کیککیک و شیرینی

طرز تهیه کیک دارچینی ساده و خوشمزه

یکی از بهترین میان وعده‌ها چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان، کیک‌های خانگی هستند که به‌سرعت پخته می‌شوند. باتوجه‌به تفاوت ذائقه‌ها، دستور کیک‌های مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید بر اساس آنها یک کیک لذیذ بپزید. یکی از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین کیک‌های پیشنهادی ما، کیک دارچین است. علاوه بر اینکه طرز تهیه کیک دارچینی بسیار ساده است، به‌راحتی و بدون نیاز به مواد خاصی می‌توانید آن را تهیه کنید. در این مطلب از مجله آشپزی مامی کوکینگ به شما طرز تهیه کیک دارچینی به ساده‌ترین روش ممکن آموزش داده می‌شود.

مواد موردنیاز در طرز تهیه کیک دارچینی

در اینجا تمامی موادی که در پخت کیک دارچینی استفاده می‌شوند و مقدار آنها برای یک قالب متوسط کیک به شما گفته می‌شود.

  • تخم‌مرغ: ۳ عدد
  • آرد: ۲ پیمانه
  • شیر: ۱ پیمانه
  • شکر: ۱ پیمانه
  • روغن مایع:   نصف پیمانه
  • وانیل: نصف قاشق چایخوری
  • بکینگ پودر: ۲ قاشق چایخوری
  • پودر دارچین: ۲  قاشق غذاخوری
طرز تهیه کیک دارچینی

نکات مهم درمورد مواد کیک دارچینی

  • بهتر است که از آرد قنادی برای پخت کیک‌های خود استفاده کنید. آرد قنادی باعث می‌شود که کیک شما کیفیت بهتری داشته باشد.
  • می‌توانید به‌جای وانیل از گلاب استفاده کنید.
  • برای اینکه کیک بهتری تهیه کنید، می‌توانید از گردو و کشمش نیز در پخت این کیک استفاده کنید.

طرز تهیه کیک دارچینی

در این قسمت طرز تهیه کیک دارچینی را در 5 مرحله برای شما توضیح می‌دهیم. برای شروع پخت یک کیک دارچینی باید فر را در دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۱۰ دقیقه روشن کنید تا آماده شود. شما می‌توانید کیک خود را درون قابلمه و روی گاز نیز بپزید.

طرز تهیه کیک دارچینی

مرحله اول

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک دارچینی به سراغ تهیه مایع اولیه کیک می‌رویم. تخم‌مرغ‌ها را درون یک ظرف بزرگ بشکنید. سپس شکر را روی آن بریزید. در این مرحله بهتر است که از یک همزن برقی کمک بگیرید تا مواد بهتر راحت‌تر مخلوط شوند. به کمک همزن مواد را به مدت ۵ دقیقه هم بزنید. بعد از پنج دقیقه شکل مواد تغییر می‌کند و بافتی نرم و پف‌دار پیدا می‌کند.

در ادامه تهیه کیک دارچینی باید وانیل را به مخلوط تخم‌مرغ و شکر اضافه کنید و مجدداً آن را هم بزنید. سپس روغن مایع را به‌آرامی به کاسه اضافه می‌کنیم. بعد از مخلوط شدن روغن، نوبت به شیر می‌رسد. بعد از اضافه‌کردن شیر، مواد را کنار بگذارید تا به‌خوبی به خورد هم بروند.

مرحله دوم

در این مرحله به سراغ مواد خشک در پخت کیک دارچینی می‌رویم. در ابتدا یک ظرف جدا بردارید و آرد را ۳ مرتبه درون آن الک کنید. الک کردن این مواد باعث می‌شود از گلوله شدن مواد کیک جلوگیری شود. در حقیقت این الک کردن مواد پودری باعث می‌شود که بافت کیک یکدست شود. بعد از الک کردن آرد، بکینگ پودر را هم به کمک الک به آرد اضافه کنید.

بعدازاین باید پودر دارچین را به مخلوط آرد و بکینگ پودر اضافه کنید. سپس این مواد را هم بزنید تا کاملاً یکدست و یکنواخت شود.

مرحله سوم

سخت‌ترین بخش در تهیه کیک، افزودن مواد پودری به مایع کیک است. این مرحله باید در کمال آرامش و دقت انجام بگیرد. زیرا مخلوط کردن ناگهانی مواد می‌تواند باعث خراب‌شدن مایع کیک و درنتیجه خراب‌شدن کیک شما شود. پس به این مرحله دقت کنید. در ابتدا از یک همزن دستی کمک بگیرید. استفاده از همزن برقی در این مرحله باعث می‌شود که کیک پف نکند. مقدار کمی از مخلوط آرد را به ظرف مایع کیک اضافه کنید و به‌آرامی آن را هم بزنید. بعد از اینکه کاملاً مواد مخلوط شد، مجدداً کمی از آرد را به ظرف مایعات اضافه کنید. این روند را تا مخلوط شدن کامل مواد ادامه دهید. اگر قصد اضافه‌کردن گردو را دارید، بهتر است که در این مرحله آن را داخل مواد بریزید.

مرحله چهارم

ابن مرحله از پخت کیک دارچینی برای افرادی که از فر استفاده می‌کنند و افرادی که از گاز کمک می‌گیرند متفاوت است. در ابتدا طرز تهیه کیک دارچینی به کمک فر و سپس به کمک گاز و قابلمه توضیح می‌دهیم. قالب خود را به کمک کمی روغن مایع، چرب کنید. قالب شیشه‌ای یا آلومینیومی خود را به طور کامل چرب کنید تا کیک پخته شده، به آن نچسبد. سپس مایع را به‌آرامی درون قالب بریزید. ظرف را درون فر قرار دهید. بهتر است که در طبقه وسط فر باشد تا هم روی کیک و هم مغز آن پخته شوند. دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۴۵ دقیقه تنظیم کنید تا کیک شروع به پخت کند.

در پخت کیک دارچینی به‌وسیله گاز، در ابتدا باید قابلمه مناسب انتخاب کنید. بهتر است که قابلمه‌های نسوز و گرانیتی را انتخاب کنید تا در شست‌وشوی آن با مشکلی مواجه نشوید. قابلمه را به طور کامل با روغن مایع چرب کنید و سپس کمی آرد درون آن بپاشید. مواد را داخل قابلمه بریزید و آن را روی گاز قرار دهید. از یک پارچه دمی برای پوشاندن درب قابلمه استفاده کنید. شعله‌پخش‌کن را فراموش نکنید. در غیر این صورت کیک شما ته می‌گیرد. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید که کیک حداقل ۴۰ دقیقه روی گاز پخته شود. ممکن است که این کار زمان بیشتری هم نیاز داشته باشد.

مرحله پنجم

در آخرین مرحله از پخت کیک دارچینی به سراغ تزیین و سرو آن می‌رویم. بعد از اینکه کیک را از قالب و یا قابلمه خارج کردید، آن را درون یک ظرف مناسب قرار دهید. برای تزیین کیک می‌توانید از شکلات آب شده استفاده کنید. همچنین پودر نارگیل و شکلات‌های چیپسی به کیک شما ظاهر زیبایی می‌بخشند.

طرز تهیه کیک دارچینی

نکات مهم در طرز تهیه کیک دارچینی

  • درب فر و قابلمه را به طور مداوم باز نکنید. این کار باعث ازبین‌رفتن پف کیک شما می‌شود.
  • در صورت نبود شیر می‌توانید از مخلوط آب و خامه نیز استفاده کنید.
  • کیک را در ظرف دربسته نگهدارید تا خشک و غیرقابل‌استفاده نشود.
  • اجازه دهید کیک کمی خنک شود، سپس آن را به آرامی برش بزنید.

کلام آخر

در این مطلب برای شما طرز تهیه کیک دارچینی را آموزش دادیم. شما می‌توانید این کیک را به‌عنوان یک میان وعده در کنار چایی یا قهوه میل نمایید. امید است که از آن لذت ببرید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا