خورشغذای اصلی

طرز تهیه قیمه بوشهری مجلسی با روش اصیل جنوبی

زمانی که صحبت از غذای جنوبی می‌شود، اغلب افراد یاد ماهی و میگوی تازه میفتند و کمتر کسی است که به قیمه فکر کند. باید به این نکته اشاره کنیم که در جنوب کشورمان علاوه بر این دو مورد، غذاهای فوق العاده خوشمزه دیگری هم طبخ می‌شوند که می‌توانیم به قیمه بوشهری اشاره کنیم. اصالت این خورش بسیار خوشمزه متعلق به شهر بوشهر بوده که طرفداران بسیار دارد. ما در ادامه طرز تهیه قیمه بوشهری را به صورت کامل و مرحله مرحله بیان کردیم. پس تا انتهای این مطلب با مجله آشپزی مامی کوکینگ همراه باشید.

طرز تهیه قیمه بوشهری

مواد لازم برای پخت قیمه بوشهری

مواد لازم برای ۴ نفر:

  • گوشت سر دست: ۵۰۰ گرم
  • لپه: ۲۵۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد درشت
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • سیب زمینی: ۱ عدد درشت
  • گرد لیمو عمانی: ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذاخوری
  • دارچین: ¼ قاشق مرباخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • روغن: به مقدار لازم

بیشتر بخوانید: ادویه خورشت قیمه + ترکیب های متنوع برای انواع قیمه

طرز تهیه قیمه بوشهری

مراحل تهیه قیمه بوشهری

  1. ابتدا لپه را از ۲ ساعت قبل بخیسانید تا نفخ آن از بین برود. سپس پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و به همراه کمی روغن داخل یک قابلمه مناسب بریزید. در ادامه آن را بر روی حرارت ملایم تفت دهید.
  2. بعد از سبک شدن پیاز، دارچین را به همراه مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به پیاز اضافه کنید. دوباره پیازها را تفت دهید تا به خوبی با ادویه‌ها ترکیب شوند.
  3. حالا گوشت را خرد کرده و به قابلمه اضافه کنید. گوشت را به خوبی تفت دهید تا تغییر رنگ بدهد و کمی سرخ شود. حالا لپه را آبکشی کرده و به قابلمه اضافه کنید. لپه را حدود یک دقیقه دیگر تفت داده و سپس ۳ پیمانه آب جوش را به قابلمه اضافه کنید و درب آن را بگذارید و به مدت یک ساعت صبر کنید.
  4. در مرحله بعدی طرز تهیه قیمه بوشهری، بعد از گذشتن مدت زمان مشخص شده سیب زمینی‌ها را پوست گرفته و به صورت کامل داخل قابلمه بیندازید تا بپزد. دوباره در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید گوشت و لپه به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دیگر بپزند تا کاملاً نرم شود.
  5. پس از پخته شدن کامل گوشت، آب را کنار گذاشته و سپس لپه و گوشت را با هم درون یک قابلمه مناسب بکوبید. برای اینکار می‌توانید از گوشتکوب برقی نیز استفاده کنید. گوشت را به طور کامل پوره کنید تا یکدست شود.
  6. در ادامه یک لیوان از آب گوشت را به مخلوط لپه و گوشت اضافه کرده و قابلمه را بر روی حرارت قرار دهید. حالا به صورت مداوم آن را هم بزنید تا قیمه کشدار شود. در ادامه، باقی مانده آب گوشت را به قابلمه اضافه کنید.
  7. در مرحله بعد، سیب زمینی را به صورت جداگانه بکوبید و به قابلمه بیفزایید. در ادامه رب گوجه فرنگی را به همراه کمی روغن در یک تابه کوچک به خوبی تفت دهید تا طعم خامی آن از بین برود و به قابلمه اضافه کنید.
  8. خورش را به خوبی ترکیب کنید تا سیب زمینی و رب گوجه فرنگی با لپه و گوشت مخلوط شود. مقداری نمک را به همراه زعفران دم کرده و گرد لیمو عمانی اضافه کرده و هم زدن را ادامه دهید تا مواد با هم ترکیب شوند.
  9. در مرحله پایانی از طرز تهیه قیمه بوشهری، هم زدن خورش را ادامه دهید تا زمانی که آب اضافی آن کشیده شود و کش دار شود. زمانی که خورش آماده شد، آن را همراه با برنج سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید. نوش جان.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه‌ لاپلو (قیمه شاه‌ عباسی)، خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه قیمه بوشهری

مهم‌ترین نکات طرز تهیه قیمه بوشهری

  • به این نکته توجه کنید که خورش به صورت کم آب سرو می‌شود.
  • به جهت اینکه خورش شما در پایان پخت کشدار شود، پیشنهاد می‌کنیم گوشت و لپه را با استفاده از گوشتکوب برقی یا میکسر کاملا پوره کنید.
  • قیمه بوشهری ظاهر متفاوتی با سایر قیمه‌ها دارد و معمولاً با شکر پلو پخته می‌شود.

جمع‌بندی

قیمه بوشهری یا همان جنوبی، یک خورش بسیار خوشمزه است که طعم بی‌نظیری دارد. ما در این مقاله، مراحل طرز تهیه قیمه بوشهری را برای شما بیان کردیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد. شما با مراجعه به بخش مقالات مجله آشپزی مامی کوکینگ، می‌توانید با دستور پخت سایر غذاها، دسر و شیرینی‌ها آشنا شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا