پلویی و چلوییغذای اصلی

طرز تهیه برنج کته ساده به همراه نکات

متداول‌ترین غذای ایرانیان برنج است که دارای انواع مختلفی بوده و به شیوه‌های مختلفی پخت می‌شود. برنج کته به دلیل اینکه آبکش کردن در آن صورت نمی‌گیرد، دارای ارزش غذایی بیشتری نسبت به برنج آبکش شده و دمی است. پخت برنج دمی بسیار آسان‌تر از برنج آبکشی بوده و دردسرهای کمتری نیز دارد. همچنین برای افرادی که هنوز طبخ برنج را به درستی نمی‌دانند، گزینه مناسبی است. البته این امر نیز حقیقت دارد و قابل کتمان نیست که برای پختن یک برنج کته خوب و باکیفیت نیز باید فوت و فن‌های خودش را آموزش بگیرید.

طرز تهیه برنج کته

فواید برنج کته برای سلامتی افراد

شکل سنتی طبخ برنج در کشور کته بوده که همین امر می‌تواند به خوبی نشان دهد که تا چه حد خواص برنج کته و برتری آن بر روش های پخت دیگر از قدیم بر همگان آشار بوده است. برترین مواد مغذی برنج که در برنج کتیه بیشتر حفظ می‌شوند عبارتند از:

خانواده ی ویتامین B

برنج منبع عظیمی از مواد مغذی مخصوصا ویتامین B1 یا همان تیامین بوده که در آب حل می‌شود و باعث افزایش توانایی‌های ذهنی، عملکرد بهتر قلب و همچین موجب کاهش استرس‌های روزمره به طور چشمگیری می‌شود. همچنین برنج به طور چشمگیری در عملکرد در سیستم ایمنی بدن نقش مؤثری دارد. البته متأسفانه بیشترین بخش عمده‌ی ویتأمین B۱ در سبوس برنج بوده که متأسفانه دور ریخته می‌شود. پوسته برنج حین این نوع طبخ، جمع شده و هنگامی که برنج از سبوس آن جدا می‌شود، مقداری از تیامین خود را از دست می‌دهد. هنگام پخت کته آب برنج در ظرف باقی می‌ماند و آن دور ریخته نمی‌شود که این امر برای بدن بسیار مفید است. ویتأمین‌های B برنج موجب تسهیل در امر جذب و هضم کربوهیدرات‌های موجود در برنج مخصوصاً نشاسته می‌شود.

چربی

میزان چربی‌ برنج بسیار پایین است؛ به طوری که می‌توان آن را نادیده گرفت. کلسترول موجود در این نوع ماده غذایی صفر درصد است که این امر یکی از ارزش‌های غذایی برنج به حساب می‌آید.

پروتئین

میزان پروتئین بالای برنج یکی دیگر از خواص ویژه برنج است. به طور میانگین در هر ۱۰۰ گرم برنج کته حدود ۲/۷ گرم پروتئین جای دارد که البته این میزان در برنج‌های ایرانی به ۷/۱۲ گرم نیز می‌رسد.

سایر مواد مغذی

نقش روی در سلامت پوست و مو توسط بسیاری از محققان تایید شده است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. برنج نیز از درصد روی بالایی برخوردار است.

طرز تهیه برنج کته ساده

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه برنج کته

گام اول

ابتدا باید برنج را سه تا چهار بار بدون اینکه آن را تحت فشار دست قرار دهید، به خوبی بشویید تا آب داخل ظرف برنج شفاف شود. لازم است برنج حداقل دو ساعت قبل از پختن در آب و نمک خیسانده شود. پس از گذشتن از مرحله خیساندن، می‌توانید برنج خیس خورده را در یک قابلمه بریزید. البته در نظر داشته باشید که سطح آب برنج تقریبا یک بند انگشت بالاتر از ارتفاع برنج در قابلمه باشد.

گام دوم

ممکن است در هنگام خیساندن برنج فراموش کنید از نمک استفاده کنید؛ که در این صورت یک قاشق غذاخوری از نمک و یک قاشق غذاخوری از روغن را در قابلمه حاوی برنج اضافه کنید. پس از آن لازم است قابلمه را روی حرارت بالا بدون اینکه در آن را ببندید قرار دهید. پس از کمی حرارت دادن به برنج آب به جوش آمده و روی آب کف جمع می‌شود. این کف را جمع و دور ریخته و سپس شعله را کم کنید. زمانی که ملاحظه کردید که آب برنج به حدی کم شد که تنها روی سطح برنج کمی آب قابل دید است، برنج را از دور ظرف جمع کرده و در وسط قابامه آن را به صورت یک کوه در آورید. می‌توانید با ته ملاقه یا یک قاشق چند سوراخ‌ در برنج ایجاد کنید. درنهایت در قابلمه راببندید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

گام سوم

حتما بعد از گذشت ۳۰ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید چون کته شما آماده شده و قابل خوردن است. هنگام کشیدن برنج در ظرف نباید بیش از حد به برنج فشار بیاورید؛ زیرا در این صورت برنج له می‌شود.

طرز تهیه برنج کته خوشمزه

فوت و فن و توصیه‌هایی جدید پخت یک کته حرفه‌ای

  • اگرچه کته را می‌توان با بیشتر غذاها سرو کرد؛ اما اگر با خورشت آلو اسفناج یا خوراک مرغ خورده شود بسیار شگفت انگیز است.
  • بهتر است کته با برنج ایرانی پخته شود تا مزه بهتری داشته باشد؛ اما اگر از برنج هندی نیز استفاده کردید؛ فقط بدانید که زمان بیشتری برای خیس خوردن و پخته شدن برنج لازم است.
  • چنانچه برای پخت کته از برنج دودی استفاده شود، نباید زیاد آن را شست؛ چراکه این‌گونه عطر برنج حفظ می‌شود.
  • میزان برنج دودی در برنج معمولی باید یک پیمانه به سه پیمانه برنج معمولی باشد.

افزایش قند در برنج آبکش شده

یک توصیه مهم در خصوص پخت و استفاده برنج در بیماران دارای دیابت، مربوط به میزان قند موجود در برنج آبکش شده است که بسیار نسبت به برنج کته بالاتر بوده و همین امر موجب شده برنج کته برای این افراد جایگزین برنج آبکش شده شود. محققان بر این عقیده باور دارند، برنج کته ای علاوه بر میزان قند کمتر دارای نشاسته کمتری نیز نسبت به برنج آبکش شده بوده که همین امر باعث شده برنج کته منع مصرفی برای بیماران دیابتی نداشته باشد.

سخن پایانی

برنج یکی از پرخاصیت‌‌ترین مواد غذایی موجود در طبیعت است که با روش‌های مختلفی پخته می‌شود و توانسته در کنار انواع غذاها و خورشت‌ها جای بگیرد؛ اما دلیل متمایز بودن این نوع محصول غذایی خاصیت‌های مختلف دارویی است که دارد. درحقیقت غذا تنها عاملی برای رفع گرسنگی و انرژی داشتن برای امور روزانه نیست، بلکه پیش از هر چیز یک دارو برای بدن است تا بتواند سلامت و پایدار بماند. برنج کته راحت‌تر خورده می‌شود و پخت آن نیز آسان‌تر بوده و همچنین میزان قند کمتری نسبت به برنج آبکش شده دارد؛ درنتیجه سلامت افراد بیشتر حفظ می‌شود و ابتلا به بیماری‌هایی چون دیابت کاهش می‌یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا