ماست نباید بیش از ۴ تا ۵ ساعت بیرون از یخچال باشد. معمولاً ماست بعد از این زمان می‌بندد و باید در یخچال قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا