چاشنیپیش غذا

طرز تهیه رب انار خانگی ملس به روش سنتی + نکات طلایی

رب انار به‌عنوان یک چاشنی خوشمزه در بعضی غذاهای ایرانی همچون فسنجان، کباب لرستانی، شامی و برخی از آش‌ها کاربرد دارد. همان‌طور که می‌دانید این رب بر اثر جوشاندن آب انار و غلیظ شدن آن به دست می‌آید. رب انار در صورتی که از انار مرغوب و طی فرایند بهداشتی تهیه شود، علاوه بر طعم بی‌نظیر آن خواص فراوانی هم برای بهبود سلامتی بدن دارد.

برای مثال این چاشنی موجب تقویت کبد، تصفیه خون، تقویت قلب و عروق و کاهش و کنترل قند خون می‌شود. این رب حاوی موادی به نام اسید اولایژیک و پلی فنول بوده و منجر به کاهش کلسترول خون شده و از رسوب چربی در عروق پیشگیری می‌کند؛ با این وجود شما با آموزش طرز تهیه رب انار خانگی می‌توانید این چاشنی را به‌راحتی تهیه کنید و از کیفیت آن مطمئن باشید. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با آموزش طرز تهیه رب انار خانگی خوش رنگ همراه با مجله آشپزی مامی کوکینگ باشید.

طرز تهیه رب انار خانگی ملس به روش سنتی + نکات طلایی

مواد لازم برای تهیه ۱ کیلو رب انار

  • انار آبدار: ۸ کیلوگرم
  • نمک: ۱ قاشق چایخوری
  • شکر: ۲ قاشق چایخوری (اختیاری)

اگه رب درست میکنی و کپک میزنه؛ این ترفندهارو امتحان کن: بهترین روش نگهداری رب گوجه‌ فرنگی بدون کپک زدن

طرز تهیه رب انار خانگی ملس به روش سنتی + نکات طلایی

 طرز تهیه رب انار خانگی

در این بخش از مطلب طرز تهیه رب انار خانگی را به‌صورت مرحله به مرحله برایتان آموزش داده‌ایم.

  • مرحله اول؛ انتخاب انار مناسب

در طرز تهیه رب انار در طب اسلامی، اولین کار انتخاب انار مناسب است. بدین منظور باید انارهای قرمز، با هسته ضعیف و پر آب را خریداری و استفاده کنید.

  • مرحله دوم؛ جداکردن پوست انارها

برای شروع، انارها را برش بزنید؛ سپس با قاشق پشت انارها را بکوبید تا دانه‌های انار خارج شوند. حال دانه‌های انار را درون قابلمه مناسبی ریخته و بر روی حرارت قرار دهید.

  • مرحله سوم؛ حرارت دادن انارها

در ادامه مراحل طرز تهیه رب انار ترش شمالی، باید 2 لیوان آب به دانه‌های انار اضافه نمایید و گاهی با پشت ملاقه یا گوشت‌کوب دانه‌های انار را فشار دهید تا دانه‌های انار نرم شوند. بعد از این مرحله، دانه‌های انار را درون آبکش بریزید تا آب انارها خارج شود. بلافاصله دانه‌های داغ انار را با استفاده از گوشت‌کوب یا با دست فشار دهید تا آب انار خارج شده و هسته‌های آن باقی بماند.

  • مرحله چهارم؛ ردکردن از صافی

برای طرز تهیه رب انار خانگی ملس و درجه یک، باید در این مرحله آب انار را درون یک کیسه نخی بریزید، سپس کیسه را با دست فشار دهید تا آب انار از صافی رد شود و فقط تفاله‌های آن باقی بماند. در ادامه آب انار را بر روی حرارت قرار دهید.

  • مرحله پنجم؛ جوشاندن آب انارها

بسته به سلیقه خود باید حرارت شعله را تنظیم کنید؛ در صورتی که رب انار رنگ روشن می‌خواهید، باید شعله را زیاد کنید و اگر رب انار تیره می‌خواهید باید حرارت زیر گاز را کم کنیم. در ادامه اجازه دهید تا آب انار به نقطه‌جوش برسد.

  • مرحله ششم؛ هم زدن آب انار

حال باید با کمک کفگیر، کف حاصل از آب انار را بگیرید، بعد بدون مکث و به‌صورت مداوم آن را هم بزنید تا آب انار نسوزد و ته نگیرد؛ چرا که آب انار تلخ می‌شود. در ادامه نیز با استفاده از یک پارچه،  اطراف ظرف را تمیز کنید.

  • مرحله هفتم؛ غلیظ شدن رب انار

در این مرحله از طرز تهیه رب انار خانگی، باید در نظر بگیرید که وقتی رب انار کمی غلیظ شد، به آن نمک اضافه کنید. دقت کنید که رب انار نباید بیش از حد غلیظ شود، چون بعد از خنک‌شدن درون یخچال غلیظ‌تر می‌شود. در صورتی که رب انار ملس می‌خواهید بهتر است مقداری شکر به آن بیفزایید.

  • مرحله هشتم؛ آماده‌شدن رب انار

پس از این که رب انار اندکی سنگین شد و به رنگ قهوه‌ای تیره درآمد، باید حرارت شعله را خاموش کنید و در ادامه اجازه دهید تا رب انار شما خنک شود. رب انار باید به غلظت شهد زولبیا و بامیه برسد و حالت کش‌دار داشته باشد.

  • مرحله نهم؛ گذاشتن رب در یخچال

در آخرین مرحله از طرز تهیه رب انار خانگی، باید آن را درون شیشه‌های ورشو یا شیشه‌های درب‌دار بریزید و بعد درب آن را محکم ببندید. در ادامه شیشه‌ها را درون یخچال قرار دهید تا رب انار شما سفت شود. هر چه مدت‌زمان بیشتری بگذرد، رنگ رب تیره‌تر خواهد شد.

در نظر داشته باشید که می‌توانید این رب انار را به مدت ۲ سال درون یخچال نگهداری کنید و در تهیه غذاهایی مانند خورشت فسنجان استفاده نمایید. نوش جان!

با این روش میتونی خیلی راحت تو خونه رب گوجه فرنگی بپزی: طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی + 7 نکته طلایی

طرز تهیه رب انار خانگی ملس به روش سنتی + نکات طلایی

نکات طلایی طرز تهیه رب انار خانگی

  • یکی از مهم‌ترین دلایل خوش‌رنگ‌تر شدن رب انار این است که باید ظرفی که قرار است از آن استفاده کنید، جای کافی داشته باشد. به همین علت حتماً رب را در قابلمه‌ای بپزید که حجم آن حداقل دوبرابر مقدار آب انار باشد.
  • در صورتی که از انار درجه 1 با پوست‌نازک و پر آب استفاده کنید می‌توانید از 7 تا 8 کیلوگرم انار، یک کیلو رب انار بگیرید و اگر کیفیت انار معمولی باشد، هر 10 تا 12 کیلوگرم انار، یک کیلوگرم رب انار می‌دهد.
  • در صورتی که طرز تهیه رب انار با انار سفید را انجام دهید، رب انار شما کیفیت و رنگ مطلوبی نخواهد داشت. در نظر بگیرید که در طرز تهیه رب انار تقلبی اغلب از انار سفید یا سایر مواد بی‌کیفیت استفاده می‌شود. به همین دلیل حتی‌الامکان این چاشنی خوشمزه را به‌صورت خانگی تهیه کنید.

اگه به دنبال دسرهای راحت و فوری می‌گردی؛ این رسپی‌ها رو از دست نده: انواع دسر ساده با نشاسته + (دسر فوری و کم هزینه)

طرز تهیه رب انار خانگی ملس به روش سنتی + نکات طلایی

جمع‌بندی

در این مطلب طرز تهیه رب انار خانگی ملس و ترش به روش سنتی را برای شما عزیزان آموزش دادیم و نکاتی طلایی را برای بهترشدن کیفیت و ظاهر آن بیان کردیم. دانستید که می‌توانید در منزل خود این چاشنی فوق‌العاده را تهیه و در غذاهای مختلف از آن بهره ببرید. از این که تا انتهای این مطلب ما را همراهی کردید، از شما متشکریم.

سؤالات متداول

  1. چرا رب انار شکرک میزند؟

در فرایند تولید رب انارهای صنعتی و باهدف شیرین‌شدن رب انار، از شیرین‌کننده‌هایی همچون شیره توت، شیره خرما و یا از شکر استفاده می‌شود. در این صورت پس از اینکه محصول خریداری شده و درون یخچال قرار گرفت مولکول‌های مواد شیرین می‌شود و رب انار شکرک می‌زند.

  1. چرا رب انار کپک میزند؟

آبکی بودن رب انار منجر به کاهش ماندگاری آن شده و احتمال کپک‌زدن رب را هم افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل در طرز تهیه رب انار خانگی حتماً به غلظت مناسب آن توجه کنید؛ همچنین در هر بار استفاده از رب، حتماً از یک قاشق تمیز استفاده نمایید.

  1. چرا رب انار یخ نمیزند؟

فریز کردن رب انار از روش‌هایی است که برای افزایش  ماندگاری آن می‌توان انجام داد.

  1. چرا رب انار تلخ میشود؟

اگر آب انار را به‌خوبی هم نزده باشید و یا شعله حرارت زیاد باشد؛ ممکن است مقداری از آن در اثر تماس با بدنه داغ دیگ بسوزد و ته بگیرد؛ در این صورت مزه رب انار شما تلخ خواهد شد.

  1. چرا رب انار قرمز میشود؟

رنگ رب بیشتر بستگی به رنگ انار شما دارد؛ اگر از انارهای قرمز استفاده کنید، احتمالاً رنگ رب انار شما قرمز می‌شود.

  1. چرا رب انار سیاه میشود؟

استفاده از انار ترش جنگلی و ملایم بودن شعله گاز باعث تیره‌تر شدن رنگ رب انار خواهد شد.

  1. چرا رب انار سیاه نمیشه؟

در صورت تمایل برای تهیه رب انار سیاه بهتر است که انار ترش جنگلی تهیه کنید.

  1. چرا رب انار کف میکنه؟

کف کردن هنگام جوشاندن آب انار، جزو روند طبیعی این کار است.

  1. چرا رب انار سفت شده؟

جوشاندن بیش از حد مایه رب منجر می‌شود تا رب انار شما سفت و غلیظ شود.

  1. چیکار کنیم رب انار سیاه بشه؟

استفاده از انار ترش جنگلی و جوشاندن آن در حرارت نسبتاً بالا منجر به تیره‌شدن رنگ رب انار خواهد شد.

  1. چیکار کنیم رنگ رب انار سیاه شود؟

برای تهیه رب انار سیاه شمالی باید انار ترش جنگلی استفاده نمایید.

  1. وقتی رب انار سفت میشه چیکار کنیم؟

در صورتی که رب انار شما سفت شد، می‌توانید مقداری آب به آن اضافه کرده و آن را بر روی حرارت بگذارید تا در حد نرمال شل شود. روش دیگری برای رفع سفت‌شدن بیش از اندازه رب انار این است که مقداری آب انار بگیرید و به رب بیفزایید و بر روی حرارت قرار بدهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا