پیش غذاآش

طرز تهیه آش شله قلمکار اصیل و خوشمزه

آش شله قلمکار یک غذای کاملاً اصیل ایرانی است. این غذا یک وعده غذایی کامل است. طبخ این آش در نقاط مختلف ایران، با هم کمی متفاوت است. برای مثال در گیلان از ماش هم در طبخ این غذا استفاده می‌‌کنند. پخت آش شله قلمکار در ماه‌‌های مبارک رمضان و محرم به‌عنوان نذری مرسوم است. در این غذا حبوبات و گوشت استفاده می‌‌شود؛  پس برای پخت این غذای سنتی ایرانی باید کمی صبور باشید. در آش شله قلمکار اصیل، انواع سبزی‌های تازه و حبوبات و گوشت استفاده می‌‌شود. این آش ایرانی، حاوی پروتئین و کربوهیدرات است. به دلیل ویتامین‌‌های زیادی که در این آش وجود دارد، خوردن آن برای کودکان و افراد ضعیف و کم خون، بسیار توصیه شده است. این آش خواص آنتی‌اکسیدانی دارد که بدن را در برابر انواع بیماری‌‌ها حفظ می‌‌کند.

مواد لازم برای ۴ نفر

  • نخود ، عدس ، ماش هر کدام یک دوم پیمانه
  • لوبیاسفید ،‌لوبیا چیتی هر کدام یک چهارم پیمانه
  • لوبیا چشم بلبلی یک سوم پیمانه
  • گندم یک دوم پیمانه
  • برنج یک پیمانه
  • گوشت سر دست یا گردن گوسفند 500 گرم
  • پیاز 4 عدد
  • سبزی آش یک دوم پیمانه
  • مرزه و ترخون 50 گرم
  • نمک ، فلفل سیاه ، دارچین و زیره به مقدار کافی
  • نعناع خشک و کشک به مقدار کافی
  • روغن به مقدار کافی
 طرز تهیه آش شله قلمکار اصیل

مراحل پخت آش شله قلمکار اصیل

پخت این آش خوشمزه، بسیار راحت است ولی نیاز به زمان دارد. تمام مراحل آموزش پخت این آش ایرانی را برای شما شرح می‌‌دهیم.

مرحله اول

ابتدا برای از بین بردن نفخ حبوبات آن‌‌ها را از شب خیسانده و چند باری آب آن‌‌ها را عوض کنید. بهتر است گندم را هم به همین صورت بخیسانید. برنج را می‌‌توانید صبح همان روز طبخ بخیسانید. بهتر است مقداری نمک به ظرف‌‌های حاوی حبوبات خیس شده اضافه کنید.

مرحله دوم

مواد خیسانده شده در مرحله قبل را آبکشی کنید. حبوبات را درون قابلمه‌‌ای جادار بریزید. روی آن‌‌ها آب ریخته و بگذارید تا خوب بپزد. برنج و گندم را درون قابلمه‌ای دیگر بپزید. فراموش نکنید که برنج و گندم بعد از پخت، به‌خوبی لعاب می‌‌اندازد. گندم و برنج را با حرارت متوسط بپزید. اگر حرارت شعله زیاد باشد، ممکن است گندم ته بگیرد.

مرحله سوم

در این مرحله پیازها را شستشو داده و سپس پوست بگیرید. آن‌‌ها را به‌دلخواه خودتان نگینی یا خلالی خرد کنید. درون ظرفی به‌اندازه کافی روغن بریزید و روی شعله گاز قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن، پیازهای خرد شده را به همراه مقداری زردچوبه، درون ظرف بریزید. آن‌‌ها را هم بزنید و تا طلایی شدن پیازها منتظر بمانید.

مرحله چهارم

این مرحله نوبت پخت گوشت است. گوشت را بعد از شستشو، خرد می‌‌کنیم. یک عدد پیاز را به‌‌صورت چهار قاچ، تقسیم می‌‌کنیم. گوشت را به همراه پیاز تقسیم شده و دو عدد چوب دارچین، درون قابلمه می‌‌گذاریم. دقت کنید روی گوشت آب سرد نریزید، زیرا دیرتر پخته می‌‌شود. قابلمه را روی حرارت ملایم شعله گاز، قرار می‌‌دهیم. حدود دو ساعت زمان برای پخت گوشت لازم است. بعد از دو ساعت، نمک و مقداری فلفل سیاه را درون قابلمه می‌‌ریزیم. در آخر گوشت را خارج می‌‌کنیم و آب آن را صاف می‌‌کنیم.

مرحله پنجم

ناگفته نماند که یکی از ویژگی‌‌های آش شله قلمکار اصیل، له بودن مواد آن است. نیمی از حبوبات پخته شده را از قابلمه خارج کنید و آن‌‌ها را بکوبید. گوشت پخته شده را هم باید بکوبید. برخی گوشت را به حالت ریش‌ریش در می‌‌آورند. برخی دیگر بعد از ریش‌ریش کردن گوشت، آن را با گوشت‌کوب، له می‌‌کنند.

مرحله ششم

تمام مواد پخته شده در مراحل قبل را به همراه سه‌چهارم از پیاز سرخ شده، درون قابلمه‌‌ای بزرگ قرار می‌‌دهیم. سبزی آش را بعد از شستشو و خرد کردن، به مواد درون قابلمه اضافه می‌‌کنیم. در این مرحله می‌‌توانید بسته به نیاز، نمک و فلفل و زیره را اضافه کنید. دقت کنید که آش شله قلمکار، کش‌دار است، پس باید آن را هم بزنید.  

مرحله هفتم

در این مرحله منتظر بمانید تا آش جا بیفتد. آش شله قلمکار حاضر است. به سراغ تزیین آش بروید. برای این کار باید نعنا خشک را به همراه مقداری روغن تفت دهید. حواستان باشد که این کار باید سریع اتفاق بیفتد تا نعنا تیره نشود و نسوزد. حال روی آش را با نعنا داغ و کشک و کمی پیازداغ می‌‌توانید تزئین کنید.

آش شله قلمکار اصیل ایرانی را نوش جان کنید.

 طرز تهیه آش شله قلمکار اصیل

نکات طلایی

  • بهتر است از کشک پاستوریزه استفاده شود.
  • برای قوام بیشتر آش، از یک لیوان آب قلم غلیظ استفاده کنید.
  • برای له شدن مواد بهتر است از غذاساز استفاده نکنید.
  • هم زدن مستمر آش باعث کش‌دار شدن بیشتر آش می‌‌شود.
  • سبزی آش شله قلمکار شامل اسفناج، گشنیز، ریحان، نعناع و جفری است. فراموش نکنید که نسبت این سبزی‌‌ها باید یکسان باشد.
 طرز تهیه آش شله قلمکار اصیل

کلام آخر

آش شله قلمکار یکی از غذاهای اصیل ایرانی است. استفاده از این غذای سنتی ایرانی، در نذری‌‌های ماه‌‌های مبارک مرسوم است.

 این آش، یک وعده غذایی کامل است که ترکیبی از کربوهیدرات و پروتئین و انواع ویتامین‌‌های گروه B  است. این غذای ایرانی برای بدن بسیار مفید است. آش شله قلمکار اصیل باعث کاهش التهابات بدن، سلامتی پوست و مو، تقویت حافظه و … می‌‌شود. این آش باعث عضله‌سازی می‌‌شود و خوردن آن برای بدنسازان توصیه می‌‌شود.

 برای طبخ این غذا باید صبور باشید. آش شله قلمکار به‌عنوان پیش‌غذا هم استفاده می‌‌شود.

 با بهره‌گیری از نکات طلایی می‌‌توانید یک غذای خوشمزه ایرانی را نوش جان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا