دانستنی ها

تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی با 9 روش ساده و فوری

روغن زیتون یکی از باارزش‌ترین محصولاتی بوده که بشر تاکنون تولید کرده؛ اما امروزه این روغن تبدیل به یک فرآورده‌ای صنعتی شده است. خواص غذایی و سلامتی این ماده به‌اندازه‌ای بوده که اغلب افراد با گنجاندن این روغن پرخاصیت در برنامه غذایی خود می‌توانند از فواید آن بهره ببرند؛ اما امروزه انواع تقلبی هر محصولی حتی روغن زیتون به فروش می‌رسد. در این شرایط احتمالا برایتان سوال پیش می‌آید که تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی چگونه است؟ درحقیقت تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی از چند روش مختلف امکان‌پذیر خواهد بود. توجه داشته باشید که آگاهی از تمام این روش‌ها برای شما حیاتی خواهد بود؛ چراکه سلامت و اصالت مواد غذایی به‌طور مستقیم بر سلامت شما و اعضا خانواده‌تان در ارتباط است. با توجه به اینکه این روغن از جمله محصولاتی است که مصرف آن برای سلامت اغلب افراد ضروری است، نمی‌توان به‌دلیل وجود نمونه‌های تقلبی از فواید بی‌شمار آن گذشت. بنابراین اگر قصد گنجاندن روغن زیتون را در برنامه غذایی روزانه خود دارید، تنها کافی است در این مقاله از مجله مامی کوکینگ با ما همراه باشید تا به بررسی انواع روش‌های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی بپردازیم.

روغن زیتون را بو کنید و بچشید

روغن زیتون تقلبی تنها با یک آزمایش حسی ساده تشخیص داده می‌شود. فقط کافی است مقداری از این روغن را در قاشق بریزید و به‌صورت مستقیم بو کنید. روغن زیتون اصل رنگ روشنی دارد و بوی تازگی می‌دهد. بنابراین اگر روغن زیتون خریداری کردید که بوی کپک‌زدگی می‌دهد یا حتی بی‌بو است، از مصرف آن اجتناب کنید؛ چراکه به‌احتمال زیاد این روغن اصل نیست. معمولا روغن‌های زیتون تقلبی رنگی کدر و حالتی چرب و مومی شکل دارند.

علاوه‌بر بوییدن، شما می‌توانید از روش چشیدن نیز برای تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی بهره بگیرید. زمانی‌که درحال چشیدن روغن زیتون هستید، باید مزه زیتون را به‌طور واضح تشخیص دهید. مزه روغن زیتون اصل باید با عطر ملایم گیاه و علف آغاز و با کمی تلخی و حالت گزگز در پشت گلویتان تمام شود. البته توجه داشته باشید که بو و طعم تنها معیارهای تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی نیستند.

قورمه سبزی تلخ شده؛ چیکار کنم؟ ترفند گرفتن تلخی قورمه سبزی فوری، ساده و کم هزینه

تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی

به رنگ روغن زیتون توجه کنید

افراد حرفه‌ای به‌راحتی می‌توانند از روی رنگ روغن زیتون به خالص بودن آن پی ببرند؛ اما ممکن است برای شما نیز سوال باشد که روغن زیتون اصل چه رنگی است؟ درواقع باید بگوییم که رنگ روغن زیتون اصل متغیر بوده و متناسب با نوع و کیفیت میوه‌های درخت زیتونی که برای تولید استفاده می‌شود، کاملا متفاوت خواهد بود.

رنگ‌های متداول روغن زیتون شامل طلایی روشن، زرد کم‌رنگ و سبز مایل به زرد است. توجه داشته باشید که هرچه روغن تازه‌تر باشد، رنگ آن نیز روشن‌تر خواهد بود؛ چراکه با قرار گرفتن در معرض هوا و گذر زمان روغن زیتون تیره‌تر می‌شود. به یاد داشته باشید که رنگ روغن زیتون به عوامل متعددی همچون نژاد درخت زیتون، منطقه‌ای که درخت در آن رشد کرده‌ است، فرآیند تولید روغن و درجه بلوغ میوه‌ها هنگام برداشت بستگی دارد و هر چه رنگ روغن زیتون سبزتر و مایل به زرد باشد، نشان‌دهنده کیفیت بالا و تازگی این روغن است.

قیمت روغن را در نظر بگیرید

روغنی که از پیش از رسیدن زیتون حاصل می‌شود، کیفیت بسیار بالا و طعم شگفت‌انگیزی دارد. بنابراین با توجه به اینکه سازنده روغن بسیار کمتری از زیتون نارس تولید می‌کند، قیمت روغن زیتون اصل شمال گران‌تر است. درنتیجه حتما به برچسب قیمت توجه کنید و از خرید روغن‌های زیتون با قیمت ارزان خودداری نمایید؛ چراکه قیمت پایین این محصول ممکن است نشان‌دهنده روغن زیتون تقلبی باشد.

توجه داشته باشید که مارک روغن زیتون اصل معمولا با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد. پس به این روش از تشخیص روغن زیتون اصل کریستال توجه داشته باشید و به‌عنوان سرمایه‌گذاری برای سلامت خود فکر کنید.

تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی

از جزئیات برچسب بطری روغن زیتون غافل نشوید

معمولا روی برچسب بطری‌های روغن زیتون نوشته شده که در یک مکان خاص این روغن بسته‌بندی شده‌؛ اما این نوشته به این معنا نیست که زیتون در آن‌جا رشد کرده یا حتی روغن در آن مکان تولید شده‌ است.

میوه و روغن زیتون را می‌توان در کشور دیگه‌ای تهیه و سپس برای بسته‌بندی به منطقه دیگری ارسال نمود. بنابراین حتما به برچسب آن با دقت توجه داشته باشید و بررسی کنید که روغن دقیقا در کجا تولید شده است.

چطور لواشک فوری خانگی درست کنیم؟ روش سریع خشک شدن لواشک + راز خوشمزگی لواشک های خانگی

درباره فروشنده و برند روغن زیتون تحقیق کنید

یکی از بهترین روش‌های تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی این است که درمورد برند و فروشنده روغن زیتون تحقیق کنید تا از خرید خود مطمئن شوید.

همچنین توصیه می‌کنیم به بررسی نظرات افرادی بپردازید که محصولات آن برند را خریداری کرده‌اند؛ چراکه این امر می‌تواند به شما در خرید و تشخیص روغن زیتون سابروسو اصل کمک کند. به این صورت متوجه خواهید شد که آیا آن افراد از روغنی که خریداری کرده‌اند رضایت داشته‌اند یا خیر!

تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی

به بطری روغن زیتون توجه نمایید

روغن زیتون باید در مکانی با دما مناسب و به دور از نور نگهداری شود. بنابراین اگر متوجه شدید که بطری این روغن شفاف است، بهتر است از خرید روغن زیتون مربوط به آن شرکت خودداری کنید.

همچنین این روغن زیتون باید در یک بطری شیشه‌ای بسته‌بندی شود. بنابراین اگر پس‌ از مشاهده عکس روغن زیتون اصل متوجه شدید که بطری بسته‌بندی آن شیشه‌ای است، می‌توان آن را یک نشانه مثبت دانست. بهتر است بدانید که بطری پلاستیکی از روغن زیتون در برابر نور، گرما و رطوبت محافظت کافی نمی‌کند.

روغن زیتون را در یخچال آزمایش کنید

درحقیقت آزمایش روغن زیتون در یخچال چربی‌های غیراشباعی را که عمدتا در روغن زیتون یافت می‌شوند، نشان می‌دهد. برای تشخیص روغن زیتون اصل در یخچال ابتدا این روغن را در یخچال قرار دهید. اگر روغن زیتون اصل و واقعی را درون یخچال بگذارید غلیظ، مات و سفت می‌شود.

اگرچه تست یخچال روش مطمئنی برای تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی محسوب نمی‌شود؛ اما تناقض موجود را برای شما نمایان خواهد کرد. بنابراین اگر روغن زیتون خریداری شده را در یخچال قرار دهید و رنگ آن تغییر نکند و شفاف بماند، به احتمال زیاد روغن زیتون شما تقلبی است.

با این روش زعفران رو خوشرنگ‌تر دم کن: بهترین روش دم کردن زعفران با یخ و آب جوش

تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی

قابل‌ اشتعال بودن روغن زیتون را تست کنید

روغن زیتون اصل باید به اندازه‌ای قابل‌اشتعال باشد که یک چراغ را روشن نگه دارد و بدون ایجاد دود قابل‌توجهی بسوزد. بنابراین اگر روغن زیتون دود زیادی تولید کرده یا فیتیله را روشن نمی‌کند، احتمالا روغن زیتون شما تقلبی است. برای انجام آزمایش فیتیله ابتدا یک فیتیله را در ظرف روغن به‌طور ایستاده قرار دهید و با کمک فندک روشن کنید.

اگر آتش خاموش شد، یعنی روغن زیتون شما نامرغوب است. همچنین اگر روغن زیتون اصل و خالص باشد، فیتیله به‌راحتی آتش گرفته و شعله‌های آن یکنواخت و زردرنگ خواهد بود. همچنین حرارت تولید شده نیز طولانی و بالا بوده و دود کمی تولید می‌کند. اگر در حین روشن بودن فیتیله دود کرد، مجددا نشان‌دهنده این است که روغن زیتون موردنظر کیفیت مناسبی ندارد. بنابراین فیتیله روشن و بدون دود نشانه اصلی روغن زیتون باکیفیت محسوب می‌شود.

به تاریخ تولید و تازگی روغن زیتون اهمیت دهید

زمانی‌که صحبت از تاریخ روغن زیتون می‌شود، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که منظور تاریخ انقضا است؛ اما برای تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی تاریخی که باید به آن توجه کنید، تاریخ تولید روغن به‌دست‌آمده است. توصیه می‌کنیم حتما از خرید روغن زیتون‌هایی که تنها تاریخ انقضا بر روی آن‌ها درج شده است، خودداری کنید؛ چراکه ممکن است تاریخ تولید آن‌ها مربوط و به سال قبل یا حتی بیشتر باشد.

در چنین شرایطی روغن زیتون مقدار زیادی از خواص خود را از دست داده است. هنگام خرید روغن زیتون حتما به تاریخ دسته، تاریخ برداشت و تاریخ تولید دقت نمایید. همچنین از این موضوع اطمینان داشته باشید که بیشتر از 18 ماه از این سه تاریخ نگذشته باشد.

تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی

سرعت جذب روغن زیتون را آزمایش کنید

یکی دیگر از انواع روش‌های ساده برای تعیین خلوص روغن زیتون، آزمایش سرعت جذب است. در این آزمایش باید از خاصیت روان‌کننده روغن زیتون استفاده نمایید تا خلوص تعیین شود. برای انجام این آزمایش ابتدا روغن زیتون را روی یک پارچه یا کاغذ بریزید.

سپس با مالیدن دست خیس خود بر روی آن، روغن را به دست بگیرید. درصورتی‌که روغن زیتون اصل و خالص باشد، با 1 یا 2 بار مالیدن دست خیس به‌سرعت به آن منتقل می‌شود؛ اما اگر روغن زیتون تقلبی و در آن مقادیر زیادی افزودنی‌های چربی و روغن‌های ارزان‌قیمت وجود داشته باشد، سرعت انتقال به دست پایین‌تر خواهد بود؛ چراکه این مواد روان‌کنندگی کمتری دارند. درنتیجه سرعتی که روغن به دست می‌رسد، شاخص مناسبی برای تشخیص روغن زیتون اصل خواهد بود.

جمع بندی

امروزه از روغن زیتون در پخت غذاهای اصلی، تهیه سالاد، سس و… استفاده می‌شود. این روغن نه‌تنها همه‌کاره و خوشمزه بوده؛ بلکه کارشناسان معتقدند یکی از ارزشمندترین روغن‌های طبیعی است که برای بدن بسیار مفید خواهد بود. با توجه به اینکه این روغن خواص بسیاری برای بدن دارد، بسیار مهم است که حداقل به‌صورت دوره‌ای از آن بهره‌مند شوید؛ اما به یاد داشته باشید که خرید روغن زیتون اصل امری ضروری است؛ چراکه اگر روغن زیتون باکیفیت تهیه نکنید، از هیچ‌یک از مزایا این روغن بهره‌مند نخواهید شد. درنتیجه تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی به بهره‌مندی حداکثری و اطمینان از فواید آن کمک می‌کند. حال که با انواع روش‌های تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی آشنا شدید، خرید موفق‌تری خواهید داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا