دانستنی ها

بهترین روش نگهداری رب انار خانگی بدون کپک زدن

بسیاری از افراد خود به تهیه رب انار به صورت خانگی اقدام می‌کنند. برخی دیگر نیز که به دلیل مشغله بالا نمی‌توانند رب انار خانگی تهیه کنند، آن را به صورت آماده می‌خرند. اگر رب انار به صورت خانگی تهیه شده باشد، مدت زمان نگهداری آن طولانی است. البته باتوجه به روش‌هایی شما می‌توانید رب انار را به صورت طولانی‌تری نگه دارید. شاید برای شما سوال پیش آید که بهترین روش نگهداری رب انار چیست؟ و چگونه می‌توان رب انار خانگی تهیه کرد تا بتوان آن را مدت طولانی نگهداری کرد. در این مقاله از مامی کوکینگ به روش نگهداری رب انار می‌پردازیم تا این رب خوش‌مزه و پرکاربرد را بتوانید مدت زمان بیش‌تری نگه دارید.

آشنایی با نحوه نگهداری رب انار خانگی بدون کپک زدن

رب انار خانگی معمولا بدون مواد افزودنی تهیه می‌شود. بنابراین اگر به روش نگهداری رب انار خانگی توجه نکنید، این رب کیفیت خود را از دست داده و کپک می‌زند. روش تهیه رب انار نقش بسیار مهمی در ماندگاری آن دارد. بنابراین شما باید با بهترین روش تهیه رب انار آشنا باشید تا بتوانید این رب را به مدت طولانی‌تری نگه دارید. معمولا برای تهیه رب انار خانگی از آب انار صاف شده یا گوشت انار به همراه آب آن استفاده می‌شود. برای تهیه رب انار آن را روی شعله گاز قرار داده تا به مرور پخته شود. توجه کنید که رب انار با گذشت زمان سفت می‌شود. بنابراین در هنگام تهیه این رب آن را بیش از حد نجوشانید. آبکی بودن رب انار نیز سبب کاهش ماندگاری آن شده و احتمال کپک زدن آن را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر قصد دارید رب انار خانگی را به مدت طولانی نگه دارید، به غلظت آن توجه کنید.

برای اینکه سبزی خوردن زود خراب نشه، چیکار کنیم؟ تازه نگه داشتن سبزی خوردن در خانه به مدت 1 الی 2 هفته

بهترین روش نگهداری رب انار خانگی بدون کپک زدن

از افزودن شکر به رب انار خودداری کنید

اگر هنگام تهیه رب انار از شکر و سایر افزودنی‌ها برای شیرین کردن استفاده کنید، احتمال زود خراب شدن رب انار افزایش می‌یابد. بنابراین بهتر است رب انار خانگی را بدون هیچگونه ماده افزودنی و تنها با استفاده از آب انار طبیعی تهیه کنید.

برای افزایش ماندگاری رب انار خانگی خود از روغن بهره ببرید

یکی از بهترین روش‌های نگهداری رب انار به مدت طولانی این است که پس از ریختن رب در شیشه روی آن مقداری روغن زیتون یا روغن مایع بریزید. پس از ریختن روغن زیتون و روغن مایع روی رب انار درب شیشه را محکم ببندید. روغن از ورود هوا به رب و کپک زدن آن جلوگیری کرده و ماندگاری رب انار را تا بیش از 2 سال افزایش می‌دهد.

رب انار خانگی را در یخچال قرار دهید

نگهداری رب انار در یخچال می‌تواند به افزایش مدت زمان ماندگاری آن کمک کند. قرار گرفتن رب انار در مکان گرم سبب رشد میکروارگانیسم‌ها شده و موجب زود خراب شدن رب انار می‌شود. همچنین با قرار دادن آن در یخچال کیفیت رب تغییری نکرده و ماندگاری آن افزایش می‌یابد. اگر در یخچال فضا کافی برای نگهداری رب انار را ندارید، می‌توانید آن را در یک فضا خشک، تاریک و خنک قرار دهید.

از ظروف شیشه ای استفاده کنید

استفاده از یک ظرف مناسب یکی از بهترین روش‌هایی است که کمک می‌کند، ماندگاری رب انار خانگی شما افزایش یابد. بهتر است از ظروف شیشه‌ای برای نگهداری رب انار استفاده کنید. زیرا رب انار یک ماده اسیدی بوده که ریختن آن در ظرف پلاستیکی سبب آزاد شدن ماده سمی می‌شود. با نگهداری رب انار در ظرف پلاستیکی ممکن است این ماده سمی به ما آسیب برساند. بنابراین توصیه می‌شود که به جای نگهداری رب انار در ظروف پلاستیکی آن را در ظروف شیشه‌ای بریزید.

بهترین روش برای تشخیص روغن زیتون اصل اینه: تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی با 9 روش ساده و فوری

بهترین روش نگهداری رب انار خانگی بدون کپک زدن

از نمک برای افزایش ماندگاری رب انار بهره بگیرید

از دیگر روش نگهداری رب انار می‌توان به افزودن مقداری نمک به آن اشاره کرد. اگر می‌خواهید ماندگاری رب انار خود را افزایش دهید، باید آن را خارج از یخچال نگهداری نمایید. همچنین می‌توانید مقداری نمک به رب انار اضافه کنید. نمک ماندگاری رب انار را افزایش داده و یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری رب انار به مدت طولانی است. البته توجه داشته باشید که میزان نمک نباید به اندازه‌ای باشد که رب مزه شوری بگیرد.

برای برداشتن رب انار از قاشق خشک و تمیز استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای نگهداری رب انار به صورت طولانی استفاده از یک قاشق خشک و تمیز است. اگر تنها یک بار از یک قاشق آلوده یا قاشق خیس برای برداشتن رب استفاده کنید، شاهد ایجاد کپک‌های روی رب خواهید بود. بنابراین در طرز نگهداری رب انار به استفاده از یک قاشق کاملا تمیز و خشک توجه داشته باشید و مراقب باشید که سایر مواد غذایی یا آب وارد شیشه رب انار نشود.

رب انار را در فریزر نگهداری کنید

قرار دادن رب انار در فریزر یک روش نگهداری رب انار به صورت طولانی بوده که محبوبیت بسیاری دارد. برای انجام این کار رب انار را تا نیمه در یک شیشه ریخته و آن را درون فریزر قرار دهید. همچنین می‌توانید مقداری رب انار در یک پلاستیک بریزید و آن را خوب پهن کرده و در فریزر قرار دهید. با نگهداری رب انار در فریزر از تغییر مزه و رنگ آن جلوگیری کرده و ماندگاری آن را افزایش خواهید داد.

با این دسر فوری و لذیذ می‌تونی یه میز عالی برای مهمونات تدارک ببینی: دسر ساده و سریع یخچالی بدون شیر

بهترین روش نگهداری رب انار خانگی بدون کپک زدن

رب انار در حال خراب شدن چه نشانه‌هایی دارد؟

توجه داشته باشید که رب انار نیز مانند هر ماده غذایی دیگری تاریخ انقضا داشته و پس از مدتی خراب می‌شود. شما تنها با رعایت نکاتی می‌توانید ماندگاری رب را افزایش دهید و نمی‌توانید از خراب شدن آن جلوگیری کنید. تاریخ انقضا رب انار به طور دقیق مشخص نبوده و تا حد بسیاری به روش نگهداری رب انار بستگی دارد. همچنین میزان غلظت رب نیز در تاریخ انقضا آن تاثیرگذار است.

 هرچه رب غلیظ‌تر و خالص‌تر بوده و شرایط نگهداری مناسب‌تری داشته باشد، ماندگاری آن نیز بیش‌تر خواهد شد. معمولا رب انار بسته بندی‌شده تا دو سال ماندگاری دارد. البته شما می‌توانید رب انار خانگی خود را تا زمان بیش‌تری نیز نگهداری کنید. با قرار دادن رب انار خانگی در یخچال و توجه به بهترین روش نگهداری رب انار به مدت طولانی می‌توانید این رب را بیش از دو سال نگهداری کنید. از مهم‌ترین نشانه‌های خراب شدن رب انار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد کپک روی رب
  • بو بد و غیرعادی
  • ظاهر غیرطبیعی
  • مزه تلخ
  • بو نامطبوع و متفاوت رب

بهترین روش نگهداری رب انار خانگی بدون کپک زدن

جمع بندی

رب انار یکی از خوشمزه‌ترین رب‌هایی است که ما ایرانی‌ها از آن در غذاهای خود استفاده می‌کنیم. همین موضوع سبب شده است که روش نگهداری رب انار برای افزایش ماندگاری آن بیش از پیش اهمیت پیدا کند. اگر شما رب انار را به صورت خانگی تهیه می‌کنید، با توجه به روش‌هایی می‌توانید ماندگاری آن را افزایش دهید. در این مقاله به معرفی بهترین روش‌ها برای افزایش ماندگاری رب انار اشاره کردیم. توجه داشته باشید که مهم‌ترین روش برای افزایش نگهداری رب، قرار دادن در محیطی تمیز و بدون هرگونه آلودگی است. همچنین توجه به دما و غلظت نقش بسیار مهمی در افزایش ماندگاری رب خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا