پیش غذاسس

طرز تهیه سس کارامل خوشمزه و فوق العاده

این روزها سس کارامل یکی از پرطرف‌دارترین افزودنی به نوشیدنی‌ها، کیک‌ها و دسرها است. بسیاری از افراد  سس کارامل را در فیلینگ کیک‌های خود یا حتی دسرها به کار می‌برند.در این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ ، قصد داریم طرز تهیه سس کارامل خوشمزه و فوق العاده را به شیوه ساده به  شما آموزش دهیم. در نهایت نیز به برخی از نکات مهم در زمینه تهیه این سس می‌پردازیم.

سس کارامل چیست؟

در واقع اصلی‌ترین عضو در طرز تهیه سس کارامل، نیشکر است. به همین دلیل، نام کارامل را از کلمه لاتین کالاملوس گرفتند. این سس، از حرارت دادن شکر درست می‌شود. زمانی که به شکر، حرارت می‌دهیم، مولکول‌های آن شکسته و به یک مایع کشسان با رنگ نارنجی تا قهوه‌ای تبدیل می‌شود. هر چه میزان حرارت و زمان آماده سازی سس کارامل بیشتر شود، رنگ و غلظت آن نیز تغییر پیدا می‌کند. در نهایت، از سس کارامل در داخل کیک و دسرها به عنوان فیلینگ و تاپینگ به کار می‌رود.

البته، از آن جایی که آماده سازی سس کارامل، کمی زمان‌بر و سخت است؛ بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که آن را به صورت آماده خریداری کنند. برندهای متفاوتی این روزها در حال تولید انواع سس کارامل هستند که می‌توانید آنها را در دسرها، کیک‌ها و حتی قهوه خود به کار ببرید.

 مواد لازم برای طرز تهیه سس کارامل خوشمزه و فوق العاده

  • شکر، 1 پیمانه (لیوان)
  • آب، 4/1 پیمانه (لیوان)
  • خامه، 2/1 پیمانه (لیوان)
  • کره به دمای محیط رسیده، 80 گرم

این میزان، تقریباً چیزی حدود نصف پیمانه سس کارامل به شما می‌دهد که زمان آماده سازی و پخت آن به طور کلی 35 دقیقه خواهد بود.

 طرز تهیه سس کارامل

مراحل طرز تهیه سس کارامل خوشمزه و فوق العاده

برای آماده سازی یک سس کارامل خوشمزه برای دسرها و کیک‌های خودتان، ابتدا تمامی مواد لازم از چند ساعت قبل، خارج از یخچال بگذارید. کره و خامه باید به دمای محیط برسند تا در طرز تهیه سس کارامل مشکلی پیش نیاید.

مرحله اول

یک قابلمه با بدنه ضخیم را انتخاب کنید. شکر را داخل آن بریزید و کم‌کم آب را با آن ترکیب کنید. در همین حین، با یک قاشق، شکر و آب را هم بزنید.

مرحله دوم

حالا قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید. دقت کنید که تا زمان اضافه کردن خامه و کره، دیگر نباید شکر و آب را هم بزنید. زیرا هم زدن آن، باعث گلوله گلوله شدن سس کارامل می‌شود.

مرحله سوم

تنها کاری که تا زمان تغییر رنگ شکر باید انجام دهید، تمیز کردن اطراف قابلمه است. برای این کار به یک براش و مقداری آب جوش نیاز دارید. هر چند مدت یکبار، براش را به آب جوش آغشته کرده و به دور شکر بکشید. این کار باعث می‌شود که تمامی دانه‌های شکر که به اطراف قابلمه چسبیده‌اند، مجددا با آب ترکیب شوند.

مرحله چهارم

زمانی که شکر تغییر رنگ داد و به رنگ نارنجی، طلایی یا قهوه‌ای رسید، آن را از روی حرارت بردارید. سپس، خامه را با آن ترکیب کنید. اگر که خامه به دمای محیط نرسیده، می‌توانید آن را گرم کنید. پس از اضافه کردن خامه، سس کارامل را به کمک به همزن دستی، به آرامی هم بزنید.

مرحله پنجم

پس از ترکیب خامه با شکر، زمان اضافه کردن کره می‌رسد. دقت کنید که کره از قبل باید به دمای محیط رسیده باشد و نیازی به آب کردن کره نیست. کره را به ترکیب شکر و خامه اضافه کرده و هم بزنید.

مرحله ششم

در این مرحله باید مجددا سس کارامل را روی حرارت متوسط بگذارید. 3 الی 4 دقیقه برای حرارت دیدن کافی است و در طول همین زمان، سس کارامل به جوش می‌آید و غلیظ می‌شود.

طرز تهیه سس کارامل خوشمزه و فوق العاده

مرحله هفتم

برای مرحله آخر، سس کارامل آماده شده را از روی حرارت بردارید، به دلخواه کمی نمک به آن بزنید. اضافه کردن نمک به سس کارامل، در طعم آن بسیار تأثیر گذار است. سپس، سس کارامل را در یک ظرف در بسته بریزید و اجازه دهید تا سرد شود.

نکات مهم و پیشنهادی در طرز تهیه سس کارامل خوشمزه و فوق العاده

از آن جایی که آماده سازی سس کارامل ساده نیست، باید برخی از نکات در طرز تهیه آن را بدانید.

  • پیشنهاد می‌شود که خامه را از قبل از اضافه کردن به سس کارامل، گرم کنید.
  • کره حتما باید به دمای محیط برسد، وگرنه بافت سس کارامل شما خراب خواهد شد.
  • بهتر است برای آماده سازی سس کارامل یک قابلمه بزرگ را انتخاب کنید، زیرا بعد از ترکیب خامه با سس کارامل، حجم مواد زیاد می‌شود. همچنین، ممکن است سس به بیرون بپاشد.
  • شکر در حال ذوب شدن بسیار خطرناک است و سوختگی‌های خیلی شدید را به همراه دارد، پس در مراحل آماده سازی سس کارامل مراقب باشید.
  • تاریخ انقضای سس کارامل خانگی به مدت 2 هفته است. می‌توانید آن را در یک ظرف در بسته در یخچال نگه داری کنید.
  • سس کارامل در تهیه نوشیدنی کارامل ماکیاتو کاربرد دارد.
  • همچنین، در داخل فیلینگ کیک‌ها و انواع دسرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • قابلمه استیل بهترین انتخاب برای تهیه سس کارامل است. زیرا قابلمه‌های روحی بسیار نازک هستند و شکر را به سرعت می‌سوزانند. قابلمه‌های تفلون نیز به دلیل چسبناک بودن سس کارامل، امکان ورود مواد سمی را به سس فراهم می‌کند. همچنین، قابلمه چدن نیز به دلیل نگه داری حرارت در خود، پخت کارامل را ادامه می‌دهد و باعث سوختن آن می‌شود.
طرز تهیه سس کارامل خوشمزه و فوق العاده
  • اگر قصد استفاده از قابلمه چدن برای تهیه سس کارامل دارید، بهتر است بعد از اتمام زمان پخت، کف قابلمه را در یک ظرف آب سرد فرو کنید تا حرارت آن از بین برود.
  • از آن جایی که رنگ سس کارامل پس از اضافه کردن خامه و کره تغییری نمی‌کند، خامه را باید زمانی اضافه کنید که سس کارامل به رنگ دلخواهتان رسیده باشد.
  • البته دقت کنید که رنگ سس کارامل نباید زیادی تیره شود. زیرا رنگ تیره آن، طعم تلخی به سس کارامل می‌دهد. بهترین رنگ برای سس کارامل طلایی تا قهوه‌ای روشن است.

در آخر

طرز تهیه سس کارامل خوشمزه و فوق العاده دارای چند نکته بسیار مهم است که در این مقاله به آنها پرداختیم. امیدواریم با رعایت تمامی این نکات، یک سس کارامل خوشمزه و بی نظیر را درست کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا