غذای بین الملل

نکات مهم در مورد طرز تهیه بورک پنیر خوشمزه

بورک یک غذای محبوب ترکیه‌ای است، که هم می‌توان آن را به عنوان یک وعده سرو کرد و هم به عنوان پیش غذا مصرف کرد. بورکی که قصد داریم آموزش دهیم، یک گزینه عالی برای صبحانه است و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. پیشنهاد می‌کنیم این رسپی را از دست ندهید و حتما تهیه کنید و همراه با چای برای صبحانه نوش جان نمایید. مطمئنا با یک بار مصرف مزه آن همیشه زیر زبانتان خواهد ماند و از طرفداران پروپا قرص آن خواهید شد. طرز تهیه بورک پنیر بسیار آسان بوده و مواد اولیه آن بسیار در دسترس است.

بیشتر افراد این خوراکی خوشمزه را به عنوان پیش غذا یا میان وعده مورد استفاده قرار می‌دهند. همان‌گونه که می‌دانید، بورک در انواع مختلفی تهیه می‌شود. از خمیر یوفکا به عنوان نان بورک استفاده می‌شود و تقریبا در تمامی انواع بورک‌، مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها مواد میانی آن است که تفاوت دارد. با توجه به این موضوع که مواد میانی بورک از چه چیزی تهیه می‌شود، می‌توان آن را به عنوان غذای اصلی، میان وعده، پیش غذا و یا صبحانه مورد استفاده قرار داد. در ادامه این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ طرز تهیه بورک پنیری که برای صبحانه مناسب است، توضیح داده شده است.

بورک چیست؟

پیش از آنکه طرز تهیه بورک پنیر را آموزش دهیم، بهتر است که بیشتر در مورد این غذا بدانید. همان‌طور که پیشتر هم بدان اشاره کردیم، بورک از جمله معروف‌ترین و پرطرفدارترین میان وعده‌های مردم کشور ترکیه است که بسیار هم مقوی است. بورک به ترکی   (Borek) یک پیش غذا بوده که مواد اولیه آن خمیر نان یا شیرینی (معروف به خمیر یوفکا) و محتویات مورد علاقه شخص است. هر هنگام که تصمیم گرفتید بورک درست کنید، می‌توانید مواد مورد علاقه‌ خود را بین این خمیر قرار داده و در روغن سرخ کنید و یا آن را در فر بپزید.

نکته جالبی که شاید بیان آن خالی از لطف نباشد، این است که مردم ترکیه عادت دارند برای صبحانه یا عصرانه درون خمیر یوفکا، پنیر، سبزیجات و زیتون منطقه اژه (سواحل دریای اژه) می‌گذارند. علاوه بر این برای نهار در آن کالباس، گوجه، زیتون، سبزیجات، پنیر، فلفل دلمه‌ای و… قرار می‌دهند. در این مطلب تصمیم داریم تا بورک با محتویات پنیر آماده کنیم. در ادامه مرحله به مرحله طرز تهیه بورک پنیری را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه بورک پنیر

مواد مورد نیاز جهت تهیه بورک پنیری

  • خمیر یوفکا: ۷ ورق مستطیلی
  • پنیر لبنه یا پنیر خامه‌ای: ۳ قاشق پر غذاخوری
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • شیر: ⅓ پیمانه
  • روغن: ⅓ پیمانه
  • شکر: ۱ قاشق غذاخوری
  • وانیل: نوک قاشق چایخوری

طرز تهیه بورک پنیر

مراحل طرز تهیه بورک پنیر

طرز تهیه بورک پنیر خوشمزه این‌گونه است که ابتدا تخم مرغ، شیر، روغن، شکر و وانیل را با یکدیگر به خوبی مخلوط کنیم. این کار برای آن است که بعدا جهت آغشته کردن و طعم‌دار کردن خمیر یوفکا از آن استفاده کنیم. از آنجایی که این بورک برای صبحانه تهیه می‌شود، بهتر است به مواد طعم دهنده آن شکر و وانیل نیز اضافه شود. در صورتی که دوست ندارید بورک طعم شیرینی داشته باشد، می‌توانید شکر و وانیل را حذف کنید.

مرحله اول

لازم به ذکر است که پنیر لر ترکیه همان پنیر ریکوتا است که در آماده‌سازی چیز کیک آلمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پنیر فاقد نمک بوده و پودر مانند است. در شروع کار، یک کاسه بردارید و پنیر و جعفری که از قبل خرد شده است را درون آن بریزید.

مرحله دوم

در مرحله بعد نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا ترکیب یکدستی حاصل شود. مواد را کنار گذاشته و خمیر یوفکا را که به صورت دایره است به دو نیمه مساوی برش بزنید.

مرحله سوم

در ادامه طرز تهیه بورک پنیر بایستی تخم مرغ، روغن مایع، ماست و شیر را داخل ظرفی مناسب بریزید و با یکدیگر مخلوط کنید. در این مرحله باید نمک را افزوده‌ و ترکیب کنید تا مایه یکدستی به دست آید. سینی فر یا یک قالب گرد را چرب کنید و کنار دست خود بگذارید.

مرحله چهارم

در این مرحله نصف خمیر یوفکا را روی میز باز کنید. سپس مقداری از مواد رومال را روی خمیر ریخته و با فرچه روی خمیر پخش کنید. اکنون نوبت قرار دادن ترکیب پنیر و جعفری روی سطح خمیر است که باید به صورت یک نواخت پخش شوند‌.

مرحله پنجم

در ادامه از لبه خمیر به سمت قسمت بریده شده، به شکل یکنواخت رول کنید. سپس بایستی خمیر رول شده را درون قالب از وسط به شکل حلزونی گرد کنید. مابقی خمیرها را نیز به همین ترتیب آماده و رول کنید.

مرحله ششم

پس از پایان کار رول پیچی، باقی‌مانده مواد رومال را توسط برس روی سطح بورک پخش کنید. در صورت تمایل هم می‌توانید روی آن را کنجد یا سیاه دانه بپاشید‌.

مرحله هفتم

در مرحله پایانی طرز تهیه بورک پنیر باید بورک‌ها را درون فر که از قبل با دمای ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد (فرهای برقی حدود ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد) گرم کرده‌اید، قرار داده و اجازه دهید تا سطح بورک کاملا طلایی شود. بورک‌های طلایی را از فر خارج کرده و در ظرف مورد نظر سرو نمایید.

طرز تهیه بورک پنیر

نکات مهم جهت خوشمزه‌تر و بهتر شدن بورک پنیری

  1. با به کار بردن طرز تهیه یوفکای خانگی می‌توانید در خانه هم خمیر یوفکا درست کنید که بسیار راحت و سریع است.
  2. بورک‌ها نباید بیش از اندازه پر شوند. چنانچه بورک‌های شما روی گاز یا داخل فر ترکید، بدون شک درون خمیرها را بیش از حد پر کرده‌اید.
  3. مایه داخلی بورک بیشتر پنیر و اسفناج است، ولی شما می‌توانید خلاقیت به خرح دهید و مواد کم‌تر استفاده شده برای این خوراکی مثل بادمجان را نیز امتحان کنید.
  4. چنانچه در طرز تهیه بورک پنیر برای شما این سوال مطرح شده است که بورک را با چه چیزی سرو کنید، بایستی بگوییم که چای به همراه بورک در ترکیه معروف است.
  5. در صورتی که پنیر ترکیه‌ای لر ندارید، می‌توانید به جای آن از پنیر خامه‌ای استفاده کنید که در این صورت بایستی مقداری نمک به مواد داخل خمیرها اضافه کنید.
  6. چنانچه خمیر یوفکا نداشتید، می‌توانید از خمیر فیلو هم  استفاده کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا