پیش غذا

طرز تهیه بادمجان سوخاری خوشمزه و سالم

اگر به غذاهایی مانند مرغ و قارچ سوخاری علاقه‌مند هستید، حتماً با بادمجان سوخاری آشنایی دارید.این غذا با زمان پخت کوتاه و مواد اولیه ساده، یک پیش غذای گیاهی و کامل به حساب میاید. ما در این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ قصد داریم به طرز تهیه بادمجان سوخاری بپردازیم.

بادمجان سوخاری؛ پیش غذایی ساده و سریع

بسیاری از افرادی که به گوشت و سبزیجات آب پز و گریل شده علاقه ندارند، آنها را به طور سوخاری میل می‌کنند. انواع گوشت، مرغ و سبزیجات در حالت سوخاری لذیذتر و خوش خوراک‌تر می‌شوند. حتی برخی گوشت‌ها و سبزیجات سوخاری را به عنوان فینگرفود و یا پیش غذا نیز در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها سرو می‌کنند. این موارد شامل قارچ سوخاری، بادمجان سوخاری، بال مرغ سوخاری و سیب زمینی سوخاری هستند.

بادمجان یکی از پرکاربردترین صیفی‌جات در آشپزی است. از این رو، با بادمجان غذاهای زیادی طبخ می‌شود. معمولاً علاقه‌مندان به بادمجان، آن را در همه نوع پخت دوست دارند و میل می‌کنند. یکی از این شکل‌های پخت بادمجان، بادمجان سوخاری است. در طرز تهیه بادمجان سوخاری تنها مواد گیاهی به کار می‌رود؛ بنابراین،  برای گیاهخوارانی که به دنبال تجربه غذاهای جدید هستند، مناسب است. بادمجان سوخاری را در کنار دیگر سبزیجات و مرغ سوخاری نیز سرو می‌کنند. بادمجان سرخ شده به دلیل جذب روغن زیاد معمولاً باب میل همه سلایق نیست ولی در تهیه بادمجان سوخاری روغن کمتری به کار می‌رود و همه سلایق را در بر می‌گیرد.

مواد لازم در طرز تهیه بادمجان سوخاری

  • بادمجان 6 عدد
  • آرد 2 پیمانه
  • شکر 1 قاشق غذاخوری
  • آرد برنج نصف پیمانه
  • آب 2 پیمانه
  • روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • آویشن نصف قاشق غذاخوری
  • جوش شیرین 1 قاشق چای خوری
  • پودر سیر نصف قاشق چای خوری
  • فلفل قرمز نصف قاشق چای خوری
طرز تهیه بادمجان سوخاری

طرز تهیه بادمجان سوخاری

مراحل آماده سازی بادمجان سوخاری شامل:

مرحله اول

بادمجان‌ها را بشویید، پوست بگیرید و به اندازه‌های دلخواه برش بزنید. معمولاً برای تهیه بادمجان سوخاری، بادمجان‌ها را حلقه‌حلقه یا خلالی می‌کنند. میزان ضخامت این حلقه‌ها به سلیقه خودتان بستگی دارد. همچنین، می‌توانید بادمجان‌ها را همراه با پوست، سوخاری کنید.

مرحله دوم

در این مرحله باید تلخی بادمجان‌ها را از بین ببریم. بادمجان‌های برش خورده را داخل آب نمک به مدت 1 ساعت استراحت دهید. به جای این کار، می‌توانید روی بادمجان‌ها کمی نمک بپاشید و استراحت دهید. این کار باعث از بین رفتن تلخی بادمجان و جذب کمتر روغن آن می‌شود.

مرحله سوم

بعد از گذشت یک ساعت، بادمجان‌ها را آبکشی کنید. سپس با یک دستمال تمیز، آن‌ها را خشک کرده و کنار بگذارید.

مرحله چهارم

آرد، شکر، آرد برنج، نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، آویشن، جوش شیرین و پودر سیر (همه مواد خشک) را با یکدیگر مخلوط کنید.

مرحله پنجم

دو پیمانه آب ولرم یا شیر را به یواش‌یواش به مخلوط اضافه کنید. تا زمانی که یک خمیر شل و یکدست به دست آید.

مرحله ششم

مرحله نهایی، سرخ کردن بادمجان‌ها است. روغن را داخل یک تابه گود بریزید. به آن حرارت دهید تا زمانی که داغ شود. حالا بادمجان‌ها را به ترتیب ابتدا داخل خمیر و داخل روغن بیندازید. بعد از سرخ شدن بادمجان‌ها، آنها را روی یک دستمال بگذارید تا روغن اضافی آنها جذب دستمال شود.

طرز تهیه بادمجان سوخاری در فر

نکات مهم برای تهیه بادمجان سوخاری

از آن جایی که آماده سازی هر غذایی دارای برخی نکات است، طرز تهیه بادمجان سوخاری نیز نکات مهمی دارد. این نکات مهم عبارت‌اند از:

  • میزان مایعات خمیر (آب یا شیر) حتماً باید به تدریج با آرد و دیگر مواد ترکیب شود. زیرا خمیر نباید بیش از حد شل یا سفت باشد.
  • غلظت مواد باید به طوری باشد که به خوبی به سطح بادمجان بچسبد و روی آن را بپوشاند.
  • به جای آب، امکان استفاده از انواع شیرهای گیاهی و شیر معمولی کم چرب یا پر چرب را دارید.
  • ادویه‌های اشاره شده در طرز تهیه بادمجان سوخاری کاملاً سلیقه‌ای است و امکان تغییر آنها وجود دارد.
  • بعد از آب کشی بادمجان‌ها، می‌توانید مجدداً به آنها کمی نمک، فلفل و آبلیموی تازه هم بزنید تا طعم‌دار شود.
  • با طرز تهیه این خمیر می‌توانید دیگر سبزیجات مانند قارچ را هم سوخاری کنید.
  • بادمجان سوخاری را می‌توانید به همراه انواع سس و دیپ‌های خانگی میل کنید.
  • در خمیر بادمجان سوخاری نیز می‌توانید انواع سبزیجات معطر مانند جعفری را هم ترکیب کنید.

دیگر روش‌های تهیه بادمجان سوخاری

طرز تهیه بادمجان سوخاری انواع متفاوتی دارد و هر کسی با ذائقه خود، آن را طبخ می‌کند.

بادمجان سوخاری با تخم مرغ و آرد

بعد از برش دادن و شستشوی بادمجان‌ها، یک تخم مرغ را به همراه یک قاشق غذاخوری و نمک و فلفل مخلوط کنید. مقداری آرد سفید یا آرد سوخاری را هم در یک ظرف دیگر بریزید. حالا بادمجان‌ها را ابتدا در مخلوط تخم مرغ، سپس در آرد بخوابانید. در نهایت، آنها را سرخ کنید.

بادمجان سوخاری با آرد سوخاری

با همین طرز تهیه بادمجان سوخاری که در این مقاله به آن اشاره کردیم، خمیر را آماده کنید. سپس بادمجان‌ها را ابتدا در خمیر و بعد در آرد سوخاری بخوابانید. حالا آنها را داخل روغن سرخ کنید.

بادمجان سوخاری با آرد ذرت

در این طرز تهیه ابتدا باید بادمجان‌های برش خورده را کمی بپزید. آنها را داخل آب جوش بیندازید و اجازه دهید به مدت 4 الی 5 دقیقه بپزد. زمان پخت بادمجان‌ها بستگی به اندازه برش آنها دارد. هر چه ضخامت بادمجان‌ها بیشتر باشد، زمان پخت نیز بیشتر می‌شود. در این پخت تنها باید داخل بادمجان‌ها نرم شده و آب پز شود.

طرز تهیه بادمجان سوخاری

 

حالا آرد ذرت را به همراه نمک، فلفل و پاپریکا مخلوط کنید. بادمجان‌ها را به ترتیب داخل آرد ذرت و سپس روغن داغ بیندازید. در نهایت، همراه با جعفری تازه آن را تزئین کنید.

بادمجان سوخاری در فر

اگر به هر دلیلی علاقه‌ای به غذاهای روغنی ندارید، می‌توانید بادمجان سوخاری را در فر و بدون روغن نیز آماده کنید. ابتدا بادمجان‌ها را داخل ترکیب آرد سفید، نمک و فلفل و سپس در آرد سوخاری بخوابانید. حالا آن‌ها را روی توری مخصوص فر قرار داده و با حرارت 220 درجه به مدت 20 دقیقه سوخاری کنید.

در آخر

بادمجان سوخاری برای هر نوع ذائقه‌ای پیشنهاد می‌شود. طرز تهیه بادمجان سوخاری بسیار کوتاه است و تقریباً در 20 دقیقه آماده سرو می‌شود.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا