سس

طرز تهیه رب فلفل به روش بازاری و سنتی با طعم عالی

یکی از انواع چاشنی‌های محبوب در سراسر دنیا، رب فلفل است. این رب برای کسانی که به غذاهای تند علاقه‌مند هستند، بسیار مناسب خواهد بود. در ایران نیز رب فلفل به شکل‌های مختلف و در غذاهای گوناگونی مصرف می‌شود. در بسیاری از مواقع از این‌ رب به‌منظور طعم‌دهی به غذا در کنار سس گوجه فرنگی استفاده می‌گردد. گاهی اوقات نیز از رب فلفل به‌عنوان چاشنی در کنار دیگر غذاها همچون انواع فست‌فود به‌کارگرفته می‌شود. این محصول علاوه‌بر افزایش عطر و طعم غذا، دارای خواص متعددی نیز است. به همین منظور در این مقاله از مجله مامی کوکینگ قصد داریم به آموزش طرز تهیه رب فلفل به روش بازاری و سنتی بپردازیم. اگر شما نیز علاقه‌مند به یادگیری نحوه تهیه این رب هستید، تا انتها این مقاله با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه رب فلفل

  • فلفل قرمز تند درشت 1 کیلوگرم
  • فلفل قرمز تند ریز 3 عدد
  • فلفل دلمه‌ای قرمز 2 الی 3 عدد متوسط
  • سیر 2 حبه
  • سرکه قرمز 5 قاشق غذاخوری
  • سرکه سفید یا سیب 5 قاشق غذاخوری
  • شکر 5 قاشق غذاخوری
  • نمک 2 قاشق چای‌خوری
  • پودر فلفل پاپریکا 1 قاشق چای‌خوری

بهترین روش برای تهیه رب تمشک: طرز تهیه رب تمشک به روش خانگی و فوری

طرز تهیه رب فلفل

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه رب فلفل به روش بازاری باید ابتدا تمام فلفل‌ها را به‌خوبی بشویید و صبر کنید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. آن‌ها را به‌صورت عمودی برش زده و قسمت دم و دانه‌های فلفل را به‌طور کامل خارج کنید. سپس فلفل‌ها را به شکل دلخواه خود برش بزنید.
  2. در ادامه درون یک قابلمه به‌اندازه 1 لیتر آب ریخته و روی حرارت قرار دهید. توجه داشته باشید که در این مرحله باید حدود یک‌سوم از قابلمه خالی باشد. فلفل‌های خردشده را درون قابلمه ریخته و درب آن را قرار دهید تا آب به نقطه جوش برسد.
  3. پس‌ از به جوش آمدن آب، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کرده تا فلفل‌ها به مدت حدود 10 دقیقه بجوشند و نرم شوند. پس‌ از جوشیدن فلفل‌ها، قابلمه را از روی شعله گاز بردارید و کناری بگذارید.
  4. در مرحله بعد از طرز تهیه رب فلفل یک صافی با اندازه نسبتا بزرگ انتخاب کرده و محتویات قابلمه را در آن خالی کنید. سپس اجازه دهید که آب فلفل‌ها خارج شده و کمی خنک شوند. در همین حین پوست سیرها را بگیرید و آن‌ها را پوره کنید.
  5. فلفل‌های نرم و پخته شده را با پشت قاشق فشار دهید تا نرم شوند. در این مرحله می‌توانید سیر و فلفل‌ها را در غذاساز بریزید تا تمام مواد به شکل پوره و یکدست شوند. سپس پوره فلفل را از صافی عبور دهید تا پوست فلفل‌ها جدا شوند.
  6. در ادامه در یک قابلمه جداگانه سرکه سفید، سرکه قرمز، پودر فلفل پاپریکا، شکر و نمک را بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. پوره فلفل تهیه‌شده را نیز به مواد درون قابلمه بیفزایید. سپس مواد را کاملا با یکدیگر ترکیب کنید تا یکدست شوند. مدتی را صبر کنید تا مواد شروع به حباب زدن کند و سپس حرارت را کمی کاهش دهید.
  7. پس‌ از اینکه مواد درون قابلمه جوشید، درب قابلمه را قرار دهید و منتظر بمانید تا آب اضافی قابلمه تبخیر شود؛ اما در همین حین هر 5 دقیقه یک‌بار مواد رب فلفل را هم بزنید تا ته نگیرد.
  8. زمانی‌که تمام مواد به‌طور کامل جوشیدند، طعم رب فلفل را بچشید. درصورتی‌که میزان سرکه یا نمک رب کم بود، این مواد را به اندازه دلخواه به رب اضافه کنید و مجددا منتظر بمانید تا رب فلفل کمی دیگر روی حرارت بپزد. توجه داشته باشید که رب فلفل باید تا حدی جوشیده شود که آب اضافی آن کاملا خارج گردد و غلظت مناسبی پیدا کند. سپس حرارت زیر قابلمه را خاموش کرده و صبر کنید تا رب فلفل کاملا خنک شود.
  9. در آخرین مرحله از طرز تهیه رب فلفل به روش بازاری حال باید رب فلفل را در بطری‌های کاملا تمیز و خشک شیشه‌ای بریزید و در یخچال قرار دهید.

برای سرماخوردگی چی بخورم؟ طرز تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی

طرز تهیه رب فلفل

فوت و فن پخت رب فلفل

  • اگر می‌خواهید طعم رب فلفل کمی به‌تندی بزند، از میزان بیشتری فلفل تند در طرز تهیه رب فلفل استفاده کنید. همچنین می‌توانید از پودر فلفل قرمز نیز برای افزایش تندی رب بهره بگیرید.
  • هنگام جوشیدن رب فلفل شعله گاز را روی حالت بسیار ملایم قرار دهید تا رب به‌آرامی بپزد و ته نگیرد. توصیه می‌کنیم از شعله پخش‌کن نیز به‌منظور ملایم کردن حرارت زیر قابلمه استفاده نمایید؛ چراکه حرارت ملایم باعث خوش‌رنگ‌تر شدن رب فلفل می‌شود.
  • زمانی‌که رب فلفل را می‌جوشانید، دیواره‌های قابلمه را با استفاده از قاشق تمیز کنید. در غیر این صورت رب‌هایی که به دیوار چسبیده‌اند، می‌سوزند و رنگ رب تیره می‌شود.
  • استفاده از فلفل سیاه در طرز تهیه رب فلفل به روش بازاری نه‌تنها باعث ایجاد طعم تند زیادی نمی‌شود؛ بلکه اگر به مقدار بالایی از آن استفاده کنید، رنگ نهایی رب فلفل شما تیره می‌شود.
  • توصیه می‌کنیم برای‌ اینکه رب فلفل پس‌ از مدت کوتاهی کپک نزند، آن را به‌اندازه کافی بجوشانید تا آب اضافی رب گرفته شود. توجه داشته باشید که آب موجود در رب فلفل دلیل اصلی کپک زدن این چاشنی خواهد بود.
  • رب فلفل را بعد از آماده کردن در یخچال قرار دهید. توجه داشته باشید که قرار دادن رب فلفل در فضا گرم، آن را مستعد فساد و کپک زدن می‌کند و باعث کاهش ماندگاری رب فلفل نیز خواهد شد.
  • میزان نمک و شکری که به رب فلفل اضافه می‌کنید، متناسب با سلیقه و ذائقه شما است؛ اما به یاد داشته باشید که نمک باعث افزایش ماندگاری رب فلفل می‌شود.
  • یکی از مهم‌ترین نکات در طرز تهیه رب فلفل این است که از فلفل‌های قرمز و شیرین برای تهیه آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که این رب نباید طعم بسیار تندی داشته باشد و شما به دلخواه می‌توانید مقداری شکر نیز به مواد رب فلفل بیفزایید.

چرا خیارشور نرم و آبکی میشه؟ علت نرم و آبکی شدن خیارشور + پاسخ به 5 سوال مهم کاربران

طرز تهیه رب فلفل

سخن پایانی

رب فلفل یکی از انواع چاشنی‌های متنوع و خوشمزه در آشپزی بوده که می‌توانید از آن به‌عنوان طعم‌دهنده در سس‌ها، سوپ‌ها و حتی پیتزاها استفاده کنید. ترکیب این رب با سس‌های مختلف همچون مایونز یک سس خوشمزه برای برگرها و ساندویچ ها نیز خواهد بود. حال که با طرز تهیه رب فلفل به روش بازاری و سنتی آشنا شدید، به‌راحتی می‌توانید این رب را در مدت زمان کوتاهی و به‌صورت خانگی تهیه نمایید. با تهیه رب فلفل خانگی می‌توانید از کیفیت بالا و طعم تازه آن نهایت لذت را ببرید و از آن در انواع غذاها بهره بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا