گراتنغذای بین الملل

طرز تهیه گراتن گوشت مجلسی و خوشمزه

گراتن گوشت، یکی از انواع گراتن‌ها است که در میان مردم جهان، غذایی محبوب به حساب می‌آید. این غذای ساده، مقرون به صرفه و خوش طعم، ارزش غذایی خوبی به عنوان یک وعده غذایی کامل دارد. محبوبترین گراتن گوشت در ایران، گراتن گوشت چرخ کرده است. هر چند شما می‎توانید بسته به سلیقه خودتان از انواع گوشت در تهیه گراتن گوشت استفاده کنید. در این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ قصد داریم تا شما را با گراتن آشنا کرده و طرز تهیه گراتن گوشت را به شما آموزش دهیم.

با گراتن گوشت آشنا شوید.

گراتن‌، نوعی غذای فرانسوی است که در لغت به معنای ظرفی که در آن پخت و پز انجام می‌گیرد، ترجمه می‌شود. مواد اصلی در گراتن‌ها خامه و شیر و سیب زمینی و پنیر پیتزا است که اغلب در انواع گراتن استفاده می‌شوند.

یکی از انواع گراتن‌ها، گوشت است. در طرز تهیه گراتن گوشت از هر نوع گوشتی باب میل و سلیقه خود می‌توانید استفاده کنید و حتی نحوه طبخ گوشت آن نیز بر عهده خودتان است؛ اما به دلیل اروپایی بودن این غذا، اغلب از گوشت و قارچ به صورت همزمان استفاده می‌شود یا به صورت کلی به جای گوشت چرخ‌ شده از گوشت خرچنگ استفاده می‌شود که شیوه پخت جداگانه‌ای دارد. گاهاً امکان دارد از بیف یا ژامبون هم در لایه بین دو سیب زمینی به جای گوشت، استفاده شود که طعم متفاوتی دارد. با توجه به ذائقه ایرانی، بهتر است از گوشت چرخ کرده ساده برای تهیه گراتن استفاده کنید.  

طرز تهیه گراتن گوشت

انواع گراتن گوشت

در طرز تهیه گراتن گوشت، یک سری مواد ثابت مانند سیب‌زمینی، پیاز، سیر، رب، شیر، خامه صبحانه  و انواع ادویه را داریم. این مواد پایه ثابت تهیه گراتن گوشت هستند اما در خصوص انتخاب نوع گوشت، دست شما باز است. می‌توانید در طرز تهیه گراتن گوشت از انواع گوشت‌های دریایی مانند ماهی، میگو و خرچنگ استفاده کنید. در کنار گوشت‌های دریایی، درست کردن گراتن با گوشت‌های سفید مانند مرغ و بوقلمون و گوشت‌های قرمز مانند گوشت گوساله نیز امکان پذیر است.

ما در این مقاله از گوشت چرخ کرده برای ارائه طرز تهیه گراتن گوشت استفاده کردیم؛ شما می‌توانید هر نوع گوشتی که می‌خواهید را جایگزین گوشت چرخ کرده بکنید.

طرز تهیه گراتن گوشت

مواد لازم برای تهیه گراتن گوشت (برای 2 نفر)

  • سیب زمینی 250 گرم
  • گوشت چرخ کرده 100 گرم
  • پیاز یک چهارم
  • سیر نصف حبه
  • رب گوجه یک قاشق غذاخوری
  • شیر 18 گرم
  • خامه صبحانه 31 میلی لیتر
  • جوز هندی نصف قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل، کره بدون نمک و روغن زیتون به مقدار نیاز

در مواد مورد نیاز برای تهیه گراتن گوشت می‌توانید طبق سلیقه خود از استفاده بعضی از آن‌ها مثل جوز هندی یا خامه صرف نظر کنید و به غذایتان پنیر پیتزا نیز اضافه کنید.

زمان پخت

از آنجایی که طرز تهیه گراتن گوشت سخت نیست، از غذاهای زمان‌بر به شمار نمی‌آید و زمان پخت آن در مجموع حدود 1 ساعت است، هرچند مهارت شما در آشپزی و سرعتتان در تهیه مواد می تواند این زمان را کاهش دهد. زمان برای تهیه مواد لازم حدود 30 دقیقه، پختن مواد 45 دقیقه و خنک شدن غذا  قبل از سرو 10 دقیقه پیش بینی می‌شود.

طرز تهیه گراتن گوشت

پیاز و سیر را بسیار کوچک و نگینی خرد کنید و کنار بگذارید. تکه های سیب زمینی را برش دهید به طوری‌که  بسیاز نازک و لایه لایه باشد.

طرز تهیه گراتن گوشت
  1. سیب زمینی‌ها را همراه خامه، نمک، شیر، جوزهندی و فلفل مخلوط کنید، در کف قابلمه بچینید و بر روی شعله کم گاز  قرار دهید که نسوزد. حدود 7 دقیقه اجازه دهید تا سیب زمینی ها بپزند.
  2. سپس گاز را خاموش کنید، در قابلمه ای دیگر گوشت را بریزید و اجازه دهید با روغن در شعله کم تا حدود 5 دقیقه سرخ شوند و پیاز و سیر را به آن اضافه کنید. 5 دقیقه دیگر اجازه دهید مواد سرخ شوند و در این مرحله رب گوجه و کمی نمک و فلفل هم به آن اضافه کنید و خوب بر‌هم زنید.
  3. برای تهیه این غذا نیاز به فر دارید چرا که در قابلمه و بر روی شعله گاز غذا ته می‌گیرد. دمای فر را 180 درجه سانتی گراد قرار دهید و چند دقیقه قبل از اینکه سیب زمینی ها‌را درون فر بگذارید، اجازه دهید فر کاملاً داغ شود.

کف ظرفی را که می‌خواهید درون فر بگذارید به کره آغشته کنید؛ سپس یک لایه از سیب زمینی ها را کف ظرف بچینید، از سسی که همراه گوشت درست کردید استفاده کنید و کاملاً روی سیب زمینی ها‌را بپوشانید. از تمام سس استفاده کنید. می‌توانید با توجه به سلیقه خود روی لایه آخر سیب زمینی، پنیر پیتزا نیز بریزید و در لایه زیرین نیز کمی پنیر خلال شده اضافه کنید. لایه بعدی را نیز سیب زمینی بگذارید، حال باید ظرف را درون فر قرار دهید.

طرز تهیه گراتن گوشت

بعد از داغ شدن فر، بدون تغییر دما ظرف را درون آن گذاشته و بین 40 تا 45 دقیقه اجازه دهید غذا در فر بماند تا به رنگ قهوه ای طلایی درآید. حدود 10 دقیقه بعد از بیرون آوردن آن صبر کنید تا خنک شود سپس میل بفرمایید.

برای تزئین آن می‌توانید از جعفری خرد‌شده یا پودر جعفری نیز استفاده کنید. استفاده از گوجه نیز درون مواد اصلی سس آن، امری معمول است.

گراتن گوشت،  یک وعده غذایی کامل

گراتن گوشت، وعده سنگینی به شمار می‌رود. چرا که در تهیه آن از مقدار زیادی روغن استفاده می‌شود. علاوه بر روغن وجود موادی مانند پنیر پیتزا، خامه و شیر نیز باعث سنگین بودن این غذا می‌شود. در نتیجه می‌توانید از آن به عنوان یک وعده غذایی کامل استفاده کنید. همچنین اگر رژیم لاغری دارید، حواستان به این موضوع باشد که این غذا برای شما مناسب نیست. کالری این وعده حدود 317 کیلو کالری به ازای هر نفر است و حدود 22 گرم نیز کربوهیدارت دارد؛ هرچند به علت وجود سیب زمینی و گوشت در آن حدود 13 گرم پروتئین نیز وجود دارد.

در نهایت گراتن ها غذای مناسبی برای رژیم های لاغری نیستند و غذایی چرب و سنگین به شمار می‌آیند اما نمی‌توان از ارزش غذایی بالای آن چشم پوشی کرد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا