سسپیش غذا

طرز تهیه سس قارچ خوشمزه و مخصوص برای انواع غذاها

سس قارچ را به‌عنوان یک چاشنی و طعم‌دهنده بی‌نظیر برای انواع غذاهایی که طبخ می‌کنید؛ می‌توانید درست کنید. سس قارچ طعم خوشمزه‌ای برای غذای شما به ارمغان می‌آورد. قارچ یکی از مواد اصلی این سس بی‌نظیر است. امروزه در رستوران‌‌های بسیاری، سس قارچ را همراه بسیاری از غذاها سرو می‌کنند. این سس خوشمزه طرف‌داران زیادی دارد.ما در این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ سعی داریم طرز تهیه سس قارچ خوشمزه و مخصوص را برای انواع غذاها، برای شما شرح دهیم. امیدواریم در تهیه این سس خوشمزه با ما همراه باشید.

معرفی سس قارچ

سس‌های زیادی وجود دارند که افراد زیادی آن‌ها را به‌عنوان طعم‌دهنده به صورت‌های مختلفی و با روش‌های مختلف تهیه می‌کنند. این سس‌ها طعم‌های مختلفی دارند و باعث می‌شوند شما یک غذای متفاوت درست کنید. سس قارچ نمونه‌ای از انواع سس‌ها است که برای تهیه آن باید از ترکیب سس، قارچ، شیر، خامه و بقیه ادویه‌ها استفاده کنید. این سس بافت کرمی مانند دارد و سسی خوش‌عطر و خوش طعم است که آن را می‌توانید در کنار غذاهای متنوعی میل کنید.

به‌عنوان‌مثال می‌توانید سس قارچ را برای استیک، مرغ، همراه پنیر، با خامه و سس قارچ مجلسی را درست کنید. طرز تهیه سس قارچ بسیار آسان است و می‌توانید آن را در عرض چند دقیقه برای انواع غذاها درست کنید.

تاریخچه سس قارچ

سس‌ها دارای تنوع و رسپی‌های مختلفی هستند. سس‌هایی مانند سس مشهور فرانسوی، سس‌های آسیایی، سس‌های اسپانیایی، سس‌های ایتالیایی، سس‌های انگلیسی و سس‌های آمریکایی، سس‌هایی هستند که پایه و اساس این سس‌ها از 5 نوع سس است که به‌اصطلاح به نام سس‌های مادر است. سس‌های مادر عمدتاً ریشه در کشور فرانسه دارند. طرز تهیه سس‌های قارچ از همین پایه و اساس سس‌های مادر است. سس‌های اصلی شامل: سس کچاپ یا گوجه‌فرنگی، سس اسپانیایی یا اسپانیول، سس هلندی یا سس هالندیز، سس سفید یا بشامل و سس ولوته است.

طرز تهیه سس قارچ

فرانسوی‌ها انواع مختلفی از سس‌ها را با ترکیب انواع مختلفی از مواد ابداع کردند. به‌عنوان‌مثال سسی که با آب، شیر پرچرب، خامه قارچ، نمک، فلفل و آویشن ترکیب کردند؛ به کشورهای مختلف سراسر دنیا راه پیدا کرد. کشورهای مختلف بنا بر ذائقه و طبع و فرهنگشان مواد و چاشنی‌های دیگری به سس‌ها اضافه کردند. مثلاً در یک کشور از کره در تهیه سس استفاده می‌کنند اما در کشور دیگر از پنیر‌های متفاوت. اما در تهیه سس قارچ پایه و اساس آن شیر، خامه و قارچ است.

مواد لازم

  • قارچ تازه 400 گرم
  • کره 2 قاشق غذاخوری
  • روغن مایع 1 قاشق غذاخوری
  • پنیرپارمزان 3 قاشق غذاخوری
  • خامه 1 پیمانه
  • شیر 1 لیوان
  • جعفری تازه 1 دسته
  • سس خردل 1 قاشق چایخوری
  • سیر 1 حبه
  • نمک به مقدار لازم
  • فلفل سیاه به مقدار لازم
  • آویشن به مقدار لازم

طرز تهیه سس قارچ

مرحله اول

در این مرحله ابتدا قارچ‌ها را داخل ظرف آبی قرار دهید و به مدت حدوداً ده دقیقه به آن زمان دهید تا قارچ‌ها تمیز شوند. سپس با یک مسواک مخصوص بدنه و کلاهک قارچ را تمیز کنید و قارچ‌ها را خشک کنید.

مرحله دوم

در این مرحله، پوست نازک روی کلاهک قارچ را از آن جدا کنید و قارچ‌ها را به‌صورت ورقه‌ورقه و نازک خورد کنید.

مرحله سوم

در مرحله سوم، تابه روی حرارت قرار دهید تا خوب گرم شود سپس کره را داخل تابه قرار دهید و کره را کاملاً ذوب کنید. بعد از اینکه کره را ذوب کردید؛ روغن را داخل تابه بریزید و حرارت را کم کنید تا کره نسوزد و دود کند.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم، سیر را بشویید و پوست سیر را از آن جدا کنید و سیرها را رنده کنید. سپس سیرها را داخل تابه بریزید و با حرارت کم همراه روغن و کره به‌آرامی تفت دهید. توجه کنید که سیرها را به‌خوبی سرخ و طلایی کنید.

طرز تهیه سس قارچ با خامه

مرحله پنجم

در این مرحله، قارچ‌هایی که از قبل به‌صورت ورقه‌ای خورد کردید به تابه اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید و مواد داخل تابه را همراه قارچ به مدت 10 دقیقه به‌صورت مداوم تفت دهید. به این نکته توجه کنید که اگر حرارت را کم کنید قارچ‌ها آب می‌اندازند و سرخ نمی‌شوند و در عوض می‌پزند.

مرحله ششم

در مرحله ششم، نمک و فلفل سیاه را به مواد داخل تابه اضافه کنید و مواد را تفت دهید و کاملاً مواد را خوب باهم مخلوط کنید.

مرحله هفتم

در این مرحله، بعد از اینکه قارچ‌ها را سرخ کردید؛ حرارت را کم کنید و شیر را به تابه اضافه کنید و قارچ و شیر را با یکدیگر مخلوط کنید تا شیر به خورد قارچ‌ها برود. سپس پودر آویشن را به مخلوط داخل تابه اضافه کنید و مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. مواد را تا جایی هم بزنید که غلیظ شود.

مرحله هشتم

در مرحله هشتم، بعد از اینکه سس قارچ خود را غلیظ کردید؛ پنیر پارمزان را به مواد داخل تابه اضافه کنید و سس‌ را هم بزنید. سپس تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید و کمی جعفری را خرد کنید و به تابه اضافه کنید و سس را با جعفری مخلوط کنید.

مرحله نهم

 در مرحله آخر، سسی که تهیه کردید را داخل یخچال قرار دهید تا خوب خنک شود. این سس خوشمزه را همراه غذا دلخواهتان سرو کنید. این سس را می‌توانید به‌صورت گرم سرو کنید.

نکات مهم در تهیه سس قارچ

  • در تهیه سس قارچ می‌توانید به‌جای شیر از خامه و یا شیر و خامه به نسبت برابر  استفاده کنید.
  • اگر مایل نیستید از شیر استفاده کنید و در مصرف شیر دچار مشکل هستید می‌توانید خامه و ماست را با یکدیگر مخلوط کنید و از آن به‌جای شیر استفاده کنید.
  • اگر نیازی به کرمی شدن سس قارچ نمی‌بینید می‌توانید پنیز پارمزان را حذف کنید.
  • برای اینکه سس قارچ را خوشمزه‌تر کنید می‌توانید در مرحله سوم پیاز داغ درست کنید و به مواد اضافه کنید.
  • برای اینکه سس قارچ غلیظ‌تر و لعاب‌داری داشته باشید؛ می‌توانید از 1 قاشق غذاخوری آرد استفاده کنید.
  • برای اینکه سس قارچ را خوش‌عطر و خوشمزه‌تر کنید می‌توانید از عصاره مرغ، عصاره گوشت و یا عصاره سبزیجات برای تهیه این سس استفاده کنید.
  • به این نکته توجه کنید که درصورتی‌که حرارت زیر تابه را کم کنید قارچ‌ها می‌پزند و آب می‌اندازند؛ بنابراین حرارت زیر تابه را باید زیاد کنید تا قارچ‌ها فرصت آب انداختن نداشته باشند و قارچ‌ها را بتوانید سرخ کنید.
طرز تهیه سس قارچ با خامه خوشمزه

در ‌آخر

ما در این مقاله طرز تهیه سس قارچ خوشمزه و مخصوص برای انواع غذاها را برای شما شرح دادیم. سس قارچ یکی از پرمصرف‌ترین سس‌هایی است که مردم جهان از آن استفاده می‌کنند. طرز تهیه آسان و طعم خاص و خوشمزه این سس باعث شده است که افراد زیادی  این سس را در خانه به‌آسانی و در کوتاه‌ترین زمان درست کنند. امیدواریم این سس خوشمزه را تهیه کنید و در کنار انواع غذاها از آن لذت برید.

مقالات بیشتری بخوانید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا