نوشیدنی سردنوشیدنی

طرز تهیه شربت خاکشیر و رسپی‌های مختلف آن

خاکشیر گیاهی خود‌‌‌‌رو است که در نواحی بیابانی و کوهپایه‌ای البرز می‌روید و دارای تخم‌های ریز و دراز قهوه‌ای یا قرمز رنگ است که طعم تلخی دارند. این گیاه ساقه‌ای بلند که در قسمت بالای آن به انشعاباتی ختم می‌شود و گل‌هایی به رنگ زرد روشن دارد. از شربت خاکشیر برای رفع تشنگی در تابستان استفاده می‌شود؛ اما خاکشیر به جز طبع سرد خواص بسیار زیادی دارد که قبل از صحبت درباره‌ی طرز تهیه شربت خاکشیر ابتدا به بیان چند مورد از آنها می‌پردازیم. در ادامه همراه با مجله آشپزی مامی کوکینگ باشید.

خواص شربت خاکشیر

بسیاری از افراد برای رفع تشنگی در فصل تابستان شربت خاکشیر می‌نوشند بدون اینکه از خواص فوق‌العاده آن اطلاعی داشته باشند. شربت خاکشیر همراه با آبلیمو علاوه بر تامین آب بدن به رفع یبوست کمک می‌کند.

یبوست به دلیل حرکات نا‌منظم روده به وجود می‌آید و خاصیت ملین بودن شربت خاکشیر برای بهبود آن موثر است. خانم‌های باردار در صورتی که دچار یبوست شده‌اند می‌توانند این شربت را صبح و شب مصرف کنند. همچنین این شربت در اواخر دوران بارداری می‌تواند به باز شدن دهانه رحم کمک کرده و وضع حمل را آسان‌تر کند.

خاکشیر ادرار آور بوده که باعث دفع سموم بدن و پاکسازی کبد می‌شود و در دفع سنگ کلیه می‌تواند کمک کننده باشد. علاوه بر آن خاصیت سم زدایی خاکشیر باعث از بین رفتن جوش‌های صورت و لکه‌های پوستی و روشن‌تر شدن رنگ پوست صورت می‌شود. البته بدین منظور بهتر است در طرز تهیه شربت خاکشیر از عرق کاسنی و عرق شاه تره استفاده کنید تا بعد از مصرف به مدت ۳ هفته به نتیجه دلخواه خود برسید. فواید خاکشیر بی‌شمار است اما بهتر است در ادامه به چند مورد انگشت شمار مضرات خاکشیر نیز بپردازیم.

طرز تهیه شربت خاکشیر

مضرات شربت خاکشیر

خاکشیر در کنار تمام فواید آن ممکن است برای افرادی مضر باشد. افراد مبتلا به ورم یا زخم معده بهتر است در مصرف آن احتیاط کنند. همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، خاکشیر خاصیت ملین دارد بنابراین مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند باعث تنبلی روده شود. مصرف خاکشیر در دوران شیردهی به دلیل ایجاد نفخ شکم و دل‌درد در نوزاد توصیه نمی‌شود. طبع سرد خاکشیر برای افراد بلغمی و سرد مزاج دردسر آفرین بوده و این افراد با مصرف خاکشیر در دوران پریودی ممکن است درد بیشتری را تجربه کنند. بنابراین توصیه می‌شود حتما افراد سرد مزاج خاکشیر را به همراه عسل و عرق نعنا نوش جان کنند.

طرز تهیه شربت خاکشیر ساده

طرز تهیه شربت خاکشیر در خانه

مواد مورد نیاز

در طرز تهیه شربت خاکشیر از مواد زیر استفاده می‌کنیم:

  • ۶ لیوان آب خنک
  • ۲ قاشق غذا خوری گلاب
  • یک لیوان شکر
  • نصف لیوان خاکشیر

طرز تهیه شربت خاکشیر برای یبوست

گام اول

معمولا خاکشیر‌های موجود در بازار تمیز و پاک شده هستند اما شما برای اطمینان بیشتر می‌توانید خاکشیر را در یک کاسه پر از آب بریزید و پس از ۵ الی ۱۰ دقیقه آن را از صافی رد کرده و چند بار بشویید. سپس آن را داخل پارچ ریخته و آب خنک را اضافه کنید.

گام دوم

شکر را به آب اضافه کرده و هم بزنید تا شکر کاملا در آب حل گردد.

گام سوم

بعد از حل شدن شکر با اضافه کردن گلاب شربت شما آماده نوشیدن است.

طرز تهیه شربت خاکشیر مخصوص مجالس و مهمانی ها

گام اول

۲ الی ۳ لیوان آب را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید.

گام دوم

شکر را آرام آرام به آن اضافه کرده و شربت را هم بزنید تا آب به جوش آمده و زمانی که کمی غلیظ شد گلاب را به آن اضافه کنید. در صورت تمایل در این مرحله می‌توانید از آب لیمو ترش هم استفاده کنید.

گام سوم

بعد از حدود ۵ دقیقه خاکشیر را به آن اضافه کنید. همچنین برای خوش رنگ و طعم شدن شربت می‌توانید مقداری زعفران دم‌کرده را نیز به آن اضافه کنید.

طرز تهیه شربت خاکشیر زعفرانی

گام آخر

اکنون شربت خاکشیر شما آماده است و شما می‌توانید با ریختن دو قاشق در لیوان هر مهمان و سپس اضافه کردن آب و تکه‌های یخ از مهمانان خود پذیرایی کنید.

در طرز تهیه شربت خاکشیر برای زیباتر کردن نوشیدنی مجلسی شما می‌توان از تخم شربتی هم استفاده کرد. بدین منظور ابتدا تخم شربتی‌ها را خیس کرده تا ژله‌ای شوند و هنگام سرو شربت خاکشیر مقداری از آن را به هر لیوان اضافه کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا