خورشغذای اصلی

طرز تهیه خورش لوبیا سبز مجلسی و خوشمزه

طرز تهیه خورش لوبیا سبز؛ برای تهیه و پخت خورش لوبیا سبز نیاز به موادی داریم که بدون تهیه آنها امکان پخت این خورش خوشمزه وجود ندارد؛ پس ابتدا باید مواد آن را تهیه کنیم. موادی که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم برای تهیه خورش لوبیا سبز برای چهار نفر مناسب است. مواد مورد نیاز شامل موارد زیر هستند:

  • گوشت خورشی ۴۰۰ گرم
  • لوبیا سبز ۳۰۰ گرم
  • سیر ۲ حبه
  • گوجه فرنگی ۲ عدد
  • پیاز بزرگ یک عدد
  • سیب زمینی یک عدد
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • گرد لیمو عمانی یا آب‌لیمو یک قاشق چای‌خوری
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
  • روغن به مقدار لازم
طرز تهیه خورش لوبیا سبز

طرز تهیه خورش لوبیا سبز

برای پخت خورش لوبیا سبز باید مراحلی را طی کنیم تا بتوانیم این غذای لذیذ و سرشار از ویتامین را به بهترین صورت بپزیم به‌گونه‌ای که عطر و طعم بی‌نظیر آن افراد خانواده را به سفره بکشاند و از خوردن آن لذت ببرند. مراحل تهیه آن عبارتند از:

مرحله اول

در این مرحله باید ابتدا پیاز را پوست کنده و بشوییم و به صورت نگینی خرد کنیم و سپس یک قابلمه برداشته و بعد از داغ شدن، روغن را در آن می‌ریزیم.

مرحله دوم

در این مرحله، پیازهای خرد شده را در روغن تفت داده تا سبک و نرم شوند و آب آنها کشیده شود. سیر را بعد از پوست کندن می‌شوییم و بعد رنده کرده یا با چاقو ریز می‌کنیم و به پیاز در حال سرخ شدن می‌افزاییم و مقداری فلفل و زردچوبه می‌ریزیم.

مرحله سوم

در مرحله سوم که هنوز پیاز و سیر در حال سرخ شدن هستند گوشت را خوب شسته و تکه تکه می‌کنیم و به سیر و پیازی که طلایی رنگ شدند اضافه می‌کنیم تا کمی تفت بخورد و رنگ آن تغییر کند.

مرحله چهارم

در مرحله بعد که گوشت در اثر تفت دادن تغییر رنگ داد ۶ لیوان آب جوش را در قابلمه می‌ریزیم و مواد داخل قابلمه را هم می‌زنیم. سپس درب قابلمه را می‌گذاریم و شعله را کم می‌کنیم تا مواد با شعله ملایم به خوبی بپزد.

مرحله پنجم

برای پختن گوشت به یک ساعت تا یک ساعت و نیم وقت نیاز است. ما باید حواسمان باشد که آب آن ته نکشد و هر چند دقیقه یک‌بار میزان آب آن را چک کنیم و اگر آب آن ته کشید کمی آب جوش اضافه کنیم تا مواد نسوزد.

مرحله ششم

در این مرحله وقتی گوشت کاملا مغزپخت شد و شما از پخت آن مطمئن شدید نوبت به رب گوجه فرنگی می‌رسد. برای این منظور ابتدا رب را کمی در روغن تفت می‌دهیم تا کمی از بوی خامی آن کاسته شود سپس رب تفت داده شده را به مواد اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم.‌

مرحله هفتم

اکنون نوبت لوبیا سبزهای تازه است. ما ابتدا لوبیاها را می‌شوییم و بعد از خارج شدن آب آن، روی تخته در اندازه‌های یک تا دو سانتی‌متری خرد می‌کنیم.

مرحله هشتم

بعد از خرد کردن لوبیا سبز آن را در روغن تفت می‌دهیم و بعد از اینکه کمی سرخ شد و تغییر رنگ داد لوبیا سبز سرخ شده را به مواد که گوشت، پیاز و سیر بودند اضافه می‌کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله گوجه فرنگی را شسته و به‌صورت نگینی خرد می‌کنیم و به مواد در قابلمه خورش اضافه می‌کنیم.

مرحله دهم

 مرحله پایانی نوبت اضافه کردن نمک و گرد لیمو است؛ البته برخی از کدبانوها به جای گرد لیمو از آب‌لیمو یا لیمو عمانی استفاده می‌کنند. می‌توانیم در این قسمت هویج خلال شده را هم به مواد اضافه کنیم. برای این منظور هویج را شسته و پوست کنده و به اندازه لوبیا سبز خرد می‌کنیم و به مواد درون قابلمه اضافه می‌کنیم و بعد از پختن زیر اجاق را خاموش کرده و خورش را از روی اجاق برمی‌داریم و در ظرفی می‌کشیم.

طرز تهیه خورش لوبیا سبز خوشمزه

 چند نکته در مورد طرز تهیه خورش لوبیا سبز

برای تهیه این خورش معمولا از گوشت قرمز استفاده می‌شود برای این منظور می‌توانیم از گوشت گوسفند یا گوساله استفاده کنیم اما بهترین گوشت برای این غذا گوشت مغز ران گوسفند محسوب می‌شود. در صورتی که بنا به دلایلی منع مصرف گوشت قرمز داریم می‌توانیم به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ در پخت این غذا استفاده کنیم. میزان تقریبی گوشت مرغ ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم است. این غذا با مرغ هم طبق مراحلی که در بالا ذکر کردیم پخته می‌شود، با این تفاوت که گوشت مرغ سریع‌تر آماده می‌شود. نکته مورد اهمیت دیگر استفاده از لپه در این غذا است. ما می‌توانیم برای خوشمزه‌تر شدن و لعاب دادن این خورش از لپه استفاده کنیم.

 با اضافه کردن لپه علاوه بر خوشمزه‌تر شدن و لعاب انداختن خورش، ظاهر بهتری پیدا می‌کند و مجلسی‌تر می‌شود. برای تهیه این خورش برای ۴ نفر کافی است ۲۰۰ گرم لپه را در دو ساعت در ظرفی خیس کنیم و بعد آن را از آب کشیده و همراه با گوشت تفت دهیم و بگذاریم همراه با سایر مواد خوب بپزد. نکته دیگر در مورد این خورش این است که این خورش معمولا با آب کم میل می‌شود و به همین دلیل اجازه می‌دهیم با حرارت ملایم بپزد و روغن بیندازد. بعد از پختن آن را در خورش خوری می‌کشیم و همراه با برنج میل می‌کنیم.

طرز تهیه خورش لوبیا سبز مجلسی

سخن پایانی

خورش لوبیا سبز یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی است که طرفداران خاص خودش را دارد. این خورش همان‌گونه که از نام آن مشخص است از لوبیا سبز تهیه می‌شود و همان لوبیایی است که برای تهیه لوبیا پلو هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شما هم تا به حال این خورش را امتحان نکردید، توصیه می‌کنیم برای یک بار هم که شده آن را طبق دستور ما تهیه و میل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مجله آشپزی مامی کوکینگ مراجعه کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا