دانستنی ها

معرفی انواع برنج ایرانی و مقایسه ویژگی های آن ها

معرفی انواع برنج ایرانی و مقایسه ویژگی های آن ها از جمله موضوعات مهمی هستند که به خرید هدفمند برنج ایرانی منجر می‌شوند. در این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ می‌خواهیم در مورد انواع برنج ایرانی و ویژگی‌های هر یک اطلاعات ارزشمندی را در اختیارتان قرار دهیم.

امروزه برنج‌های ایرانی مختلفی در بازار وجود دارند. تنوع برنج‌های ایرانی انتخاب را برای خانواده‌ها دشوار می‌کند. هر برنجی مزایا، معایب و ویژگی‌های خاص خودش را دارد که باید در هنگام خرید به آن‌ها توجه کرد. اگر قصد خرید برنج ایرانی را دارید اما نمی‌دانید که کدام برنج مناسب شما خواهد بود، توصیه می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

فهرست محتوا

انواع برنج اصیل ایرانی بر اساس شکل ظاهری

قبل از اینکه انواع مهم برنج ایرانی را بررسی کنیم باید بدانید که برنج ایرانی را از نظر شکل ظاهری به چند دسته مهم تقسیم می‌کنند که به شرح زیر هستند:

برنج دانه بلند ایرانی

اگر به دنبال برنج برای مجالس و مهمانی‌های خود هستید بهترین انتخاب، برنج دانه بلند ایرانی است. طول برنج ایرانی 3 تا 4 برابر بیشتر از عرض آن است. بیشتر مصرف کننده‌ها دوست دارند که برنج دانه بلند ایرانی را خریداری کنند.

برنج دانه متوسط ایرانی

همان‌طور که از نام آن مشخص است، این نوع از برنج قد متوسطی دارد. به دلیل اینکه در حین پخت کمتر قد می‌کشد از قیمت کمتری نیز برخوردار است.

برنج دانه کوتاه ایرانی

در بین برنج‌های ایرانی برنج‌های دانه کوتاه کمترین طول را دارند. دو برنج قبلی به هنگام پخت بافت چسبنده‌ای پیدا نمی‌کنند، اما برنج دانه کوتاه به هم می‌چسبد. برنج دانه کوتاه قیمت کمتری دارد.

آشنایی با انواع برنج اصیل ایرانی

برنج اصیل ایرانی در استان‌های شمالی کشور مانند: گیلان، مازندران و بخش‌هایی از استان گلستان توسط برنج‌کاران شمالی کشت می‌شود. البته در شهرهای دیگر ایران نیز برنج ایرانی را می‌کارند. برنج اصیل ایرانی در چهار گروه اصلی قرار می‌گیرد. این چهار گروه شامل: برنج طارم، صدری، پرمحصول و گرده هستند. در ادامه این چهار گروه اصلی را با هم بررسی می‌کنیم.

آشنایی با انواع برنج ایرانی

معرفی انواع برنج ایرانی و مقایسه ویژگی های آن ها: برنج طارم

برنج طارم یکی از مشهورترین برنج‌های ایرانی است. نام طارم را از آن جهت روی این برنج گذاشتند که برای اولین بار آن را در شهرستان طارم استان زنجان کشت کردند. البته باید بدانید که شرایط آب و هوایی برای کشت برنج در این منطقه فراهم است چون طارم در مجاورت دو استان گیلان و مازندران قرار دارد.

البته امروزه این برنج را بیشتر در استان مازندران و شهرستان فریدون‌کنار کشت می‌کنند. بسته به این که برنج طارم را در چه موقعیت مکانی و در چه آب و هوایی کشت می‌کنند از ویژگی‌های مختلفی برخوردار است. همین ویژگی‌های مختلف باعث به وجود آمدن انواع مختلفی از برنج طارم می‌شوند.

انواع برنج طارم شامل: طارم هاشمی، موسی طارم، طارم دیلمانی، طارم رشتی، اهلمی طارم، طارم امیری، رشتی سرد، طارم سنگی، سنگ جو و طارم محلی هستند. اما مهم‌ترین و محبوب‌ترین برنج‌های طارم بین مصرف کننده‌ها به شرح زیر هستند:

برنج طارم هاشمی

برنج طارم هاشمی را در فریدون‌کنار، دابودشت، محمودآباد کشت می‌کنند. این برنج را با عطر بسیار خوبی که دارد می‌شناسند. طارم هاشمی از ترکیب برنج طارم با برنج هاشمی به وجود می‌آید. البته قد این برنج نسبت به برنج هاشمی کوتاه‌تر است و رنگ کرمی دارد. این برنج از قیمت پایین‌تری نسبت به برنج هاشمی برخوردار است.

فراموش نکنید که برنج هاشمی یکی از برنج‌های معروف ایرانی است که در بیشتر نقاط کشور آن را کشت می‌کنند. خوش عطر و طعم است و بسیار نیز قد می‌کشد. به همین دلیل برنج گران قیمتی است. معمولا این برنج را با برنج‌های دیگر ترکیب می‌کنند.

برنج طارم سنگی

برنج طارم سنگی را با نام برنج طارم محلی فریدون‌کنار، طارم محلی مخصوص و طارم عطری نیز می‌شناسند. مدت زمان زیادی است که در منطقه فریدون‌کنار این برنج را می‌کارند. به همین دلیل آن را قدیمی‌ترین و همچنین باکیفیت‌ترین برنج ایرانی فریدون‌کنار به حساب می‌آورند. برنج طارم سنگی ویژگی‌های زیر را دارد:

  1. طارم سنگی کرم رنگ است.
  2. قد این برنج از طارم هاشمی و دم سیاه کوتاه‌تر است. قد برنج قبل از پخت 7 میلی‌متر و بعد از پخت به 4/8 میلی‌متر می‌رسد.
  3. برنج طارم سنگی را بیشتر به خاطر عطر قوی و دلنشینی که دارد می‌شناسند.
  4. برنج طارم سنگی را با اسامی طارم عطری، طارم استخوانی، سنگ طارم و همچنین طارم محلی نیز می‌شناسند.
برنج طارم سنگی

معرفی انواع برنج ایرانی و مقایسه ویژگی های آن ها: برنج طارم دم سیاه

برنج طارم دم سیاه در استان گیلان کشت می‌شود. به دلیل اینکه دارای شلتوک با دم مشکلی رنگ است به آن برنج طارم دم سیاه می‌گویند. مهم‌ترین مراکز کشت این برنج در رشت و آستانه‌اشرفیه قرار دارد. ویژگی‌های این برنج به شرح زیر هستند:

  • رنگ برنج طارم دم سیاه سفید مایل به کرم است.
  • عطر این برنج بعد از پخت بیشتر خودش را نشان می‌دهد.
  • طول این برنج قبل از پخت 5/7 است و هنگامی که می‌پزد 15/12 میلی‌متر بزرگ‌تر می‌شود.
  • برنج طارم دم سیاه برای مهمانی‌ها و مجالس گزینه انتخابی بسیار خوبی است.

معرفی برنج صدری و ویژگی‌های آن

در بررسی معرفی انواع برنج ایرانی و مقایسه ویژگی های آن ها به برنج صدری می‌رسیم. یکی دیگر از برنج‌های اصیل ایرانی برنج صدری است. برنج صدری را به عنوان مرغوب‌ترین برنج ایرانی به حساب می‌آورند. این برنج را بیشتر در استان‌های گیلان، گلستان و مازندران کشت می‌کنند.

ممکن است که در کنار نام برنج صدری با اسامی هاشمی، علی کاظمی، دودی و نمونه‌های دیگر برخورد کنید. اگر با این اسامی در کنار برنج صدری روبه‌رو شدید یعنی این نوع از برنج‌ها ترکیبی هستند. به عنوان مثال در برنج صدری هاشمی، هم برنج هاشمی و هم برنج صدری وجود دارد. ترکیب کردن برنج با دو روش انجام می‌شود:

  • برنج‌کاران به هنگام پاشیدن بذر از دو بذر مختلف استفاده می‌کنند.
  • بعد از برداشت، کار ترکیب کردن را انجام می‌دهند.

وجود اسامی مختلف در کنار برنج صدری نشان دهنده تنوع این برنج نیست. برنج صدری تنها در چهار دسته دم زرد، دم قرمز، دم سیاه و برنج صدری حسن سرایی وجود دارد. البته در این بین بیشتر برنج دم سیاه کشت می‌شود. در ادامه انواع برنج صدری را با هم بررسی می‌کنیم.

برنج صدری

معرفی انواع برنج ایرانی و مقایسه ویژگی های آن ها: برنج صدری دم زرد

به این دلیل که ریشک این برنج دم زردی دارد آن را با عنوان برنج دم زرد می‌شناسند. کیفیت این برنج آن‌قدر بالا است که آن را در دسته بهترین برنج‌های ایرانی قرار می‌دهند. مهم‌ترین ویژگی‌های برنج صدری دم زرد به شرح زیر هستند:

  • عطر این برنج بسیار خاص است.
  • دانه‌های برنج بعد از پخت کشیده می‌شوند.
  • برنج صدری دم زرد برای مجالس و مهمانی‌ها مناسب است.
  • مراحل کاشت و برداشت این برنج به نسبت سایر برنج‌ها طولانی‌تر است به همین دلیل از قیمت بیشتری برخوردار است.

برنج صدری دم قرمز

این برنج را بیشتر در گیلان، رشت و همچنین ولشت کشت می‌کنند. این برنج از نظر قدی و طعم شباهت زیادی به برنج صدری دم سیاه دارد. برنج  صدری دم قرمز به دلیل اینکه کشت کمتری دارد از قیمت بیشتری برخوردار است. عطر و طعم این برنج از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و چون به راحتی در دسترس نیست، طرف‌داران خاص خودش را دارد.

معرفی انواع برنج ایرانی و مقایسه ویژگی های آن ها: برنج صدری دم سیاه

در بررسی معرفی انواع برنج ایرانی به برنج صدری دم سیاه می‌رسیم. این برنج را دم سیاه می‌نامند چون ریشک این برج از دم سیاه رنگی برخوردار است. شهرهای لاهیجان و آستانه‌اشرفیه این برنج را کشت می‌کنند. مهم‌ترین ویژگی‌های برنج صدری دم سیاه را در ادامه بخوانید:

  • وقتی که برنج صدری دم سیاه پخته می‌شود دانه‌های آن بسیار ری (کشیدگی بر اثر پختن) می‌کند. دانه خام آن 7/5 است و پخته شده آن به 12/15 میلی‌متر می‌رسد.
  • این برنج از زمان پخت کمتری برخوردار است.
  • عطر عجیب و بسیار دلنشینی دارد.
برنج صدری دم سیاه

برنج صدری حسن سرایی

این برنج شباهت بسیار زیادی با برنج دم زرد دارد. به همین دلیل برخی آن را با برنج دم زرد اشتباه می‌گیرند. برنج صدری حسن سرایی با نام صدری ممتاز نیز شناخته می‌شود. این برنج قد می‌کشد، بعد از پخت نرم می‌ماند و عطر و طعم بسیار خوبی نیز دارد.

برنج صدری بیشتر از برنج هاشمی قد می‌کشد به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برنج صدری را تهیه کنند. این برنج به صورت کم زیر کشت می‌رود و این موضوع باعث می‌شود که قیمت بیشتری داشته باشد.

معرفی انواع برنج ایرانی و مقایسه ویژگی های آن ها: برنج پرمحصول

منظور از برنج پرمحصول این است که در هر مترمربع از شالیزار چه میزان از برنج را برداشت کرده‌اند. برخی از برنج‌های ایرانی هستند که وقتی آن را برداشت می‌کنند در یک هکتار دو تا سه برابر محصول بیشتری نسبت به سایر برنج‌ها می‌دهند.

برنج پرمحصول انواع مختلفی دارد که شامل: خزر، فجر، ندا، سپیدرود، هراز، آمل 2، ساحل، شفق، کادوس، دشت، زاینده‌رود، کوهرنگ، یاسوج 1، سازندگی، آمل 2، هیبرید، شیرودی، چرام ۳ و نعمت هستند. در این بین چند نمونه از برنج پرمحصول که بسیار طرف‌دار دارد را بررسی می‌کنیم:

برنج پرمحصول فجر و ویژگی‌های آن

اگر به دنبال بهترین برنج مازندران هستید برنج پرمحصول فجر را از دست ندهید. این برنج از عطر و پخت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. برنج فجر را با نام برنج فجر محلی نیز می‌شناسند. در این بین برنج فجر جویبار را به عنوان باکیفیت‌ترین برنج فجر به حساب می‌آورند.

اگر با نام برنج رستورانی نیز برخورد کردید به خاطر بسپارید که منظور همین برنج پرمحصول فجر است. بیشتر رستوران‌های مجلل از این برنج برای سرو استفاده می‌کنند. محققان روی برنج‌های مختلف باکیفیت تحقیق کردند تا بتوانند یک برنج باکیفیت اما با بهره‌وری بالا را تولید کنند. نتیجه کار نیز کاشت و برداشت برنج فجر پرمحصول است. سایر ویژگی‌های این برنج را در ادامه بخوانید:

  • طبع این برنج سرد است.
  • به دلیل قیمت پایین بیشتر توسط رستوران‌ها و ادارات خریداری می‌شود.
  • این برنج را بیشتر در مناطق سرد کوهستانی کشت می‌کنند.
  • در بین معرفی انواع برنج ایرانی و مقایسه ویژگی های آن ها باید بدانید که برنج پرمحصول فجر عطر و طعم خوبی دارد و بعد از پخت کشیده‌تر می‌شود.
برنج پرمحصول فجر

برنج پرمحصول شیرودی و ویژگی‌های آن

این برنج در دسته برنج‌های رده پایین مازندران به حساب می‌آید. برنج شیرودی از عطر خاصی برخوردار نیست و کیفیت خیلی خوبی ندارد. بعد از پخت باید تا نیم ساعت آن را مصرف کنید. اگر بیشتر از این زمان طول بکشد برنج دیگر نرم نیست و کاملا خشک می‌شود. این برنج نتیجه اصلاح ژنتیکی است. در واقع برای تولید برنج شیرودی دو برنج طارم دیلمانی و برنج خزر پرمحصول را با یکدیگر ترکیب کردند.

به خاطر بسپارید که این برنج را با نام‌های دیگری مانند: استخوانی شیرودی، برنج مجلسی، برنج طارم درباری و برنج سلطانی نیز می‌شناسند. سایر ویژگی‌های این برنج به شرح زیر هستند:

  • رنگ این برنج سفید است و کمی حالت کدری دارد.
  • بعد از پخت 5/12 میلی‌متر ری می‌کند.
  • از نظر ظاهری شباهت زیادی به طارم هاشمی دارد.
  • این برنج در برابر آفت‌ها مقاومت خوبی دارد.
برنج پرمحصول شیرودی

برنج پرمحصول ندا و ویژگی‌های آن

برنج پرمحصول ندا را از ترکیب برنج‌های سنگی طارم، حسن سرایی و آمل 3 تولید می‌کنند. این برنج از نظر عطر و طعم شباهت زیادی به برنج شیرودی دارد. پیدا کردن این برنج راحت نیست چون تعداد کمی از برنج‌کاران آن را به زیر کشت می‌برند.

برنج پرمحصول را با نام شمشیری هم می‌شناسند. چون ویژگی‌های ظاهری و کیفیتی آن کمی به طارم شباهت دارد به همین دلیل آن را طارم ندا نیز می‌نامند.

برنج پرمحصول علی کاظمی و ویژگی‌های آن

یکی از خاص‌ترین برنج‌های ایرانی برنج علی کاظمی است. این برنج در روستای شکارگوراب بالا و توسط خود علی کاظمی کشف شد. برنج علی کاظمی از کیفیت بالایی برخوردار است اما کیفیت آن از برنج هاشمی پایین‌تر است. در حال حاضر برنج علی کاظمی در سه استان گیلان، مازندران و گلستان توسط برنج‌کاران کشت می‌شود.

این برنج طعم و عطر خوبی دارد. اما در حال حاضر زیاد آن را به زیر کشت نمی‌برند. به همین دلیل نسبت به سایر برنج‌ها از قیمت بیشتری برخوردار است.

معرفی انواع برنج ایرانی و مقایسه ویژگی های آن ها: برنج گرده

برنج گرده از محصولات جانبی برنج‌کاران به حساب می‌آید. این برنج به نوعی ضایعاتی از تولیدات برنج است. نباید این نوع از برنج را با سایر برنج‌های باکیفیت ترکیب کرد چون کیفیت محصول را به شدت پایین می‌آورد.  برنج گرده را با اسامی دیگری نیز می‌شناسند که مهم‌ترین آن‌ها شامل: دلک، شاهک، قلوه برنج و نرک می‌شود.

برنج گرده در دسته برنج‌های محلی آمل قرار دارد و معمولا آن را در منطقه‌ای با نام «امامزاده عبدالله» کشت می‌کنند. در حین معرفی انواع برنج ایرانی و مقایسه ویژگی های آن ها نباید از کاربرد برخی از برنج‌ها غافل شد، این برنج در موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • در کارگاه‌های مختلف شیرینی‌پزی برای پخت انواع شیرینی از برنج گرده استفاده می‌کنند.
  • در کارخانه‌های مواد غذایی از این برنج در مواد غذایی مختلفی استفاده می‌شود.
  • برای تولید آرد برنج از برنج گرده استفاده می‌کنند.
  • برنج گرده در صنایع تولیدی کیک و بیسکویت کاربردهای فراوانی دارد.
  • در تولید انواع ماکارونی از این برنج استفاده می‌کنند.
  • این برنج برای پخت آش، کته و همچنین شیرینی‌های خانگی کاربرد دارد.

برنج گرده چه ویژگی‌هایی دارد؟

آن چیزی که باعث می‌شود برنج‌کار به سراغ کشت این برنج برود به ویژگی‌های جالب آن برمی‌گردد. با چند ویژگی شاخص این برنج آشنا شوید:

  1. این برنج در برابر سرما مقاومت خوبی دارد به همین دلیل آن را در مناطق کوهستانی هم کشت می‌کنند.
  2. دانه‌های این برنج کوتاه و گرد هستند.
  3. در برابر آفت‌های مختلف و بیماری‌های مخصوص مقاومت خوبی دارد.
  4. در شرایط کم آبی نیز از بین نمی‌رود.
  5. در برابر شرایط بد جوی نیز می‌تواند مقاومت خوبی داشته باشد.
برنج گرده

برنج گرده را در استان‌های مازندران، ایلام، زنجان، آذربایجان شرقی و کردستان کشت می‌کنند. این برنج نیز انواع مختلفی دارد که شامل: برنج گرده حسنی، بی‌نام، عنبربو، چمپا بودار، غریب، محمدی، قشنگه و قصرالدشتی می‌شوند. اما در این بین تعدادی از انواع برنج گرده از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

برنج عنبربو خوزستان

برخی تصور می‌کنند که برنج تنها در شمال کشت می‌شود. اما باید بدانید یکی از معروف‌ترین برنج‌های ایرانی با نام عنبربو خوزستان شناخته می‌شود. این برنج از عطر بسیار خوبی برخوردار است و طعم بسیار خوبی نیز دارد. سایر ویژگی‌های این برنج به شرح زیر هستند:

  • برنج عنبربو خوزستان طبع گرمی دارد.
  • این برنج سبک است و به همین دلیل راحت هضم می‌شود.
  • از قیمت پایینی برخوردار است.
  • یکی از برنج‌های ارگانیک ایرانی به حساب می‌آید چرا که برنج‌کار در کشت آن از کودها یا مواد شیمیایی استفاده نمی‌کند.
  • برای کشت این برنج آب کمی استفاده می‌شود، در واقع مقدار آب مورد نیاز برای کشت آن از شمال کشور کمتر است.
برنج عنبربو خوزستان

معرفی انواع برنج ایرانی و مقایسه ویژگی های آن ها: برنج چمپا

یکی دیگر از برنج‌هایی که در خوزستان آن را کشت می‌کنند، برنج چمپا نام دارد. این برنج از عطر و طعم بسیار دلچسبی برخوردار است و بین مصرف‌کننده‌ها محبوبیت زیادی دارد. مهم‌ترین ویژگی‌های برج چمپا به شرح زیر هستند:

  • این برنج در برابر گرما و کم آبی مقاوم است.
  • انواع آفت‌ها و بیماری‌ها نمی‌توانند این برنج را از بین ببرند.
  • به خوبی در مناطقی که آب شوری دارد کشت می‌شود.
  • این برنج فیبر زیادی دارد و برای سلامتی مفید است.

ویژگی‌های برنج گرده لنجان

لنجان یکی از برنج‌های معروف ایرانی است که در شهرستان لنجان استان اصفهان آن را کشت می‌کنند. شالیزارهای زیادی در این شهرستان وجود دارند که برنج‌کاران به کاشت برنج در آن مشغول هستند. چون این برنج در لنجان کشت می‌شود به آن برنج لنجان می‌گویند. در معرفی انواع برنج ایرانی و مقایسه ویژگی های آن ها نباید از ویژگی‌های برنج لنجان غافل شوید. این ویژگی‌ها به شرح زیر هستند:

  • برنج لنجان از عطر و طعم بسیار خاصی برخوردار است.
  • برنج لنجان به صورت برنج قهوه‌ای، محلی و اصلاح ژنتیکی شده نیز وجود دارد.
  • این برنج کاملا به رنگ سفید است.
  • در این برنج نشاسته زیادی وجود دارد که بعد از پختن همچنان نرم باقی خواهد ماند.
  • این برنج به خوبی در برابر کم آبی مقاوم است به همین دلیل در مناطق گرمسیری به خوبی عمل می‌آید.

نکته مهمی که باید آن را به هنگام خرید انواع برنج گرده به خاطر بسپارید این است که برنج گرده به عنوان محصول جانبی برنج‌کاران به حساب می‌آید. از این رو وقتی می‌گویند برنج گرده هاشمی یعنی برنج هاشمی را الک می‌کنند و هر چیزی که از الک بیرون آید برنج گرده هاشمی است.

برخی می‌گویند که برنج گرده از خواص فوق‌العاده‌ای برخوردار است، باید بدانید که خواص این برنج ارتباط مستقیمی با خواص برنج اصلی دارد. مثلا برنج گرده هاشمی از همان خواص برنج هاشمی برخوردار است. اگر در مورد قیمت این برنج سؤال دارید باید بدانید که برنج گرده قیمت پایینی دارد. بین مردم این برنج با عنوان برنج آش نیز شناخته می‌شود و با این اسم نیز آن را خریداری می‌کنند.

برنج قهوه‌ای چیست و چه ویژگی‌ها و خواصی دارد؟

در معرفی انواع برنج ایرانی و مقایسه ویژگی های آن ها باید به برنج قهوه‌ای نیز توجه کنیم. برنج قهوه‌ای را همان برنج سفید به حساب می‌آورند که برنج‌کاران آن را در یک زمان مشخصی کشت می‌کنند. برنج‌کاران بعد از اینکه برنج‌ها را برداشت می‌کنند با شالی‌کوبی پوسته برنج را از آن جدا می‌کنند. این کار باعث می‌شود که برنج سفید به دست مصرف کننده برسد.

برنج قهوه‌ای

تفاوت برنج سفید با قهوه‌ای نیز در همین عمل شالی‌کوبی است. برای برنج قهوه‌ای این عملیات صورت نمی‌گیرد. به جای شالی‌کوبی به سراغ حرارت دادن می‌روند. در این صورت با حرارت، پوسته روی برنج، جذب خود دانه برنج می‌شود. این عملیات به حفظ ارزش غذایی برنج کمک می‌کند. برنج قهوه‌ای انواع مختلفی دارد:

  • برنج قهوه‌ای با دانه‌های کوتاه: ریز است و حالت چسبندگی دارد.
  • برنج قهوه‌ای دانه متوسط: به دلیل دانه‌های متوسطی که دارد مناسب سالاد است.
  • برنج قهوه‌ای دانه بلند: می‌توان مثل برنج سفید آن را به شکل چلو دم کرد و مورد استفاده قرار دارد.
  • برنج قهوه‌ای رنگ روشن: به آن قهوه‌ای رنگ روشن می‌گویند چون سبوس آن نصف است.

برنج قهوه‌ای کمتر توسط ایرانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد چون ذائقه ایرانی‌ها به خوردن برنج سفید عادت دارد. اما این برنج از خواص بسیار ویژه‌ای برخوردار است که متخصصان تأکید دارند که گنجاندن این برنج در سبد غذایی به بهبود سلامتی بدن کمک می‌کند. مهم‌ترین مزایای برنج قهوه‌ای به شرح زیر هستند:

  • کاهش اضافه وزن
  • بهبود سلامت قلب و عروق
  • سلامت استخوان‌ها و مفاصل
  • کمک به بهبود سیستم مغزی انسان
  • بهبود مشکل بی‌خوابی
  • دارای انواع ویتامین‌ها، فیبر، پروتئین و کمک به بهبود سلامت عمومی بدن

چطور برنج باکیفیت خریداری کنیم؟

با وجود برنج‌های مختلف در بازار انتخاب یک برنج اصیل ایرانی برای بسیاری از افراد کار سختی است. باید به خاطر بسپارید که برنج کهنه از برنج تازه باکیفیت‌تر است و قیمت بیشتری هم دارد. برنجی که باکیفیت‌تر است بیشتر قد می‌کشد چرا که از رطوبت کمتری نسبت به برنج تازه برخوردار است. به طور کلی باید فاکتورهای زیر را در انتخاب برنج در نظر بگیرید:

  • برنج باید وقتی که خام است از عطر خوبی برخوردار باشد.
  • برنج باید کاملا یکدست باشد. از خرید برنج‌هایی با اندازه‌های مختلف و رنگ‌های متنوع خودداری کنید.
  • برنج باکیفیت ایرانی بعد از پخته شدن نیز نرم است و گوارش فرد را به هم نمی‌ریزد.
  • برنج‌های باکیفیت ایرانی بعد از پخته شدن قد می‌کشند.
برنج باکیفیت

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به معرفی انواع برنج ایرانی و مقایسه ویژگی های آن ها با هم بپردازیم. برنج‌های ایرانی از تنوع زیادی برخوردار هستند و برای افراد با سلایق و بودجه‌های مختلف گزینه انتخابی خوبی محسوب می‌شوند. به خاطر بسپارید برای اینکه بتوانید برنج ایرانی با کیفیتی را خریداری کنید حتما به سراغ مراکز فروش معتبر بروید تا از طعم برنج اصیل ایرانی لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا