دسرکیک و شیرینی

طرز تهیه شله زرد خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه شله زرد ؛ آیا شما شله زرد را به عنوان دسر استفاده می‌کنید یا غذا؟ شله زرد از جمله پر طرفدارترین پیش غذاهای اکثر ایرانی‌ها است. برخی افراد حالت سرد این دسر را می‌پسندند و برخی دیگر آن را به صورت گرم و تازه سرو می‌نمایند. همچنین برای مراسم‌های مذهبی و نذری در کمال سادگی که شله زرد دارد، بسیار خوشمزه و مناسب است. علاوه بر آن، یک جزء جدایی ناپذیر از سر سفره‌های افطار در ماه مبارک رمضان به شمار می‌رود. شله زرد را می‌توان در هر قالبی سرو نمود و با سلیقه خود تزئین کرد. در این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ دستور پخت که برای شما آماده کرده‌ایم برای 4 نفر است اما برای افراد کمتر یا بیشتر به راحتی می‌توانید تقسیم یا ضرب کنید.

 طرز تهیه شله زرد

مواد لازم برای تهیه برای 4 نفر شله زرد

  • شکر سفید 2 پیمانه
  • کره 50 گرمی
  • ½ پیمانه گلاب
  • به مقدار دلخواه دارچین
  • نصف لیوان خلال بادام
  • ½ قاشق چای‌خوری نمک
  • 1 قاشق چای‌خوری زعفران
  • حدود 1 پیمانه برنج نیم دانه ایرانی
  • 3 قاشق غذاخوری دم کرده هل یا عرق هل

طریقه پخت شله زرد

اگر مراحل را به ترتیب پیش برده و به نکات توجه کنید شله زردی خوش‌مزه را نوش‌‍ جان خواهید کرد.

مرحله 1: آماده کردن برنج مورد نظر

جهت تهیه شله زرد بی‌نظیر و خوشمزه در مرحله اول، برنج نیم دانه ایرانی (نوع برنج ایرانی فرقی نمی‌کند ) پاک می‌کنیم. برنج‌ها را بعد از پاک کردن داخل قابلمه‌ای با مقداری زعفران و گلاب از شب قبل از پخت به مدت 24 ساعت خیس می‌کنیم. دقت کنید که برنج‌ها را بدون اضافه کردن نمک در آب خیس نمایید. اضافه کردن زعفران و گلاب باعث خوش طعم و خوش رنگ شدن دانه‌های برنج می‌شوند. پس از آن، بادام‌های مورد نظر خود را یک یا دو ساعت قبل از پختن در ظرفی جداگانه به همراه مقداری گلاب خیس کنید. خیساندن بادام‌ها سبب می‌شود بادام‌ها از حالت سفتی خارج و کمی نرم‌تر و خوش طعم‌تر گردند. 

مرحله 2: پختن برنج که از قبل خیس شده

برنج‌هایی که از شب قبل با کمی زعفران و گلاب خیس کرده بودید را داخل آبکشی خالی کنید. سپس درون یک قابلمه نسبتاً بزرگ 6 الی 7 لیوان آب بریزید و روی شعله قرار دهید. زمانی که آب به خوبی به جوش آمد آهسته برنج‌ها را به آب در حال جوش اضافه نمایید. اضافه کردن برنج باعث می‌شود آب از حالت جوشیدن خارج شود صبر می‌کنیم تا دوباره به جوش بیاید. کف‌های ایجاد شده توسط برنج را با یک کفگیر چوبی جمع کنید و نمک را هم در همین زمان بریزید. صبر کنید تا کاملاً برنج‌ها پخته و به حالت شفته در بیایند. نکته! اگر در این مرحله آب برنج خشک شد اما هنوز برنج نرم نشده بود آب اضافه نمایید.

مرحله 3: اضافه کردن مقدار مورد نیاز  ترکیب شکر و گلاب

زمانی که مطمئن شدید برنج‌ها به اندازه کافی نرم و شفته شده‌اند حال نوبت اضافه کدن زعفران دم کشیده است. زعفران را که اضافه کردید چنان هم بزنید که زعفران به خورد تمام دانه‌های برنج برود و سپس می‌توانید کره را هم به ترکیب اضافه کنید. در این مرحله باید شکر را به ترکیب بیفزایید و آن را با حوصله هم بزنید تا تمام شکر حل شود و به حالت دانه باقی نماند. کمی صبر کنید تا شله زرد شما کمی غلیظ شده و از حالت آبکی خارج شود. می‌توانید پس از غلیظ شدن، بادامی را که قبلاً با ترکیب آب و گلاب خیس کرده بودید را به قابلمه اضافه نمایید.

کمی که در این حالت جوشید، پخت شله زرد ما رو به اتمام است و در همین حین ترکیب عرق هل و گلاب را بریزید و تا چند دقیقه‌ای شعله را خاموش نکنید. نکته! زمانی که گلاب و هل دم کشیده را به بقیه مواد اضافه کردید، کم کم شعله را خاموش کنید تا عطر و طعم گلاب از بین نرود. 

مرحله پایانی: دم کردن شله زرد و سرو کردن آن

پس از اضافه کردن گلاب به عنوان آخرین ترکیب شله زرد، حرارت را بسیار کم کرده و دم‌کنی بگذارید. شما حدود 15 الی 20 دقیقه در همین حالت شله زرد را قرار می‌دهید، بعد از این تایم شلعه را خاموش اما دم‌کنی را تا 20 دیگر برندارید. شله زرد خوش عطر و بوی شما حاضر شده است و آماده سرو به صورت تک نفره و یا در ظرف‌های بزرگ‌تر خواهد بود. همچنین بسته به سلیقه بی‌نظیر خودتان می‌توانید روی آن را با دارچین، گل محمدی و نارگیل تزئین فرمایید. نوش جان عزیزان

طرز تهیه شله زرد نذری

نکاتی ضروری در پخت شله زرد

  1. اضافه کردن روغن مایع از آب انداختن شله زرد جلوگیری خواهد کرد.
  2. بدون اطمینان از پخت کامل برنج، شکر را اضافه نکنید.
  3. برنج را تا قبل از ریختن شکر هم نزنید زیرا در این حالت برنج به سرعت ته می‌گیرد.
  4. بعد از اتمام پخت، دم کردن آن به مدت 20 دقیقه مانع آب انداختن شله زرد شما خواهد شد.
  5. کم یا زیاد ریختن شکر بسته به سلیقه شما اختیاری است. حتی می‌توانید برای این تعداد تا 3 پیمانه بریزید اما 1.5 تا 2 پیمانه شیرینی متعادلی دارد.
  6. شیرینی شله زرد با اضافه کردن مقداری نمک بیشتر مشخص می‌شود.
  7. اگر می‌خواهید شله زرد کمتر ته بگیرد، اضافه کردن کره به مقدار لازم را فراموش نکنید.
  8. زمان درست برای ریختن زعفران دم کرده قبل از اضافه کردن شکر است.
  9. در انتخاب پیمانه خود دقت کنید. با همان پیمانه تمامی اندازه‌های خود را انجام دهید. (پیمانه برنج، آب و شکر یکی باشد)
طرز تهیه شله زرد ساده

کلام پایانی

شله زرد از محبوب‌ترین شیرینی‌جات و پیش‌غذاهای ایرانی محسوب می‌شود. پایه ثابت نذری‌ها و سفره افطار در ماه رمضان و همچنین پذیرایی مهمان‌ها است. شله زرد شامل ویتامین A، C و D و انواع ویتامین‌های گروه B به علاوه، پروتئین‌ها و کربوهیدرات، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و… هستند. کسانی که معده ضعیف و یا مشکل قلبی و دردهای رماتیسمی دارند از این دسر استفاده کنند. شله زرد از لخته شدن خون جلوگیری و یک پیش غذای نشاط آور برای افرادی که افسردگی دارند خواهد بود. تقویت قوای جنسی، رفع مشکلات پوست و مو و حالت تهوع و اسهال از مهم‌ترین فواید شله زرد به حساب می‌آید.

مقالات بشیتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا