مرباکیک و شیرینی

طرز تهیه مربای بهار نارنج خوشمزه و خانگی

 با جستجو در دنیای مرباهای کلاسیک حتماً به نام مربای بهارنارنج بر می‌خوریم. این میوه‌های عجیب‌وغریب که به‌خاطر طعم تلخشان شناخته می‌شوند، مربایی شیرین و لذیذ دارند. در این راهنمای جامع با آموزش و طرز تهیه گام‌به‌گام این مربای خوشمزه، با شما همراه خواهیم بود و تمام نکات را برای تهیه بهترین مربای بهارنارنج بازگو خواهیم کرد. برخلاف بسیاری از دستورالعمل‌های مربای بهارنارنج که ممکن است به‌صورت آنلاین با آنها برخورد کنید، این دستور به سمت قند و آب کمتری گرایش داشته و بر ماهیت واقعی مرکبات تأکید دارد.

 بهترین دستور پخت مربای بهارنارنج

  • زمان موردنیاز: تقریباً 2 ساعت
  • مقدار: تقریباً 80 تا 96 قاشق‌چایخوری یا 5 تا 6 شیشه مربا

 مواد موردنیاز:

  • 36 کیلوگرم بهارنارنج (تقریباً 6 تا 12 عدد، بسته به‌اندازه)
  • 6 تا 8 فنجان آب
  • 2 عدد لیموترش
  • 5 تا 6 فنجان شکر (به سلیقه خود میزان آن را تنظیم کنید)

 تجهیزات خاص برای تهیه مربای بهارنارنج:

  • کیسه پنیرگیری
  • دماسنج مخصوص آشپزی

 برای کنسرو کردن:

  • 5 تا 6 شیشه کنسرو یا مربا

طرز تهیه مربای بهار نارنج خوشمزه و خانگی

بیشتر بخوانید:

 تهیه و آماده‌سازی میوه

کار را با تمیزکردن کامل میوه‌ها شروع کنید. هر میوه‌ای که آسیب‌دیده یا نرم به نظر می‌رسد، را دور بریزید. بهارنارنج‌ها را از وسط نصف کنید و آب آن‌ها را بگیرید. دانه‌ها را کنار بگذارید؛ چراکه این دانه‌ها بعداً برای ایجاد پکتین طبیعی برای مربا استفاده خواهند شد. پوست بهارنارنج را به‌صورت نوارهای باریک برش دهید. برای کندن پوسته‌هایی که هنوز به پوست چسبیده‌اند، از قاشق استفاده کنید. تعدادی از این پوست‌های کنده شده را کنار دانه‌ها بگذارید؛ زیرا آنها نیز به تشکیل پکتین کمک می‌کنند. وقتی همه بهارنارنج‌ها به‌صورت نواری برش زده شدند، پوست بریده شده و آب آن را در یک پیمانه بزرگ با هم ترکیب کنید (یک پیمانه پیرکس 8 فنجانی مناسب است).  آب‌لیموی معمولی را بگیرید و این آب را به همراه پوست و آب بهارنارنج به پیمانه اندازه‌گیری اضافه کنید. دانه‌های لیمو را برای ساخت پکتین ذخیره کنید. دانه‌ها و غشای مرکبات را در چهارلایه پارچه پنیرگیری که به طور ایمن با ریسمان بسته شده است قرار دهید.

طرز تهیه مربای بهار نارنج

 مرحله اول پخت‌وپز

مخلوط مرکبات را به یک قابلمه منتقل کنید و به آن آب اضافه کنید:

آب بهارنارنج و لیمو را به همراه پوست‌های بریده شده در یک قابلمه جادار و ته ضخیم (به‌اندازه 6 تا 8 لیتر) منتقل کنید. 6 فنجان آب به قابلمه اضافه کنید. (در صورت تمایل، می‌توانید اجازه دهید این مواد یک شب خیس بخورند که این کار نرم‌شدن پوست را تسریع می‌کند.)

کیسه پکتین را محکم کنید:

پارچه پنیرگیری حاوی دانه‌های مرکبات و تفاله آن را در قابلمه قرار دهید. نخ را در انتهای دیگر به دسته قابلمه ببندید. در طی فرایند پخت، پکتین به طور طبیعی از دانه‌ها و غشاها استخراج می‌شود.

ترکیب را بجوشانید تا پوست میوه نرم شود:

مخلوط را به جوش بیاورید و اجازه دهید بدون درپوش به مدت تقریباً 30 دقیقه (بیشتر) بجوشد تا پوست بهارنارنج کاملاً نرم و پخته شود. مدت‌زمان پخت موردنیاز ممکن است بر اساس نوع بهارنارنج شما متفاوت باشد. ضروری است که در این مرحله پوسته‌های بهارنارنج کاملاً نرم شده باشند؛ زیرا در مرحله بعد با افزودن شکر سفت می‌شوند. پوست بهارنارنج را هر چند دقیقه تست کنید. اگر هنگام گازگرفتن هنوز سفت هستند، به پختن ادامه دهید. اگر مایع تبخیر شد و مخلوط شروع به چسبیدن به ته قابلمه کرد، آب بیشتری را کم‌کم به ترکیب اضافه کنید. پس از نرم‌شدن ترکیب از روی حرارت بردارید.

کیسه پکتین را بردارید:

کیسه پکتین را در یک کاسه قرار دهید تا خنک شود تا بتوانید به‌راحتی در دست بگیرید.  مخلوط را از قابلمه به یک پیمانه بزرگ منتقل کنید تا مقدار آن را ارزیابی کنید. سپس مخلوط را به قابلمه برگردانید.

شکر را اضافه کنید:

برای هر فنجان از مخلوط، 7/8 فنجان شکر اضافه کنید. به‌عنوان‌مثال اگر 4 فنجان مخلوط را اندازه گرفتید، 3 و نیم فنجان شکر اضافه کنید. مخلوط را بعد از حل‌شدن شکر بچشید و شکر بیشتری اضافه کنید تا شیرینی آن را مطابق میل خود تنظیم کنید. به‌خاطر داشته باشید که مخلوط مربای بهارنارنج در حین کاهش حجم ناشی از جوشیدن هم از نظر طعم و هم از نظر شیرینی تشدید می‌شود. معمولاً برای هر 4 فنجان مخلوط میوه از 4 فنجان شکر استفاده می‌شود که در نتیجه مربای نسبتاً ترش به دست می‌آید.

پکتین را درون کیسه فشار دهید:

هنگامی که کیسه پکتین به‌اندازه کافی خنک شد، آن را فشار دهید تا پکتین اضافی استخراج شود. قسمتی از کیسه را به‌اندازه یک نارنگی بگیرید و فشار دهید. این روند را در اطراف کیسه و تمام قسمت‌های آن ادامه دهید. تقریباً یک قاشق غذاخوری پکتین را که باید قوامی شبیه خامه ترش داشته باشد، استخراج کنید و به مخلوط بهارنارنج اضافه کنید.

طرز تهیه مربای بهار نارنج

بیشتر بخوانید:

 مرحله دوم پخت

مخلوط را بجوشانید و دمای آن را کنترل کنید:

مخلوط ژله‌ای مانند را روی حرارت متوسط روبه‌بالا گرم کنید تا به نقطه‌جوش برسد.در این زمان مخلوط را مرتب هم بزنید تا به یکدیگر نچسبد. در صورت تمایل یک دماسنج آشپزی را در قابلمه قرار دهید.

دماسنج را بررسی کنید:

پس از حدود 10 دقیقه، به طور منظم مخلوط را بررسی کنید. هنگامی که مخلوط مربای بهارنارنج به دمای 103 درجه سلسیوس رسید، به نقطه موردنظر نزدیک می‌شود. برای بررسی اینکه آیا مخلوط به نقطه تنظیم رسیده است یا خیر، مقدار کمی از مایع ژله‌ای را روی یک بشقاب خنک قرار دهید و ببینید که آیا وقتی آن را با نوک انگشت فشار می‌دهید، چروک می‌شود یا خیر. درحالی‌که دماسنج‌ها می‌توانند نادرست باشند، این تست قابل‌اعتماد است. اگر ژله روی بشقاب چروک شد، مخلوط آماده است.

کنسرو کردن مربای بهارنارنج:

در صورت تمایل می‌توانید شیشه‌ها را به مدت 5 دقیقه در آب داغ بچرخانید تا لکه‌های آن از بین رفته و از کپک‌زدن مربا جلوگیری شود. در غیر این صورت از شیشه‌های استریل شده استفاده کنید. شیشه‌های مربا را به‌خوبی هواگیری کنید. گاهی اوقات پوست بهارنارنج در مربا ممکن است به سمت بالا شناور شود. برای جلوگیری از این امر، شیشه‌ها را هر نیم ساعت یکبار برعکس کرده و هر 30 دقیقه آنها را بچرخانید تا مربا تثبیت شود و پوست‌ها به طور یکنواخت پخش شوند. هر شیشه‌ای که باز می‌شود، باید در یخچال نگهداری شود و ظرف چند ماه مصرف شود.

طرز تهیه مربای بهار نارنج خانگی

سخن پایانی

تهیه مربا بهارنارنج خانگی یک تجربه لذت‌بخش بوده که شامل استخراج دقیق جوهره میوه، تسلط بر هنر دستیابی به نقطه تنظیم موردنظر و حفظ مربا در شیشه‌ها می‌شود. شما می‌توانید مربای بهارنارنج را روی نان حتی به‌تنهایی میل کنید. تلاش و حوصله‌ای که برای درست‌کردن این مربا صرف می‌شود، بدون شک به شما یک وعده خوشمزه و رضایت‌بخش برای صبحانه می‌دهد. امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا