کیککیک و شیرینی

طرز تهیه کیک ساده اسفنجی با پف زیاد و بدون نیاز به شیر

اگر به ­دنبال یک میان ­وعده و دسر خوش­مزه هستید که در خانه به ­راحتی تهیه شود و نیازی به هیچ­ گونه محصولات لبنی نداشته باشد، کیک اسفنجی بدون شیر، گزینه ­ای مناسب برای شما است؛ همچنین این کیک، برای افرادی با رژیم غذایی و حساسیت نیز می ­تواند انتخاب کاملی باشد. درست کردن یک کیک اسفنجی بدون شیر، در ابتدا ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما با استفاده از مواد اولیه و تکنیک­ های مناسب، در واقع بسیار ساده است. در ادامه در مجله آشپزی مامی کوکینگ، یک دستور پخت اساسی برای طرز تهیه کیک ساده بدون شیر خوش­طعم در خانه را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

کیک ساده اسفنجی چیست؟

قبل از این­که به تکنیک­های طرز تهیه کیک ساده بپردازیم، بهتر است کمی درباره کیک اسفنجی صحبت کنیم. کیک اسفنجی نوعی کیک فومی است که با تخم مرغ­ زده ­شده، بدون مواد شیمیایی مثل جوش شیرین یا بیکینگ پودر، تهیه می ­شود. کیک ساده اسفنجی، کیک بدون  است، به این معنا که خمیر آن هیچ کره یا روغنی ندارد.

اگرچه کیک اسفنجی، فوق ­العاده پفکی و سبک است، اما میزان رطوبت آن خیلی زیاد نیست. کیک اسفنجی، کمی تمایل به خشکی دارد. اما این در واقع یک مزیت است، زیرا به شما این امکان را می ­دهد که برای لذیذتر شدن کیک، لایه ­های آن را با انواع مارمالادهای خوش­مزه، سس­ های میوه ­ای و شکلات پر کنید. بنابراین، این کیک­ های لایه ­ای زیبا، پس از ترکیب به هیچ ­وجه خشک و سفت نخواهند بود.

طرز تهیه کیک ساده اسفنجی

چرا این کیک، اسفنجی نامیده می­شود؟

این کیک­ ها به ­دلیل این­که برای جذب شیرینی ­ها و شربت­ های مختلف شبیه یک اسفنج عمل می­ کنند، کیک اسفنجی نامیده می شوند. همچنین، بافت این کیک نیز شبیه یک اسفنج است.

مواد اولیه لازم برای تهیه کیک ساده اسفنجی

شما برای تهیه این کیک فوق­ العاده خوش­طعم و آسان، تنها به تخم مرغ، شکر و آرد کیک نیاز دارید.

طرز تهیه کیک ساده

آرد کیک ندارید؟ مشکلی نیست!

اگر آرد کیک در دسترس شما نیست، نگران نباشید. خودتان می ­توانید به ­راحتی آن را تهیه کنید. به ­طور خلاصه، 1.5 پیمانه آرد سفید را اندازه بگیرید، 3 قاشق غذاخوری از آرد را حذف کنید و به­ جای آن، 3 قاشق غذاخوری نشاسته ذرت اضافه کنید. تمام! حالا فقط کافی است که آن را به­ خوبی الک کنید.

طرز تهیه کیک ساده اسفنجی

زرده تخم مرغ ها را با نصف شکر تا زمانی که کرمی رنگ و حداقل سه برابر اندازه خود بشوند، با همزن بزنید. باید اکثر دانه ­های شکر کاملا حل شده باشند. در این طرز تهیه کیک ساده، نیازی به هم­زن ­های برقی و پیشرفته نیست و شما می­توانید با هم­­زن دستی نیز خمیر خود را آماده کنید.

طرز تهیه کیک ساده اسفنجی مجلسی

سفیده تخم مرغ ­ها را تا زمانی که به شکل کرمی، سفت و براق شوند، با هم­زن مخلوط کنید. این راز ساخت کیکی با ارتفاع خوب و سبک است.

سپس با دقت، سفیده تخم مرغ ­ها را به مخلوط زرده ­های تخم مرغ در ۳ مرحله اضافه کنید. بهتر است تخم مرغ را به صورت مرحله به مرحله اضافه کنید. مراقب باشید که خمیر را پایین نیاورید! برای کیکی بلند و زیبا، نیاز به همه آن هوا است!

سپس، آرد را نیز به صورت مرحله ­ای اضافه کنید تا خمیر یک­دست و صاف شود. بعد از اتمام این مراحل، فر را به میزان لازم گرم کرده و مایه کیک را به­ مدت 20 الی 30 دقیقه در آن قرار دهید. حتما شما هم عاشق این خمیر نرم و زیبا خواهید شد! شما می‌توانید این کیک را مانند یک کیک بلند درست کرده یا خمیر را به دو قالب کیک 9 اینچی تقسیم کنید. اگر در یک قالب پخت می‌کنید، مطمئن شوید که قالب، حداقل 3 اینچ بلندی دارد.

این شما و این کیک ساده اسفنجی زیبا و خوش ­عطر! اکنون می ­توانید این کیک فوق ­العاده خوش­مزه را به دلخواه خود با میوه، شکلات، خامه و… ترکیب کنید.

اگر می ­خواهید این کیک را به سه لایه تقسیم کنید، 1 کیک بلند بپزید، اما اگر می‌خواهید 4-6 لایه داشته باشید، کافی است این کیک را در 2 یا 3 قالب پخت کنید.

طرز تهیه کیک ساده خوشمزه و خانگی

ترفندهای طرز تهیه کیک ساده اسفنجی

در طرز تهیه کیک ساده اسفنجی، باید سفیده تخم مرغ و زرده آن را بسیار بادقت جدا کنید. شما نباید هیچ­گونه زرده‌ای در سفیده تخم مرغ داشته باشید، در غیر این صورت، سفیده تخم مرغ به حالت سفت نخواهد رسید.

  1. جدا کردن تخم مرغ سرد آسان است، اما تخم مرغ ­ها در دمای اتاق، بهتر زده می ­شوند. ما پیشنهاد می‌کنیم تخم مرغ ­ها را همان لحظه که از یخچال بیرون می ­آورید و حداقل 30 دقیقه قبل از شروع تهیه کیک، جدا کنید.
  2. بعد از تهیه خمیر، به­ سرعت کیک را پخت کنید و مخلوط آماده ­شده را برای مدت طولانی کنار نگذارید.
  3. قالب کیک را روغنی نکنید. کیک اسفنجی در حین پف کردن در فر، به دیواره‌های قالب چسبیده و بلند و زیبا می‌ماند.
  4. حداقل در 20 دقیقه اول پخت کیک اسفنجی، درب فر را باز نکنید، زیرا ممکن است کیک شما به­ خوبی پف نکند.
  5. شما می ­توانید کیک خود را زمانی­که کاملا سرد شد، به ­راحتی برش دهید؛ همچنین بهتر است که آن را حداقل یک شب در یخچال قرار دهید. کیکی که تازه سرد شده، به راحتی پاره می‌شود و برش زدن لایه‌ها بسیار دشوار است. به همین دلیل، این کیک را باید چندین ساعت قبل از مصرف، پخت کنید.
  6. هنگام ترکیب لایه ­های کیک، مطمئن شوید که شربت ساده یا هر نوع شربت مزه‌دار، سس میوه یا شکلات و… را برای خیس کردن لایه‌های کیک استفاده کنید، در غیر این صورت، کیک کمی خشک خواهد بود. کیک اسفنجی به ­خوبی طعم‌ها را جذب می‌کند.

کیک ساده اسفنجی را چه مدت می ­توان در یخچال نگه داشت؟

کیک اسفنجی بسته‌بندی شده محکم با پلاستیک، می‌تواند تا 1 هفته در یخچال نگهداری شود. شما همچنین می­ توانید این کیک بسته ­بندی شده با پلاستیک را به­ مدت 3 ماه در فریزر نگهداری کنید.

سخن پایانی

در نتیجه می­ توان گفت کیک اسفنجی بدون شیر، یک گزینه خوش­مزه و چندمنظوره برای کسانی است که به لاکتوز شیر حساسیت دارند یا به سادگی ­مصرف لبنیات خود را کاهش می‌دهند. با استفاده از مواد جایگزینی مانند شیر غیر لبنی و مارگارین گیاهی، امکان پخت کیک اسفنجی با پف زیاد و مرطوب را دارید که به همان اندازه، لذیذ و رضایت­ بخش است. با استفاده از این طرز تهیه کیک ساده، می­ توانید این کیک اسفنجی را به­ تنهایی یا به عنوان پایه کیک ­ها و دسر‌های دیگر تهیه کرده و با انواع نوشیدنی های سرد و گرم، نوش جان کنید.

شما می ­توانید برای خرید هر یک از اقلام مورد نیاز این دستور، همچنین افزودنی ­ها و طعم ­دهنده ­های کیک و شیرینی، به فروشگاه‌های معتبر اینترنتی مراجعه کرده و با انتخاب محصول موردنظر خود، آن را در کوتاه ­ترین زمان ممکن با قیمتی مناسب، درب منزل خود تحویل بگیرید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا