خوراکغذای اصلی

طرز تهیه عدسی لعابدار غلیظ و خوشمزه سرآشپز

آیا می خواهید بدانید راز درست کردن یک عدسی خوشمزه که هم غلیظ باشد هم لعابدار باشد هم با روش سرآشپز رستوان درست شود را برای شما فاش کنیم؟

آیا می خواهد عدسی که درست می کنید شل و آبکی نباشد؟

نگران نباشید ما در این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ شما را راهنمایی می کنیم تا به جواب سوال های خود برسید.

راز عدسی لعاب دار و جا افتاده سنتی مثل رستوران ها

سوالی که همیشه در ذهن خانم های خانه دار هست این است که چرا عدسی که درست کرده ام آبکی و شل است و قوام نگرفته و جا افتاده و لعاب دار نیست؟

از عدس مرغوب و با کیفیت استفاده کنیم

اولین نکته ای که باید بدانید این است که عدس شما دیرپز، نامرغوب، چروک، سوراخ سوراخ نباشد چون اگر از این نوع عدس ها استفاده کنید عدسی شما لعاب نمی گیرد.از عدس ریز  و مرغوب که لعاب خوبی به عدسی می دهد استفاده کنید. عدسی مرغوب است که وقتی آنها را در کاسه ای آب می ریزید به ته ظرف بروند نه اینکه بالای آب غوطه ور باشند. حالا اگر بر حسب اتفاق عدسی خریدم که دیر پز بود برای اینکه خوب بپزد آنها را در زودپز نیم پز می کنیم یا چند ساعت می گذاریم که در آب خیس بخورد.

یک صبحانه ساده و فوری!  طرز تهیه پنکیک ساده و فوری در تابه | صبحانه چی بخوریم؟

اضافه کردن آرد برای لعاب دار شدن عدسی

یک قاشق آرد را تفت دهید و به عدسی اضافه کنید و هم بزنید تا لعاب دار شود.

اضافه کردن آرد ذرت برای لعاب دار شدن عدسی

یک قاشق چایخوری ذرت را در آب سرد حل کنید و 15 دقیقه قبل از سرو غذا برای عدسی 4 نفری به عدسی اضافه کنید و دائم آنرا هم بزنید.

طرز تهیه عدسی لعاب دار ساده خانگی

روشی جالب با افزودن سیب زمینی که عدسی را لعاب دار می کند

دو روش برای اضافه کردن سیب زمینی پیشنهاد می شود: روش اول سیب زمینی ها را خرد کنید و داخل عدسی بریزید تا بپزند.

روش دوم: که پیشنهاد سرآشپز هست اضافه کردن سیب زمینی پخته شده له شده داخل عدسی است .این کار باعث غلیظ تر شدن عدسی می شود.

بیایید عدسی را له کنیم تا لعاب دار شود

بهتر است عدس و سیب زمینی را بپزیم و پیاز داغ به آن اضافه کنیم.سپس آنها را با هم با گوشت کوب له کنیم.این هم روشی است که بعضی خانم ها استفاده می کنند.

کمی بلغور جو معجزه می کند

می توانیم با اضافه کردن مقداری بلغور جو به عدسی ،حسابی لعابدارش کنیم.

استفاده از آب گوشت می تواند مفید باشد

آب گوشت گوساله یا گوسفند یا آب  گوشت مرغ علاوه بر اینکه عدسی را غلیظ و لعاب دار می کند،عدسی را مقوی هم می کند.

مواد لازم برای عدسی لعابدار و غلیظ سرآشپز

  •     عدس ۲ پیمانه
  •     پیاز بزرگ ۱ عدد
  •     رب گوجه‌فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  •     سیب‌زمینی ۱ عدد
  •     آرد سفید ۱ قاشق غذاخوری
  •     آب ۴ پیمانه
  •     کره یا روغن به مقدار لازم
  •     نمک به مقدار لازم
  •     فلفل به مقدار لازم
  •     زردچوبه ۱ قاشق چایخوری

با خمیر جادویی می تونی انواع نان، پیتزا، رول و شیرینی ها رو درست کنی! 

طرز تهیه خمیر جادویی همه کاره به 3 روش فوری و ساده

حالا برویم سراغ طرز تهیه این صبحانه مقوی و خوشمزه

عدسی یکی از غداهای سنتی و اصیل ایرانی است که بیشتر در صبحانه میل می شود و درست کردن آن فن و شیوه به خصوصی دارد که شما را دعوت می کنیم از این راز سر به مهر آگاه شوید.

طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار

در مرحله اول عدس ها را آماده پختن میکنیم

ابتدا عدس ها را پاک کرده با دقت نگاه کنید اگر خرده سنگ در آن بود جدا کنید که وارد غذای لذیذ شما نشود و حداقل 4 ساعت در یک کاسه آب می گذاریم تا خیس بخورد طوری که آب به اندازه یک انگشت روی عدس ها را بگیرد. آب عدس ها را در مدت این 4 ساعت سه بار عوض کنید که باعث گرفته شدن نفخ عدس می شود.

در مرحله دوم کمی پیاز و سیب زمینی سرخ کرده درست می کنیم

ابتدا پیاز و سیب زمینی را نگینی خرد کنید و با کره در همان قابلمه ای که می خواهید عدسی را بار بگذارید، سرخ کنید تا شفاف و سبک شود .چون پیاز که آبش را از دست می دهد سبک می شود.در این مرحله رب گوجه و زردچوبه و فلفل را با پیاز تفت دهید.الان وقت آن رسیده که سیب زمینی های نگینی شده را اضافه کنید تا کمی سرخ شود.نمک را در این مرحله اضافه نمی کنیم. در این مرحله عدس را که قبلا خیس خورده آبکش می کنیم و کنار می گذاریم.

طرز تهیه عدسی رستورانی

در مرحله سوم عدسی را بار می گذاریم

حالا مقداری آب در قابلمه می ریزیم و  هم می زنیم تا رب گوجه و ادویه خوب حل شوند. عدس را داخل قابلمه می ریزیم تا بجوشد انقدر که عدس ها بپزند. اگر عدس مرغوب باشد زود می پزد به خاطر همین هر چند دقیقه یکبار به آن سر بزنید .هنوز هم نمک را به عدسی اضافه نمی کنیم.

مرحله چهارم که فوت کوزه گری پختن عدسی است

این مرحله از همه مراحل مهمتر است.بعد از اینکه از جوشیدن عدسی حدود یک ربع گذشت البته اگر عدس مرغوب بود،(اگر مرغوب نبود بگذارید بیشتر بجوشد) مقداری آرد سفید یا نشاسته ذرت را به عدسی همراه با نمک اضافه می کنیم.اما دلیل اینکه نمک را آخر اضافه کردیم چه بود؟ این بود که به عدس اجازه دهیم خوب پخته شود چون می دانیم نمک باعث می شود حبوبات دیرپز شوند.

طرز تهیه عدسی با سیب زمینی

ناهار چی می خوای درست کنی؟ طرز تهیه ته چین مرغ قالبی رستورانی روی گاز

عدسی خوشمزه و لعاب دار شما آماده شده است

عدسی که قول آنرا به شما داده بودیم آماده شد حالا می توانید در وعده صبحانه یا میان وعده نوش جان کنید.

بسیاری از افراد از خوردن خوراک‌های مختلف (مثل همین عدسی خودمان) برای وعده شام لذت می‌برند زیرا غیر از اینکه بسیار مقوی هستند، سریع نیز آماده می‌شوند.

بیایید از مطالبی که گفتیم مروری کنیم که به ترتیب چه موارد مهمی را باید در نظر داشته باشیم. اولین نکته ای که باید بدانید این است که  از عدس مرغوب استفاده کنید این مرحله خیلی مهم است و ویژگی های عدس نامرغوب هم گفتیم.اضافه کرده آرد سفید یا آرد ذرت همان فوت کوزه گری است که باعث می شود عدسی ما لعاب دار و غلیظ شود.افزودن سیب زمینی نگینی شده و له کردن خود عدسی هم باعث لعاب گرفتن عدسی می شود. اگر بلغور جو یا آب گوشت گوساله یا گوسفند یا آب  گوشت مرغ هم به عدسی اضافه کنیم که باعث مقوی شدن آن علاوه بر لعاب گرفتن می شود.در پایان در چهار مرحله طرز تهیه عدسی لعاب دار را برای شما به طور کامل توضیح دادیم و گفتیم نمک را در آخر کار اضافه کنید که باعث دیر پختن عدسی نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا