غذای محلیپلویی و چلوییغذای اصلی

طرز تهیه ساطری پلو ، غذای محلی خراسان

برخی از پلوهای اصیل ایرانی، معمولاً به همراه گوشت قل‌قلی سرو می‌شوند. این غذاها شامل آلبالو پلو، لوبیا پلو، کلم پلو و عدس پلو است. البته استفاده از گوشت قل‌قلی در این غذاها کاملاً سلیقه‌ای است.یکی دیگر از این غذاها ساطری پلو است که در ادامه این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ به طرز تهیه ساطری پلو ، غذای محلی خراسان می‌پردازیم.

ساطری پلو غذای محلی خراسان

ساطری پلو یکی از چند پلوی معروف و اصیل ایرانی است. این غذا مانند دیگر پلوهای ایرانی مثل آلبالو پلو و کلم پلو معمولاً همراه با گوشت چرخ کرده قل‌قلی شده آماده می‌شود. ساطری پلو غذایی ساده ولی مجلسی است که بیشتر در شهر خراسان طبخ می‌شود. مردم خراسان این غذا را مجلسی می‌دانند و در مهمانی‌های خود، از میهمانان با ساطری پلو پذیرایی می‌کنند.

در ادامه این مقاله، قصد داریم تمامی مراحل آماده سازی این غذا محبوب و لذیذ خراسانی را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم در طرز تهیه ساطری پلو، غذای محلی خراسان

  • گوشت چرخ کرده 200 گرم
  • پیاز 1 عدد
  • برنج 3 پیمانه
  • هویج 500 گرم
  • کشمش پلویی 1 پیمانه
  • کره 2 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده، نمک و روغن به میزان لازم

لازم به ذکر است که این اندازه‌ها برای 3 الی 4 نفر مناسب است.

طرز تهیه ساطری پلو ، غذای محلی خراسان

در این مقاله، آماده سازی ساطری پلو را به چند مرحله تقسیم کردیم که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

مرحله اول

گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز رنده شده، نمک، فلفل، زعفران دم کرده و دیگر ادویه‌های دلخواه ورز دهید. ورز دادن را تا زمانی ادامه دهید که گوشت به خوبی حالت بگیرد.

مرحله دوم

گوشت چرخ کرده را به کوفته قل‌قلی‌های ریز تبدیل کنید. حالا این کوفته‌ها را داغ یک تابه با روغن داغ بچینید و اجازه دهید تا به آرامی بپزد.

مراحل آماده سازی ساطری پلو

مرحله سوم

هویج‌ها را پوست گرفته و آنها را خلالی برش دهید. دقت کنید که هر چه برش‌های هویج ضخیم‌تر باشد، زمان پخت آن نیز بیشتر می‌شود. همچنین، دقت کنید که هویج‌ها نباید رنده شوند.

بعد از برش دادن هویج‌ها، آنها را داغ یک تابه به همراه روغن داغ سرخ کنید و اجازه دهید تا به خوبی نرم شوند. سپس، کشمش‌هایی را که از در آب خیسانده بودیم را به همراه زعفران، با هویج‌ها ترکیب کنید.

مرحله چهارم

برنج را بشویید و اجازه دهید چند ساعت در آب و نمک استراحت کند. سپس، آب را در قابلمه‌ای بجوشانید. در هنگام جوشیدن آب، برنج را اضافه کرده و بگذارید نیم پز شود. در نهایت، آنها را آبکش کنید.

مرحله پنجم

ته دیگ مناسب برای ساطری پلو را در ته قابلمه بچینید. سپس، برنج، گوشت قل‌قلی، هویج و کشمش را به طور لایه‌لایه در قابلمه بریزید. در نهایت، دم کنی گذاشته و اجازه دهید برنج دم بکشد.

مرحله ششم

مرحله آخر، مرحله اضافه کردن کره و زعفران است. هنگامی که برنج به خوبی دم کشید و آماده سرو بود، کمی کره به همراه زعفران را روی آن بریزید. این کار عطر و رنگ جذابی به ساطری پلوی ما می‌دهد.

نکات مهم در طرز تهیه ساطری پلو ، غذای محلی خراسان

برخی از نکات مهم در تهیه ساطری پلو خراسانی شامل موارد زیر می‌شود.

  • برای تهیه گوشت قل‌قلی حتماً باید آب پیاز رنده شده را بگیرید تا گوشت‌ها وا نرود.
  • علاوه بر ادویه‌های اشاره شده، با توجه به ذائقه شخصی می‌توانید آنها را تغییر دهید. دارچین، هل، پودر سیر، زیره و کاری از ادویه‌های پیشنهادی ما هستند.
  • روغن جامد یا روغن حیوانی، حتی کره گیاهی نیز جایگزین خوبی برای کره و روغن هستند.
  • همان‌طور که گفته شد، هویج‌ها باید خلالی شوند. هویج رنده شده برای هویج پلو است.
  • در هنگام طبخ هویج و کشمش، امکان اضافه کردن کمی شکر نیز وجود دارد. زیرا شکر، رنگ هویج و کشمش را براق‌تر می‌کند.
طرز تهیه ساطری پلو، غذای محلی خراسان

 

  • برای تزئین برنج نیز می‌توانید از همان هویج، کشمش و گوشت قل‌قلی‌ها استفاده کنید.
  • ساطری پلو را به همراه سبزی، زیتون، ترشی و سالاد میل کنید.

روش‌های دیگر برای تهیه ساطری پلو

شیوه اصلی طبخ ساطری پلو خراسانی، همراه با گوشت قل‌قلی است. ولی برخی افراد به دلیل تنوع در سلیقه، آن را همراه با مرغ یا گوشته تکه‌ای هم آماده می‌کنند.

ساطری پلو با مرغ

تنها تفاوت این نوع ساطری پلو با نوع اشاره شده، طبخ مرغ آن است. ابتدا مرغ‌ها را به همراه ادویه و پیاز خلالی، آب‌پز کنید. سپس، می‌توانید آنها را ریش‌ریش کرده و همراه با روغن سرخ کنید. همچنین، می‌توانید مرغ‌ها را به صورت درشت و تکه‌ای سرخ کنید و کنار برنج بگذارید.

در نهایت نیز، می‌توانید کمی رب به آب مرغ اضافه کنید و اجازه دهید همراه با سس بپزد.

ساطری پلو با گوشت تکه‌ای

گوشت خورشی یا گوشت تکه‌ای یکی دیگر از انواع گوشت‌هایی است که می‌توان در کنار ساطری پلو طبخ کرد.

برای تهیه این نوع گوشت، باید گوشت‌های خورشی را به همراه پیاز نگینی سرخ کنید. همچنین، می‌توانید گوشت‌ها را به همراه آب و ادویه‌های مناسب، آب پز کنید. در نهایت، آب گوشت را با کمی رب مخلوط کرده و پیاز خلالی را با آن ترکیب کنید. این آب گوشت به عنوان سس در کنار غذا سرو می‌شود.

در آخر

ساطری پلو از غذاهای مجلسی و لذیذ خراسان است. این غذای محلی و اصیل، طعم و عطر خاصی دارد. در طرز تهیه ساطری پلو، غذای محلی خراسان، نکات خاصی برای طبخ آن وجود ندارد. این غذا تقریباً بسیار ساده است و مواد اولیه کمیاب و مخصوصی ندارد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا