غذای محلیغذای اصلی

طرز تهیه فلافل | طرز تهیه و مراحل پخت فلافل خانگی با طعم بی‌نظیر

فلافل یکی از محبوب‌ترین غذاهای جنوبی است که با کمترین و ساده‌ترین مواد اولیه تهیه شده اما مزه‌ای جادویی و متفاوت دارد. این غذا که اصالتا مربوط به ایران و آبادان است، علاوه بر کشور ما در بسیاری از کشورهای دیگر مانند لبنان هم طبخ می‌شود اما اصلی‌ترین و خوشمزه‌ترین دستور پخت آن مربوط به آبادان است. با توجه به محبوبیت بالای این غذای خوشمزه، این مطلب از مجله آشپزی مامی کوکینگ را به آموزش طرز تهیه فلافل و همه جزئیاتی که به تهیه فلافلی متفاوت کمک می‌کنند، اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید تا لذیذترین فلافل خانگی را به شما آموزش دهیم.

فلافل چیست؟

فلافل غذایی جنوبی و متعلق به اهواز و آبادان است که بعضی از انواع آن در کشورهای حوزه خلیج فارس هم پخته می‌شوند. فلافل غذایی محبوب در همه کشورها است و در هر منطقه متناسب با ذائقه و سلیقه مردم همان منطقه طبخ می شود. در تمام انواع فلافل نخود یکی از مواد ثابت است که طعم و بافت اصلی غذا به وجود آن بستگی دارد. این غذای لذیذ با طعم بی‌نظیر را می‌توان در خانه هم طبخ کرد. کافی است با انواع دستور پخت‌ها و طرز تهیه فلافل آشنا باشید و بهترین نوع آن متناسب با سلیقه و شرایط خود را انتخاب کنید. البته اگر به دنبال طعم اصلی و واقعی فلافل هستید، پیشنهاد ما فلافل جنوبی ایرانی است که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

طرز تهیه فلافل

مواد لازم برای طبخ فلافل

  1. نخود تازه و پاک شده: 300 گرم
  2. جعفری تازه: 1 بسته
  3. پیاز: 1 عدد متوسط
  4. سیر: 6 حبه
  5. تخم مرغ: 1 عدد
  6. آرد نخود: 2 قاشق غذاخوری
  7. ادویه جات: به میزان دلخواه
  8. نمک و روغن: به مقدار لازم

طرز تهیه فلافل؛ مواد اولیه

به منظور تهیه فلافلی لذیذ و خوشمزه ابتدا باید نخودها را در آب خیساند. برای انجام این کار باید مقدار نخود گفته شده در مقادیر اولیه را به خوبی تمیز کرد و سپس در ظرفی با حجم مناسب ریخت و به آن آب سرد اضافه کرد. میزان آب سرد باید به حدی باشد که حداقل 1-2 سانت روی نخودها گرفته شود. این کار با هدف کاهش نفخ نخود، ترد و خوشمزه شدن فلافل و بهتر ترکیب شدن آن با دیگر مواد انجام می‌شود. نخود حداقل 24 ساعت نیاز به خیس خوردن دارد.

در دومین مرحله باید نخودها را داخل آبکش ریخت تا برای میکس شدن آماده باشد. این مرحله از طرز تهیه فلافل، نیاز به دقت زیادی دارد، زیرا که بافت و کیفیت نهایی فلافل به خوب چرخ شدن نخود بستگی دارد. برای میکس راحت‌تر می‌توان نخودها را پخت و فلافل را با نخود نرم‌تر هم آماده کرد. همراه با نخود در میکسر باید سیر، جعفری و پیاز را هم اضافه کرد.

طرز تهیه فلافل خانگی

مزه سازی فلافل

بعد از میکس و آماده شدن خمیر فلافل نوبت به مزه دار کردن آن می‌رسد. در این مرحله باید ادویه‌ها را به مواد اضافه کرد. در بعضی دستورها این مرحله دارای تخم مرغ هم هست که انسجام فلافل را بیشتر می‌کد و اضافه یا حذف آن اختیاری است.

در آخرین مرحله باید فلافل را با ترکیب ادویه جات به خوبی ورز داد تا خمیر آن آماده شده و حین درست کردن شکسته یا وارفته نشود. برای ایجاد بافت بهتر در فلافل بهتر است مواد را یک شب قبل آماده کرد و در یخچال قرار داد و روز بعد هم به صورت خنک استفاده و آماده کرد. در این مرحله باید روغن را به اندازه کافی در ماهیتابه ریخت و فلافل را به شکل دستی یا با ابزار مخصوص قالب زنی، قالب زد و در روغن ریخت. در صورتی که روغن داغ باشد فلافل‌ها خیلی زود و پشت سرهم آماده می‌شوند. راز یک فلافل ترد و خوشمزه، همین موضوع یعنی داغ بودن روغن به منظور تردتر شدن فلافل‌های خانگی است.

طرز تهیه فلافل

فلافل خانگی؛ سالم با طعی بی‌نظیر

طرز تهیه فلافل خانگی را در این مطلب آموزش دادیم. روش گفته شده برای پخت این غذا رایج‌ترین شیوه طبخ آن است اما بسته به سلیقه و ذائقه اعضای خانواده می‌توانید برخی مواد و ادویه‌ها را به آن اضافه یا از دستور پخت کم کنید. همچنین دستور پخت‌های دیگری هم برای این غذا وجود دارد که در صورت تمایل امکان استفاده از آن‌ها هم وجود دارد. شما فلافل را با چه دستور پختی آماده می‌کنید؟

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا