غذای محلیدسر

طرز تهیه خورش ماست اصفهانی

خورش‌ها یکی از پر طرف‌دارترین و اصلی‌ترین غذاهای ایرانی بر سر هر سفره قرار دارند. در هر مهمانی و مجلسی حداقل یک مدل خورش و گاهی اوقات مدل‌های مختلف تهیه و درست می‌شود. ذهنیتی که همه مردم از خورش دارند این است که به‌عنوان یک غذای اصلی و با برنج بخورند. اما در مجله آشپزی مامی کوکینگ قرار است طرز تهیه خورش ماست را به شما آموزش دهیم که به‌عنوان دسر میل می‌شود. این خورش یکی از دسرهای محبوب و پر طرف‌دار در اصفهان است.

طرز تهیه خورش ماست اصفهانی

خورش ماست اصفهانی

از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین دسرهای اصفهانی می‌توان به خورش ماست اشاره کرد. این خورش نه‌ تنها در اصفهان بلکه در بین تمام مردم ایران طرف‌دار زیادی دارد. فقط خورش ماست اصفهان است که یک غذای اصلی محسوب نمی‌شود و به‌ عنوان دسر سرو می‌شود. البته در خورش ماست مواد تشکیل دهنده بسیار کامل و مقوی وجود دارد که باعث می‌شود جزو یک وعده غذای کامل این خورش قرار بگیرد. به این نکته باید توجه کرد که خورش ماست مزه بسیار متفاوتی با سایر خورش‌ها دارد و طعم این خورش مقداری شیرین است.  

در بعضی مواقع برخی از افراد به این خورش، خورش گردن نیز می‌گویند. اگر این خورشت به ‌صورت اصلی خود طبخ شود باید از گوشت گردن گوسفند که از استخوان پاک شده استفاده کرد. اما در صورتی که گوشت گردن گوسفند را دوست ندارید استفاده کنید می‌توان از گوشت‌های سفید مثل مرغ و یا بوقلمون استفاده شود. در پایین بهترین روش طبخ این خورش را آماده کرده‌ایم. با این مقدار موادی که گذاشته شده می‌توانید برای 4 نفر خورش ماست را تهیه نمایید. در صورتی که می‌خواهید تعداد بیشتر یا کمتری خورش آماده کنید، فقط کافی است مقدار مواد اولیه را با ضرب و تقسیم کم و زیاد نمایید.

مواد لازم برای ۴ نفر برای تهیه خورش ماست

  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • شکر نصف پیمانه متوسط
  • گلاب ۱ قاشق سوپ خوری
  • مغز گردو ۱ قاشق غذا خوری
  • خلال بادام ۱ قاشق غذا خوری
  • زرشک و خلال پسته برای تزیین
  • ماست پر چرب ۳ پیمانه متوسط
  • گوشت گردن گوسفند ۲۵۰ گرم
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق سوپخوری
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به ‌اندازه مورد نیاز

طرز تهیه خورش ماست اصفهانی لذیذ

در مرحله اول برای تهیه خورش ماست اصفهانی ابتدا یک قابلمه مناسب را  پر از آب می‌کنیم و آن را روی حرارت قرار می‌دهیم. در مرحله بعد پیازها را پس از گرفتن از پوست از وسط به دو قسمت تقسیم می‌کنیم و درون قابلمه می‌ریزیم. در این قسمت گوشت گردن را به همراه مقداری زردچوبه با حرارت زیاد می‌پزیم. بعد از اینکه گوشت گردن پخت قابلمه را از روی حرارت بر می‌داریم و گوشت پخته شده را از قابلمه خارج می‌کنیم. دقت داشته باشید تا استخوان‌های موجود در گوشت را خارج کنید.

در مرحله بعد گوشت‌ها را که از استخوان جدا کردید، در یک ظرف مناسب بریزید. مهم‌ترین مرحله پخت خورش ماست مرحله‌ای است که باید آن‌قدر گوشت‌ها را بکوبید تا رنگ گوشت مایل به سفید و کشدار شود. در صورتی که این کار را به ‌خوبی و درستی انجام دهید یک خورشت ماست کشدار و منسجم خواهید داشت. در نهایت یک قابلمه مناسب انتخاب نمایید و ماست پرچرب را با مقداری شکر مخلوط کنید. سپس قابلمه را بر روی حرارت ملایم قرار داده و مدام به هم بزنید این کار را تا جایی ادامه دهید تا ماست حباب بزند و نزدیک به جوشیدن باشد.

بعد از این مرحله گوشت کوبیده شده را به قابلمه اضافه نمایید و همچنان هم زدن را ادامه دهید. بعد از اینکه گوشت با مواد دیگر مخلوط شد لازم است مغز گردو را به همراه خلال بادام و زعفران دم کرده و گلاب آب و مقداری نمک به قابلمه اضافه کنید. باید چند دقیقه مواد را با یکدیگر هم بزنید تا همه مواد باهم یکدست شوند. حالا مواد را از روی حرارت بردارید و در ظرف سرو مورد نظرتان خورش را بکشید. خورش ماست را می‌توانید با خلال پسته و زرشک تزیین کنید و حدوداً 12 ساعت در یخچال قرار دهید. حالا که این خورش خنک شده وقت سرو آن است.

یک نکته جالب دیگر در مورد خورش ماست اصفهانی این است که بر خلاف دیگر خورش‌ها این خورش سرد سرو می‌شود. در صورت علاقه و تمایل می‌توانید از زرده تخم مرغ و خامه برای خوشمزه‌تر شدن خورش ماست استفاده کنید.

فوت و فن خورش ماست

نکات پخت خورش ماست اصفهانی

یکی از نکات مهم در طعم و مزه خورش تازه بودن مواد اولیه آن و استفاده از مواد باکیفیت است. اگر در توانتان است از گوشت تازه گوسفندی استفاده کنید. نکته مهم دیگر در درست‌ کردن این خورش، زعفران دم کرده آن است. این زعفران باید بسیار غلیظ دم شود تا خورش را آبکی نکند و فقط رنگ و طعم عالی به غذا دهد.

یک نکته دیگر در آماده ‌شدن این خورش گذاشتن آن در یخچال است تا خورش به‌ خوبی خنک شود. اگر این خورش را داغ میل کنید نمی‌توانید طعم اصلی آن را بچشید. اگر از ظرفی با جنس روی برای کوبیدن خورش استفاده کنید رنگ غذا روشن می‌ماند. در غیر این صورت رنگ غذا تیره و بد می‌شود.

نکات تکمیلی در خصوص خورش ماست اصفهانی

  • زمان آماده‌ سازی این خورش و مواد اولیه و مایحتاج آن حدوداً 30  دقیقه طول می‌کشد. زمان پخت این خورش نیز 1 ساعت و 30 دقیقه است.
  • خورش ماست اصفهانی را به دلیل سبک بودن می‌توان برای شام سرو کرد.
  • همچنین در ماه مبارک رمضان این خورش بسیار خوشمزه و مقوی را می‌توانید به‌ عنوان افطاری میل کنید.
  • توجه به این موضوع داشته باشید که مواد اولیه و دستور تهیه این خورش برای چهار نفر است.

خورش ماست با مرغ

اگر منع مصرف گوشت قرمز را دارید و یا گوشت قرمز دوست ندارید، می‌توانید گوشت مرغ یا بوقلمون را در این خورش بریزید. اگر بخواهید با گوشت مرغ یا بوقلمون این خورش را آماده کنید دستور پخت آن تفاوت چندانی ندارد. فقط کافی است برای 4 نفر 400 گرم گوشت مرغ استفاده کنید. مراحل پخت گوشت قرمز با گوشت مرغ یکی است فقط زمان پخت گوشت مرغ کمتر است.

طرز تهیه خورش ماست اصفهان تصویری

کلام آخر

خورش ماست اصفهانی یک غذای محلی است که بسیار طرفدار دارد. اگر شما علاقه به غذاهای شیرین دارید مطمئن باشید از این خورش بسیار خوشتان می‌آید. در این خورش ماست فوق‌العاده خوشمزه می‌توان از گوشت‌های مختلفی که علاقه دارید استفاده کنید. اگر یک‌ بار خورش ماست اصفهانی را در جای خوب و یا با طرز تهیه‌ای که برایتان گذاشتیم میل کنید یک غذای محبوب و دلپذیر برای شما می‌شود.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا