دسرکیک و شیرینی

طرز تهیه پای آلبالو ، خوشمزه و مجلسی

پای آلبالو می‌تواند مهمانی‌ها و دورهمی‌های شما را هیجان‌انگیزتر کند. اگر طرز تهیه پای آلبالو را نمی‌دانید، نگران نباشید! چون ما در ادامه به شما یاد می‌دهیم که چگونه دورهمی‌های تابستانی خود را فرح‌بخش و خوشمزه کنید.پای آلبالو یک میان وعده لذیذ و تابستانی برای رفع گرمای این روزهای داغ و شیرین کردن کام و لذت بردن از لحظات دورهمی است. اگر دوست دارید چنین تجربه دلپذیری را به خود، خانواده و عزیزانتان هدیه دهید، با ما در مجله آشپزی مامی کوکینگ همراه شوید تا طرز تهیه پای آلبالو خوشمزه و مجلسی را به شما یاد دهیم.

آلبالو، میوه نوبرانه و پرطرفدار تابستان است که از آن برای درست کردن خوراکی‌های مختلف مثل مربا، مارمالاد، ترشی و… استفاده می‌کنند..

پای آلبالو یکی از ساده‌ترین دسرهایی است که در مدت زمان کوتاهی می‌توانید آن را آماده کنید و با آن از مهمان‌های خود پذیرایی کنید. از طرفی سادگی آن باعث شده است افراد به پخت آن علاقه شدیدی نشان دهند.

پای آلبالو

یکی از خوراکی‌های لذیذی که خیلی هم مناسب مهمانی و مجالس مختلف شما محسوب می‌شود، همین پای آلبالو است.برای تهیه پای آلبالو خوشمزه مجلسی اول از همه باید مواد اولیه و لازم برای تهیه آن را بشناسید و تهیه کنید؛ مسلما می‌دانید که اولین و اصلی‌ترین ماده اولیه این خوراکی خوشمزه، آلبالو است، اما چگونه آلبالویی؟ مواد لازم برای تهیه پای چیست؟

طرز تهیه پای آلبالو

طرز تهیه پای آلبالو ، خوشمزه مجلسی

یکی از قسمت های مهم و اصلی هرگونه پای، خمیر پای است که به آن اصطلاحا کراست می‌گویند؛ ا درست کردن کراست یا خمیر مناسب، سخت ترین مرحله درست کردن پای آلبالو است. اگر بتوانید کراست را خوب درست کنید، باقی مراحل درست کردن پای آلبالو بسیار ساده خواهد بود.

طرز تهیه خمیر پای آلبالو (کراست)

برای تهیه این خمیر، آرد و کره سرد ، به همراه پودر شکر، وانیل، نمک ،آب سرد و کمی آرد سوخاری لازم دارید.

میزان مورد نیاز از مواد اولیه برای تهیه خمیر پایبرای تهیه کراست پای آلبالو، کره سرد را خرد کنید. سپس با آرد داخل غذاساز بریزید. اگر هم غذاساز ندارید، می‌توانید با چنگال ترکیب  را به هم بزنید تا وقتی که موادتان شبیه خرده نان شود. سپس شکر و نمک و وانیل را نیز بیافزایید و به هم بزنید.

نکته: برای مخلوط کردن ترکیب، نباید از دست و انگشتان خود استفاده کنید؛ زیرا گرمای دست شما باعث تغییر دمای آرد و کره می‌شود و این اتفاق می‌تواند بافت خمیر را خراب کند.  

در مرحله بعد، آب سرد را کم کم به مواد اضافه می‌کنید و به هم زدن مواد ادامه دهید تا بافت خمیر یکدست شود. . خمیر را داخل یک نایلون ‌بگذارید و حدود یک ساعت در یخچال قرار ‌دهید تا استراحت کند.

طرز تهیه پای آلبالو تصویری
تهیه خمیر پای آلبالو

تهیه مواد داخل پای آلبالو

ابتدا آلبالوها را تمیز بشویید و هسته‌هایشان را درآورید و بعد از آن، آلبالوها را همراه با شهد مربای آلبالو و آرد ذرت مخلوط کنید و سپس بگذارید روی حرارت تا برای ده دقیقه بجوشد و ترکیب غلیظ شود.بعد از آن اجازه دهید تا ترکیبتان کاملا خنک شود.

آماده‌سازی پای آلبالو برای سرو

قبل از هرچیزی لازم است که کف قالب خود را با روغن یا کره چرب کنید. اندکی آرد ذرت بر روی سینی یا هر سطحی که می‌خواهید خمیر را بر روی آن پهن کنید، بپاشید و سپس دو سوم خمیر را با وردنه پهن کنید و آن را کف ظرف یا قالب قرار دهید.

بر روی سطح خمیر با چنگال چند سوراخ ایجاد کنید و اندکی آرد سوخاری روی آن بپاشید تا رطوبت موادی که قرار است داخل خمیر بریزید را جذب کند. بعد از ریختن مواد داخل خمیر، یک سوم باقی مانده از کراست را به شکلی که دوست دارید با خلاقیت و سلیقه، درآورید و بر روی مواد قرار دهید و تزئین نمایید سپس یک عدد زرده تخم مرغ روی آن بمالید (می‌توانید روی زرده تخم اندکی کنجد یا پودر زنجبیل یا دارچین اضافه کنید).

بعد از دیزاین خمیر، قالب یا ظرف را داخل فر بگذارید. بهتر است از قبل فر را گرم کنید و سپس درجه حرارت را روی 200 درجه سانتی گراد قرار دهید. 40 دقیقه بعد پای آلبالوی شما حاضر است.

اکنون قالب را کنار بگذارید تا کامل خنک شود و سپس پای آلبالو را از آن خارج نمایید و داخل ظرف سرو قرار دهید.

چند فوت کوزه گری برای تهیه پای آلبالو خوشمزه مجلسی!

  • از آنجایی که ممکن است نوع آردی که استفاده می‌کنید، باعث کم یا زیاد شدن خشکی خمیر شود، بهتر است هنگام افزودن آب هرچند وقت یکبار صبر کنید و مواد را هم بزنید و تراکم خمیر را بسنجید و سپس دوباره کمی آب بیفزایید.
  • برای خوشمزه‌تر شدن شیرینی پای آلبالو، می‌توانید به اندازه یک سوم قاشق چایخوری آبلیمو به مواد میانی آن بیفزایید.
  • قالبی که برای پای استفاده می‌کنید می‌تواند از نوع پیرکس یا سرامیکی مقاوم در برابر حرارت باشد.
  • اگر از فر برقی استفاده می‌کنید باید درجه حرارت را حدود بیست درجه کمتر از درجه حرارت مذکور تنظیم کنید.
  • اگر از آلبالوی یخ زده استفاده می‌کنید ابتدا بگذارید یخ آن باز شود، سپس آب آن را جدا کنید و از آلبالوها استفاده نمایید.
  • شکل و شمایل پای آلبالو به این بستگی دارد که خمیر روی آن را چگونه برش داده و تزئین می‌کنید. یکی از جذاب‌ترین مدل شکل دادن خمیر پوشاننده پای، مدل حصیری است. برای این مدل کافی است خمیر را پهن کرده و به صورت نوارهای باریک ببرید و سپس نوارها را به صورت افقی و عمودی یک در میان به شکل بافت حصیر روی پای قرار دهید.
  • شما می‌توانید پای را در قالب‌های کوچک تک نفره نیز درست کنید.
  • می‌توانید برای تزئین پای، از خامه قنادی بر روی آن استفاده کنید.
طرز تهیه پای آلبالو مجلسی
تزئین پای آلبالو

کلام آخر

برای آنکه سرو پای آلبالو راحت‌تر باشد،  توصیه می‌کنیم که از قالب و ظرف سرامیکی یا پیرکس نسوز استفاده کنید تا اصلا نیازی به خارج کردن پای از قالب پخت نداشته باشید؛ چراکه ممکن است هنگام خارج کردن پای از قالب، بافت آن خراب شود.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا