مرباکیک و شیرینی

طرز تهیه مربای به خوشرنگ و خوش‌طعم، همراه با تمامی فوت و فن‌ها

مربا عضو جدانشدنی سفره‌های صبحانه ایرانی است و همیشه در شیشه‌های رنگارنگ و از انواع مختلف در خانه‌های ایرانی به خصوص خانه مادربزرگ‌ها یافت می‌شود. می‌خواهیم شما رو با طرز تهیه یکی از خوشمزه‌ترین مرباهای ایرانی آشنا کنیم. به، میوه‌ای خوش عطر و خوش طعم با خاصیت فراوان است که بیشتر در فصل پاییز و زمستان یافت می‌شود. برای نگهداری و استفاده از این میوه در فصل‌های مختلف، از آن مربا، مارمالاد، کمپوت و… تهیه می‌کنند. این میوه که شباهت زیادی به سیب و گلابی دارد، پس از پخته شدن طعم بسیار لذیذی دارد. برای اینکه طرز تهیه مربای به خوشمزه و خوش‌رنگ را یاد بگیرید، با مجله آشپزی مامی کوکینگ همراه باشید.

مواد لازم برای طرز تهیه مربای به

مدت زمانی که باید برای آماده‌سازی این مربای خوشمزه صرف کنید، 30 دقیقه است.

مدت زمان لازم برای پخت مربای به 4 الی 5 ساعت است.

  • میوه به: 1 کیلوگرم
  • شکر: 1 الی 5/1 کیلوگرم (بسته به میزان رسیده یا کال بودن به)
  • آب: 7 لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گردوی خرد شده: در صورت لزوم و به میزان دلخواه
  • هل: 4 عدد
  • آبلیموی خانگی: 3 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: 1 قاشق غذاخوری
  • گلاب: 2 قاشق غذاخوری
  • دارچین: به میزان لازم

اگر مراحل تهیه مربای به را قدم به قدم با ما پیش بروید، بدون شک یک مربای خوش‌رنگ و خوش طعم را در نهایت خواهید داشت.

طرز تهیه مربای به

قدم اول: آماده سازی مربای به

در قدم اول باید به این نکته توجه داشته باشید که میزان شکر و به یکسان باشد. پس از آماده کردن مواد لازم، میوه به را به خوبی شسته و خشک کنید. گرفتن پوست به، سلیقه‌ای است. برخی معتقدند که پوست به دارای خاصیت است و بهتر است همراه میوه باشید ولی برخی به دلیل سفت بودن پوست به، ترجیح می‌دهند آن را بگیرند. در هر صورت پس از این که میوه را تمیز و آماده کردید، بسته به سلیقه خود خرد و یا رنده کنید.

نکته: دانه‌های به را جدا کنید و آن‌ها را نگه دارید. دانه به خاصیت زیادی برای سرماخوردگی و گلو درد دارد.

به جهت تهیه مربای به

قدم دوم: مخلوط کردن مواد و شروع پخت

در طرز تهیه مربای به، برای اینکه مربای خوش‌رنگ‌تری داشته باشید بهتر است از قابلمه مسی استفاده کنید، ولی استفاده از قابلمه رویی یا هر قابلمه که راحت‌تر هستید هم مشکلی به وجود نمی‌آورد. به خرد شده را درون قابلمه ریخته و با مقدار آبی که گفته شد، روی شعله قرار داده تا کمی نرم شود (باید حواس‌تان باشد که به له نشود). تقریباً یک ربع تا بیست دقیقه زمان کافی است برای اینکه به کمی در آب بپزد. سپس شکر و هل را اضافه می‌کنیم. در این زمان یکی از کارهایی که برای قوام بهتر مربای خود می‌توانید انجام دهید، اضافه کردن چند دانه به، به مخلوط در حال پخت است.

پخت مربای خوش‌رنگ به، صبر می‌خواهد، بنابراین عجله نکنید. روی در قابلمه دم‌کنی بگذارید و اجازه دهید حدود چهار تا پنج ساعت روی شعله کم بپزد و درب قابلمه را برندارید. این کار به خوش‌رنگ شدن مربا کمک می‌کند.

طرز تهیه مربای به خوشمزه

قدم سوم: مراحل آخر پخت مربای به

اگر می‌خواهید به مربای خود گردو اضافه کنید، برای نرم‌تر بودن گردوها می‌توانید یک ساعت آخر آن را به مربا اضافه کنید (در این مرحله به صورت دلخواه دارچین را هم می‌توانید اضافه کنید). زمانی که مربا به غلظت رسید، آب‌لیمو و گلاب و زعفران را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم ده دقیقه دیگر روی شعله بماند. سپس شعله را خاموش می‌کنیم ولی درب قابلمه و دم‌کنی را برنمی‌داریم. اجازه می‌دهیم چند ساعت بماند تا مربا خنک شود. پس از اینکه مربا خنک شد، آن‌ها در ظرف‌های شیشه‌ای تمیز و خشکی که آماده کردیم، می‌ریزیم. حتما از طرز تهیه مربای به و نتیجه کار خود و این شیشه مرباهای خوش‌رنگ لذت خواهید برد.

نکاتی که باید در درست کردن مربای به رعایت کنید:

  • شهد مربای به پس از سرد شدن سفت‌تر می‌شود، پس حواستان باشد که مربا را خیلی غلیظ برندارید.
  • حتما از به‌هایی که کاملا رنگ زرد دارند برای مربا استفاده کنید. یعنی به نرسیده و یا کمی سبز، برای مربا مناسب نیست.
  • فرم خرد کردن به کاملاً سلیقه‌ای است. برخی ممکن است تکه‌های نگینی و یا درشت را نپسندند و به را رنده کنند.
  • وقتی میوه‌ به را خرد کردید خیلی سریع داخل آب بریزید، چون به مانند سیب، وقتی در معرض هوا قرار گیرد، تغییر رنگ می‌دهد.
  • مربای به را می‌توانید حدود سه تا شش ماه در جای تاریک و خشک و خنک نگه دارید و تا یک سال در یخچال ماندگاری دارد. ولی بهتر است پس از اینکه درب مربا را باز کردید زودتر به مصرف برسانید.
طرز تهیه مربای به خوش طعم

سخن آخر در مورد طرز تهیه مربای به

مربا از قدیم‌الایام پای ثابت سفره صبحانه ما ایرانی‌هاست. در کنار کره و خامه و نان داغ بربری، چه مربایی بهتر از مربای به، که هم خوش‌رنگ و خوش‌طعم و هم سرشار از خاصیت است. به میوه‌ای است که علاوه بر داشتن فیبر و کربوهیدرات، چربی و کلسترول مضر ندارد. همچنین مربای به، به دلیل داشتن کالری کمتر نسبت به بقیه مرباها و مناسب برای یبوست، طرفداران زیادی دارد. امیدواریم طرز تهیه مربای به خوشمزه و خوش‌رنگ برای شما مفید بوده باشد و با درست کردنش لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا