اسنکپیش غذا

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی اصل بازاری و نوستالژی

سمبوسه یکی از غذاهای خوشمزه و محبوب ایرانیان است که با مواد اولیه بسیار متنوع و دستورهای گوناگونی تهیه می‌شود. طرز تهیه این غذا بسیار راحت بوده و متداول‌ترین نوع آن نیز سمبوسه سیب زمینی است. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه سمبوسه ساده را به شما عزیزان آموزش دهیم؛ پس تا انتهای این مطلب آشپزی همراه ما باشید.

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی اصل بازاری و نوستالژی

اگه وقت و حوصله نداری، اینو بپز:

مواد لازم پخت سمبوسه برای ۴ نفر

  • نان لواش: ۴ عدد
  • سیب زمینی: ۴۰۰ گرم
  • جعفری: ۱ دسته متوسط
  • پیاز: ۱ عدد
  • فلفل قرمز: نصف قاشق چایخوری
  • زردچوبه: نصف قاشق چایخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان دلخواه
  • روغن مخصوص سرخ کردن: به میزان کافی

این کیک با چای میچسبه:

مواد لازم پخت سمبوسه برای ۴ نفر

طرز تهیه سمبوسه خانگی ساده

در ادامه مقاله طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی، در این بخش مراحل کار را به ترتیب برایتان آورده‌ایم.

  1. در ابتدا یکی از سیب‌زمینی‌ها را کنار گذاشته و سپس باقیمانده سیب‌زمینی‌ها را همراه با ۲ لیوان آب و ۱ قاشق چایخوری نمک، داخل یک قابلمه مناسب ریخته و قابلمه را بر روی حرارت قرار دهید.
  2. مدت زمان پخت سیب‌زمینی‌ها حدود ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. در همین حین پوست سیب زمینی باقیمانده را بگیرید، سپس آن را به‌صورت نگینی ریز خرد کنید. حال سیب زمینی خرد شده را به‌خوبی با آب سرد بشویید تا نشاسته اضافی آن از بین برود.
  3. در این مرحله از طرز تهیه سمبوسه اصل، پیاز را به‌صورت نگینی ریز خردکرده و یک تابه مناسب را بر روی حرارت قرار دهید. روغن را درون تابه ریخته و اجازه دهید تا روغن کاملاً داغ شود. در ادامه پیاز خرد شده را نیز به تابه اضافه نمایید و به‌خوبی تفت دهید تا پیاز سبک شده و رنگش طلایی شود.
  4. بعد از سرخ‌شدن پیاز، زردچوبه را همراه با فلفل قرمز، فلفل سیاه و مقداری نمک به پیازداغ اضافه کنید. توجه داشته باشید که ادویه‌هایی تحت ‌عنوان ادویه مخصوص سمبوسه در بازار یافت می‌شوند و شما می‌توانید از آنها نیز استفاده نمایید. حال چند دقیقه دیگر تفت‌دادن را ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها خارج شود؛ سپس سیب‌زمینی‌های خرد شده را هم به تابه اضافه کنید.
  5. سیب‌زمینی‌های نگینی را به‌خوبی سرخ کرده و بعد نیمی از جعفری خرد شده را نیز به تابه اضافه کنید و مواد را حدود یک تا دو دقیقه دیگر تفت دهید تا با هم مخلوط شوند، سپس تابه را از روی حرارت کنار بگذارید. در نظر داشته باشید که برای طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی بدون سبزی، می‌توانید مرحله اضافه‌کردن جعفری را حذف کرده و به‌جای آن از مواد دیگری مانند قارچ استفاده نمایید.
  6. بعد از آن که سیب‌زمینی‌ها آب‌پز شدند، پوست آنها را بگیرید و آنها را درون یک کاسه مناسب بریزید، سپس سیب‌زمینی‌های آب‌پز را به طور کامل با گوشت‌کوب له کنید. در ادامه مراحل هم باقیمانده جعفری را به کاسه اضافه کرده و آن را با سیب زمینی ترکیب نمایید.
  7. در این مرحله مجدداً تابه حاوی سیب زمینی نگینی را بر روی حرارت قرار دهید و بعد سیب‌زمینی‌های آب‌پز شده را نیز به مواد درون تابه اضافه کنید و مواد را به‌خوبی تفت دهید تا با یکدیگر به‌خوبی ترکیب شده و کاملاً یکدست شوند.
  8. حال تابه را از روی حرارت کنار بگذارید. سپس نان‌های لواش را در اندازه‌های ۱۰ در ۳۰ سانتی‌متر و به‌صورت طولی برش بزنید، سپس ۱ قاشق سر پر از مواد سمبوسه سیب زمینی را روی هر نان قرار داده و نان را به‌صورت مثلثی جمع کنید.
  9. باید اشاره کنیم که پیچیدن سمبوسه سلیقه‌ای بوده و می‌توانید سمبوسه‌ها را به‌صورت لقمه‌ای نیز بپیچید. بعد از این که پیچیدن سمبوسه‌ها تمام شد، تابه مناسبی را بر روی حرارت قرار داده و مقداری روغن نیز به تابه اضافه کنید.
  10. توصیه می‌کنیم که برای جذب روغن کمتر، از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده نمایید و نکته دیگر این است که در ریختن روغن برای سرخ کردن سمبوسه باید دست و دلباز باشید و به‌اندازه‌ای روغن درون تابه بریزید که سمبوسه‌ها در حین سرخ شدن داخل روغن شناور باشند.
  11. پس از این که روغن باید به طور کامل داغ شد، باید حرارت زیر روغن را کم کنید و در ادامه نیز سمبوسه‌ها را درون روغن داغ بیندازید و اجازه دهید تا آن‌ها به‌خوبی سرخ شوند. بعد از سرخ شدن یک سمت سمبوسه‌ها، آنها را برگردانید.
  12. در پایان مراحل طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی، هنگامی که سمبوسه‌ها به طور کامل سرخ شدند، آن‌ها را روی دستمال حوله‌ای یا درون توری فلزی قرار دهید تا روغن اضافی غذا گرفته شود، سپس سمبوسه‌ها را در ظرف مناسب بچینید و به همراه سس دلخواه خودتان یا سس مخصوص سمبوسه سرو کنید. نوش جان!

ناهار چی بپزم:

طرز تهیه سمبوسه خانگی ساده

نکات پخت سمبوسه سیب زمینی

  • سبزی از جمله اجزای اصلی سمبوسه است که نقش مهمی در طعم آن ایفا می‌کند. در صورتی که میزان سبزی نسبت به سیب زمینی در سمبوسه کم باشد، از طعم و خوشمزگی آن می‌کاهد. بهترین ترکیب سبزی برای سمبوسه، استفاده از جعفری و گشنیز است؛ اما شما می‌توانید بر حسب میل و سلیقه خودتان سایر سبزی‌ها را نیز به کار ببرید. توجه داشته باشید که به‌ازای ۲ سیب زمینی بزرگ، باید از ۵۰ گرم گشنیز و ۵۰ گرم جعفری استفاده کنید.
  • شما می‌توانید سیب زمینی را هم به‌صورت نگینی و سرخ شده و هم به‌صورت آب‌پز و له شده استفاده کنید؛ اما برای طرز تهیه سمبوسه رستورانی، حتماً باید سیب‌زمینی‌ها را له کنید تا سمبوسه‌ها بافت بهتر و نرم‌تری داشته باشند.
  • برای طرز تهیه سمبوسه پیتزایی باید اشاره نماییم که همین مراحل بالا را طی کنید. فقط باید پنیر پیتزا و سوسیس (در صورت تمایل) استفاده کنید.
  • در فیلم طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی شما می‌توانید روش پیچیدن مثلثی سمبوسه را یاد بگیرید.
  • برای آموزش طرز تهیه سمبوسه برای تولد نیز باید مراحل اشاره شده در بخش قبلی را انجام دهید. در نظر داشته باشید که مواد مورد نیاز را می‌توانید مطابق سلیقه خود تغییر دهید.
  • پس از آن که سمبوسه‌ها پخته و حاضر شدند، آن‌ها را بر روی یک توری فلزی قرار دهید تا روغن اضافی سمبوسه‌ها خارج شود. همچنین شما می‌توانید روغن اضافی آنها را با استفاده از یک دستمال حوله‌ای بگیرید.

نکات پخت سمبوسه سیب زمینی

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم که طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی اصل نوستالژی را به صورت کامل برایتان آموزش دهیم. تا شما عزیزان این غذای خوشمزه را تهیه و به‌عنوان وعده‌غذایی یا میان‌وعده سرو کنید. همچنین با استفاده از این روش تهیه، شما می‌توانید از سمبوسه‌ برای پذیرایی از مهمانان خود در مراسم‌هایی مانند تولد نیز استفاده کنید. از این که تا انتهای مقاله طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی ما را همراهی کردید، از شما عزیزان متشکریم.

سؤالات متداول

  • چرا سمبوسه خشک میشه؟

از نشانه‌های سمبوسه خوشمزه و اصیل، ترد بودن نان آن است؛ ولی در صورتی که تمایل دارید سمبوسه شما نان نرمی داشته باشد، باید زمانی که هنوز سمبوسه‌ها گرم هستند، آنها را درون یک قابلمه یا ماهیتابه قرار دهید و درب آن را بگذارید.

  • چرا سمبوسه نرم میشه؟

احتمالاً شما بعد از سرخ کردن سمبوسه‌ها آنها را به‌صورت داغ در درون ظرف در دارد قرار می‌دهید. برای جلوگیری از نرم‌شدن سمبوسه، بعد از سرخ شدن، روغن آنها را بگیرید و اجازه دهید تا خنک شوند. این کار از نرم‌شدن سمبوسه جلوگیری می‌کند.

  • آیا سمبوسه چاق کننده است؟

به دلیل استفاده از موادی مانند سیب زمینی و روغن زیاد، این غذا کالری زیادی دارد. اما اگر نگران چاقی خود هستید، توصیه می‌کنیم که از روغن و سس کمتری استفاده نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا