پیش غذااسنک

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با مرغ

سمبوسه نوعی غذای جنوبی جذاب است که در ۵ الی ۶ مرحله آماده می‌شود و می‌تواند وعده غذایی کاملی برای شما باشد. به‌طور معمول سمبوسه از ابتدا فقط با سیب‌زمینی تفت‌داده‌شده در پیاز و ادویه‌جات آماده می‌شد؛ غذای مقرون‌به‌صرفه لذیذی که طعم بی‌نظیر آن افراد را به بارها و بارها امتحان کردن آن دعوت می‌کرد؛ اما در حال حاضر مواد پرکننده غذای سمبوسه را مواد اولیه مختلفی مثل گوشت قرمز، گوشت مرغ، سبزیجات، صیفی‌جات و ادویه‌جات تشکیل می‌دهند که دسته‌بندی‌های مختلفی به سمبوسه داده‌اند تا مناسب با تمام ذائقه‌ها باشد.

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با مرغ

سمبوسه مرغ و مواد لازم برای تهیه آن

سمبوسه مرغ خوراک خوشمزه و لذیذی است که هم می‌تواند پیش‌غذا باشد و هم برای غذای اصلی بر سر سفره قرار گیرد. این غذا را معمولا با انواع چاشنی‌ها و سس‌ها سرو می‌کنند و هم برای ناهار و هم برای شام پرطرفدار است. ما در ادامه طرز تهیه سمبوسه مرغ را با هم مرور می‌کنیم.

برای تهیه کردن سمبوسه مرغ به مواد اولیه شامل گوشت مرغ چرخ‌شده، روغن، پیاز، زنجبیل له‌شده، سیر له‌شده، فلفل سیاه، زردچوبه، نمک، پودر چیلی، جعفری خردشده، رب گوجه‌فرنگی، فلفل سبز و نان لواش احتیاج خواهید داشت.

مراحل تهیه سمبوسه مرغ

مراحل تهیه سمبوسه مرغ

با کمک شیوه‌ای که در ادامه می‌آوریم، این سمبوسه مرغ لذیذ را تهیه کنید و خود را به این وعده غذایی جذاب و اسنک پرطرفدار دعوت کنید.

مرحله اول: در این طرز تهیه، اول از همه باید پیازها را تفت دهید و مواد میانی سمبوسه را آماده کنید. پس اول از همه پیازها را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. تابه مناسبی را روی حرارت قرار بدهید. بعد از اینکه تابه داغ شد، روغن اضافه کنید. بعد از داغ شدن روغن، پیازها را درون روغن بریزید و تفت بدهید تا سبک شوند. رنگ پیازها که تغییر کرد و سرخ شد، سیرهای له‌شده و زنجبیل‌های له‌شده را هم به پیاز اضافه کنید و به مدت زمان ۲ دقیقه تمام مواد را روی حرارت ملایم تفت بدهید.

مرحله دوم: بعد از اینکه پیازها، سیرها و زنجبیل‌ها به خوبی تفت خوردند، مرغ‌های چرخ‌کرده را هم به مواد تابه خود اضافه کنید. مرغ‌ها باید تا زمانی تفت داده شوند که رنگ آن‌ها کاملا تغییر کند و پخته شوند. این پروسه تقریبا ۱۰ دقیقه طول خواهد کشید. وقتی که مرغ‌ها کامل تفت خوردند و سرخ شدند، حالا زمان آن است که ادویه‌جاتی مثل پودر چیلی، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به آن‌ها اضافه کنید و دوباره ۱۰ دقیقه هم بزنید تا مرغ‌ها و ادویه‌جات تفت بخورند و عطر آن‌ها فضا را پر کند. توصیه می‌کنیم که در این مرحله هم حرارت شما همچنان ملایم باشد. همچنین می‌توانید ادویه جات مورد نظر خود را از سرویس عطاری آنلاین اسنپ فود سفارش دهید.

مرحله سوم: بعد از اینکه مرغ‌ها و ادویه‌جات با پیاز، سیر و زنجبیل کاملا پخته شدند، باید چاشنی را اضافه کنید. رب گوجه‌فرنگی را در تابه‌ای بریزید با کمی روغن تفت دهید. برای چاشنی هم می‌توانید از رب گوجه‌فرنگی و هم از سس گوجه‌فرنگی استفاده کنید. تقریبا دو الی سه دقیقه که رب گوجه‌فرنگی شما در کمی روغن تفت خورد و بوی خامی آن گرفته شد، رنگ آن کاملا تغییر می‌کند و خوش‌رنگ‌تر می‌شود.

مرحله چهارم: در این مرحله جعفری‌های خردشده و فلفل‌های سبز خردشده را هم به ظرف رب اضافه کنید و هم بزنید تا تمام مواد با هم مخلوط شوند. فلفل سبز و جعفری خردشده عطر و طعم متفاوتی به سمبوسه شما می‌دهند. تفت دادن این مواد اولیه نباید زیاد طول بکشد. بعد از چند دقیقه آن‌ها را از روی حرارت بردارید تا به مرور زمان به دمای محیط برسند. سپس سس و چاشنی را با مواد مرغی خود ترکیب کنید و تمام آن‌ها را خوب هم بزنید.

مرحله پنجم: در گام بعدی نوبت پر کردن نان‌های سمبوسه با مواد میانی است. نانی که می‌توانید برای تهیه سمبوسه از آن استفاده کنید، نان لواش است؛ اما خمیر یوفکایی هم که در بازار به فروش می‌رسد، می‌تواند برای نان سمبوسه مورد استفاده قرار بگیرد. خمیرهای یوفکا یا نان‌های سمبوسه را به قطعاتی نواری‌شکل به ابعاد ۲۰ سانتی‌متر در ۵ سانتی‌متر به سرعت برش بزنید. بعد از آن خمیرها را بر روی صفحه تمیز و کاملا صافی بچینید. یک سر خمیر را به شکل مثلثی جلو بیاورید و لبه آن را به زیر خم کنید تا یک حفره، درست مانند قیف داشته باشید.

با قاشق غذاخوری، یک قاشق یا یک قاشق و نیم از مواد پرکننده را درون قسمت قیفی شکل نان خود بریزید. سپس نان را تا انتها با همان الگوی مثلثی شکل بپیچید. در انتها اگر قسمت انتهایی نان شما به سمبوسه پیچیده‌شده چسبندگی نداشت، کمی آن را مرطوب کنید تا به‌طور کامل به سمبوسه شما بچسبد. سپس لبه انتهایی مرطوب‌شده را محکم کنید و سمبوسه پیچیده‌شده را در ظرف جداگانه‌ای قرار دهید. وقتی تمام سمبوسه‌ها را به همین ترتیب پیچیدید، حالا نوبت سرخ کردن آن‌ها فرا رسیده است.

مرحله ششم: در گام بعدی تابه مناسبی بردارید و بر روی حرارت قرار دهید و بگذارید گرم شود. سپس در آن روغن بریزید و بعد از گرم شدن روغن، سمبوسه‌هایی را که پیچیده‌اید، دانه‌دانه در روغن سرخ کنید. توصیه ما این است که سمبوسه‌ها در روغن غوطه‌ور باشند تا یک‌دست و سریع سرخ شوند. در طول مدت‌زمان سرخ شدن سمبوسه‌ها، آن‌ها را مدام برگردانید تا تمام اطراف آن‌ها در روغن قرار گیرد و کاملا سرخ شود. بعد از سرخ شدن سمبوسه‌ها، حالا آن‌ها را از روغن خارج کنید و در ظرفی که از قبل کف آن را دستمال حوله‌ای پهن کرده‌اید، قرار دهید. سمبوسه‌ها را با فاصله از هم در این ظرف بگذارید. برای ترد شدن سمبوسه‌ها به هیچ وجه نباید بعد از سرخ شدن آن‌ها را بر روی یکدیگر قرار دهید؛ چون این کار باعث می‌شود که خمیر شوند. سمبوسه‌ها را بعد از خنک شدن به ظرف سرو نهایی انتقال دهید و با سس دلخواه میل کنید.

نکات طلایی برای پخت بهتر سمبوسه مرغ

نکات طلایی برای پخت بهتر سمبوسه مرغ

در ادامه چند نکته ریز و ظریف را به شما خواهیم گفت تا برای تهیه سمبوسه مرغ مثل حرفه‌ای‌ها عمل کنید. شاید در نگاه اول درست کردن سمبوسه مرغ، خیلی سریع و راحت به نظر برسد، اما با دانستن چند نکته ظریف می‌توانید سمبوسه خیابانی و جنوبی با طعم واقعی داشته باشید.

  • اولین نکته این است که بعد از پیچیدن کامل سمبوسه‌ها و در زمانی که می‌خواهید آن‌ها را سرخ کنید، بهتر است حتما روغن شما داغ باشد. داغ بودن روغن کمک می‌کند که سمبوسه‌ها سریع سرخ شوند و از سوختن آن‌ها جلوگیری شود. اگر روغن شما سرد باشد، تمام روغن جذب نان سمبوسه می‌شود و شما سمبوسه روغنی و بدطعمی خواهید داشت. دقت کنید که حرارت آنقدر هم زیاد نباشد که سمبوسه‌ها بسوزند.
  • تحت هیچ شرایطی از کره یا روغن‌های خوراکی برای سرخ کردن سمبوسه استفاده نکنید. حتما باید روغن شما روغن مخصوص سرخ‌کردنی باشد.
  • اگر آماده کردن مواد میانی سمبوسه از قبل برای شما راحت‌تر است، می‌توانید مواد را از روز قبل آماده کنید و در فریزر قرار بدهید. این مواد بین ۸ ساعت تا سه ماه در فریزر قابل نگهداری هستند.
  • اگر نان لواش یا خمیر یوفکا در منزل نداشتید، می‌توانید خیلی سریع با آب، روغن و آرد خمیر مناسب آماده کنید و سمبوسه‌ها را در آن بپیچید.
  • برای چاشنی و ادویه سمبوسه‌ها می‌توانید از سبزیجات خشک و ادویه‌جات دیگر هم استفاده کنید.

سمبوسه مرغ و ورود به دنیای طعم‌های بی‌پایان

تهیه انواع سمبوسه مانند سمبوسه سیب‌زمینی، گوشت، پیتزا، سبزیجات و غیره، سریع و آسان است و صرفا با دانستن چند ترفند و نکته ظریف می‌توانید آن‌ها را به راحتی در خانه آماده کنید. این غذا وعده‌ای دوست‌داشتنی برای بچه‌هایی است که علاقه‌ای به غذا خوردن ندارند؛ ضمن اینکه امکان سرو سریع آن‌ باعث می‌شود تا برای دورهمی‌های دوستانه و مهمانی‌هایی مانند تولد بهترین پیشنهاد به نظر برسد. سمبوسه‌ها کوچک هستند و به راحتی در هر ظرف و کیفی جا می‌شوند و نقل‌وانتقال آن‌ها راحت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا