کیککیک و شیرینی

طرز تهیه کیک شلیل خوشمزه و خانگی

برای بسیاری از خانم‌ها پخت کیک با انواع طعم در منزل کاری بسیار لذتبخش خواهد بود. خانم‌های زیادی به پختن کیک در منزل تمایل دارند که امروزه کمتر کسی است که آن را امتحان نکرده باشد. در این میان طرز تهیه کیک شلیل در بین بانوان محبوبیت بالایی دارد. کیک شلیل یکی از انواع کیک‌های خوشمزه و بین‌المللی بوده که با رسپی‌های متنوعی تهیه می‌شود.در ادامه همراه ما در مجله آشپزی مامی کوکینگ باشید.

طرز تهیه کیک شلیل

مواد مورد نیاز برای تهیه کیک شلیل

  • چهار عدد تخم مرغ
  • دو پیمانه آرد
  • یک پیمانه شکر
  • یک دوم پیمانه شیر
  • یک دوم پیمانه روغن
  • دو عدد شلیل خرد شده
  • مقدار کمی وانیل
  • دو قاشق چای خوری بکینگ پودر

 

طرز تهیه کیک شلیل خوشمزه

مراحل پخت کیک شلیل

برای پخت کیک شلیل باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

مرحله اول

جهت تهیه کیک شلیل خوشمزه در شروع کار از ۳۰ دقیقه قبل می‌بایست همه‌ مواد یخچالی را از یخچال خارج نمایید و در فضای آشپرخانه قرار دهید تا دمای آن‌ها با دمای محیط یکی شود. اکنون زمان روشن کردن فر و قرار دادن روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد است. اول از هر کاری باید آرد، نمک، پکینگ پودر و دارچین را با هم مخلوط نموده و سه بار الک نمایید.

سپس تخم مرغ، وانیل و شکر را داخل یک ظرف ریخته و به مدت ۵ تا ۷ دقیقه با همزن برقی هم بزنید. بعد از آن به مدت پنج دقیقه با همزن‌ هم‌زده تا مخلوطی کرم رنگ و کش‌دار حاصل شود. در این میان به فر اجازه دهید تا فضای آن به خوبی گرم شود. تخم مرغ‌ها را به همراه شکر و وانیل درون یک ظرف مناسب بریزید.

توجه داشته باشید که برای هم زدن ابتدا روی دور کم و در آخر روی دور تند قرار دهید تا در نهایت یک مایه شفاف و کرم رنگ به دست آید. در این مرحله باید شیر را اضافه کنید و ۳۰ ثانیه هم بزنید. حال وقت اضافه کردن روغن است. بعد از افزودن روغن، سی ثانیه دیگر هم بزنید. اکنون باید همزن را خاموش و آن را کنار بگذارید. آرد را طی سه مرحله، کم‌کم و به مواد بیافزایید و با یک لیسک یا همزن دستی حدود ۲ دقیقه هم بزنید تا آرد به طور کامل در مایه کیک حل گردد و حالت گلوله‌ای در آن نماند.

طرز تهیه کیک شلیل مجلسی

مرحله دوم

حال مواد خشک را در سه مرحله به کاسه اضافه کنید و با لیسک به شکل دورانی به یک سمت هم بزنید تا بافت مایه‌ای یک‌دست و یکنواخت به دست آید. حالا با کره سرد درون قالب مورد نظر را کاملاً چرب کنید. اکنون وقت آن شده که مایه کیک را درون قالب بریزید و روی آن را به طور کامل صاف و یک‌دست نمایید. حال شلیل را شسته و بعد از خشک کردن به شکل هلالی برش‌زده و کنار هم روی مایه کیک بدون هیچ گونه فشاری قرار دهید.

می‌توانید روی مایه کیک مقداری خلال بادام و پسته به صورت پخش بریزید و قالب را طبقه وسط فر قرار دهید. لازم است که کیک به مدت ۴۰ دقیقه درون فر بماند تا به طور کامل بپزد. بعد از گذشت این زمان کیک را تست کنید. برای تست کیک می‌توانید یک خلال دندان یا سیخ چوبی را داخل کیک فرو نمایید. چنانچه مایه کیک به آن نچسبیده بود کیک کاملاً پخته شده است. حالا قالب را از فر خارج کنید و فرصت دهید تا در فضای عادی کاملاً خنک شود.

مرحله آخر

پس از آنکه کیک به خوبی خنک شد، آن را از قالب جدا کنید و درون ظرف مورد نظرتان انتقال دهید. در آخر کیک را به اندازه و فرم دلخواه برش‌زده و به همراه چای تازه دم یا شربت آلبالو نوش جان کنید.

کیک شلیل

نکات مهم در پخت کیک

برای افزایش طعم این کیک خوشمزه رعایت نکات زیر حائز اهمیت است:

  • یک نکته خیلی مهم که در پخت انواع کیک است: پس از قرار دادن مواد در فر، تا نیم ساعت اول در فر را باز نکنید، چرا که پف کیک می‌خوابد.
  • بعد از پخت، فر را خاموش کنید و اجازه دهید کیک در درون فر خنک شود.
  • جهت جلوگیری از فرو رفتن شلیل در مواد کیک بهتر است آن را در ابتدا به درون ظرف محتوی و آرد بغلتانید.
  • جهت اندازه‌گیری بهتر تمام مواد، می‌بایست از یک پیمانه معین استفاده شود.
  • انتخاب جنس قالب فنکته مهم دیگر در پخت کیک است. در بازار قالب‌های متنوع و گران‌ قیمت زیادی وجود دارد. بهترین قالب‌ها برای تهیه کیک که هم قیمت مناسب و هم پخت بهتری تحویل می‌دهد، قالب‌های گالوانیزه است. این قالب‌ها را می‌توان در طرح‌ها و شکل‌های مختلف تهیه کرد.
  • برای پخت هر کیکی آرد و مواد خشک دیگر الک کنید. به این صورت آرد هواگیری شده و سبک‌تر می‌گردد و باعث بهتر شدن بافت کیک شما می‌شود.
  • اگر حین ترکیب کردن، مواد کیک در حال سفت شدن بود؛ ولی هنوز مقداری از آرد باقی مانده، دیگر آن را اضافه نکنید. گاه ممکن است با ریختن همه‌ آرد‌ها مواد به غلظت دلخواه نرسد، در این شرایط نیز باید آرد اضافه نمایید. بنابراین همیشه مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید. امکان دارد این مقدار با توجه به کیفیت آرد کم یا زیاد شود.
  • برای درست کردن کیک مواد اولیه را به دمای محیط برسانید؛ توصیه می‌شود حداقل نیم ساعت قبل از شروع همه مواد را از یخچال خارج نموده و اجازه دهید به دمای محیط برسند.
  • برای تهیه این کیک از ماست غلیظ و خامه‌ای استفاده کنید نتیجه بهتری خواهید داشت. به جای ماست از باترمیلک نیز می‌توانید استفاده کنید.
  • چیدمان شلیل روی کیک کاملاً سلیقه‌ای بوده و می‌توان روی سطح کیک را کاملاً با برش‌های شلیل پوشش دهید یا اینکه از مقدار کمتری شلیل بین مواد کیک استفاده کنید.
  • در صورت مصرف خلال یا پرک بادام روی کیک ضمن افزایش زیبایی کیک، طعم بهتری هم به آن می‌بخشد.
  • می‌توانید برای بهتر شدن طعم کیک پودر یا آرد بادام استفاده کنید.
  • به جای شلیل می‌توانید میوه‌هایی دیگر همچون هلو را مصرف نمایید.

سخن پایانی

یکی از انواع کیک‌های خوشمزه و مجلسی کیک شلیل است که با رسپی‌های متنوعی تهیه می‌شود. طرز تهیه کیک شلیل به دلیل طعم دلپذیر آن محبوبیت زیادی دارد و می‌تواند میان وعده‌ای عالی برای شما باشد. اغلب به دلیل سادگی پخت و طعم دلچسب این کیک، بانوان آن را باسلیقه خود تهیه می‌کنند و برای عصرانه در کنار خانواده خود میل می‌نمایند.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا