غذای اصلی

طرز تهیه اشکنه تهرانی مجلسی و خوشمزه

اشکنه که از گذشته تا به امروز یکی از غذا‌های قدیمی و سنتی به شمار می‌رود، یکی از غذا‌هایی بوده که طعم بسیار خوبی را به خود اختصاص داده است. این غذا به دلیل قدیمی بودن آن بیشتر در گذشته در سفر‌ه افراد دیده می‌شد؛ اما امروز حتی ممکن است افراد نام چنین غذایی را نشنیده باشند. در شهر‌های گوناگون اشکنه را به صورت‌های مختلف طبخ می‌شود که یکی از آنها اشنکه تهرانی بوده و در میان افراد از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و طرفدار‌ان زیاد‌ی دارد. اشکنه به مواد افزودنی بسیاری نیاز نداشته و همه افراد می‌توانند در منزل خود آن را به آسانی تهیه و میل کنند. 

مواد لازم جهت تهیه اشکنه تهرانی 

اشکنه همانند غذا‌های دیگر، دارای مواد اولیه‌ای بوده که به آن طعم و مزه بسیار عالی می‌دهند؛ به همین دلیل برای تهیه کردن اشکنه تهرانی و یا هر نوع دیگر آن بهتر است از مواد اولیه بسیار تازه و خوب استفاده کنید. اشکنه تهرانی به مواد افزودنی بسیاری نیاز نداشته و خیلی سریع و آسان در منزل آماده می‌شود. مواد اولیه‌ای که برای تهیه کردن اشکنه تهرانی لازم است شامل: 

  1. تخم مرغ 
  2.  سیب زمینی 
  3.  رب گوجه فرنگی 
  4. زردچوبه
  5. نمک، فلفل سیاه و قرمز به مقدار لازم
  6. آرد 
  7. پیاز 
  8. شنبلیه کاملا خشک شده 
  9. روغن و یا کره 
  10.  آب 

طرز تهیه اشکنه تهرانی

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه اشکنه تهرانی

۱. در مرحله نخست برای اینکه یک اشکنه کاملا اصیل ایرانی آماده کنید، ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و آن را درون یک ماهیتابه یا قابلمه بریزید و کمی روغن نیز به آن اضافه کنید و بگذارید تا کاملا طلایی رنگ شوند. سپس آنها را هم بزنید تا رنگ سوختگی به خود نگیرند و طعم اشکنه را تغییر ندهد. 

۲. در مرحله دوم هنگامی که پیاز‌ها کاملا طلایی شدند، سیب زمینی را هم به صورت نگینی خرد کرده و به آنها اضافه کنید تا با حرارت کم کمی نرم شوند. 

۳. در مرحله سوم نوبت به اضافه کردن رب‌گوجه فرنگی می‌رسد. پس از اینکه کمی سیب زمینی‌ها نرم و به خوبی سرخ شدند، رب گوجه فرنگی را به آن اضافه و نمک و زرد چوبه و فلفل سیاه و یا فلفل قرمز را با توجه به ذائقه و سلیقه خود به آن اضافه کنید و بگذارید تا رب گوجه به طور کامل با آنها سرخ شود تا بو‌ی خامی و همچنین طعم آن گرفته شده و اشکنه‌ای خوش رنگ و خوشمزه را برای خود و خانواده آماده کنید.

۴. در مرحله چهارم هنگامی که تمامی موارد با هم سرخ شدند، شنبلیه خشک شده که یکی از مهم‌ترین مواد اولیه برای تهیه اشکنه است را به آن‌ها اضافه کنید تا طعم و بو‌ی آن را به خوبی تغییر دهد. 

۵. در مرحله پنجم آرد گندمی را که تهیه کرده‌اید را کم کم به مواد خود اضافه کرده و سریعاً آن را تفت دهید. اگر آرد‌ را به طور کامل به مواد اضافه کنید، ممکن است به صورت گلوله گلوله در‌آید و اشکنه شما طعم و ظاهر خوبی نداشته باشد. 

۶. در این مرحله حدود سه لیوان آب را به اشکنه اضافه کنید و بگذارید تا خوب مواد داخل آن بپزند. هنگامی که از پخته شدن آن مطمئن شدید و اشنکه شما آب نداشت تخم مرغ‌ها را در یک ظرف تمیز شکسته و به آن اضافه کنید و درب آن را به طور کامل ببندید تا به خوبی پخته شود. 

نکات مهمی که در هنگام پخت اشکنه باید به آن توجه داشته باشیم

در هنگام پخت تمامی غذا‌ها نکات مهمی وجود دارد که افراد باید به آنها توجه بیشتر‌ی داشته باشند تا یک غذا‌ی عالی را برای مهمانان خود آماده کنند. برخی از این نکات مهم در پخت اشکنه شامل: 

۱. باید در هنگام اضافه کردن تخم‌مرغ به اشکنه خیلی سریع مواد را هم بزنید تا تخم مرغ کاملا با دیگر مواد مخلوط شود. اگر در هنگام اضافه کردن تخم‌‌مرغ آن را به خوبی هم نزنید، تخم‌مرغ یک‌جا میماند و ظاهر بد‌ی به اشنکه شما خواهد داد.

۲. برخی افراد هستند که سیب‌زمینی را به صورت سرخ نشده به اشکنه اضافه می‌کنند؛ که این امر باعث می‌شود که نشاسته‌ای که در سیب‌زمینی وجود دارد کاملا از بین نرود. 

۳. اگر شما شنبلیله خشک شده در منزل نداشته و وقت خرید کردن آن را ندارید، می‌توانید از مرزه خشک در اشکنه خود استفاده کنید. 

 ۴. شما می‌توانید از کره محلی یا روغن محلی برای اشکنه خود استفاده کنید؛ چرا که طعم و بو‌ی بی‌نظیر‌ی به اشکنه شما می‌دهد و بسیار مقو‌ی خواهد بود. 

طرز تهیه اشکنه تهرانی

سخن پایانی 

اشکنه همانند دیگر غذا‌های سنتی و اصیل ایرانی، در بین افراد طرفداران بسیار‌ی دارد که همه افراد از هر دهه‌ای که باشند، آن را به عنوان یک غذا‌ی قدیمی ایرانی می‌شناسند. اشنکه یکی از غذا‌های پر مصرف در گذشته بوده بوده که به همین دلیل افراد‌ی مانند پدر‌بزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها و حتی پدر و مادرهای ما نیز با طعم و بوی این غذا‌ی قدیمی خاطره‌هایی دارند. شما با پخت دوباره آن تمامی خاطره‌های آن عزیزان را زنده خواهید کرد. پخت اشکنه چندان کار سختی نبوده و تمامی افراد می‌توانند با استفاده از مواد‌اولیه‌ای ساده‌ای که در تمامی منزل‌ها می‌شود مانند تخم‌مرغ، پیاز، رب‌گوجه، سیب‌زمینی، شنبلیله خشک، آرد، روغن، نمک و فلفل و زردچوبه و یک اشکنه بی‌نظیر را برای خود و خانواده آماده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا