پلویی و چلوییغذای اصلی

طرز تهیه ماش پلو خوشمزه و مجلسی به 2 روش

ماش پلو یا پلو ماش یک غذای پر از خواص مفید و مقوی است که با مواد متنوعی تهیه می‌شود. اگر به عدس پلو علاقه‌مند هستید به این غذا نیز علاقه‌مند خواهید شد زیرا ماش پلو شباهت زیادی به عدس پلو دارد. پس بهتر است در این مطلب از مجله آشپزی مامی کوکینگ با طرز تهیه ماش پلو آشنا شوید و بدون اینکه وقت و انرژی زیادی صرف کنید یک غذای مقوی و خوشمزه را وارد برنامه غذایی‌تان کنید. در این مطلب دو نوع دستور پخت ماش پلو را برای شما آوردیم تا به‌دلخواه خودتان این غذای خوشمزه را درست کنید.

طرز تهیه ماش پلو با گوشت

در این بخش طرز تهیه ماش پلو همراه گوشت چرخ‌ کرده قل‌قلی را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم

  • برنج، ۲ پیمانه
  • ماش، ۲ پیمانه
  • پیاز، ۲ عدد بزرگ
  • سیر، ۴ حبه
  • گوشت چرخ‌کرده، ۳۰۰ گرم
  • نمک و فلفل سیاه، به‌اندازه کافی
  • زردچوبه و روغن به‌اندازه کافی
طرز تهیه ماش پلو با گوشت

مرحله اول، آماده‌کردن ماش

برای تهیه ماش پلو، ابتدا ماش را به مدت حداقل ۱۲ ساعت خیس کنید، سپس به همراه ۲ پیمانه آب داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا ماش به طور کامل پخته شود. پس از اینکه ماش به طور کامل پخت آن را آبکشی کنید و کناری بگذارید.

مرحله دوم، آماده‌کردن مواد ماش پلو

پیازها را به‌صورت نگینی ریز خرد کنید و به همراه کمی روغن در یک تابه روی حرارت ملایم تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند. حال سیرها را رنده کنید و به تابه اضافه کنید. به دلیل اینکه سیر زود می‌سوزد فقط آن را کمی تفت دهید تا عطرش بلند شود، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و با دیگر مواد کمی تفت دهید. در این مرحله ماش را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید و تابه را از روی حرارت کنار بگذارید.

مرحله سوم، برنج

در ادامه طرز تهیه ماش پلو، یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و آن را تا نیمه آب پر کنید، سپس برنج را که از قبل خیسانده‌اید به قابلمه اضافه کنید. ۱ قاشق غذاخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری روغن اضافه کنید و اجازه دهید برنج به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه نسبت به نوع آن نرم شود، زمانی که دانه‌های برنج به طور کامل نرم و مغزشان سفت بود باید برنج را آبکشی کنید. در این مرحله قابلمه‌ای که برای پخت ماش پلو در نظر گرفته‌اید  را باید روی حرارت قرار دهید و ۲ قاشق غذاخوری روغن اضافه کنید. در ادامه برای ته‌دیگ از سیب‌زمینی اسلایس شده یا نان لواش استفاده کنید.

سپس روی ته‌دیگ را با یک‌لایه برنج پوشش دهید. در ادامه مقداری از مخلوط ماش روی برنج بریزید و به همین ترتیب به‌صورت لایه‌ای برنج و ماش را در قابلمه بریزید، فقط توجه داشته باشید که در لایه آخر باید برنج بریزید. درب قابلمه را بگذارید تا برنج دم بکشد، حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت برای دم کشیدن برنج زمان نیاز است.

مرحله چهارم، آماده‌کردن گوشت

گوشت چرخ‌کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه چند دقیقه ورز دهید. سپس به مدت ۳۰ دقیقه درون یخچال قرار دهید تا استراحت کند. در ادامه گوشت چرخ‌کرده را از یخچال خارج کنید و به کوفته قل‌قلی‌های کوچک به‌اندازه فندق تبدیل کنید و در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید.

پس از اینکه ماش پلو دم کشید، ان را درون قابلمه به‌خوبی مخلوط کنید تا برنج و ماش با هم یکدست شوند، در ظرفی بکشید و با گوشت قل‌قلی تزیین کنید. در پایان ماش پلو را به همراه‌ ترشی دلخواهتان سرو کنید.

طرز تهیه ماش پلو با مرغ

در این بخش طرز تهیه ماش پلو با مرغ را به شما آموزش می‌دهیم

مواد لازم

  • ماش، ۱۰۰ گرم
  • فیله مرغ، ۴ تکه
  • برنج، ۳ پیمانه
  • پیاز، ۱ عدد
  • نمک، به میزان لازم
  • زعفران دم شده به میزان لازم
  • روغن جامد به میزان لازم
طرز تهیه ماش پلو با مرغ

مرحله اول، آماده‌سازی ماش

ابتدا به مدت ۲ ساعت ماش را خیس کنید. در یک قابله به همراه ۲ لیوان آب بریزید و اجازه دهید بپزد.

مرحله دوم، تفت دادن پیاز

یک عدد پیاز را نگینی خرد کنید و داخل تابه تفت دهید تا کاراملی شود.

مرحله سوم، افزودن مرغ

تکه‌های مرغ را به پیازداغ اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند. سپس نمک و زعفران را اضافه کنید. کمی آن‌ها را تفت دهید و سپس از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم، آماده‌سازی برنج

برنج را بشویید و به میزان پخت دمی به آن آب اضافه کنید. روی حرارت بگذارید تا آب برنج خوب تبخیر شود و برنج دانه‌دانه‌ شود.

مرحله پنجم، دم گذاشتن ماش پلو

در داخل یک قابلمه دیگر، کمی روغن و زعفران بریزید و ته‌ دیگ دلخواهتان را قرار دهید. یک‌لایه برنج یک‌لایه مرغ و یک‌لایه ماش پخته شده را بریزید. حالا درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا برنج خوب دم بکشد.

مرحله آخر: سرو ماش پلو

در مرحله آخر طرز تهیه ماش پلو، بعد از گذشت ۴۵ دقیقه، ۳ قاشق غذاخوری روغن جامد را ذوب کنید و به همراه زعفران دم شده روی برنج بریزید.

دو نکته:

  • اگر ماش فراوان دوست دارید نسبت یک‌به‌دو را رعایت کنید یعنی یک پیمانه ماش در ازای دو پیمانه برنج و اگر کم ماش می‌پسندید نسبت یک به سه (یک پیمانه ماش در ازای سه پیمانه برنج) را رعایت کنید.
  • در زمان پاک‌کردن ماش‌ها ممکن است تعدادی ماش از نظر ظاهری ریزتر و سبزتر باشند. این ماش‌ها را جدا کنید و دور بریزید زیرا  ناپز هستند و در پلو سفت باقی می‌مانند.

فواید ماش

یادتان باشد ماش یکی از حبوبات مفید برای افراد مبتلا به دیابت، کلسترول بالا و پوکی‌استخوان است. ماش سرشار از کلسیم، پتاسیم و فسفر است به همین دلیل ریزش مو را برطرف می‌کند. برای کاهش التهاب کیسه صفرا مفید است، از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری می‌کند و به‌خاطر آنتی‌اکسیدان‌های فراوان برای شفافیت پوست بسیار مفید است. همچنین اگر میزان کلسترول خونتان بالا است استفاده از ماش را به شما توصیه می‌کنیم. در آخر امیدواریم طرز تهیه ماش پلو برای شما مفید باشد.

فواید ماش
طرز تهیه ماش پلو خوشمزه و مجلسی به 2 روش 5

 

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا