ادویه جاتچاشنی

طرز تهیه پودر گوجه فرنگی خانگی و سالم

پودر گوجه فرنگی به عنوان یک رنگ دهنده و طعم دهنده در غذا به کار می‌رود و همچنین عطر خوبی را نیز به غذای شما می‌بخشد. در فصل تابستان گوجه فرنگی‌ها خوش رنگ‌تر بوده و قیمت مناسب‌تری نیز دارند. در نتیجه در این فصل پودر گوجه فرنگی را آماده کرده و در فصل زمستان که دسترسی کمتری به گوجه فرنگی وجود دارد، آن را مصرف نمایید، در غذا‌ها استفاده کرده و لذت ببرید. ما در این مقاله قصد داریم طرز تهیه پودر گوجه فرنگی را به صورت کامل برای شما بیان کنیم. پس چنانچه به دنبال یک طعم دهنده طبیعی و در عین حال خوش رنگ هستید، مطالعه ادامه مطلب را از مجله مامی کوکینگ دست ندهید.

مواد لازم جهت تهیه پودر گوجه فرنگی

  • گوجه فرنگی: ۱ کیلوگرم و بیشتر
  • نمک: ۱ قاشق

طرز تهیه پودر گوجه فرنگی

بیشتر بخوانید:

مراحل تهیه پودر گوجه فرنگی

  1. ابتدا به مقدار کافی گوجه فرنگی بوته‌ای گوشتی و قرمز را تهیه کرده، خوب بشویید و اجازه دهید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. دقت کنید که گوجه‌های گلخانه ای، له شده و مانده برای تهیه این پودر مناسب نیستند. شما می‌توانید برای خشک کردن گوجه‌ها از یک پارچه تمیز استفاده کنید. در ادامه با استفاده از یک چاقوی تیز، گوجه‌ها را به صورت حلقه‌ای و نازک برش زده و در سینی با کمی فاصله کنار هم بچینید. گوجه‌ها را روی هم قرار ندهید چون امکان دارد کپک بزنند یا به خوبی خشک نشوند.
  2. ممکن است دوست داشته باشید پودر گوجه شما کمی نمک دار شود. برای اینکار کافی است مقداری نمک بر روی گوجه‌های برش داده شده بریزید و سپس سینی را در آفتاب قرار دهید. همچنین شما می‌توانید سینی گوجه‌ها را در فر هم بگذارید. چنانچه سینی را در فر قرار دهید باید حرارت فر کم باشد و یا تنها استفاده از گریل آن کافی است. همچنین باید مدام گوجه‌ها را زیر و رو کنید تا نسوزند و طعم آن‌ها از بین نرود.
  3. اگر سینی گوجه را در آفتاب قرار دادید، حتماً از یک پارچه تمیز و نازک استفاده کنید تا گرد و خاک بر روی آن‌ها ننشیند. دقت کنید پارچه را به گونه‌ای بر روی سینی بکشید که به گوجه‌ها نچسبد. شما باید به مدت ۲ تا ۳ ساعت سینی را در آفتاب بگذارید. بعد از گذشت این زمان، برش‌های گوجه را زیر و رو کرده تا هر دو طرف آن‌ها آفتاب بخورند و خشک شوند. در روز اول این کار را چند بار انجام دهید.
  4. بعد از گذشت ۲ روز گوجه‌ها خشک می‌شوند. اگر احساس کردید که همچنان گوجه‌ها مرطوب هستند، بگذارید یک روز دیگر هم در معرض آفتاب باشند. پس از خشک شدن کامل گوجه ها، برش‌های آن‌ها را از سینی جمع کنید. سپس برش‌ها را با استفاده از آسیاب و یا میکسر کاملاً پودر کرده و در یک ظرف شیشه‌ای تمیز و در بسته قرار دهید و برای مدت زمان طولانی نگهداری کنید.
  5. پودر گوجه فرنگی شما آماده است. شما می‌توانید از آن برای طعم دادن به انواع غذاها و یا تهیه کردن تنقلاتی مانند پاپ کرن استفاده کرده و از طعم و عطر آن‌ها لذت ببرید.

مهم‌ترین نکات طرز تهیه پودر گوجه فرنگی

  • برای تهیه پودر گوجه فرنگی باید گوجه‌هایی را انتخاب کنید که بوته ای، سالم، رسیده، قرمز و گوشتی باشند.
  • چنانچه پوست گوجه را نیز نگه داشته اید، می‌توانید آن‌ها را نیز در فر خشک کرده و پودر کنید.
  • اگر کمی پودر گوجه فرنگی را با آب مخلوط کنید، می‌توانید جایگزین خوبی برای رب گوجه فرنگی داشته باشید.
  • پودر گوجه فرنگی را در یک ظرف در بسته و ترجیحاً در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه پودر گوجه فرنگی در خانه

جمع‌بندی

پودر گوجه فرنگی به عنوان یک طعم دهنده و رنگ دهنده عالی در برخی غذاها، سوپ ها، سس و سالاد به کار می‌رود که باعث خوشمزه‌تر شدن آن‌ها می‌شود. پودر گوجه فرنگی عطر و بوی بسیار خوبی به غذا می‌بخشد و بسیار کاربردی است. ما در این مقاله طرز تهیه پودر گوجه فرنگی را به صورت مرحله‌ای برای شما بیان کردیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا