دسرکیک و شیرینی

طرز تهیه سوتلاچ ، دسری ترکی و خوشمزه

آیا تاکنون طعم خوش دسرهای ترکیه‌ای را چشیده‌اید؟ شما تا چه اندازه به خوردن دسر‌های مقوی و تهیه شده از برنج علاقه دارید؟ سوتلاچ یکی از دسرهای معروف و بسیار خوشمزه ترکیه‌ای بوده که به پودینگ برنج نیز معروف است. سوتلاچ از آن جهت که از برنج تهیه می‌شود؛ از نظر بافت و مزه شباهت بسیاری به شیربرنج داشته و به همین خاطر مناسب با ذائقه مردم ایران است. از این رو شما می‌توانید به راحتی این دسر خوش‌طعم و مقوی را در منزل خود تهیه کرده و بر سر سفره مهمانی‌ها و افطاری ماه رمضان میل کنید.در ادامه این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ طرز تهیه سوتلاچ را برای شما قرار می دهیم

طرز تهیه سوتلاچ

سوتلاچ چیست؟

همان‌ طور که در بالا اشاره کردیم سوتلاچ یا همان پودینگ برنج یکی از دسرهایی است که شما حتما در هنگام سفر به ترکیه آن را در حالی که در ظروف کوچک سفالی سرو می‌شود؛ خواهید دید. اصولا مردم ترکیه اعتقاد دارند که برخی غذاها و دسرها می‌بایست درون ظروف سفالی طبخ شوند. چرا که سفال، گرما و رطوبت را به طور یکسان پخش کرده و اینگونه مانند یک آرام‌پز عمل می‌نماید. پخت دسر سوتلاچ در این ظروف موجب می‌شود تا مواد مغذی درون آن از بین نرفته و سرو آن فواید بسیاری برای بدن داشته باشد.

اگرچه بیان نمودیم که سوتلاچ طرز تهیه‌ای شبیه به شیر‌برنج دارد، اما باید گفت که این دسر به خاطر اضافه کردن خامه و نشاسته گندم به همراه آرد برنج، رنگ کرمی‌تر داشته و همچنین در پخت آن از برنج نیم‌دانه استفاده می‌شود. فراموش نکنید که برای طعم دادن به این دسر ترکیه‌ای می‌توانید از وانیل نیز استفاده کنید.

ارزش غذایی سوتلاچ

ارزش غذایی سوتلاچ به شرح زیر است:

  • کربوهیدرات ۷۴ گرم
  • انرژی ۳۹۳ کیلوکالری
  • پروتئین ۹ گرم
  • کلسترول ۰.۰۶۱ میلی گرم
  • فیبر خوراکی ۰ گرم
سوتلاچ اصل ترکیه

مواد لازم جهت تهیه سوتلاچ ترکیه ای

اگر می‌خواهید دسری جدید و خوش‌طعم را که محصول کشور ترکیه است در خانه خود تهیه کنید لازم است تا مواد زیر را تهیه نمایید.

  • ‏ برنج
  • شکر
  • نشاسته ذرت
  • شیر
  • پودر وانیل
  • زرده تخم مرغ
  • آب

اگر دوست دارید که سوتلاچ شما خوشمزه‌تر شود لازم است تا از شیر پر چرب استفاده کنید تا این ترکیب با لعاب برنج، طعمی خامه‌ای مانند را در اختیار شما قرار دهد. البته ناگفته نماند که طرز تهیه سوتلاچ بسیار آسان بوده و طرز تهیه یک دسر سوتلاچ خوب از نظر مردم ترکیه هم زدن مداوم آن و صبوری در خنک شدن است.

طرز تهیه سوتلاچ ترکیه

طرز تهیه سوتلاچ خانگی ترکیه ای با فر

سوتلاچ را می‌توان به عنوان پیش غذا یا یک شام سبک میل کرد. این دسر را می‌توان هم در داخل فر و هم درون تابه تهیه کرد که ما در اینجا طرز تهیه آن را درون فر برای شما توضیح خواهیم داد.

مرحله اول: آماده سازی برنج برای سوتلاچ

برای تهیه سوتلاچ لازم است تا در مرحله اول مقداری برنج را شسته و به همراه نصف قاشق چای‌خوری نمک، درون ظرف مناسبی خیس نمایید. در این مرحله لازم است تا برنج را به مدت ۲ ساعت در آب و نمک قرار دهید.

مرحله دوم: پخت برنج

پس از گذشت زمان مشخص، حال می‌بایست برنج‌های خیس ‌خورده را به همراه یک پیمانه آب داخل قابلمه ریخته و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید. در این مرحله باید به مدت ۴۵ دقیقه به برنج زمان داد تا آب آن شروع به جوشیدن کند تا هنگامی که آب برنج کشیده شود و دانه‌های برنج شکفته شوند.

مرحله سوم: اضافه کردن شیر و شکر

در این مرحله، پس از آن که آب برنج به طور کامل تبخیر شد باید شیر را به همراه شکر به این مخلوط اضافه کرد و آن را تا جایی که ذرات شکر درون شیر حل شوند مخلوط نمایید. در این مرحله ۲۰ دقیقه زمان لازم است تا شیر بجوشد.

مرحله چهارم: اضافه کردن نشاسته ذرت به همراه عصاره وانیل

پس از آن که شیر به‌طور کامل جوش آمد، لازم است تا نشاسته ذرت را با نصف پیمانه آب با دقت مخلوط کرده و پس از حل شدن کامل آن و نیز به همراه عصاره وانیل، به شیر در حال جوش اضافه نمایید.

مرحله پنجم: آماده شدن مایه اولیه صورت سوتلاچ

در مرحله آخر می‌بایست به مدت ۱۵ دقیقه به ترکیب به دست آمده زمان دهید تا به طور کامل مواد آن ترکیب شده و مایعی یک دست به ‌وجود آید. پس از گذشت مدت زمان مشخص می‌توانید حرارت را خاموش کنید، چرا که مایه سوتلاچ شما به غلظت مطلوب می‌رسد.

مرحله ششم: پخت نهایی سوتلاچ

در این مرحله لازم است ابتدا حرارت فر را روی ۲۵۰ تا ۲۶۰ درجه سانتی‌گراد قرار داده تا به‌طور کامل گرم شود. سپس مایه به دست آمده را در کاسه‌های مخصوص فر ریخته و آن‌ها را درون سینی فر قرار دهید. در این مرحله برای جلوگیری از سفت شدن سوتلاچ سینی فر را تا جایی که یک سوم کاسه‌ها را در بر بگیرد؛ از آب جوش پر کنید. سپس سینی را در طبقه وسط فر قرار داده و زمان دهید تا سوتلاچ شما درون فر بماند و روی آن برشته و قهوه‌ای رنگ شود.

مرحله هفتم: تزیین سوتلاچ

هنگامی که سوتلاچ شما آماده شد می‌توانید آن را از فر خارج کرده و به‌طور دلخواه با مغز فندق و پودر پسته آن را تزیین کنید. فراموش نکنید که باید به این دسر اجازه دهید تا به طور کامل خنک شده و آن را به صورت سرد میل نمایید.

طرز تهیه سوتلاچ ترکیه بدون فر

سخن پایانی

اگر از طرفداران دسر‌های معروف ترکیه‌ای هستید حتما دسر سوتلاچ را نیز در خانه تهیه کرده و میل نمایید. به جرئت می‌توان گفت که این دسر به قدری خوش‌طعم و لذیذ است که مجدداً به پخت آن روی خواهید آورد. طرز تهیه این دسر خانگی و خوشمزه را درون فر به شما آموزش دادیم. اما اگر به دلایلی نتوانستید آن را درون فر درست کنید می‌توانید به راحتی کاسه‌های پر شده از مایه به دست آمده را درون تابه‌ای که تا نیمه از آب جوش پر شده باشد، قرار دهید. در این نوع پخت می‌بایست تابه را روی حرارت پایین قرار داده و اجازه دهید تا سوتلاچ‌های شما به طور کامل پخته شوند.

مقالات بشیتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا