غذای اصلی

انواع غذا بدون برنج برای شام و ناهار | بهترین غذا با نان

برنج سفید یکی از پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین غذای مصرفی ما ایرانی‌ها بوده؛ اما مصرف بیش‌ از اندازه این نوع برنج باعث افزایش چربی شکم، ابتلا به دیابت و برخی بیماری‌های دیگر می‌شود. بنابراین بهتر است که در برنامه غذایی خود در کنار انواع غذای برنجی بدون گوشت یا گوشتی از برخی غذاهای نونی نیز برای وعده‌های شام و ناهار بهره بگیرید. هرچند که برای برخی افراد مصرف انواع غذا بدون برنج و گوشت بسیار جذاب‌تر از یک وعده ناهار با برنج است. تنوع ذبا مرغ و گوشت یا حتی سبزیجات به اندازه‌ای بوده که شما می‌توانید بدون هیچ مشکلی آن‌ها را در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجانید. به‌همین منظور در این مقاله از مجله مامی کوکینگ قصد داریم به معرفی جذاب‌ترین غذاهای بدون برنج و نونی بپردازیم. اگر شما نیز برای درست کردن این دسته غذاها همواره با مشکل روبرو هستید، تا انتها با مجله آشپزی مامی کوکینگ همراه باشید.

تاس کباب

یکی از انواع غذاهای بدون برنج که در شهرهای مختلف کشور با روش‌های متنوعی طبخ می‌شود، تاس‌ کباب است. شما می‌توانید این غذا را با گوشت سفید مرغ نیز تهیه کنید؛ اما معمولا اغلب افراد آن را با گوشت قرمز طبخ می‌کنند. همچنین امکان تغییر مواد اولیه این غذا نسبت‌ به ذائقه خود نیز وجود داشته و درنهایت شما می‌توانید غذایی موردپسند خود را آماده سازید.

مواد لازم برای تهیه تاس کباب

  • گوشت خورشتی یا گوشت چرخ کرده 300 گرم
  • هویج 1 عدد
  • سیب‌زمینی 2 عدد
  • پیاز 2 عدد
  • گوجه‌فرنگی 2 عدد
  • رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
  • روغن و زردچوبه به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه تاس کباب

  1. برای تهیه این آیتم از انواع غذاهای بدون برنج و نونی ابتدا پیازها را پوست بگیرید و بشویید. سپس پیازها را پس‌ از شستشو روی تخته آشپزخانه قرار داده و از وسط نصف کنید.
  2. پیازها را پس‌ از نگینی خرد کردن کناری بگذارید و یک تابه روی حرارت کم قرار دهید. مقداری روغن مایع درون آن بریزید و منتظر بمانید تا روغن داغ شود. سپس پیازها را درون تابه ریخته و به میزان کافی تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند. گوشت چرخ کرده را نیز به پیاز بیفزایید و به‌صورت مداوم ترکیب گوشت و پیاز را تفت دهید تا رنگ گوشت کاملا تغییر پیدا کند.
  3. البته شما می‌توانید در این مرحله به‌جای گوشت چرخ کرده از گوشت خورشتی نیز بهره بگیرید. در ادامه به ماهیتابه حاوی گوشت و پیاز 2 لیوان آب نیز اضافه کنید و حرارت را افزایش دهید تا آب به‌جوش بیاید. پس‌ از به‌جوش آمدن آب حرارت را ملایم نموده و درب تابه را قرار دهید تا گوشت به‌مرور مغزپخت شود.
  4. پس ‌از اینکه از پخت گوشت اطمینان پیدا کردید و آب بسیار کمی درون ماهیتابه باقی ماند، در یک شیر جوش یا تابه کوچک مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. حال رب گوجه‌فرنگی را درون تابه تفت دهید تا رنگ آن تیره‌تر شود.
  5. سپس رب گوجه تفت داده‌شده را به گوشت بیفزایید. سیب‌زمینی‌ها را نیز پوست بگیرید و به‌صورت حلقه حلقه برش بزنید. در ادامه سیب‌زمینی‌های برش زده را روی گوشت به‌صورت منظم بچینید. هویج‌ها را نیز پس‌ از شستن و خرد کردن روی سیب‌زمینی‌ها قرار دهید.
  6. در مرحله بعد از تهیه این غذا از انواع غذا بدون برنج مقداری زردچوبه، فلفل سیاه و نمک روی مواد تاس کباب بریزید و نصف لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. سپس درب تابه را قرار داده و در دقایق ابتدایی حرارت را زیاد کنید تا آب درون تابه به جوش بیاید. سپس حرارت را بسیار ملایم کنید تا مواد تاس ‌کباب به‌آرامی پخته شوند.
  7. در پونزده دقیقه پایانی پخت، گوجه‌فرنگی‌ها را بشویید و به‌صورت دایره دایره خرد کنید. در ادامه آن‌ها را روی مواد پخته شده بگذارید تا به مقدار کافی بخارپز و پخته شوند. درنهایت تاس کباب پخته شده را از روی حرارت بردارید. البته اگر می‌خواهید که تاس کباب‌تان کم‌آب و غلیظ باشد، مدتی را منتظر بمانید تا آب آن کاملا تبخیر شده و سپس تاس کباب را سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ عدس و ماست به روش ترکیه ای

تاس کباب

گراتن سیب زمینی با سس بشامل

یکی دیگر از انواع غذا بدون برنج برای مهمانی و دورهمی‌ها که می‌توانید در مدت‌زمان نسبتا کوتاهی آماده کنید، گراتن سیب‌زمینی است. این غذا همچنین یکی از انواع غذاهای بدون برنج و نان بوده که به‌صورت تنهایی نیز مصرف می‌شود.

مواد لازم برای تهیه گراتن سیب‌زمینی با سس بشامل

  • سیب‌زمینی 1 کیلوگرم
  • گوشت چرخ‌کرده 200 گرم
  • پنیر پیتزا 400 گرم
  • پیاز 2 عدد متوسط
  • قارچ عدد
  • فلفل دلمه یک چهارم 1 عدد
  • زردچوبه به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
  • کره 1 قاشق غذاخوری
  • آرد همه منظوره 1 قاشق غذاخوری
  • شیر 1 لیوان

طرز تهیه گراتن سیب ‌زمینی با سس بشامل

  1. برای تهیه گراتن سیب‌زمینی با سس بشامل که یکی از انواع غذا بدون برنج محسوب می‌شود ابتدا پیازها را به‌صورت نگینی خرد نموده و تفت دهید تا طلایی و سبک شوند. سپس گوشت چرخ کرده را نیز به پیاز اضافه نموده و مواد را با یکدیگر ترکیب کنید تا رنگ گوشت تغییر کند. البته توجه داشته باشید که اضافه کردن گوشت به گراتن کاملا اختیاری بوده و بستگی به سلیقه شما دارد. شما می‌توانید با حذف گوشت از گراتن یکی از انواع غذاهای بدون برنج و گوشت سالم و مفیدی را آماده سازید.
  2. زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را نیز به ترکیب اضافه نمایید. در همین حین قارچ و فلفل دلمه‌ای را خرد نموده و به ترکیب بیفزایید. همچنین در این مرحله قارچ‌ها را در کمی کره تفت دهید و سپس درون ماهیتابه اضافه کنید.
  3. در مرحله بعد از طرز تهیه این غذا از انواع غذا بدون برنج توصیه می‌کنیم 2 قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی را نیز برای طعم و رنگ بخشیدن به گراتن سرخ کنید و زمانی‌که طعم خامی آن گرفته شد به مواد بیفزایید.
  4. در یک قابلمه جداگانه مقداری آب بریزید تا به جوش بیاید و در همین فاصله سیب‌زمینی‌ها را پوست بگیرید و ورقه ورقه کنید. توجه داشته باشید که ورقه‌های سیب‌زمینی نباید خیلی نازک یا خیلی قطور باشند. پس‌ از به جوش آمدن آب، سیب‌زمینی‌ها را درون آن بریزید و مقداری نمک به آن اضافه کنید. حدود 7 الی 10 دقیقه منتظر بمانید تا سیب‌زمینی‌ها مقداری نیم‌پز شوند.
  5. در مرحله بعد باید برای تهیه سس بشامل اقدام کنید. به‌همین منظور 1 قاشق کره و 1 قاشق آرد همه منظوره را به مدت 1 دقیقه تفت دهید. سپس 1 لیوان شیر را آرام‌آرام به مواد اضافه نموده و مرتب هم بزنید تا مواد سس گلوله نشود و سس به غلظت کافی برسد. در ادامه یک‌چهارم قاشق چای‌خوری فلفل سیاه به مواد سس بیفزایید تا سس بشامل شما آماده مصرف شود.
  6. در ادامه یک ظرف پیرکس مناسب فر را انتخاب نموده و کف و لبه‌های آن را به سس بشامل آغشته کنید. یک لایه سیب‌زمینی کف ظرف چیده و روی سیب‌زمینی‌ها مقداری از مایه گوشت بریزید. مایه گوشت را با قاشق یکدست نموده و روی آن مقداری پنیر پیتزا و سس بشامل اضافه کنید.
  7. سپس همین لایه‌ها را به‌ترتیب تکرار نمایید تا به لایه آخر برسید. توجه داشته باشید که لایه آخر گراتن شما باید سیب‌زمینی باشد. درنهایت روی سیب‌زمینی‌ها را با مقداری پنیر پیتزا بپوشانید.
  8. فر را روشن نموده و روی 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. سپس ظرف حاوی گراتن را در فر قرار دهید. درنهایت به مدت 2 دقیقه گریل را روشن کنید تا پنیر پیتزا روی گراتن آب شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کتلت قارچ و بادمجان ساده و کم هزینه

گراتن سیب ‌زمینی با سس بشامل

شامی رشتی

یکی از انواع غذا بدون برنج شهر رشت که شباهت زیادی به شامی کباب دارد؛ اما از چاشنی‌ها و طعم دهنده‌های مختلفی در تهیه آن استفاده می‌شود، شامی رشته است. شامی رشته مانند دیگر غذاهای اصلی رشت طعمی مایل به ترشی دارد. در نتیجه به افرادی که عاشق غذاهای شمالی هستند، توصیه می‌کنیم حتما این غذا خوش‌طعم و لذیذ را امتحان کنند.

مواد لازم برای تهیه شامی رشتی

  • گوشت چرخ‌کرده 300 گرم
  • سیر 1 حبه
  • پیاز 1 عدد متوسط
  • زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری
  • آب نارنج 2 الی 3 قاشق غذاخوری
  • سماق 1 قاشق غذاخوری
  • روغن به میزان لازم
  • نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه شامی رشتی

  1. به‌منظور تهیه این غذا از انواع غذا بدون برنج ابتدا پیاز را با رنده ریز رنده نموده و با دست آب اضافی آن را بگیرید. سپس گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز آب گرفته شده درون یک کاسه مناسب بریزید.
  2. در ادامه سیر را نیز رنده نموده و به همراه روغن زیتون، آب نارنج، سماق قرمز، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز درون کاسه بریزید. مواد را با یکدیگر به‌خوبی ترکیب کنید تا کاملا یکدست شوند. همچنین در این مرحله شما می‌توانید از مقداری رب انار ترش نیز در مایه شامی استفاده نمایید تا غذا شما ترش‌تر شود.
  3. پس‌ از اینکه مایه شامی به‌خوبی منسجم شد، درب کاسه را با سلفون بپوشانید و به مدت حداقل 2 ساعت درون یخچال بگذارید تا طعم مواد به خورد یکدیگر بروند. در ادامه کاسه شامی رشتی را از یخچال خارج نموده و یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید.
  4. مقداری روغن درون تابه بریزید و پس‌ از داغ شدن مقداری از مایه شامی را بردارید و با دست به‌صورت دایره‌ای یا بیضی به آن شکل دهید. در ادامه شامی‌ها را به‌آرامی درون روغن داغ بریزید و منتظر بمانید تا سرخ شوند. پس‌ از اینکه یک طرف شامی‌ها کاملا سرخ شد، آن‌ها را برگردانید تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود.
  5. درنهایت شامی‌های سرخ‌شده را روی دستمال حوله‌ای قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود. درنهایت آن‌ها را به‌همراه گوجه‌فرنگی‌های سرخ‌شده درون ظرف موردنظر خود بکشید و سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش آلو شوشتری

شامی رشتی

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی تعدادی از انواع غذا بدون برنج و نونی پرداختیم. هریک از غذاهای معرفی شده در مدت زمان کوتاهی آماده شده و یک جایگزین مناسب برای انواع غذاهای برنجی بدون خورشت یا خورشتی محسوب می‌شوند. بنابراین اگر می‌خواهید که مصرف برنج را از وعده‌های غذایی خود کاهش دهید، می‌توانید به‌جای خوردن انواع غذای برنجی یکی از انواع غذا بدون برنج و خوشمزه را آماده کنید. به‌طورکلی انواع غذا بدون برنج و نان تنوع بالایی داشته و شما می‌توانید هریک از آن‌ها را به دلخواه در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا