نوشیدنی سردنوشیدنی

طرز تهیه شیر بادام مقوی و خانگی

از مقوی‌ترین و کم‌کالری‌ترین نوشیدنی در گروه لبنی، می‌توان به شیر بادام اشاره نمود. شیر بادام نسبت به شیر گاوی مواد مغذی و ویتامین بیشتری را به بدن منتقل می‌کند. شیر بادام برای افرادی که درگیر بیماری دیابت هستند مناسب بوده، زیرا قند نسبتاً کمی دارد. اگر شیر بادام در خانه تهیه شود قندِ آن کم خواهد بود در صورتی‌که ممکن است مقداری نگهدارنده و قند به شیر بادام‌های شرکتی اضافه گردد. برای آشنایی با طرز تهیه شیر بادام همراه با مجله آشپزی مامی کوکینگ باشید.

مواد لازم برای تهیه شیر بادام

  • بادام درختی شیرین یک لیوان دسته‌دار
  • آب سه تا چهار لیوان دسته‌دار
  • عسل یک قاشق غذاخوری
  • وانیل یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • نمک به میزان لازم
طرز تهیه شیر بادام

طرز تهیه شیر بادام

مرحله اول طرز تهیه شیر بادام: ابتدا بادام‌ها را شکسته و داخل کاسه‌ای گود بریزید، سپس روی آن‌ها را آب سرد ریخته و بگذارید به مدت ۶ تا ۱۲ ساعت خیس بخورند. بعد از گذشت این زمان، با یک فشار کوچک بادام‌ها را پوست بکنید. شما می‌توانید در تهیه شیر بادام از بادام‌های پوست نشده نیز استفاده نمایید؛ اما در آخر آن کیفیت عالی را نخواهد داشت.

مرحله دوم طرز تهیه شیر بادام: بادام‌های پوست شده را در مخلوط‌کن یا غذاساز بریزید و به آن‌ها آب و عسل به همراه مقداری نمک اضافه نمایید. چند دقیقه آن‌ها را مخلوط کرده تا زمانی‌که شیر بادام به رنگی تیره‌تر رنگ شیر در بیاید مخلوط کردن را ادامه دهید.

مرحله آخر طرز تهیه شیر بادام: درون یک لگن گود صافی قرار دهید و داخل آن پارچه نخی بگذارید. بعد از آن مخلوط شیر بادام را درون پارچه بریزید و گوشه‌های پارچه را جمع کرده و فشار دهید. مایعی که از صافی رد می‌شود شیر بادام شما است. این شیر بادام را می‌توانید ۳ الی ۴ روز در ظرف دربسته درون یخچال نگه دارید.

نکات مهم در طرز تهیه شیر بادام

  • اگر برای کودکان این این شیر بادام را آماده می‌کنید بهتر است از چند خرما پوست‌کنده نیز در تهیه آن استفاده نموده تا شیر بادام مقوی‌تری داشته باشید.
  • شما برای تهیه شیر بادام می‌توانید از پودرهای نیمه آماده شیر بادام نیز استفاده نمایید که تهیه آن بسیار آسان‌تر و سریع‌تر خواهد بود. فقط کافی است پودر نیمه آماده شیر بادام را با آب قاطی کنید.
  • مقداری از شیر بادام که روی پارچه نخی باقی می‌ماند را می‌توانید به همان صورت میل کنید یا خشک کرده و آن را در هنگام تهیه مواد شیرینی‌جات مورد استفاده قرار دهید.
  • شیر بادامی که در خانه تهیه می‌گردد به‌ دلیل نداشتن مواد نگهدارنده باید سریع مصرف شود، زیرا به سرعت فاسد خواهد شد.
  • اگر به مخلوط شیر بادام خود موز اضافه کنید در این‌صورت نوشیدنی‌ مقوی برای پوست و مو خواهید داشت.

خاصیت شیر بادام

ویتامین E موجود در شیر بادام باعث ایجاد خاصیت آنتی اکسیدانی برای بدن شده و این موضوع در کاهش التهابات بدن، بیماری‌های قلبی و عملکرد هرچه بهتر مغز تاثیر می‌گذارد. کسانی که بر اثر ابتلا به بیماری گوارشی، نمی‌توانند از محصولات لاکتوزدار استفاده کنند شیر بادام برای آن‌ها بهترین گزینه محسوب می‌گردد؛ زیرا ‌منبع آن گیاهی بوده و بدون لاکتوز است. به همین دلیل مشکلات گوارشی مانند اسهال، نفخ معده، التهاب معده و گاز معده که بر اثر تبخیر باکتری‌های موجود در لاکتوز ایجاد می‌شوند در این بیماران به‌وجود نخواهند آمد.

طرز تهیه شیر بادام خانگی

کلام آخر

شیر بادام به ‌دلیل خاصیت‌های فراوانی که داشته بهترین گزینه در رژیم غذایی خواهد بود. افرادی که نمی‌توانند از محصولات حیوانی استفاده کنند انتخاب شیر بادام بهترین گزینه برای آن‌ها است زیرا منبع آن گیاهی بوده و کالری پایین و پروتئین زیادی دارد. غلظت شیر بادام یا همان تعداد بادام‌های استفاده شده در این نوشیدنی می‌تواند میزان مغذی بودن آن را متفاوت ساخته و ارزش غذایی آن را بیشتر کند.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا