دانستنی ها

طرز تهیه شربت بار خانگی برای انواع کیک و شیرینی

افرادی که علاقه مند به تهیه کیک و شیرینی هستند باید با شربت بار که یکی از پایه های کلیدی مورد استفاده در تهیه شیرینی است، آشنا باشند. در واقع، شربتی که برای شهد شیرینی استفاده می کنیم، همان شربت بار است.طرز تهیه شربت بار را در این مطلب از مجله آشپزی مامی کوکینگ آموزش خواهیم داد. برای آشنایی با طرز تهیه شربت بار برای شیرینی در ادامه همراه ما باشید.

این شربت غلیظ کاربردهای مختلفی دارد، از جمله برای شهد انواع دسرها و شیرینی ها مانند باقلوا، کیک، زولبیا، بامیه و غیره. در ادامه نحوه درست کردن شربت بار را به شما نشان خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه شربت بار

  • شکر ۲ پیمانه
  • آب ۱ پیمانه
  • گلاب ¼ پیمانه
  • زعفران دم کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری
  • جوهر لیمو ¼ قاشق چایخوری

طرز تهیه شربت بار خانگی

طرز تهیه شربت بار

ابتدا در قابلمه مناسبی آب می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا بجوشد. بعد از اینکه آب به جوش آمد، جوهر لیمو را به قابلمه حاوی آب اضافه می کنیم. اگر جوهر لیمو ندارید به جای آن از دو قاشق چایخوری آب لیمو استفاده کنید.

در این مرحله شکر را به قابلمه اضافه می کنیم و می گذاریم تا کاملا در آب حل شود و در نتیجه شربتی شفاف به دست آید. وقتی شربت شروع به قل زدن کرد و کاملا شفاف شد گلاب و زعفران را اضافه می کنیم.

برای معطر کردن این سربت از گلاب استفاده می شود و  اگر نمی خواهید از گلاب در شربت خود استفاده کنید، می توانید مقداری دانه هل را با دست فشار دهید تا پوست هل بشکند و به شربت اضافه کنید. پس از افزودن گلاب و زعفران باید صبر کنیم تا شربت قوام مورد نظر را به دست آورد.

توجه به این نکته ضروری است که شربت باید روی حرارت کم غلیظ شود. در غیر این صورت، در پایان شکرک می زند. کمی شربت را در بشقاب بریزید تا ببینید به غلظت کافی رسیده است یا خیر.

سپس بشقاب را در یخچال قرار دهید تا شربت به خوبی خنک شود. حالا شربت را بین دو انگشت خود تست کنید. اگر شربت چسبناک و کشدار شود، نشان می دهد که غلیظ شده و آماده است تا از روی آتش خارج شود.

اما اگر شربت حالت آبکی داشت و کش دار نیست، باز هم باید حرارت داده شود تا به غلظت مورد نظر برسد. تحت هیچ شرایطی برای غلیظ شدن شربت حرارت را زیاد نکنید زیرا این کار باعث شکرک زدن شربت می شود. بعد از آماده شدن شربت اجازه دهید در دمای محیط خنک شود.

طرز تهیه شربت بار

شربت بار با گلوکز

اگر می‌خواهید شربت شما مانند شربت بار شیرینی‌ فروشی‌ها براق و به اصلاح بازاری باشد، یک قاشق غذاخوری گلوگز مایع را با آن مخلوط کنید. این کار نه تنها شربت را براق می کند، بلکه باعث می شود شکرک نزند. گلوکز را می توانید از فروشگاه های لوازم قنادی  تامین کنید.

چند نکته مهم در تهیه شربت بار

لازم به ذکر است که غلظت شربت بار باید کمی کمتر از عسل باشد و در صورت رقیق بودن شیرینی هایی مانند زولبیا و بامیه، گوشفیل، باقلوا، بامیه عربی و … را خمیر می کند. برای اینکه شیرینی هایتان خمیر نشوند، به غلظت شربت دقت کنید.

زمان مشخصی برای دستیابی به قوام شربت وجود ندارد. مدت زمان ممکن است بسته به مقدار شعله و نوع قابلمه ، متفاوت باشد، اما حداقل زمان آن 15 دقیقه است.

طرز تهیه شربت بار

مقالات بیشتری بخوانید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا