دانستنی ها

بهترین روش دم کردن زعفران با یخ و آب جوش

زعفران یکی از ارزشمندترین گیاهانی است که در غذاهای ما ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. طعم و رنگ بی‌نظیر این گیاه ارزشمند سبب خوش‌طعم و خوش‌رنگ‌تر شدن غذا خواهد شد. همچنین بسیاری از افراد در نوشیدنی‌هایی مانند شربت و چای نیز از زعفران استفاده می‌کنند. اگر شما می‌خواهید بر طعم و رنگ این گیاه بیفزایید، باید با دم کردن صحیح آن آشنا باشید. برخی افراد زعفران را همراه با آب جوش و برخی دیگر آن را با استفاده از یخ دم می‌کنند. بنابراین برای بهره بردن از رنگ و عطر بیش‌تر آن باید با بهترین روش دم کردن زعفران آشنا باشید. در این مقاله از مامی کوکینگ به بررسی بهترین روش دم کردن زعفران پرداخته و تکنیک‌های آن را بررسی می‌کنیم.

بهترین روش دم کردن زعفران با یخ و آب جوش

چگونگی دم کردن زعفران با آب جوش

 دم کردن زعفران با آب جوش از جمله روش‌هایی است که از زمان‌های قدیم تاکنون رواج دارد. از مزایای این روش می‌توان به رنگ‌دهی سریع زعفران اشاره کرد. بنابراین اگر می‌خواهید زمان زیادی برای رنگ‌دهی زعفران صرف نکنید، می‌توانید از روش دم کردن زعفران با استفاده از آب جوش بهره ببرید. استفاده از این روش به شما امکان این را می‌دهد که زعفران دم کرده رنگ عالی داشته باشید. البته برای دم کردن زعفران با استفاده از آب جوش روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

روش اول

برای اینکه زعفران موردنیاز خود را دم کنید، کافی است که مقداری زعفران را باتوجه به میزان برنج یا خوراکی که می‌خواهید زعفران را به آن اضافه کنید، در هاون ریخته و کمی شکر به آن اضافه کنید. سپس زعفران را به خوبی بسایید تا به اندازه کافی خرد شود. پس از انجام این کار مقداری آب جوش به اندازه نصف استکان را به زعفران اضافه کرده و آن را در قابلمه برنج درحال دم کشیدن یا روی یک قوری حاوی آب جوشیده قرار دهید. با استفاده از این روش زعفران به آرامی رنگ باز می‌کند. بنابراین باید زمان طولانی را برای دم کردن زعفران در نظر بگیرید.

در بارداری چی بخوریم؟ طرز تهیه بهترین غذاهای دوران بارداری

بهترین روش دم کردن زعفران با یخ و آب جوش

روش دوم

دومین روش دم کردن زعفران با آب جوش همانند دم کردن چای انجام می‌گیرد. بنابراین برای انجام این کار کمی زعفران را در ظرف مخصوص زعفران یا قوری ریخته و کمی آب جوش به اندازه‌ای مشخص به آن اضافه کنید. پس از انجام این کار قوری یا ظرف حاوی زعفران را روی سماور در حال جوش گذاشته تا بر اثر حرارت و بخار زعفران دم بکشد.

روش سوم

اگر شما می‌خواهید با طرز تهیه زعفران دم کرده با سرعت بالا آشنا شوید، توجه به این روش بسیار اهمیت دارد. در این روش شما باید ابتدا زعفران را به خوبی بسایید و سپس آن را در ظرف مخصوص دم کردن زعفران ریخته و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. در این روش مانند تهیه دمنوش‌های مختلف باید 15 دقیقه صبر کنید تا زعفران به خوبی دم بکشد. این روش یکی از روش‌های سریع برای دم کردن زعفران با استفاده از آب جوش است. البته این روش اصولی نبوده و شما باید زمان کافی را به دم کردن زعفران اختصاص دهید.

چگونگی دم کردن زعفران با یخ

دم کردن زعفران با یخ نیز یکی از روش‌های دم کردن این گیاه محبوب است که طرفداران بسیاری دارد. در واقع روش دم کردن زعفران با یخ به عنوان یک روش مدرن دم کردن این گیاه شناخته می‌شود. رنگ زعفران در این روش بیش‌تر از سایر روش‌ها است. البته برای آزاد کردن رنگ بیش‌تر، مدت زمان بیش‌تری را برای دم کردن نیاز خواهید داشت. دم کردن زعفران با استفاده از یخ نیز همانند آب جوش با روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد که در ادامه به بررسی هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

روش اول

اولین روش برای دم کردن زعفران با یخ این است که چند قالب یخ کوچک را روی زعفران ساییده شده بریزید. سپس کمی صبر کنید تا یخ‌ها به آرامی آب شوند. در این صورت رنگ زعفران نیز همراه با آب شدن یخ باز خواهد شد. پس از اینکه آب و زعفران ساییده شده با یکدیگر مخلوط شدند، مقداری آب جوش را به زعفران اضافه کنید. حال نوبت آن رسیده است که ظرف حاوی زعفران را روی سماور در حال جوش قرار داده تا زعفران دم بکشد.

روش دوم

اگر می‌خواهید دم کردن زعفران با یخ را با سرعت بالایی انجام دهید، پس از ساییدن زعفران باید چند قالب یخ کوچک را درون ظرف حاوی زعفران بریزید. سپس کمی آب جوش را روی یخ‌ها ریخته تا زعفران با سرعت بیش‌تری رنگ باز کند.

تلخی خورش قیمه رو چطور از بین ببریم؟ گرفتن تلخی خورشت قیمه و لیمو عمانی؛ فوری و ساده

بهترین روش دم کردن زعفران با یخ و آب جوش

نحوه دم کردن زعفران برای برنج

از زعفران برای خوش عطر شدن و خوش طعم شدن برنج نیز به وفور استفاده می‌شود. برنج زعفرانی از جمله غذاهایی است که از زمان‌های قدیم تاکنون در سفره ما ایرانی‌ها جایگاه خاصی دارد. برای تهیه برنج زعفرانی شما باید با طرز تهیه زعفران دم کرده برای برنج آشنا شوید. برای انجام این کار شما باید کمی پودر زعفران را همراه با آب جوش در یک ظرف ریخته و آن را وسط قابلمه قرار دهید. سپس آن را در برنج ثابت کرده و اجازه دهید که همراه با برنج به خوبی دم بکشد. این روش علاوه‌بر اینکه سبب آزاد شدن رنگ بسیار خوبی در زعفران می‌شود، عطر بی‌نظیری نیز به برنج می‌بخشد. بنابراین دم کردن زعفران با این روش یکی از بهترین روش‌ها برای تهیه برنج زعفرانی است.

نحوه دم کردن زعفران برای مرغ

یکی از غذاهایی که با بهره‌گیری از زعفران می‌توانید به عطر و طعم آن بیافزایید، مرغ است. از گذشته تا به امروز از زعفران برای خوش‌طعم و خوش عطر کردن مرغ استفاده می‌شود. بنابراین برای اینکه بتوانید از زعفران برای خوش‌طعم کردن مرغ استفاده کنید، باید با طرز تهیه زعفران دم کرده برای مرغ آشنا باشید. شما می‌توانید از هر یک از روش‌های دم کردن زعفران با یخ یا آب جوش برای طعم‌دار کردن مرغ خود بهره ببرید. همچنین شما می‌توانید زعفران را پس از آسیاب و خرد کردن و ریختن آب جوش در آن، وسط برنج گذاشته تا خوب دم بکشد. پس از انجام این کار می‌توانید مرغ را همراه با برنج و زعفران میل کنید.

نکات مهم برای دم کردن زعفران

رعایت نکات دم کردن زعفران بسیار اهمیت دارد و توجه به بهترین روش دم کردن زعفران سبب می‌شود که زعفران شما عطر و طعم بی‌نظیری داشته باشد. برخی از افراد برای دم کردن زعفران، پودر زعفران را همراه با قند یا شکر آسیاب می‌کنند. انجام این کار بسیار اشتباه است. زیرا سبب طولانی شدن مدت زمان دم کشیدن زعفران خواهد شد.

 اگر می‌خواهید زعفران شما رنگ‌دهی بسیار بالایی داشته باشد، می‌توانید روی زعفران پودر شده یک تکه یخ قرار دهید و به آن فرصت دهید تا آب شود. هنگامی که یخ آب شد، روی آن آب جوش ریخته و زعفران را در حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا به خوبی دم بکشد. این روش از بهترین روش دم کردن زعفران محسوب می‌شود. هنگام دم کردن زعفران به مقدار آب جوشی که روی آن می‌ریزید، توجه داشته باشید. زیرا هرچه مقدار آب جوش بیش‌تر باشد، زعفران نیز رنگ کم‌تری خواهد داد. از آنجایی که زعفران آسیاب شده طعم و عطر خود را به سرعت از دست می‌دهد، بهتر است زعفران را به میزان لازم پودر کنید.

برای جشنواره غذا چی بپزم؟ بهترین غذا برای جشنواره غذا در مدرسه

بهترین روش دم کردن زعفران با یخ و آب جوش

جمع بندی

 برای اینکه از رنگ و عطر بی‌نظیر زعفران بهره‌مند شوید، باید با بهترین روش دم کردن زعفران آشنا باشید. شما می‌توانید براساس سلیقه خود از هر یک روش‌های دم کردن زعفران با یخ یا آب جوش استفاده کنید. هر یک از روش‌های دم کردن زعفران مزایا خاص خود را دارد. برای بهره‌گیری بیش‌تر از طعم و عطر زعفران به آن فرصت کافی دهید تا به خوبی دم بکشد. با استفاده از زعفران دم کشیده در مرغ و برنج می‌توانید غذایی بی‌نظیر برای خود و نزدیکان خود تدارک ببینید. در این مقاله سعی کردیم که هر یک از روش‌های دم کشیدن زعفران و تست زعفران با یخ را به خوبی بررسی کرده تا بتوانید از آن‌ها بهره بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا