دانستنی ها

خشک کردن ریحان بدون سیاه شدن + بهترین روش نگهداری

نقش مهم سبزیجات معطر در فرهنگ غذایی ایران را نمی‌توان کتمان کرد. این دست سبزیجات به صورت خام و پخته و هم به صورت خشک شده در انواع خوراکی‌ها استفاده می‌شوند. یکی از معطرترین و پرکاربردترین سبزیجات، ریحان است. اگر قصد دارید ریحان را بدون سیاه شدن خشک کنید، مطالعه این مقاله می‌تواند به شما کند. پس تا انتها‌ با ما همراه باشید.

خشک کردن ریحان بدون سیاه شدن + بهترین روش نگهداری

روش‌های خشک کردن ریحان

روش‌های سنتی و جدیدی برای اینکار وجود دارد. استفاده از دستگاه خشک کن و ماکروفر علاوه بر سریع بودن، نتیجه بهتری برای شما به ارمغان می‌آورد. روش قدیمی‌تر و به اصطلاح سنتی، خشک کردن ریحان در هوای آزاد است. اگر در شهری با آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، این روش می‌تواند برای شما کاربردی باشد. خشک کردن ریحان در هوای آزاد ممکن است برای شهر‌های شرجی و مرطوب چندان گزینه خوبی نباشد.

هر هفته غذا چی بپزم؟ برنامه غذایی هفتگی زنان شاغل و خانه دار

خشک کردن ریحان بدون سیاه شدن + بهترین روش نگهداری

روش سنتی خشک کردن ریحان

روش سنتی زمانبرتر بوده و برای آن به دو هفته زمان نیاز است. وسایل لازم برای این روش نخ، دستمال آشپزخانه و کیسه کاغذی می‌باشد. به این نکته توجه کنید که بهترین محل برای خشک کردن سبزیجات، فضایی گرم و خشک، آرام و بدون آلودگی است. انباری می‌تواند محیط مناسبی باشد که ریحان‌های خود را خشک کنید.

بعد از اینکه محل مناسب را انتخاب کردید، به سراغ ریحان‌ها بروید. انتهای ریحان‌ها را ببرید. یک کاسه بزرگ و جادار را از آب سرد پر کنید. انتهای ریحان‌ها را بگیرید و برگ‌ها را در آب تکان دهید تا به خوبی تمیز شوند. دقت کنید که هیچ برگی آسیب نبیند. اگر برگ آسیب دیده یا پژمرده‌ای دیدید به آرامی جدا کنید.

پارچه آشپزخانه تمیز را پهن کنید و ریحان‌ها را بر روی آن قرار دهید. با اینکار آب اضافی خارج می‌شود و ریحان شما کپک نمی‌زند و لکه دار نمی‌شود.

چند شاخه ریحان را درکنار هم دسته کنید و ساقه آن‌ها را به کمک یک نخم ضخیم محکم ببندید. قرار دادن ۳ تا ۴ شاخه در هر دسته بهتر است تا فرایند خشک شدن مطلوب‌تر صورت بگیرد.

حالا وقت آن رسیده نخ‌ها را با فاصله و در جای مناسبی آویزان نمایید. اگر فکر می‌کنید در فضای مدنظر شما گرد و غبار وجود دارد، هر دسته را در یک کیسه کاغذی قرار بدهید. بهتر است چند شکاف در کیسه کاغذی ایجاد کنید تا هوا به خوبی جریان داشته باشد. خب حالا اجازه دهید ریحان کاملاً خشک شود.

نکته مهم: با گذشت زمان و خشک شدن ریحان، برگ‌های خشک شده را جدا نمایید اما نباید آن‌ها را تحت فشار نگهداری کنید. بهتر است برگ ریحان خشک شده را در پاکت‌های کاغذی و یا ظروف شیشه‌ای نگهداری نمایید.

هر بار که قصد مصرف داشتید، مقداری از برگ را بر روی کف دستتان بریزید، مالش دهید و سپس داخل غذا بریزید. این روش نه تنها برای ریحان، بلکه برای شوید، نعناع، اسطوخودوس، مریم گلی و گزنه نیز به کار می‌رود.

با این روش همیشه پیاز داغ در دسترسته: طرز تهیه پیاز داغ برای نگهداری طولانی در فریزر

خشک کردن ریحان بدون سیاه شدن + بهترین روش نگهداری

روش مدرن خشک کردن ریحان

روش مدرن در زمان بسیار سریعی ریحان را به صورت خشک شده به شما تحویل می‌دهد. کافی است از مایکروفر استفاده کنید که تنها ۳ دقیقه طول می‌کشد و ریحان خشک شده را تا میزان قابل قبولی از عطر و طعم ثابت برای شما فراهم می‌کند. وسایل لازم برای روش مدرن دستمال آشپزخانه، ظرف مناسب و مایکروفر نیاز است.

مانند روش سنتی ریحان را بشویید. یک دستمال آشپزخانه تمیز را روی ظرف مد نظرتان قرار داده و سپس ریحان‌ها با کمی فاصله از هم روی آن قرار دهید. ریحان‌ها را به مدت ۳۰ ثانیه با بیشترین درجه حرارت دهید تا خشک شود. نیاز است این کار را هر بار تکرار کنید تا گیاه خشک‌تر شود.

زمانی که مشاهده کردید برگ‌ها پیچ خوردند، وقت آن رسیده آن‌ها را از مایکروفر خارج کنید. نگهداری ریحان‌ها نیز در روش مدرن و سنتی یکسان است.

آیا خشک کردن ریحان سخت است؟

خشک کردن ریحان به دلایلی نسبت به سایر سبزیجات سخت است. برگ‌های ریحان زیادی حساس هستند و با کوچکترین آسیبی سیاه می‌شوند. بنابراین برای خشک کردن این برگ‌ها به زمان بیشتری نیاز دارید.

خشک کردن ریحان بدون سیاه شدن + بهترین روش نگهداری

ریحان خشک و غذاهای ایرانی

ممکن است برای شما نیز سوال باشد که ریحان خشک در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟ ریحان در کنار برخی غذاها حکم نمک را دارد و بدون آن به نظر می‌رسد یک چیزی کم است. ریحان و کباب کوبیده ترکیب جذابی است که خواص بسیاری دارد. از ریحان به عنوان طعم دهی انواع بورانی نیز استفاده می‌شود. همچنین ریحان خشک برای تهیه سس پستو و پاستا سبزیجات نیز به کار می‌رود.

با این روش می‌تونی سبزی نعناع رو بدون اینکه سیاه بشه، خشک کنی: خشک کردن نعنا بدون سیاه شدن

خشک کردن ریحان بدون سیاه شدن + بهترین روش نگهداری

جمع‌بندی

ما در این مقاله انواع روش های خشک کردن ریحان را برای شما بیان کردیم. امیدواریم مقاله فوق برای شما مفید بوده باشد. برای دسترسی به دیگر مطالب و دستورالعمل های آشپزی، سری به بخش مقالات سایت بزنید. از اینکه تا پایان با ما همراه بودید متشکریم.

سوالات متداول

  • نحوه خشک کردن سبزی ریحان به چه صورت است؟

ما به روش سنتی و مدرن می‌توانیم ریحان خشک داشته باشیم. روش سنتی خشک شدن ریحان در هوای آزاد و روش مدرن استفاده از دستگاه خشک کن و مایکروفر است.

  • آیا از از خشک کن نیز می‌توان برای خشک کردن ریحان استفاده کرد؟

بله. استفاده از این دستگاه برای خشک کردن حجم بالایی از ریحان بسیار کاربردی است. ریحان را تمیز کنید، برگ‌ها را از ساقه به آرامی جدا کرده و برگ‌ها کاملا بر روی دستمال آشپزخانه قرار دهید تا خشک شوند. دستگاه خشک کن را روی ۹۵ درجه بگذارید. هر چند ساعت یکبار برگ‌ها را چک کنید. مدت زمان لازم برای خشک ریحان با استفاده از خشک کن حدود ۱۲ ساعت یا یک روز است.

  • کاربرد ریحان خشک چیست؟

یکی از سوالات رایج این است ریحون خشک برای چی خوبه؟ در پاسخ باید بگوییم که ریحان خشک برای لاغری، سلامت قلب و دندان‌ها بسیار مفید است و از آن برای تهیه انواع خورش و سالاد استفاده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا