نوشیدنی سردنوشیدنی

طرز تهیه شربت زعفران خوشمزه و خانگی

شربت زعفران یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های ایرانی است که طعم و عطر بی‌نظیری دارد. شربت زعفران را به دلیل دارا بودن طبع گرم و خشک برای افرادی که طبع سرد دارند، به شدت توصیه می‌شود. افرادی که طبع گرم دارند نیز باید در مصرف این شربت خوشمزه تعادل را رعایت نمایند. نوشیدنی زعفران، شربتی انرژی زا و مفید جهت پایین آوردن سطح استرس افراد است. یکی دیگر از خواص شربت زعفران، اشتهاآور بودن این نوشیدنی عنوان می‌شود. البته ناگفته نماند که برای هضم غذا و از بین بردن نفخ غذا نیز بسیار مفید است. ادامه مقاله طرز تهیه شربت زعفران را از مجله آشپزی مامی کوکینگ از دست ندهید.

خواص مختلف شربت زعفران

 یکی از مهم‌ترین خواص شربت زعفران مربوط به اثر شادی بخش بودن آن است. تقویت و بهبود عملکرد قلب، کاهش استرس و تنش‌های عصبی از دیگر اثرات مهم زعفران به حساب می‌آید. شربت زعفران در کنار طعم خوبی که دارد، در طب سنتی استفاده‌های متعددی برای آن ذکر شده ‌است. خاصیت آرامش بخشی که این شربت دارد موجب شده برای بهبود درد و تقویت معده بسیار مفید باشد. شربت زعفران همچنین منبع غنی از ویتامین‌های آ، ای، سی، ویتامین‌های گروه ب، سدیم، کربوهیدرات، فیبرها، پروتئین و عناصری چون کلسیم، آهن، منیزیم، اسید فولیک، منگنز، سلنیوم و روی است. شربت زعفران برای افرادی که معمولا دچار استرس و اضطراب هستند و احساس افسردگی و خستگی دارند فواید بسیاری دارد. شربت زعفران، اشتهاآور بوده و برای کودکانی که دچار بی‌اشتهایی هستند و نمی‌توانند غذا میل کنند، بسیار مفید است. خون‌ساز بودن شربت زعفران و… همه از فواید این شربت پرطرفدار هستند.

طرز تهیه شربت زعفران

مواد لازم جهت تهیه شربت زعفران خانگی

کیفیت شربت زعفران تابع مواد و همچنین روشی است که استفاده می‌کنید. مواد لازم جهت تهیه شربت زعفران در منزل بسیار ساده و در دسترس است که به شرح زیر هستند:

  • آب ۲ لیوان
  • شکر ۲ لیوان
  • گلاب نصف لیوان
  • زعفران غلیظ دم کرده

طرز تهیه شربت زعفران خانگی

مرحله اول: گام اول برای تهیه شربت زعفران خانگی خوشمزه همراه با گلاب معطر کاشان، مخلوط کردن شکر و آب با هم است. مخلوط حاصل را روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار می‌دهید و با یک قاشق چوبی هم می‌‌زنید تا زمانی که شکر به طور کامل درون آب حل شود.

مرحله دوم: یکی از مهم‌ترین نکات در تهیه شربت خوشمزه زعفران، حل شدن شکر در آب پیش از اینکه آب شروع به جوشیدن کند، است. مدت ۵ دقیقه لازم است تا آب بجوشد پس از جوشیدن آب، اجاق را خاموش کنید و گلاب را همراه با زعفران به آن اضافه کنید.

مرحله سوم: گام سوم شامل کم کردن حرارت است که باید اجازه دهید برای مدت زمان ۱۵ دقیقه مواد با شعله کم بجوشد تا شربت غلیظ‌ شود. اجاق گاز را خاموش کنید و درب ظرف شربت را ببندید و اجازه دهید با همین شرایط خنک شود تا از شکرک زدن شربت نیز جلوگیری شود.

مرحله چهارم: زمانی که شربت زعفران خانگی را با این روش تهیه کردید، می‌توانید آن را برای مدت زمان طولانی‌تری خارج از یخچال نگهداری کنید. خیلی اهمیت دارد که ظروفی که در تهیه شربت زعفران استفاده می‌کنید تمیز و عاری از مواد چرب باشد.

طرز تهیه شربت زعفران

نکات کلیدی در تهیه شربت زعفران خانگی

  • اگر زعفران را با یخ دم کنید خوش‌رنگ‌تر خواهد شد.
  • دور ظرف حاوی شربت زغفران را با فرچه و آب جوش دور گیری کنید که شربت شکرک نزند.
  • حرارت شعله گاز باید ملایم و رو به کم باشد تا بیش از اندازه غلیظ و سفت نشود.
  • هنگامی که قصد دارید شربت را سرو کنید می‌توانید از خاکشیر یا تخم شربتی برای تزئین لیوان‌ها استفاده کنید.
  • طرز تهیه شربت زعفران برای تهیه شربت عرق بیدمشک، کاسنی، بهار نارنج و … نیز قابل انجام است.
  • شربت زعفران با تخم شربتی و خاکشیر نیز قابل سرو است.
  • برای تهیه شربت زعفران و تخم شربتی یا خاکشیر می‌توانید ابتدا به طور جدا تخم شربتی و خاکشیر را با آب بخیسانید و سپس هنگام سرو به میزان دلخواه به شربت زعفران اضافه کنید.
  • برای تزیین شربت زعفران می‌توانید قالب یخ‌های کوچک را از پیش با تخم شربتی یا خاکشیر درست کنید.

نکات حائز اهمیت شربت زعفران نذری

شکرک زدن امر طبیعی است برای موادی که در ترکیبات خود مقدار زیادی شکر دارند. جهت جلوگیری از شکرک زدن شربت می‌توانید از آب لیمو یا جوهر نمک استفاده کنید. اندازه هل و گلاب در شربت نذری دلخواه بوده و با توجه به ذائقه و سلیقه افراد می‌تواند کم یا زیاد باشد. چنانچه حس می‌کنید شربت به غلظت کافی نرسیده است، می‌توانید برای تست غلظت مقداری از شربت را در آب سرد بریزید. اگر شربت ته نشین شد غلظت آن خوب و مناسب بوده و در غیر این صورت شربت به حد کافی قوام ندارد.

یک نکته مهم در استفاده از شربت زعفران

شربت زعفران از نوشیدنی‌های سنتی ایرانی است که در هوای گرم بسیار دلچسب است و عطش افراد را کاملا رفع می‌کند اما برای همه افراد تاثیر یکسانی ندارد و گاهی حتی ممکن است خطرناک باشد. مصرف شربت زعفران برای خانم‌های باردار مناسب نبوده و احتمال اینکه سلامت جنین و مادر به خطر بیاندازد بسیار بالا است. بنابراین پیش از مصرف شربت زعفران توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید. مصرف این شربت برای مادران شیرده هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی‌کند.

طرز تهیه شربت زعفران

استفاده از زعفران همراه با دیگر مواد برای تهیه شربت

مردم ساکن در مناطق مختلف کشور، زعفران را همراه با مواد مختلفی ترکیب می‌کنند و در قالب شربت سنتی ایرانی در مجالس مهم خود سرو می‌نمایند. علت ترکیب زعفران با دیگر مواد این بوده که زعفران طبع گرم و خشکی دارد و با ترکیب این ادویه با دیگر مواد، تعدیلات لازم در طبع زعفران اتفاق می‌افتد. علت دیگر این امر تنوع طعم گسترده‌ای است که به وجود می‌آید. انواع شربت زعفران ایرانی و رسپی‌های این نوشیدنی خوش طعم سنتی عبارتند از:

  1. شربت زعفران و عسل
  2. شربت زعفران و گلاب
  3. شربت زعفران و بهارنارنج
  4. شربت زعفران و خاکشیر
  5. شربت زعفران و تخم شربتی
  6. شربت زعفران و بیدمشک
طرز تهیه شربت زعفران

کلام آخر

زعفران از گیاهان با قدمت طولانی است که امروزه از آن به شکل‌‌های مختلفی مثل ادویه در غذا مخصوصا شربت زعفران استفاده می‌شود و خواص بسیاری دارد. شربت زعفران، نوشیدنی خوش‌عطر و خوشمزه‌ای بوده که در بهبود دردهای دوران قاعدگی، شفافیت پوست، تقویت قوای جنسی مردان، تقویت حافظه افراد، تقویت ریشه‌ مو و رفع استرس تاثیر بسزایی خواهد داشت. پیش از مصرف شربت زعفران، برای خود از طریق متخصص برنامه نوشیدنی تهیه کنید و از مصرف بیش از حد این شربت خودداری کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا