کلوچه و کوکیکیک و شیرینی

طرز تهیه کوکی هویج خوشمزه

چه چیزی دلپذیرتر از خوردن عصرانه‌ای سالم و خوشمزه در یک عصر پاییزی یا میان عده‌ای مقوی و دلچسب در صبح یک روز بهاری است؟ تهیه عصرانه و میان وعده‌های مقوی و خوشمزه و ترکیب آن با چای ایرانی، محشرترین میان وعده است. کوکی یکی از میان وعده‌های مقوی و خوشمزه‌ای است که سرو آن با چای، نسکافه، قهوه و دیگر نوشیدنی‌ها ترکیبی شگفت‌انگیز و البته خوش مزه می‌شود. این خوراکی محبوب، با طرز تهیۀ آسانی که دارد، به شما این امکان را می‌دهد تا با کمترین و حداقل تجهیزات، در منزل خود و بدون نیاز به هزینه‌های کلان، آن را درست کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

مواد لازم برای پخت کوکی هویج

  • تخم مرغ      2 عدد
  • شکر     1 پیمانه
  • کره      2/3 پیمانه
  • هویج رنده شده     1/2 پیمانه
  • عسل      1/4پیمانه
  • آرد         2/5 پیمانه
  • وانیل      1/2 قاشق غذا خوری
  • پودر دارچین      2 قاشق غذاخوری
  • بکینگ پودر       1قاشق غذاخوری
  • نمک       به مقدار لازم

طرز تهیه کوکی هویج

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه کوکی هویج

برای پخت و تهیه کوکی باید مراحلی طی شود که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  1. مرحلۀ اول:

قبل از شروع فرآیند پخت کوکی، به مدت 30 دقیقه کره را از داخل یخچال یا فریزر خارج کنید و اجازه دهید تا با دمای محیط هماهنگ شود و رفته رفته نرم گردد (این کار به راحت پیش رفتن فرآیند پخت کوکی کمک می‌کند.). بعد از گذشت حدود 30 دقیقه از خارج کردن کره از یخچال، شکر، عسل و تخم مرغ را به همراه کره درون کاسه‌ای ریخته و آن‌ها را خوب با هم مخلوط کنید. برای راحتی می‌توانید از هم‌زن برقی کمک بگیرید تا هم انرژی کمتری مصرف کنید و هم مواد به طور کامل ترکیب شوند.

  1. مرحلۀ دوم:

در مرحلۀ دوم، هویج رنده شده را به کاسۀ مواد مخلوط شده اضافه کنید و برای بار دوم مواد را خوب ترکیب کنید. در این مرحله، برای ترکیب مواد با هم بهتر است از لیسک استفاده شود تا به خوبی ترکیب مواد انجام گردد.

  1. مرحلۀ سوم:

اکنون زمان آماده کردن فر است. آن را روی دمای 170 درجۀ سانتی‌گراد قرار داده و اجازه دهید تا کامل درون فر گرم شود. همزمان با آماده شدن فر، آرد، بیکینگ پودر، وانیل، نمک و دارچین را با هم ترکیب کرده و 3 مرتبه الک می‌کنیم. بعد از اینکه به طور کامل الک شد، مخلوط تهیه شده را به کاسه اضافه کرده و با استفاده از لیسک، شروع به هم زدن و ترکیب آن مواد با هم می‌کنیم. این کار را تا جایی ادامه می‌دهیم که خمیر کوکی ما به شکل چسبنده و نرم در آید. وقتی خمیر به این حالت درآمد، هم زدن را متوقف می‌کنیم.

  1. مرحلۀ چهارم:

با استفاده از کاغذ نسوز، داخلی سینی فر را می‌پوشانیم (وجود کاغذ نسوز ضروری است و در صورت نیاز اقدام به تهیۀ آن کنید). برای قرار دادن خمیر کوکی، باید کمی دست‌ها را با روغن چرب کنیم. توجه داشته باشید که چربی دست باید به اندازه‌ای باشد که خمیر به آن نچسبد. پس حواستان به مقدار روغنی که به کار می‌گیرید، باشد! بعد از چرب کردن کف دستان، خمیر کوکی را برداشته و با تبدیل آن به فرم و شکل دلخواه، کوکی دلخواه را بسازید. بعد از فرم دادن به کوکی‌ها، آن‌ها را درون فر قرار داده و منتظر بمانید.

  1. مرحلۀ پنجم:

با حرارت دیدن خمیر کوکی در فر، حجیم می‌شوند. پس باید هنگام قرار دادن کوکی‌ها در فر، فاصلۀ قابل توجهی بین هر یک ایجاد کنید و چسبیده و نزدیک به هم در سینی فر قرار ندهید؛ چراکه بعد از پخته شدن حجیم می‌گردند و پهن می‌شوند و امکان چسبیدن و تغییر شکل در آنها وجود دارد.

  1. مرحلۀ ششم:

کوکی‌ها حدود 15 الی 20 دقیقه نیاز به زمان دارند تا کامل پخته شوند. بعد از سپری شدن زمان مورد نیاز، سینی فر را از داخل فر خارج کرده و به کوکی‌ها اجازه دهید تا خنک شوند. سپس هر یک را از کاغذ نسوز جدا کنید و در ظرف بگذارید. اهمیت و ضرورت وجود کاغذ نسوز در این مرحله کاملا معلوم و مشخص است. وجود آن کمک می‌کند تا کوکی‌ها هنگام پخته شدن به سینی نچسبند و فرم و شکل کوکی حفظ شود. در نهایت، کوکی هویج خشمزه و دلچسب شما حاضر است. نوش جان!

از آنجایی که ذائقه و سلیقۀ افراد با یکدیگر متفاوت است، می‌توانید در حین تهیۀ کوکی هویج، در صورت علاقه و تمایل به مواد و خوراکی‌های مختلف و افزودنی‌های متنوع مانند چوب دارچین، برای افزودن به کوکی استفاده کنید یا از خوراکی‌های تزئینی روی کوکی هویج بهره ببرید و هنگام پخت آنها، رنگ و ظاهری زیبا به شرینی‌ ببخشید. انتخاب با شماست!

طرز تهیه کوکی هویج خوشمزه

بیشتر بخوانید:

کلام پایانی

کوکی، یکی از شیرینی‌های سالم و مقوی است که در سراسر دنیا، طرفداران زیادی دارد؛ تا حدی که به عنوان یکی از شیرینی‌های بین‌المللی شناخته می‌شود. کوکی به روش‌های مختلف و در انواع متنوعی پخت می‌شود. کوکی هویج یکی از آن‌ها است که برای تهیه کوکی هویج خوشمزه و دلچسب نیاز به تخم مرغ، شکر، کره، وانیل، پودر دارچین، نمک، آرد، و از همه مهم‌تر هویج رنده شده دارید. مقدار لازم از هر یک از مواد اولیۀ مورد نیاز، به طور تقریبی و برای تعداد متوسط افراد ذکر شده است و کم و زیاد بودن مقدار مواد مانند عسل، خامه، کره، نمک یا حتی دارچین آن، بسته به سلیقۀ شما و ذائقۀ افراد متفاوت است و می‌توانند کمتر نیز باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا