نوشیدنی سردنوشیدنی

طرز تهیه شیر سویا خانگی و مقوی

شیر سویا یکی از درجه یک‌ترین و پر خاصیت‌ترین نوشیدنی‌ها است که بیشترین میزان آن در کشور چین تولید می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از شیر سویا را می‌توان بدون لاکتوز بودن آن دانست (قند طبیعی شیر، لاکتوز است که خیلی از افراد به آن حساسیت دارند). شیر سویا می‌تواند جایگزین خوبی برای هر نوشیدنی باشد مخصوصا برای افرادی که به شیر حساسیت دارند، توصیه می‌شود حتما یک‌بار شیر سویا را امتحان کنند. تهیه شیر سویا در خانه کار دشواری نیست و مستلزم مواد اولیه کمی است.در ادامه این آموزش همراه مجله آشپزی مامی کوکینگ باشید.

منابع غنی موجود در شیر سویا

کودکان ممکن است مزه شیر سویا را دوست نداشته باشند اما از ترکیب کردن آن با انواع آبمیوه‌ها خوششان آید. شیر سویا منبع انواع پروتئین‌های گیاهی و همچنین کلسیم است. روی و آهن نیز به میزان زیادی در شیر سویا موجود‌ بوده که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. منیزیم یکی دیگر از مواد فراوان موجود در شیر سویا است که موجب کاهش سردرد‌های میگرنی می‌شود.

طرزتهیه شیر سویا

مواد لازم

مواد لازم جهت تهیه شیر سویای خانگی:

  • لوبیا سویا ۱ پیمانه
  • آب ۴ پیمانه
طرز تهیه شیر سویا

طرز تهیه شیر سویای خانگی

مرحله اول: آماده سازی سویا

گام اول پاک کردن سویا است. برای این کار سویاها را درون کاسه‌ای بریزید و تا حدی روی آن‌ها آب سرد بربزید که سویاها غرق آب شوند. اجازه دهید ۱۲ ساعت سویا در آب بماند تا به حد لازم  خیس بخورد. لازم است در این ۲۱ ساعت چندین بار آب آن‌ها عوض شود سپس با استفاده از یک چاقو روی لوبیاهای سویا یک شکاف ایجاد و پوست لوبیا را جدا کنید. پوست لوبیا‌ها تاثیر زیادی در کیفیت نهایی شیر سویا دارند.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

لوبیا سویا‌های پوست گرفته شده را داخل مخلوط کن بریزید و آب را به میزان لازم اضافه کرده و شروع به مخلوط کردن کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که به طور کامل لوبیا سویاها پودر شوند. یک کیسه نخی درون صافی بگذارید و زیر آن یک لگن قرار دهید. مواد را از مخلوط کن خارج کنید و داخل کیسه نخی بریزید و در نهایت به خوبی فشار دهید تا آب آن خارج شود. در حقیقت مایع سفید رنگی که در لگن به جا می‌ماند همان شیر سویا خام است. تفاله‌های جمع شده درون کیسه نخی را مجددا وارد مخلوط کن کرده و ۳ لیوان آب به آن‌ها اضافه نمایید و مخلوط کنید تا بار دیگر مایع سفید رنگی از آن‌ها خارج شود.

طرز تهیه شیر سویا

 

مرحله سوم: جوشاندن شیر سویا

گام سوم ریختن شیر سویا درون یک ظرف فلزی چون قابلمه و قرار دادن آن روی حرارت است. مخلوط را به کمک یک ملاقه هم بزنید تا ته آن نسوزد، لازم نیست این کار را با سرعت بالایی انجام دهید. اجازه دهید شیر سویا آنقدر بجوشد که روی آن کف یا فوم دیده شود.

مرحله آخر

گام چهارم درست زمانی است که باید شیر سویا را از روی حرارت بردارید و اسانس یا طعم مورد علاقه خود را مانند عسل یا پودر کاکائو یا استویا به آن اضافه کنید. لازم است این کار در زمانی صورت گیرد که شیر هنوز گرم است. شیر سویا به این صورت به خوبی طعم دار می‌شود. مخلوط نهایی را داخل شیشه ریخته و بمدت ۴ الی ۵ روز در یخچال یا یک جای خنک قرار دهید. شیر سویا را می‌توان همراه با اسموتی و دسرهای خود سرو کرد.

طرز تهیه شیر سویا

طریقه مصرف شیر سویا

افراد می‌توانند شیر سویا را مانند شیر گاو جهت تهیه نوشیدنی‌ های سرد و گرم از قبیل شیر موز، شیر کاکائو، شیر پسته، قهوه، چای و انواع اسموتی‌ها استفاده کنند. شیر سویا برای تهیه پنیر توفو (پنیر سویا) و ماست سویا نیز استفاده می‌شود همچنین از آن در تهیه انواع غذا، سوپ، پاستا، سس پاستا، انواع دسر مانند بستنی، کیک، شیرینی، انواع کلوچه‌ها، دونات و پنکیک نیز به طور فراوانی استفاده می‌کنند.

چرا مصرف شیر سویا ضروری است؟

شیر سویا می‌تواند جایگزین خوبی برای افرادی باشد که دارای رژیم غذایی گیاه‌‌خواری مطلق یا وگانیسم هستند (وگانیسم یک روش تغذیه بوده که هدف آن حذف هر نوع محصول حیوانی از چرخه تغذیه  افراد است)، جایگزین بسیار ایده‌آلی عنوان می‌شود. شیر سویا از منابع پروتئینی گیاهی محسوب می‌شود که برای تامین و رفع نیاز بدن به پروتئین، می‌توان از آن به جای محصولات لبنی یا حیوانی استفاده کرد.

فواید گوناگون شیر سویا

  1. حفظ سلامت بخش‌های مختلف دستگاه عصبی انسان
  2. کاهش خطر بروز پوکی استخوان در سنین میانسالی
  3. کاهش خطر ابتلا افراد به کم خونی
  4. کنترل فشار خون بدن
  5. تولید انرژی در انواع سلول‌های بدن
  6. نقش ضد افسردگی در سنین مختلف
  7. منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف
  8. تقویت پیاز مو
  9. کاهش علائم یائسگی

شیر سویا یک محصول گیاهی بوده که هیچ ارتباطی با شیر گاو نداشته و تنها شباهت واقعی این دو نوشیدنی مربوط به ظاهر آن‌ها است. هر کدام از این دو نوع محصول فواید و خواص منحصربه‌فرد خود را دارند که در شرایط عادی قابل جایگزینی با یکدیگر نیستند. برخی خواص شیر سویا از قبیل بدون کلسترول بودن، میزان چربی اشباع پایین، میزان کم سدیم و نداشتن لاکتوز، موجب شده تا برای افرادی که نمی‌توانند به حد لازم شیر گاو مصرف کنند یک جایگزین مناسب باشد.

طرز تهیه شیر سویا

مواردی که باید در مصرف شیر سویا رعایت کرد

ایزوفلاون موجود در شیر سویا می‌تواند منجر به کاهش علائم یائسگی شود اما اثرات منفی نیز دارد. تحقیقات نشان داده ایزوفلاون‌ها موجب کاهش عملکرد تیروئید می‌شوند و بر نحوه تولید هورمون‌های تیروئیدی اثر می‌گذارند. مصرف این محصول به افرادی که به سویا حساسیت دارند نیز توصیه نمی‌شود زیرا شیر سویا می‌تواند موجب واکنش‌های آلرژیک شود.

کلام آخر

علاوه بر تمامی خواصی که شیر دارد، می‌تواند برای بسیاری از افراد ایجاد حساسیت کند. همین امر موجب شده تا شیر سویا جایگزین مناسبی برای شیر باشد. شیر سویا ارزش‌ غذایی بالایی تا حدودی نزدیک به شیر دارد و می‌تواند یک صبحانه یا میان وعده مفید باشد. توصیه می‌شود برای کودکانی که شیر به ذائقه آن‌ها خوش نمی‌آید، شیر سویا در برنامه غذایی آن‌ها قرار گیرد و به صورت مکرر استفاده شود. شیوه تهیه این نوشیدنی در منزل برای اکثر سنین ممکن است. البته توصیه می‌شود از مواد مرغوب و درجه یک استفاده شود تا نتیجه بهتری حاصل گردد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا