غذای محلیغذای اصلی

طرز تهیه حلیم گندم خانگی

غذایی سنتی با طعمی بی‌نظیر که در سفر‌های صبحانه جای خود را دارد؛ به نام حلیم گندم شناخته می‌شود. این غذای خوشمزه با موادی بسیار ساده و مقوی تهیه شده که مهم‌ترین این مواد گندم یا بلغور است. در تهیه حلیم گندم سلیقه‌های مختلف باعث ایجاد طعم‌های متفاوت می‌شود. شما می‌توانید برای میل کردن این غذا با ترکیبات مختلف بنا به سلیقه خود طرز تهیه حلیم گندم را از مجله آشپزی مامی کوکینگ مطالعه کنید و از پخت آن لذت ببرید.

مواد لازم جهت پخت حلیم گندم

جهت تهیه حلیم گندم برای 4 نفر می‌توانید از مواد زیر استفاده کنید:

  • 300 گرم گندم پوست کنده
  • 200 گرم گوشت گوسفندی
  • یک عدد پیاز جهت رفع و از بین بردن بوی گوشت
  • شکر و روغن به اندازه نیاز
  • یک قاشق چای‌خوری زردچوبه
  • نمک و دارچین به اندازه نیاز
طرز تهیه حلیم با گوشت

مراحل پخت حلیم گندم

برای تهیه حلیم گندم مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول

یک شب قبل از تهیه حلیم گندم می‌بایست گندم‌های پوست کنده را داخل کاسه‌ای بزرگ بریزید. تا جایی که سطح گندم‌ها پوشانده شود؛ روی آن‌ها آب ریخته و اجازه ‌دهید تا به خوبی خیس بخورند. پس از مدت زمان یک شب، اقدام به آبکشی گندم‌های خیس خورده کنید و سپس آن‌ها را در قابلمه مورد نظر بریزید.

مرحله دوم

پس از ریختن گندم‌ها در قابلمه می‌بایست 6 لیوان آب به آن‌ها اضافه کرده و قابلمه را روی حرار کم قرار دهید. از این رو گندم‌ها به مرور زمان پخته خواهند شد. پس اینکه آب داخل قابلمه به جوش آمد باید به صورت متداول هر 5 دقیقه یک بار اقدام به هم زدن مواد کنید تا ته نگیرد. سپس گوشت را در قابلمه دیگری می‌ریزید.

مرحله سوم

پس از ریختن گوشت در قابلمه دیگر آب را تقریبا تا جایی که یک بند انگشت روی آن را بپوشاند، اضافه کنید. سپس پیاز را پوست گرفته و بعد از شست‌وشوی، از وسط نصف کرده و به گوشت‌ها اضافه نمایید. این امر جهت از بین بردن بوی گوشت است. چنانچه مراحل نام برده را طی کردید؛ می‌بایست مقداری زردچوبه را روی گوشید بریزید.

مرحله چهارم

اکنون باید قابلمه گوشت را روی حرارت ملایم قرار داده و درب آن را بگذارید تا زمانی که گوشت کاملا مغز پخت شود. پس از پخته شدن گوشت‌ها، آن‌ها را داخل صافی بریزید. پس از مدت زمان کوتاهی صبر کردن، گوشت‌ها خنک می‌شوند. فراموش نکنید که گندم‌ها را پی‌درپی هم بزنید تا ته نگیرند.

مرحله پنجم

پس از طی کردن مراحلی که پیش‌تر بیان کردیم، اکنون می‌بایست گوشت خنک شده را ریش ریش نمایید. هنگامی که گندم همانند پوره  شد؛ گوشت‌های ریش شده را به آن‌ها افزوده و بلافاصله مقدار کمی نمک به مواد اضافه کنید. همچنان باید به صورت مداوم هم‌زدن موارد را ادامه دهید. روغن را به میزان یک قاشق غذاخوری به مواد افزوده و حرارت را ملایم کنید. هم‌زدن مداوم همچنان ادامه دارد.

مرحله ششم

از آنجایی که با ملایم شدن حرارت امکان ته گرفتگی حلیم افزایش پیدا می‌کند، باید آب اضافه حلیم تبخیر شود تا قوام پیدا کند. البته ناگفته نماند که همه آب مورد نظر را نباید تبخیر کرد زیرا هنگامی که حلیم گندم سرد شود؛ سفت‌تر خواهد شد.

مرحله هفتم

هنگامی که حلیم قوام کافی را پیدا کرد؛ آن را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید تا حرارت آن کاهش پیدا کرده و خنک شود. اکنون حلیم گندم شما آماده طبخ است. می‌توانید آن را داخل یک ظرف ریخته و با دارچین و شکر یا حتی کنجد نیز آن را تزیین کنید. البته ناگفته نماند که می‌توان مقدار کمی روغن، مانند روغن کنجد نیز روی حلیم خود بریزید و سپس با نان تازه میل نمایید.

طرز تهیه حلیم گندم

نکات قابل توجه در طرز تهیه حلیم گندم

نکاتی که باید در طرز تهیه حلیم گندم رعایت کرد به شرح زیر هستند:

گوشت مناسب برای حلیم

برای خیلی از دوستان این سوال پیش میآید که چه گوشتی مناسب پخت حلیم است. از این رو باید بگوییم که برای طبخ یک حلیم گندم بی‌نظیر، استفاده از گوشت‌های سرسینه، گردن با دنده گوسفندی بهتربن گزینه خواهد بود. در نظر داشته باشید که هر چقدر مقدار گوشت حلیم شما بیشتر شود، حلیم نیز بسیار خوش طعم و کشدار خواهد شد.

استفاده از کنجد

جهت افزایش قوّت و خوش طعم‌تر شدن حلیم گندم، می‌توانید از کنجد استفاده کرده تا این امر را فراهم کنید. هنگامی که بخواهید با کنجد حلیم خود را میل نمایید می‌بایست پس از پخت کامل آن، اقدام به اضافه کردن کنجد کنید. شما می‌توانید به مقدار دلخواه یک تا دو قاشق غذاخوری کنجد خام را به حلیم اضافه کرده و به خوبی هم بزنید.

طبخ حلیم با گندم پوست دار

هنگامی که قصد داشته باشید از گندمی که کاملا پوست دار است استفاده کنید، باید مدت زمان بیشتری را جهت تهیه حلیم گندم اختصاص دهید. ناگفته نماند که این امر تفاوتی در روش پخت ایجاد نمی‌کند. شایان ذکر است که تفاوت تنها در زمان بوده و فقط باید مدتی که جهت پخت صرف می‌کنید، بیشتر باشد. همچنین پس پخت و لعاب انداختن گندم، باید آن را صاف کرده تا بتوانید پوست‌ها را جدا کنید.

نان مناسب؛ وعده‌ای بی‌نظیر

نان‌های سنتی در کنار یک غذای دلنشین مانند حلیم گندم تجربه غذایی بکر را به شما خواهد داد. نان‌هایی مانند لواش، سنگک، تافتون و بربری انتخابی ناب خواهند بود. می‌توانید متناسب با سلیقه خود نان مناسبی را انتخاب کنید. البته پیشنهاد ما نان بربری است.

طرز تهیه حلیم گندم مجلسی

کلام آخر

سرو یک صبحانه یا میان‌ وعده خوشمزه و بی‌نظیر با طبخ حلیم‌ گندم، تجربه‌ای دلنشین را برای شما به ارمغان خواهد آورد. روند پخت این حلیم اگر طبق اصول پیش رود، بسیار پر لعاب و خوش طعم می‌شود. جهت تزیین این غذا بیشتر از دارچین و کنجد روی آن استفاده می‌کنند. البته می‌توانید هنگام سرو و میل کردن غذا، برای شیرین شدن آن از شیره خرما یا انگور نیز استفاده نمایید. حلیم گندم برای پخت و پخش نذری در میان ما ایرانیان مرسوم است. امیدواریم با طرز تهیه حلیم گندم وعده‌ غذایی خوش عطر و طعمی را میل کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا