غذای محلیغذای اصلی

طرز تهیه گوزلمه ، غذای سنتی ارومیه

گوزلمه غذایی با طبخ سریع در عین حال خو‌شمزه است. این غذا اصالت ترکی داشته و در ایران بین مردم ارومیه طرفداران زیادی دارد. کلمه ترکی گوزلمه در فارسی به معنای منتظر نباش خوانده می‌شود. گوزلمه را با چند موادغذایی ساده و در دسترس آماده می‌کنند. احتمالاً دلیل نام‌گذاری این غذا پخت سریع آن در زمان کم بوده است. در زمان گذشته هنگامی‌که مهمانی سرزده به خانه شخصی می‌رفت، برای آن‌ها گوزلمه طبخ می‌کردند.در ادامه همراه ما در مجله آشپزی مامی کوکینگ باشید تا با طرز تهیه گوزلمه آشنا شویم.

گوزلمه چیست؟

گوزلمه غذایی ساده و خوشمزه بوده که از تخم مرغ و ماست تهیه شده و می‌تواند یک وعده بسیار سبک برای صبحانه باشد. این غذا را در ترکیه با نان یوفکا درست می‌کنند اما روش پخت آن در ارومیه کمی متفاوت است. یکی از مزیت‌های این غذا را درا بودن دمای متعادلی آن می‌دانند. زمان پخت این غذا برای نوع ساده آن حدوداً 5 دقیقه خواهد بود. گوزلمه انواع دیگری مانند گوزلمه گوشت، گوزلمه پنیر، گوزلمه یوفکا و گوزلمه بادمجان دارد.

طرز تهیه گوزلمه

مواد لازم جهت تهیه گوزلمه ساده

برای درست کردن یک گوزلمه ساده باید مواد زیر را آماده کنید:

  • تخم مرغ محلی: 4 عدد
  • ماست چکیده: 3 پیمانه
  • سیر: 4-5 حبه
  • نمک و زردچوبه: به مقدار دلخواه
  • کره یا روغن محلی: به مقدار دلخواه
طرز تهیه گوزلمه ساده

طرز تهیه گوزلمه ساده

برای تهیه این غذا ابتدا باید ماست را آماده کنید. مقدار مشخص شده از ماست را درون یک قابلمه روی شعله ملایم گاز گذاشته مقدار کمی آب اضافه نمایید و هم بزنید. دقت فرمایید که ماست را باید طوری هم زد که بریده نشود و روی آن جوش نزند. بعد از مدت کمی دور قابلمه آرام آرام شروع به جوش‌زدن می‌کند. هنگامی‌که به این مرحله رسیدید قابلمه را از روی حرارت بردارید و با انگشت خودتان گرمای ماست را تست نموده که خیلی داغ نباشد.

در مرحله بعدی باید تخم مرغ‌ها را آماده نمایید. داخل تابه‌ای که از قبل آماده کرده‌اید کره یا روغن محلی بریزید، منتظر بمانید تا به گرمای مناسب برسد. تخم مرغ‌ها را درون تابه بشکنید و خوب بپزید. در این قسمت می‌توانید ادویه‌ها را اضافه نموده و بعد تابه را از روی شعله بردارید. سیرهایی که آماده کرده‌ بودید را خوب له و پوره کنید. کاسه‌ای بردارید و تخم مرغ، ماست و سیرها را با هم مخلوط نمایید. این غذا را می‌توانید با نان تیلیت کرده و میل فرمایید.

مواد لازم جهت تهیه گوزلمه بادمجان:

  • بادمجان: 2 عدد
  • آرد: 3 پیمانه
  • تخم مرغ: 1 عدد
  • سیر: 2 حبه
  • نمک و ادویه دلخواه: به میزان لازم
  • روغن: 1 قاشق غذاخوری
  • آب: به میزان لازم
طرز تهیه گوزلمه بادمجان

طرز تهیه گوزلمه بادمجان

بادمجان‌ها را خوب شسته و کباب نموده و اجازه دهید تا به دمای محیط برسد. تخم مرغ‌ را با روغن، نمک و آب به قدری ورز دهید تا یک خمیر یک دست به دست آید. پوست بادمجان‌های کباب شده را جدا کرده و همراه با سیرها درون مخلوط‌کن بریزید یا با گوشت‌کوب حسابی له کنید. حالا از خمیرتان به اندازه کف دست یا یک گردو بردارید و با وردنه خوب صاف نمایید تا به اندازه‌ای که می‌خواهید نازک شود. توجه داشته باشید خمیر به قدری نازک باشد که بتواند تمام سطح داخل تابه را پر کند.

سپس از مخلوط له شده بادمجان و سیر مقداری بردارید، وسط تابه پخش کنید و نیم دیگر خمیر را روی مواد تا بزنید. تابه مورد نظرتان را روی شعله گاز قرار دهید و مقداری روغن درون آن بریزید. پس از این‌که روغن کمی گرم شد خمیر را در تابه قرار داده و با شعله متوسط سرخ نمایید. گوزلمه بادمجان شما بعد از سرخ‌ شدن هر دو سطح آن آماده سرو است.

طرز تهیه گوزلمه ارومیه

طرز تهیه گوزلمه پنیری ترکیه ای

مواد لازم برای تهیه گوزلمه پنیری

  • شیر ولرم: 1.5 پیمانه
  • پودر خمیرمایه خشک: نصف قاشق
  • شکر: 1 قاشق
  • نمک: 1 قاشق
  • آرد: 4 پیمانه یا تقریباً نیم‌ کیلو
  • کره یا روغن: به میزان لازم

ابتدا خمیرمایه خشک فوری را به همراه شیر ولرم، کره یا روغن در ظرفی با یکدیگر مخلوط نمایید. نمک و آرد را کم‌کم به ترکیب اضافه نموده و خوب هم ‌بزنید تا ورز بیاید. بعد از این‌که خمیر به صورت صاف و یکنواخت در آمد روی آن را با ظرفی بپوشانید و استراحت دهید. با خمیر به‌ دست آمده چانه درست کرده و با کمک وردنه روی سینی پهن کنید. کره‌ای که از قبل آب شده همراه با روغن روی سطح خمیر بریزید. سپس خمیر را مربع شکل تا زده و خمیری دیگر به همین شکل تهیه کنید. خمیر مربع شکل را وسط خمیر دوم بگذارید و مانند خمیر قبلی تا بزنید.

درون کاسه‌ای پنیر پیتزا، پنیر سفید و جعفری خرد شده را مخلوط کنید. از این مواد درون نیمی از خمیرها ریخته و با نیم دیگر خمیر روی مواد و لبه‌ها را بگیرید. روی مواد ماست و زرده تخم مرغی که از قبل آماده شده بمالید. ترکیب به‌دست آمده را در دمای 200 درجه، 35 تا 40 دقیقه قرار دهید.

طرز تهیه گوزلمه پنیری ترکیه ای

انواع دیگری از گوزلمه

گوزلمه سیب‌زمینی را هم تقریبا مشابه گوزلمه بادمجان درست می‌کنند و فقط مواد درون خمیر آن متفاوت است. سیب‌زمینی له‌ شده را به همراه جعفری و پیازچه ریز خرد‌شده مخلوط کرده و وسط خمیر پخش می‌نمایید. همانند گوزلمه بادمجان خمیر را به همراه مواد داخلش در تابه می‌گذارید تا سرخ شود. گوزلمه‌های دیگر مانند اسفناجی و سوسیسی نیز طبخ یکسانی دارند و فقط مواد داخل آن‌ها بسته به ذائقه شما متفاوت خواهد بود.

نکات مهم در طرز تهیه گوزلمه

اگر از بوی سیر در غذا بیزار هستید می‌توانید در هنگام پختن تخم مرغ، سیر را کنارش سرخ‌ کرده یا از پودر سیر استفاده کنید. در تهیه این غذا اگر ماست شما آب‌دار است با کمک کیسه آب اضافی آن را بگیرید تا سفت شود. در پخت گوزلمه حتماً باید از ماست چکیده و یا کیسه‌ای استفاده نمایید.گاهی افراد برای این‌که سردی ماست خنثی گردد به مواد لازم در تهیه این غذا نعنا نیز اضافه خواهند کرد. می‌توانید ماست و سیر را هم‌زمان یا جدا سرو نموده، این بستگی به میزان علاقه شما دارد. نان را می‌توان هم تیلیت کرده و هم در کنار گوزلمه نوش جان کنید.

سخن آخر

گوزلمه یک غذای فوق‌العاده مقوی و یک وعده کامل برای نهار و شام است. این غذا در قرن 21 کم‌کم به فست‌فودهای ترکیه اضافه شد. نوع ایرانی این غذا به خمیر احتیاجی ندارد. بعضی از افراد در تهیه گوزلمه از قارچ و گوشت چرخ‌ کرده نیز استفاده می‌کنند. گوزلمه‌ای که به روش ترکیه‌ای تهیه می‌گردد را می‌توانید با انواع سس‌ها نوش جان نمایید. نکاتی که برای درست‌کردن یک گوزلمه خوشمزه گفته ‌شد را رعایت کرده و از مزه بی‌نظیر این غذا لذت ببرید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها فرمانده لشگر قهرمان 31عاشورا، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر آشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤
    یاشاسین ترک‌❤
    URMİA ❤AZERBAYCAN

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا