خورشغذای اصلی

طرز تهیه خورش کرفس با مرغ + راز خوشمزگی

یکی از غذاهای سنتی و دوست‌داشتنی که در رسوم ایرانی وجود دارد، خورش کرفس با مرغ است. این خورشت از غذاهای مجلسی و خوشمزه ایرانی بوده که با دستورپخت‌های متنوعی تهیه می‌شود. اگر خورشت کرفس را با یک دستور پخت مناسب تهیه کنید و اجازه دهید که خوب جا بیفتد، از طعم متفاوت و دلنشین آن لذت خواهید برد.

همچنین کرفس فواید و خواص درمانی بسیاری دارد که استفاده از آن در برنامه غذایی می‌تواند سطح سلامت شما را افزایش دهد. بسیاری از افراد تا به‌ امروز خورشت کرفس را تنها با گوشت گوسفند یا گوشت گوساله تهیه کرده‌اند؛ اما ما در این مقاله از مجله مامی کوکینگ قصد داریم که طرز تهیه خورش کرفس با مرغ را به شما عزیزان آموزش دهیم.

طرز تهیه خورش کرفس با مرغ + راز خوشمزگی

 

مواد لازم برای پخت خورش کرفس با مرغ

  • ساقه کرفس 400 گرم
  • مرغ کامل یا خرد شده 700 الی 800 گرم
  • پیاز خردشده 1 عدد بزرگ
  • سیر 2 حبه
  • رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
  • آبغوره 2 قاشق غذاخوری
  • روغن به میزان لازم
  • زردچوبه، نمک و فلفل به میزان لازم

ناهار چی بپزم راحت و کم هزینه باشه؟! طرز تهیه ماکارونی ساده بدون هیچی

طرز تهیه خورش کرفس با مرغ + راز خوشمزگی

طرز تهیه خورش کرفس با مرغ

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه خورش کرفس با مرغ ابتدا باید پیازها را به‌صورت نگینی ریز خرد کنید و درون تابه موردنظر با مقداری روغن تفت دهید تا شیشه‌ای و سبک شوند. سپس سیر را نیز رنده کنید و به تابه حاوی پیاز اضافه نمایید.
  2. تکه‌های مرغ را بشویید و درون آبکش قرار دهید تا خشک شوند. سپس ادویه خورشت کرفس با مرغ که شامل نمک، فلفل سیاه و قرمز، زردچوبه و زعفران دم کرده است را به همراه مرغ به تابه اضافه نمایید و به‌گونه‌ای تفت دهید که تمام قسمت‌های مرغ سرخ شوند.
  3. پس‌ از سرخ شدن کامل مرغ، یک قابلمه برای پخت خورشت کرفس روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع به آن اضافه نمایید. پس‌ از داغ شدن روغن مایع، رب گوجه‌فرنگی را نیز به قابلمه اضافه کرده و به‌خوبی تفت دهید تا رنگ رب باز شود.
  4. در مرحله بعد مرغ و پیاز سرخ‌شده را به قابلمه اضافه نمایید. سپس 3 لیوان آب گرم را درون قابلمه بریزید و صبر کنید که گوشت مرغ حدود 30 دقیقه بپزد.
  5. در حین پخت مرغ، کرفس‌ها را به‌اندازه دلخواه و به صورت یکسان خرد کنید. یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید، به آن مقداری روغن اضافه کنید و سپس کرفس‌ها را حدود 5 دقیقه درون تابه تفت دهید تا سرخ شوند. پس‌ از گذشت نیم‌ساعت از پخت مرغ، کرفس‌های سرخ‌شده را به‌همراه آبغوره درون قابلمه بریزید.
  6. در مرحله بعد اجازه دهید که خورشت با حرارت ملایم روغن بیندازد و جا بیفتد. پس‌ از گذشت 30 دقیقه از پخت خورش آن را بچشید و در صورت نیاز ادویه‌های دلخواه و نمک را به آن اضافه کنید. اگر می‌خواهید خورشت غلیظ و کم‌آب باشد باید مدت‌زمان بیشتری صبر کنید که آب خورشت کم‌کم تبخیر شود و به غلظت موردنظر شما برسد؛ اما اگر می‌خواهید خورشت با آب باشد، بهتر است پس‌ از 1 ساعت آن را از روی حرارت بردارید و سرو کنید. در پایان نیز خورشت را درون ظرف مورد نظر خود بریزید و به‌همراه برنج آبکش یا کته در کنار خانواده میل کنید.

با این رسپی می‌تونی بدون مخمر، یه خمیر باکیفیت برای پخت نان، شیرینی و پیتزا و…درست کنی:

طرز تهیه خورش کرفس با مرغ + راز خوشمزگی

نکات مهم در طرز تهیه خورش کرفس با مرغ

  • شما می‌توانید در کنار ساقه کرفس، از مقداری نعنا و جعفری تازه ساطوری شده به همراه برگ کرفس استفاده کنید تا طعمی دلپذیر و بی‌نظیر در خورش کرفس با مرغ ایجاد شود. البته توجه داشته باشید سبزی خورشت کرفس نیاز به سرخ کردن زیاد ندارد؛ چراکه تفت دادن بیش‌ از اندازه نعنا و جعفری باعث تلخی خورش می‌شود.
  • بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که به دستور پخت این غذا مقداری لوبیا نیز اضافه کنند. خورش کرفس با مرغ و لوبیا طعم جدیدی دارد که می‌توانید برای تنوع بخشیدن به وعده‌های غذایی آن را تهیه کنید.
  • خورش مرغ با کرفس و هویج به‌دلیل نداشتن گوشت قرمز، در مدت زمان کوتاهی آماده می‌شود. بنابراین بعد از قراردادن مواد در قابلمه، آن را نیم‌ ساعت الی 1 ساعت بعد چک کنید.
  • برای اینکه کرفس‌های موجود در خورشت سفت و خشک نباشند، از کرفس‌هایی با ظاهر شاداب و تازه استفاده کنید. برای داشتن کرفس‌های جوان و ترد پیشنهاد می‌کنیم کرفس‌هایی با رنگ سبز کم‌رنگ و ساقه‌های نازک را انتخاب کنید.
  • خورشت کرفس معمولا بدون آلو پخت می‌شود. البته اگر تمایل داشتید می‌توانید با اضافه نمودن آلو به مواد اولیه، به پخت خورشت کرفس با مرغ و آلو اقدام کنید.
  • خورش کرفس با مرغ و رب انار طعم بسیار خوشایند و جدیدی دارد؛ اما اگر علاقه‌مند به استفاده از رب نبودید، می‌توانید با حذف آن مطابق با طرز تهیه خورش کرفس با مرغ بدون رب پیش بروید.
  • تفت دادن مرغ برای تهیه خورش کرفس با مرغ باعث خوشمزه‌تر شدن غذا می‌شود؛ اما افراط در انجام این کار باعث دیرپز و سفت شدن گوشت می‌شود.
  • برای ‌اینکه کرفسی نرم و یکدست داشته باشید، پیش‌ از خرد کردن کرفس ابتدا در ناحیه بالایی ساقه برش ایجاد کنید تا قسمت‌های زمخت و نخ مانند آن مشخص شوند و سپس آن‌ها را از ساقه جدا کنید.

این کیک نیازی به فر نداره: طرز تهیه کیک فنجانی در قابلمه | کاپ کیک بدون فر

طرز تهیه خورش کرفس با مرغ + راز خوشمزگی

جمع بندی

در این مطلب به آموزش طرز تهیه خورش کرفس با مرغ پرداختیم. همان‌طورکه دیدید در مواد اولیه این خورش می‌توان تغییرات زیادی اعمال و برخی موارد را به دلخواه حذف و اضافه نمود. بنابراین شما می‌توانید با مواد اولیه مورد علاقه خود خود، غذایی با طعم لذیذ و عطری منحصربه‌فرد تهیه و در کنار خانواده، دوستان و مهمانان میل کنید. خورشت کرفس یک غذای سنتی اصیل و ایرانی بوده که تهیه آن برای انواع مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی مناسب است.

سوالات متداول

  • چرا خورشت کرفس تلخ میشود؟

سرخ کردن بیش‌ از اندازه کرفس یا سبزی هایی به‌کاررفته شده در خورشت، باعث تلخ شدن این غذا می‌شود. همچنین اگر مقدار نعنا سبز به‌کاررفته با جعفری متناسب نباشد، خورشت کرفس تلخ می‌شود.

  • چیکار کنیم خورش کرفس روغن بیندازد؟

استفاده از چند تکه یخ هنگام پخت خورش کرفس باعث روغن انداختن این غذا می‌شود. همچنین اگر شروع پخت خورش با شعله بسیار کم انجام گیرد، باعث خوشمزه‌تر شدن و روغن انداختن این غذا می‌شود.

  • چرا خورش کرفس غلیظ نمی شود؟

در بسیاری از مواقع استفاده از کرفس به‌تنهایی باعث آبکی شدن خورشت می‌شود. به‌همین منظور برای افزایش غلظت این غذا توصیه می‌کنیم مقداری نعنا تازه و نعناع خشک در کنار دیگر سبزی‌های مورد علاقه خود به غذا اضافه نمایید.

  • آیا خورش کرفس قند دارد؟

ویتامین‌های موجود در کرفس خاصیت ضددیابتی داشته و مصرف آن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد. بنابراین خورش کرفس برای افراد مبتلا به دیابت هیچ‌گونه ضرری نداشته و کاملا مفید است.

  • آیا خورشت کرفس حساسیت زاست؟

در بسیاری از مواقع استفاده از کرفس برای برخی افراد باعث ایجاد آلرژی و حساسیت در نواحی زبان، لب و دست‌ها شده و سرگیجه، ناراحتی، معده و گلودرد را به‌همراه دارد؛ اما اگر به کرفس حساسیت نداشته باشید، به‌راحتی می‌توانید از طعم این خورشت خوشمزه و خوش‌طعم لذت ببرید.

  • آیا خورشت کرفس چاق کننده است؟

کرفس حاوی فیبر بوده و کالری کمی دارد. بنابراین شما با خوردن آن مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنید و به کاهش وزن کمک می‌کند.

  • آیا خورشت کرفس لوبیا دارد؟

اضافه کردن لوبیا به خورشت کرفس ضرورتی ندارد؛ اما برای لعاب دادن به خورشت می‌توانید به آن مقدار لوبیا اضافه کنید.

  • آیا خورشت کرفس نفاخ است؟

کرفس خاصیت ضدنفخ داشته و یکی از فواید خوردن این خورشت خوشمزه خواص فراوان آن است.

  • چیکار کنیم خورشت کرفس لعاب بندازه؟

برای لعاب انداختن خورشت کرفس توصیه می‌کنیم سبزی خورشت را کاملا ریز نمایید و با روغن تفت دهید. همچنین هنگام پخت خورشت اجازه دهید که غذا بر روی شعله کم‌زمان نسبتا زیادی بپزد.

  • چیکار کنیم خورشت کرفس خوشمزه بشه؟

یکی از رازهای خوشمزه‌تر شدن خورشت کرفس، استفاده از مواد اولیه تازه است. همچنین به‌منظور متعادل سازی و خوشمزه نمودن خورشت هنگام پخت به آن کمی آب نارنج یا آب‌لیمو یا آبغوره اضافه کنید.

  • برای تلخی خورشت کرفس چیکار کنیم؟

یکی از بهترین راه‌ها برای رفع تلخی خورشت کرفس، اضافه نمودن جعفری سرخ‌شده به غذا است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا