شیرینیکیک و شیرینی

طرز تهیه لوز گردو خوشمزه و مجلسی بدون نیاز به فر

لوز گردو ازجمله شیرینی‌های بسیار خوشمزه و محبوب نزد ما ایرانی‌ها است. قدمت این شیرینی به شهرهای یزد و تبریز باز می‌گردد. بنابراین اگر سفری به این دو شهر داشته باشید، متوجه این موضوع خواهید شد. این شیرینی در طعم‌های مختلفی نظیر گردویی، بادامی، پسته‌ای، نارگیلی و… تهیه می‌شود. این شیرینی معمولا برای مراسم عید نوروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. تهیه این شیرینی بسیار راحت بوده و نیازی به فر نخواهید داشت. در ادامه این آموزش از مجله آشپزی مامی کوکینگ به طرز تهیه لوز گردو خوشمزه و مجلسی بدون نیاز به فر می‌پردازیم تا بتوانید این شیرینی خوشمزه را در منزل نیز تهیه کنید.

لوز گردو چیست؟

لوز گردو یکی از شیرینی‌های سنتی ایرانی بوده که به عنوان سوغات برخی از شهر‌ها مانند یزد و تبریز شناخته می‌شود. وجود گردو در این شیرینی سبب مقوی بودن آن شده است. همچنین لوز گردو به عنوان دسر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیرینی یا دسر پرطرفدار، ماندگاری بسیار خوبی دارد. بنابراین می‌توانید آن را در مقدار بالا تهیه کرده و از آن در طول چند روز استفاده کنید. تهیه این شیرینی خوشمزه می‌تواند تجربه بسیار خوبی برای شما باشد.

طرز تهیه لوز گردو

مواد لازم جهت تهیه لوز گردو خوشمزه و مجلسی

برای تهیه لوز گردو باید مواد زیر را آماده کنید:

  • آب: یک پیمانه
  • شکر: 2 پیمانه
  • گلاب: 3 قاشق غذاخوری
  • پودر گل سرخ: به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده: یک قاشق غذاخوری
  • پودر هل: یک قاشق غذاخوری
  • گردو: یک پیمانه
طرز تهیه لوز ساده

طرز تهیه لوز گردو بدون نیاز به فر

برای تهیه این شیرینی خوشمزه باید چند مرحله طی شود. توجه داشته باشید که آن‌چه در ابتدا کار برای تهیه این شیرینی لازم بوده استفاده از گردو مرغوب و باکیفیت بالا است. گردو‌ها را به وسیله آسیاب به خوبی پودر نمایید. به‌طوری‌که دانه‌های درشت گردو دیده نشوند. بسیاری از فروشگاه‌ها اقدام به فروش گردو پودر شده می‌کنند. برای اطمینان از کیفیت گردو‌ها خودتان در منزل آن‌ها را پودر کرده تا از کیفیت آن اطمینان حاصل فرمایید. هرچه گردو‌ها بهتر پودر شوند، لوز گردو با کیفیت بهتری تهیه خواهد شد. علاوه‌بر گردو بهتر است هل را نیز خودتان در منزل پودر کنید. پس از آسیاب هل و گردو، زعفران را دم کرده و آن را کنار بگذارید.

مرحله بعدی نوبت تهیه شهد لوز گردو است. برای تهیه شهد این شیرینی خوشمزه، زعفران، آب، پودر هل، شکر و گلاب را در ظرفی ریخته و آن‌ها را با یکدیگر مخلوط نمایید. سپس محتویات ظرف را روی اجاق گاز بگذارید تا به جوش آیند. سپس شعله گاز را روی درجه متوسط گذاشته و شهد را به آرامی هم بزنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که شکر به‌طور کامل در آب حل گردد. با انجام این کار شهد غلیظ و کشدار می‌شود. در نهایت گاز را خاموش کنید.

خمیری شدن شهد لوز گردو

در مرحله سوم از تهیه لوز گردو باید پودر گردو را با شهد غلیظ حاصل شده ترکیب کنید. البته این کار را باید هنگامی انجام دهید که شهد هنوز داغ است. پس از اضافه کردن پودر گردو به شهد، آن را به صورت مداوم و سریع هم بزنید. با انجام این کار شهد و پودر گردو حالت خمیری پیدا می‌کنند. البته باید حالت خمیری به گونه‌ای باشد که به دست نچسبد.

پس از ترکیب پودر گردو و شهد و ایجاد حالت خمیری باید در کف یک ظرف سلفون یا کاغذ روغنی قرار دهید. شما می‌توانید برای تزیین این شیرینی خوشمزه در کف ظرف، گل سرخ بگذارید. سپس خمیر لوز گردو را به خوبی درون ظرف پهن کنید. برای این کار از یک قاشق یا وردنه استفاده نمایید. در این صورت خمیر به صورت کاملا صاف روی ظرف یا سینی می‌نشیند. پس از انجام این کار به مدت 6-5 آن را درون یخچال قرار دهید. این کار به منسجم شدن گردوها بسیار کمک می‌کند.

در مرحله آخر نوبت برش زدن این شیرینی خوشمزه می‌رسد. برای برش زدن کافی است در زمان مقرر آن را از یخچال خارج کنید. سپس با استفاده از یک چاقو مرطوب آن را به صورت مورب برش بزنید. با برش زدن به صورت مورب، شیرینی شما شکل لوزی به خود خواهد گرفت. در نهایت لوز گردوها را در ظرف بچینید. می‌توانید روی شیرینی را با استفاده مواد مختلف تزیین نمایید. همچنین برای ماندگاری بیشتر، بهتر است آن را در ظرفی دردار قرار دهید.

لوز گردویی

نکات مهم برای تهیه لوز گردویی بدون فر

همانند بسیاری از شیرینی‌ها، لوز گردو نیز دارای فوت و فن‌هایی است که توجه به آن‌ها موجب خوش‌طعم شدن بیشتر شیرینی خواهد شد. بسیاری از افراد تمایل دارند که لوز گردو چسبندگی بیشتری داشته باشد. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید، می‌توانید یک قاشق مرباخوری گلوکز مایع را به آن اضاقه کنید. این کار به چسبندگی بیش‌تر و بهتر لوز گردویی بسیار کمک خواهد کرد.

البته می‌توانید بدون شهد نیز این شیرینی خوش‌طعم و محبوب را درست کنید. برای انجام این کار کافی است شکر را از دستور تهیه حذف کرده و پودر قند را جایگزین آن نمایید. سپس پودر قند و گردو را با هم ترکیب کرده و آب یا گلاب را به میزان لازم را به آن بفزایید. با انجام این کار ترکیبات شما حالت خمیری به خود می‌گیرد. سپس مواد لوز گردو را در ظرفی مناسب پهن کرده و آن را برش بزنید. اگر بخواهید این شیرینی را بدون شهد تهیه فرمایید نیازی نیست که آن را درون یخچال قرار دهید. در این روش تنها باید روی آن را پوشانده و آن را در هوای آزاد بگذارید تا خود را به خوبی بگیرد.

طرز تهیه لوز گردویی بدون فر

سخن پایانی

اگر اهل شیرینی هستید و تمایل دارید یک شیرینی آسان و با کم‌ترین تجهیزات لازم را در منزل تهیه کنید، لوز گردو انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. این شیرینی در کم‎ترین زمان تهیه شده و وقت زیادی از شما نمی‌گیرد. بنابراین یکی از بهترین شیرینی‌ها برای افرادی است که وقت کم و علاقه زیادی به درست کردن شیرینی در منزل دارند. برای انجام این کار می‌توانید به طرز تهیه لوز گردو خوشمزه و مجلسی بدون نیاز به فر توجه کرده تا شیرینی خوش‌مزه‌ای را تهیه نمایید. این شیرینی برای شب یلدا و دورهمی‌های خانوادگی یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا